Forsterkere Hjelp til å forstå - Hvorfor spiller ikke transistor 200w høyere enn SET 24w?

U

utgatt304361

Gjest
Dere som forstår dere på det tekniske som ligger bak.... Kan dere hjelpe en legmann til å forstå?

Jeg spiller normalt på Line Magnetic LM-503PA monoblokker, men har nylig ervervet en god gammel Mark Levinson No. 23, og jeg veksler da mellom disse av forskjellige årsaker. Jeg bruker samme forforsterker, Line Magnetic LM-512CA, på begge. Høyttalerne er Harbeth SHL5+ 40th Anniversary.

Det som forunderer meg er at det er så likt volummessig? Dette er ikke målt vitenskaplig på noen som helst måte, men sånn omtrent så spiller det like høyt uansett om jeg spiller på LM eller ML. Volumhjulet blir gjerne stående på ca 10, som det pleier, på begge forsterkerne.

LM er altså 2x24w, ML er 2x200w i 8 ohm.

Jeg har jo hørt om at en watt er ikke alltid en watt , men kan noen forklare dette på en forståelig måte? Ikke det at jeg hadde ventet nærmere 10x volumforskjell (jeg har fått med meg regelen om at dobling av watt gir 3dB mer volum), "problemet" er at jeg ikke opplever nevneverdig forskjell i det hele tatt?

Og siden det er fredag benytter jeg anledningen til å si skål! 🍻😀 Håper alle har en fin kveld!
 
U

utgatt304361

Gjest
Hva skjer når du skrur opp?
Godt spørsmål... Har ikke prøvd... Synes det er høyt nok?!? Ligger rundt 80 dB. Har det noe å si? Er det slik at man må opp i disco volum for å høre forskjell?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.639
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvis du spiller rundt 80dB (regner med at det er endel mer riktignok) og ht. dine er 86db følsomme (dvs. 1W = 86 dB) så bruker ikke du mye effekt når du spiller. De HT har en relativt enkel impedans kurve så da bør det ikke være stor forskjell sånn sett. Gain er nok sikkert ganske likt mellom de.. Drar du på skikkelig tenker jeg at det vil bli endel forskjell ja.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har du oversikt over gain i to effekt forsterkerne?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Der er forskel på indgangs følsomhed på forstærkere. Nogle skal have et volt ind for fuld udstyring andre kanskje to. Deraf opstår der ulogiske forskelle. Noget med gain.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
3 indlæg med få sekunders mellemrum som alle siger det samme.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Men når du skrur opp så vil lyden være god med rør og uutholdelig med transistor :cool: Rør er godt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
LM oppgir 1V inn for full utstyring til 23W... det blir grovt regnet 20 dB..... ML oppgir 26dB for 200W i 8 ohm.... det tilsier at ML'en trenger minst 2V for full smack...
 
U

utgatt304361

Gjest
Hvis du spiller rundt 80dB (regner med at det er endel mer riktignok) og ht. dine er 86db følsomme (dvs. 1W = 86 dB) så bruker ikke du mye effekt når du spiller. De HT har en relativt enkel impedans kurve så da bør det ikke være stor forskjell sånn sett. Gain er nok sikkert ganske likt mellom de.. Drar du på skikkelig tenker jeg at det vil bli endel forskjell ja.
Når jeg sier 80 dB så er det basert på "måling" på min Apple Watch, sikkert ikke presist, men burdet være sånn ca?

Uansett, selvsagt er du inne på noe her. Jeg opererer jo i bunnen av skalaen, og da brukes det jo lite krefter. Dette er helt sikkert svaret jeg er ute etter, takker så mye for (det åpenbare?) svaret!

Vet ærlig talt ikke om jeg engang gidder å teste å blåse på, for det er uansett ikke i min verden, men kanskje ved anledning
 
Topp Bunn