Digitale avspillere Hjelp til dsp

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
1.304
Sted
Oslo
Hei. Jeg er interessert i å prøve ut dsp. Jeg bruker en luxman lx 380 som pre og spiller av musikk med en heed obelisk DAC. Bruker en bryston effekt forsterker. Jeg er fornøyd med DAC og ønsker å beholde den. Hvilken type dsp anbefaler dere?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei. Jeg er interessert i å prøve ut dsp. Jeg bruker en luxman lx 380 som pre og spiller av musikk med en heed obelisk DAC. Bruker en bryston effekt forsterker. Jeg er fornøyd med DAC og ønsker å beholde den. Hvilken type dsp anbefaler dere?
Da ser jeg noen muligheter.
DSP med digitalt inn og ut før dac.
Analog inn og ut etter dac eller etter pre. På denne måten vil du få en analog digital og så digital analog konvertering ekstra.

Kjøpe ny dsp som erstatter pre.

Hvor mange innganger/ kilder har du?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Spørsmålet er hva du skal bruke DSPen til.
Skal du kun leke litt med EQ og shelving filter så kan du gjøre det med JRiver Media Center. Programmet kan også prøves gratis før kjøp. Da trenger du en PC/Mac å spille musikk fra.
https://jriver.com/download.html
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
1.304
Sted
Oslo
Hei. Jeg er interessert i å prøve ut dsp. Jeg bruker en luxman lx 380 som pre og spiller av musikk med en heed obelisk DAC. Bruker en bryston effekt forsterker. Jeg er fornøyd med DAC og ønsker å beholde den. Hvilken type dsp anbefaler dere?
Da ser jeg noen muligheter.
DSP med digitalt inn og ut før dac.
Analog inn og ut etter dac eller etter pre. På denne måten vil du få en analog digital og så digital analog konvertering ekstra.

Kjøpe ny dsp som erstatter pre.

Hvor mange innganger/ kilder har du?
Pre vil jeg ikke skifte. Kjøpte den nylig. Der er god pre som jeg ikke tror en dsp kan erstatte. Dsp via pc er kanskje noe? Støtter den Spotify da?
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tror du gjør klokt i å tenke igjennom det Orso og Tkr har sagt.
DSP, digital signal behandling, er mange ting og jeg tror suksess raten er veldig avhengig av klar målsetting og å gå dedikert til verks.
Mistenker at manges aversjon mot DSP ialle former er basert på for liten erfaring og eller erfaring med mindre presis og dedikert implementering.
Selv er jeg avhengig av DSP i mitt oppsett som har gjort at min meget habile analoge pre er satt til sekunder fumksjon.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dsp via pc så er Audiolense som du kan lese mye om her på Sentralen sannsynligvis noe av det bedre du kan fikle deg inn på.

Verdt å merke seg at selv om jeg har Dirac Live på pc, så foretrekker jeg å justere vekk det verste selv via parametrisk equalising heller enn å bruke Dirac. Orso nevner avspillermotoren til JRiver over her et sted, så prøv der hvis du bare vil teste ut.
Dirac er forøvrig fullblods "romkorreksjon" som lar deg laste ned og prøve programmet i 2 uker gratis, men krever da en målemikrofon ala Umik-1.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Støtter helhjertet forslag om Audiolense.
Dirac kan fungerer veldig bra det også men har vesentlig minder justeringsmuligheter en Audiolense, som jeg selv bruker.
 
Topp Bunn