Hjelp til diy strømkabel!

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Hei,jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å svare på om jordings/skjold fletta rundt ledningene skal monteres i begge ender,bare en ende,eller ikke monteres i det hele tatt?
På forhånd takk!

53E8BD40-1EFC-4C7E-A682-602090917755.jpg
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.822
Antall liker
38.492
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg kobler skjerm til jord i apparat enden som forlengelse av sjassis men om det er rett er jeg ikke sikker på? finnes mange teorier om emnet

mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Og den tredje måten er å koble jordfletta i begge ender, så er en sikker på god terminering, lavest mulig impedans og best mulig funksjon (skjerming) i hele fletta.

Dersom en av ymse årsaker kun vil terminere jordfletta i en ende har det mest for seg i apparatenden som en forlengelse av chassis. De fleste apparatkontakter er riktig nok ikke laget for skjerming og det er umulig å opprettholde god kontinuitet i skjermen med vanlige apparatkontakter. Det er med andre ord bedre med fastmontert apparatledning.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Skjerm skal monteres sammen med jord i veggstøpsel , og kun i den enden !
Hei!

Jeg antar din anbefaling er begrunnet ut fra en mening om best mulig lydgjengivelse? Med kun jording i en ende, uansett hvilken, fremstår en slik kabel som en jordet kabel for uinnvidde. Det har vel et sikkerhetsmessig aspekt som ikke er neglisjerbart ved eventuell annen bruk?

Mvh Olav E
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til diy avdelingen. Vennligst benytt best egnet underforum når tråder opprettes.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.773
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Skjerm skal monteres sammen med jord i veggstøpsel , og kun i den enden !
Hei!

Jeg antar din anbefaling er begrunnet ut fra en mening om best mulig lydgjengivelse? Med kun jording i en ende, uansett hvilken, fremstår en slik kabel som en jordet kabel for uinnvidde. Det har vel et sikkerhetsmessig aspekt som ikke er neglisjerbart ved eventuell annen bruk?

Mvh Olav E
Slik jeg leste svaret til Helge, så snakker vi her kun om tilkobling av skjerm i én ende. Jordleder kobles uansett til i begge ender.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Lag en av hver av de tre forslagene. Test det. Og skriv hva du syntes funket best.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Skjerm skal monteres sammen med jord i veggstøpsel , og kun i den enden !
Hei!

Jeg antar din anbefaling er begrunnet ut fra en mening om best mulig lydgjengivelse? Med kun jording i en ende, uansett hvilken, fremstår en slik kabel som en jordet kabel for uinnvidde. Det har vel et sikkerhetsmessig aspekt som ikke er neglisjerbart ved eventuell annen bruk?

Mvh Olav E
Slik jeg leste svaret til Helge, så snakker vi her kun om tilkobling av skjerm i én ende. Jordleder kobles uansett til i begge ender.
En meget passende presisering.

Mvh Olav E
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
BD0A3810-7F98-46CB-A2EA-73AC6B480742.jpg


Jeg takker for alle svar,jeg monterte skjerm i veggstikkenden,så får jeg høre hvordan det blir😊
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Her skal det være tips til DIY strømkabel. Mulig DrD men har naturligvis ikke giddet å se igjennom Den selv. Regner med at tråden går igjennom taket uansett så er D mulig jeg kikker innom IG.



 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Håper den ikke inneholder noe om reaktans da siden det er så fort gjort å snuble i slike vanskelige begreper ;)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det gjør den nok :)



Publisert 27. nov. 2017
This video highlights the importance of high quality power cables in powering pre-amps and amplifiers/receivers. In the second part of the video we learn how to make our own high quality power cord!

ATTENTION!: If you want a safe cable you should connect the GROUND to the external SHIELD/braid. This will avoid electric shock.

----------------------------------
Music: https://www.bensound.com/
---------------------------------

Power cables as seen in the video:

- 1 meter (or 1.5 m is even better) Oyaide 102 SSC EE/F-S 2.0 V2
- ELECAUDIO PI-24GC Plug Power Supply IEC Crystal Gold 24K 3μ Ø16.5mm
- ELECAUDIO PS-24GC Connector Schuko Crystal Gold 24K 3μ Ø16.5mm

Power cable for high voltage and power-hungry amps:

- cable (very high quality in multiple strands): YARBO SP-1100PW Power Cable Triple Shield OCC 0.5m Ø 16.5mm
- connectors (highest quality possible): NEOTECH NC-P303GD IEC Connector IEC Gold plated UP-OCC Ø 24mm + NEOTECH NC-P312GD Schuko Connector Gold plated UP-OCC Ø 16mm

Check my other video to learn where to buy these materials:
https://www.youtube.com/watch?v=91cCu...



 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Reaktans er impedansens reaktive eller imaginære ledd. Dette har vi vært gjennom før. Negativ reaktans er kapasitans og positiv reaktans er induktans. Det aktive leddet heter resistans.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Nei, bare landet en gammel uenighet.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Jess. det er helt riktig, og det eneste som er riktig av jord tilkoblinger!!
 
Topp Bunn