Hjelp til beregning / layout av toveis delefilter, helst en tredjeordens løsning

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hallo HiFi-venner.
Jeg husker ikke sist jeg skrev i disse spalter, men det er uansett lenge siden...
Nå har jeg gitt meg selv en liten utfordring som jeg ønsker å dele med ekspertisen, ikke minst fordi jeg er langt fra noen ekspert på dette sjøl!

Så derfor:
Jeg har forsøkt å klone en Lesliehøyttaler, utgave 122.
Leslie3.jpg


Basisen i denne er hhvis en stk 15" 8 ohm's basshøyttaler, og et stk horn med 16 ohm's impedanse. Delefilteret / delefrekvensen bør ligge rundt 800Hz, helst tredjeordens.

Jeg har følgende komponenter liggende fra et tidligere og ganske annet prosjekt: Spoler: 2,1mH, 1,2mH, og 0,82mH. Kondensatorer: 47uF, 33uF og 15uF.

Kan noen tenke seg å si noe om dette er brukandes, og evnt tegne en liten oppstilling for meg? Takk på forhånd for alle tips!
 

Vedlegg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.199
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Du bør nok ha litt mer presise tall mhp impedans for de respektive elementene like rundt delefrekvensen. En «8 ohms» bass kan gjerne ha en impedans på både 10 og 12 ohms ved 800hz, så du bør nok være litt mer presis. Hvilke elementer er det du tenker å bruke?k
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
928
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Hei "Scrooge" kjempespennende prosjekt

Å designe passive delefilter er ikke så lett. Jeg tenker nå her først på et alternativ som kanskje er midlertidig løsning. Dette innebærer en minidsp 2x4HD som har innebygget filterdesign, dessverre ikke 18 db pr oktav men 12 og 24db. Her kan du leke, forske og lære litt om konstruksjonen din før du kaster deg utpå med passivt filterdesign. Det positive er at du også kan importere faselineære filter (FIR) og også justere frekvensgangen med EQ blokker. Du trenger imidlertid to stereoforsterkere.

Bare en tanke fra en ivrig DIY-er. De tre siste prosjektene bruker jeg minidsp 2x4HD og alt er blitt enklere og mer fleksibelt.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Du bør nok ha litt mer presise tall mhp impedans for de respektive elementene like rundt delefrekvensen. En «8 ohms» bass kan gjerne ha en impedans på både 10 og 12 ohms ved 800hz, så du bør nok være litt mer presis. Hvilke elementer er det du tenker å bruke?k
Skjønner. Det avslører samtidig min begrensede forståelse for temaet. Elementene er alle fra Monacor og for bassens vedkommende er det to alternativer: Fortrinnsvis SP-38/300 NEO, alternativt SPA-115PA
https://www.monacor.no/produkter/15-3/ Begge har vel pene impedanskurver omkring 800Hz, så vidt jeg skjønner?

Horndriveren har jeg ikke klart å grave opp tilsvarende data på, dessverre. Ikke la deg skuffe av øvre frekvensområde for denne drivere, det er jo bare tangentlyden som skal formidles. Den begrenser seg gjerne til noe omkring 6-7 kHz så det bør holde. Sistnevnte er brukt som erstatning for originaldriveren worldwide, så den skal være grei til dette bruket.

https://www.monacor.no/produkter/lav-impedans/vnr/160700/

For øvrig har jeg et oscilloskop stående, og den obligatoriske radioschackmåleren, og har jo dermed visse muligheter for målinger også, etter hvert.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hei "Scrooge" kjempespennende prosjekt

Å designe passive delefilter er ikke så lett. Jeg tenker nå her først på et alternativ som kanskje er midlertidig løsning. Dette innebærer en minidsp 2x4HD som har innebygget filterdesign, dessverre ikke 18 db pr oktav men 12 og 24db. Her kan du leke, forske og lære litt om konstruksjonen din før du kaster deg utpå med passivt filterdesign. Det positive er at du også kan importere faselineære filter (FIR) og også justere frekvensgangen med EQ blokker. Du trenger imidlertid to stereoforsterkere.

Bare en tanke fra en ivrig DIY-er. De tre siste prosjektene bruker jeg minidsp 2x4HD og alt er blitt enklere og mer fleksibelt.
Takker for forslag! Har faktisk sett litt på en slik løsning også, men foreløpig går jeg for en "gammeldags" delefilterløsning, ikke minst fordi jeg har noen komponenter liggende som kanskje kan brukes. Men takk så langt! :)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hmm, det stoppet plutselig opp her?
Mitt lille delefilter- / høyttalerprosjekt er ikke akkurat preget av Hi-Fi, så det er kanskje derfor? Jeg har selvsagt lekt meg litt med de komponentene jeg har liggende, og for så vidt kommet frem til et resultat, via et tredjeordensfilter.
Dette innebærer for horndriverens (tweeter) del, en spole på 2,39mH koblet i parallell med driveren. For bassens del, burde en spole med samme verdi vært koblet i serie med denne. Det mangler jeg, har bare en spole på 1,2mH.
Dette er selvfølgelig en veldig forenklet beskrivelse, hvor kondensatorverdier og oppstillingen i sin helhet er utelatt.

Men så kommer nok et (idiotisk?) spørsmål: I hvilken sammenheng er det viktigst å benytte den "riktige" verdien på spolen, tweeter eller bass, og i hvilken retning vil dette påvirke delefrekvensen?
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Hmm, det stoppet plutselig opp her?
Mitt lille delefilter- / høyttalerprosjekt er ikke akkurat preget av Hi-Fi, så det er kanskje derfor? Jeg har selvsagt lekt meg litt med de komponentene jeg har liggende, og for så vidt kommet frem til et resultat, via et tredjeordensfilter.
Dette innebærer for horndriverens (tweeter) del, en spole på 2,39mH koblet i parallell med driveren. For bassens del, burde en spole med samme verdi vært koblet i serie med denne. Det mangler jeg, har bare en spole på 1,2mH.
Dette er selvfølgelig en veldig forenklet beskrivelse, hvor kondensatorverdier og oppstillingen i sin helhet er utelatt.

Men så kommer nok et (idiotisk?) spørsmål: I hvilken sammenheng er det viktigst å benytte den "riktige" verdien på spolen, tweeter eller bass, og i hvilken retning vil dette påvirke delefrekvensen?
I min verden finnes det ikke idiotiske eller dumme spørsmål, bare dumme svar!
Spole og kondensator har reaktans (vekselstrømsmotstand") som varierer med frekvens. I spolen er reaktansen proporsjonal med frekvensen, med kondensatoren er det motsatt. Så en verdi som er f.eks. 2x feil i den ene eller andre retningen vil kunne gi feil i frekvens en hel oktav opp eller ned.

Det er mange måter å lage et treveis delefilter på. Det viktigste for deg er at du må beskytte diskanten mot lave frekvenser samt å tilpasse nivået mellom elementene. Jeg ser fra lenkene dine at diskanten trenger ca 12 dB demping for samme lydtrykk som bassen. Det fikser du enkelt med et par motstander. Siden dette ikke er hifi kan du jo tillate deg litt slingring, en seriemotstand som er tre ganger så stor i verdi som diskanten gir ca 12 dB.

Men så lurer jeg jo på, siden du skal bruke ganske mange penger på elementer - hvorfor ikke bruke noen kroner på delefilterkomponenter også? Det finnes gode verktøy på nett for å beregne delefilter. Jeg ville startet med et 3. ordens HP-filter til diskanten og droppet filter på bassen. Kanskje det er nok?
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Akkurat da jeg klikket for å publisere kom jeg på at det finnes noen hyggelige folk i Oslo som har veldig god greie på Hammond: Hoba's Backline, https://www.backline.no/
Kanskje de kan hjelpe deg?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.199
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
På generell basis er det viktigere å ha riktig filter på diskanten da den kan «brenne av» hvis den deles for lavt som en følge av feil verdier.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hmm, det stoppet plutselig opp her?
Mitt lille delefilter- / høyttalerprosjekt er ikke akkurat preget av Hi-Fi, så det er kanskje derfor? Jeg har selvsagt lekt meg litt med de komponentene jeg har liggende, og for så vidt kommet frem til et resultat, via et tredjeordensfilter.
Dette innebærer for horndriverens (tweeter) del, en spole på 2,39mH koblet i parallell med driveren. For bassens del, burde en spole med samme verdi vært koblet i serie med denne. Det mangler jeg, har bare en spole på 1,2mH.
Dette er selvfølgelig en veldig forenklet beskrivelse, hvor kondensatorverdier og oppstillingen i sin helhet er utelatt.

Men så kommer nok et (idiotisk?) spørsmål: I hvilken sammenheng er det viktigst å benytte den "riktige" verdien på spolen, tweeter eller bass, og i hvilken retning vil dette påvirke delefrekvensen?
I min verden finnes det ikke idiotiske eller dumme spørsmål, bare dumme svar!
Spole og kondensator har reaktans (vekselstrømsmotstand") som varierer med frekvens. I spolen er reaktansen proporsjonal med frekvensen, med kondensatoren er det motsatt. Så en verdi som er f.eks. 2x feil i den ene eller andre retningen vil kunne gi feil i frekvens en hel oktav opp eller ned.

Det er mange måter å lage et treveis delefilter på. Det viktigste for deg er at du må beskytte diskanten mot lave frekvenser samt å tilpasse nivået mellom elementene. Jeg ser fra lenkene dine at diskanten trenger ca 12 dB demping for samme lydtrykk som bassen. Det fikser du enkelt med et par motstander. Siden dette ikke er hifi kan du jo tillate deg litt slingring, en seriemotstand som er tre ganger så stor i verdi som diskanten gir ca 12 dB.

Men så lurer jeg jo på, siden du skal bruke ganske mange penger på elementer - hvorfor ikke bruke noen kroner på delefilterkomponenter også? Det finnes gode verktøy på nett for å beregne delefilter. Jeg ville startet med et 3. ordens HP-filter til diskanten og droppet filter på bassen. Kanskje det er nok?
Takker for kvikk respons Hurra_mann! :)
For å ta det siste først; jeg har faktisk ved en tidligere anledning, brukt noen kroner på delefilterkomponenter!
Mener å huske at jeg betalte godt over 500 flis for tre spoler; hhvis 2,39mH,1,22mH og 0,8mH. Tror de til sammen veier godt over kiloen?

I ft hva jeg ellers har sett i diverse høyttalere, virker disse å være rimelig solide? De er viklet av 1mm kobbertråd, så de bør jo tåle litt også.
På kondensatorsiden snakker vi om noe chinagreier, men også de kostet noen kroner. De har verdier på hhvis 8,9uF, 24,8uF, og 33uF. Hadde noen tanker om å bruke dette på et senterhøyttalerprosjekt, men så daua kinointeressen bort.

Ellers så ga du meg en flott forklaring på komponentegenskapene! Det tyder jeg dithen at om jeg tar for meg spolen for diskanten, så vil en lavere verdi (mH) gi mindre demping av "lave" frekvenser, mao så bør den største spolen brukes i den kretsen, ettersom diskanten skal skjermes mot lave frekvenser? Jeg skjønner jo at det også er med et par kondensatorer på laget, og verdien på disse spiller selvsagt også inn. Så da blir det kanskje litt for enkelt å si "stor" spole i diskantsammenheng, og mindre (ingen?) for basshøyttaleren.

Hva gjelder demping av diskanten (115dB/w) så er jo seriemotstander veien å gå, det har jeg også liggende i flere størrelser. (5w 3-22 Ohm) Det er en problematikk jeg kjenner til, så nettopp av den grunn kjøpte jeg spesifikt det basselementet med såpass høy virkningsgrad. (101dB/w). Men jeg må innrømme at jeg så ikke for meg treganger'n på seriemotstanden! :eek: Elementene er for øvrig forsinket, så jeg får ikke lekt meg med dette før etter neste helg. Men takk så langt! :)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
På generell basis er det viktigere å ha riktig filter på diskanten da den kan «brenne av» hvis den deles for lavt som en følge av feil verdier.
Takker igjen Kalle Klovn, og jeg får bare si "Been there, done that". Nå har jeg fått et godt svar også fra Hurra_mann, så jeg får styre i den retningen. Samtidig tar jeg gjerne imot flere innspill, om noen føler for det. Så skal jeg komme tilbake til resultatene, når det blir litt mer sving på sakene.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Det finnes jo kalkulatorer på nett som gjør dette lett.
Start her: https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SpeakerCrossover/

Jeg dyttet inn disse dataene:
2020-04-20 10_26_38-2-Way Crossover Calculator _ Designer.png


Tweeter = 64 ohm fordi det gir 12 dB demping i tillegg, du må altså sette en motstand på ca 48 ohm i serie med diskanten.
Her er resultatet:
2020-04-20 10_29_26-Crossover Design Results.png


Så lett er det...
Jeg ville droppet filteret til bassen i første omgang.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Milde himmel!
Godt jeg fortsatt har noe å lære, selv etter snart 73 "runder" her på kloden. L1 var jo gedigen da, med sine 9,55mH! Jeg er jo ikke i nærheten av å eie noe så massivt. Ja, det gjør vel strengt tatt ikke noe om man dropper filteret i bassen nei? Den ruller vel av "tidlig nok" kanskje, og det er ikke ugunstig om den blir med litt mer oppover enn tenkt? Lyde fra et horn har jo en tendens til å bli litt pistrete, i alle fall om man ikke kjører full rulle på 16' drawbars.
Men da sitter jeg jo med et par spoler til "overs". Om jeg ikke er heeelt på bærtur, så kan vel disse tre seriekobles for å i alle fall nærme meg verdien på 9,55mH? Eller tenker jeg feil, igjen? Å "summere" induktans blir vel kanskje litt for lettvint?. Men ok, jeg har i alle fall blitt MYE klokere av det du har fortalt og forklart for en gammal treiging. Som sagt, jeg lover å komme tilbake med hva jeg synes om resultatet, så fort jeg kan skilte med noe! Ha en strålende uke!:)
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Du kan godt koble spoler i serie, da blir totalen lik summen. Motsatt med kondensatorer...

Nærmeste standardverdi til 48 ohm er 47 ohm. Pass på at den tåler ett par watt.

I stedet for en enkel seriemotstand kan du sette et dempeledd foran diskanten, da blir L1 mindre i verdi. Du finner info om dette på siden jeg lenket til.

Lykke til!
 
Sist redigert:
Topp Bunn