Møbler og underlag Hjelp til å finne benk til hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har nettopp overtatt ny leilighet hvor det ikke er muligheter til å henge tv på veggen og det betyr at den dyrebare plassen til rørforsterker og platespiller blir tatt av tv`n.
    tv`n er 150 cm bredt slik at jeg må i allefall ha et rack eller benk som er180-220 cm bredt. Tv`n kan godt stikke litt ut på den ene siden for å gjøre plass til platespiller.
    har kikket på diverse løsninger, men de fleste tåler enten lite vekt på toppen eller så er de lukket eller så er de litt for grunne.
    Har vurdert å kjøpe flere rack å sette ved siden av hverandre, men tviler på at det blir særlig pent.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Du får spørre Elen Studio på Nesbru i Asker om å skreddersy en til deg. De lager det meste og kan sikkert lage en stereobenk også

    edit
    Har brukt dem til soveroms garderobe , baderomsinnredning , skreddersydd vitrineskap og bilbliotek tilpasset mål på stereokomponenter. Enten tar du noe fra deres design eller gir dem din egen design. Husk tenk godt igjennom hvordan du vil ha det og hva som gir estetiske proposjoner
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville definitivt sjekket med en eller flere lokale møbelsnekkere. Tenk på saken, lage en tegning av benken du ønsker deg og be om anbud - kanskje er prisen overkommelig.

    Jeg fikk smelt sammen en HiFi-benk med tre plan av et lokalt firma for ti tusen, inkludert en innebygget skuff og mer.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Jeg syns at Montana lager pene hyller. Det er et tegneprogram på nettsidene deres (er det kanskje .dk - jeg husker ikke), der du kan sette sammen slik du vil. De finnes i en haug av farger, bredder, høyder og noen dybder. Så finnes det bakplater med hull til ledninger og kabler. Jeg har endt opp med tre stk på hjul, noe jeg er fornøyd med. Litt dyrt syns jeg, men design design lizm!
    D9DE6502-A529-4295-9376-3C06C5730687.jpeg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg hadde et gulvstativ til TV der jeg bodde før, så jeg slapp å henge den på veggen eller ha den stående på en benk.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20181201_171147.jpg
    20181127_211127.jpg
    20181127_185312.jpg


    En god ven hjalp med bygning af stereo bænken.
    Bordplader i stavlimet egetræ skåret til i byggemarkedet efter mine mål. Der bruges et vinkelbeslag midt på.
    Bygget som to. Der er brugt 3 beslag i hver. Enkelt og fungere så godt.
    Den er placeret på siden af rummet for bedre lyd.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    978B1041-10C2-4205-AC79-59FC9C183F5A.jpeg

    Her er anlegget pr nå. Tv’n som står der nå er 32" og vil bli erstattet av et på 70" og skal i fremtiden dele topplate med platespilleren.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Likte godt tipset om Usm Haller. Har lekt meg litt med konfiguratorender og funnet ut at 3x75 cm moduler vil kunne bli nokså flott. Hvis jeg tar oppbevaring til vinyl i bunn og 2 rader med hyller til hifi vil kunne bli nokså flott.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    USM har nesten endeløse muligheter for skuffer, dører med mer. Jeg ville hørt med Studio M3 i Sandvika. De er dyktige på mulighetene og driver nesten utelukkende med USM Haller. Om du liker det visuelle uttrykket er det bare å kjøre på.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.380
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    USB Halal er fine greier til å oppbevare ting i - til å stable hifi på er jeg ikke like begeistret... Pent, stuevennlig, ja kanskje. Kan customiseres det også, med solide plater oppå forankret i de gjengede metallkulene som holder rammeverket sammen.

    Benken min på bildet tåler 300 kg. belastning i senter UTEN antydning til nedbøyning. Stål i vinkler foran og i bakkant. Leker ikke med en halv mill. i elektronikk...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.459
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker i likhet med @hvego Montana. Mitt er mindre og ikke fullt så fargerikt. Slik jeg har satt opp mitt er det enkelt å komme til på baksiden, men 12 mm MDF er og blir myke saker, så til trådstarters formål ville jeg heller valgt USM Haller.

     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Godt tips; nå som @Valentino nevnte det, kommer jeg på at topp-platen der jeg tidligere har hatt noen tunge greier har bøyd seg litt. Ikke synlig, men så jeg har merket det på skuffen under. Og de USM Haller-greiene ser skikkelig stilig ut!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.459
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    What's not to love?

    1641833076922.png


    Det forsterkersettet til de høyttalerne. (Fra USMs entertainment-inspirasjonsgalleri dette her.)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Montana er mindre fleksibelt fordi bakeplaten er del av bæringen. Altså må man ha bakplate med hull. Bytte komponent = nye hull. Når man senere blir sittende med overskuddslager som går i garasjen så vil det fort bli ødelagt - det tåler lite. Men det fungerer ypperlig til plater og bøker. Liker man det designet men vil ha noe som er bedre egnet så er Click bedre, fungerer utmerket.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har nettopp overtatt ny leilighet hvor det ikke er muligheter til å henge tv på veggen og det betyr at den dyrebare plassen til rørforsterker og platespiller blir tatt av tv`n.
    tv`n er 150 cm bredt slik at jeg må i allefall ha et rack eller benk som er180-220 cm bredt. Tv`n kan godt stikke litt ut på den ene siden for å gjøre plass til platespiller.
    har kikket på diverse løsninger, men de fleste tåler enten lite vekt på toppen eller så er de lukket eller så er de litt for grunne.
    Har vurdert å kjøpe flere rack å sette ved siden av hverandre, men tviler på at det blir særlig pent.
    Ta kontakt om du kan tenke deg ei dobbel eikeplate med hjul under + 6 stk Solid-Tech rør. Har ikkje bruk for det lenger, sidan eg har bytt ut 140 kg forsterkarar med 9 kg klasse D Lengda skulle passe deg bra.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ta kontakt om du kan tenke deg ei dobbel eikeplate med hjul under + 6 stk Solid-Tech rør. Har ikkje bruk for det lenger, sidan eg har bytt ut 140 kg forsterkarar med 9 kg klasse D Lengda skulle passe deg bra.
    Takk for tilbudet! Tar komtakt med deg hvis det skulle bli aktuelt!
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får ikke lov til å borre hull i veggene her rett og slett.
    Ok. Hadde det vært for skyvedøra så har jeg løst tilsvarende oppgave her hos meg. Kan for øvrig anbefale Studio M3 og USM Haller. Flott service og flotte produkter.

    Lykke til!

    Mvh Olav E
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Selv har jeg gått for Solid-Tech Hybrid rack, men jeg understreker at det ikke er gjort av lydmessige grunner da komponentene like gjerne kunne ha stått i et hvilken som helst annet rack (kjøpt eller hjemmelaget) uten at det ville utgjort lydmessige forskjeller for egen del (er jo bare plassering av komponenter uansett)...
    Den eneste komponenten jeg har som stiller krav til underlag, det er platespilleren. Hva gjelder den så mener jeg det er viktig at den får riktig underlag og plassering, hvor forsterker og andre komponenter står betyr i grunn intet fra eller til for egen del, men du verden de gjør seg godt i et Solid-Tech Hybrid rack og derfor endte jeg med å velge det og jeg ser investeringen heller som at et møbel er hentet i hus heller enn at det er et del av et stereoppsett (altså et rack).
    Hva folk ønsker seg får bli opp til den enkelte sine preferanser og hvordan de liker det hjemme hos seg, det fine med Solid Tech og forøvrig også mange andre rack, er at de ikke danner et tett skille mellom to høyttalere, lyden får altså boltre seg mellom komponentene da det er luft mellom hver høyttaler og bare rack og komponenter som står plassert der... Noen rack, og dem er jeg ikke like begeistret for, de gir ikke rom for musikken å spille mellom høyttalerne (fordi rackene er "tette"), noe som slik jeg ser det gir en annen kanal-seperasjon og man går litt glipp av det musikalske som skjer mellom høyttalerne... Nettopp derfor har jeg valgt et litt åpent rack om jeg skal si det slik, når komponenter en gang skulle plasseres mellom høyttalerne - optimalt slik jeg ser det så burde intet vært plassert mellom høyttalerne, men det igjen er jo litt upraktisk.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Hadde et noe lignende "case" selv... Kunne ikke ha tv på vegg grunnet vindu var plassert der. Ville i tillegg ha benk som er såpass lav at senter av tv havnet på høyde med hodet sittende i sofa, og i tillegg nok plass til alle komponenter. Endte med en lav benk, akkurat(!) like bred som tv, hylle under med plass til 3x fullsize komponenter i bredden, opp til 12cm høyde, og som i tillegg er dyp nok til at jeg kunne ha de høyeste komponentene (og litt ymse annet) plassert bak tv. Platene er 55mm tykke, og hele sulamitten veier vel rundt 70kg. Rimelig solide saker, og null bekymringer for om det tåler vekten eller ikke.

    Finner du ikke hva du vil ha i butikken, så lag det selv. Alternativt kontakt en møbelsnekker.

    IMG_3296.JPG

    IMG_3297.JPG
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Solid-Tech er vel ikkje meir lydfremjande enn andre system, men det tåler iallfall stor vekt. Eg kunne stå på stereobenken, og eg veg 90 kg. Ikea-variantane var av dårlegare kvalitet. Men kjøkenbenkeplatene til Ikea var veldig greie. Dei er dessutan litt over 60 cm djupe, og det var ikkje eingong min gamle ASR Emitter 2 Exclusive.
    Skal sjå om eg ikkje har foto...
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er på trappene å bygge benk, bygger fordi jeg finner svært lite som passer mine behov.
    Krav: plass til vinyler, plass til alle komponentene (cd spiller og dac i mellomhylla) , plass til platespiller og forsterker på toppen.
    Jeg vurderer å sette avskillere evt. skuffer i bunnen til vinylene.
    Blir å lage den i eikeplater fra biltema. Og rammen nederst sveiset og lakkert svart.

    Det er planen her, og kanskje til inspirasjon for deg.

    received_1087176282105279.jpeg
     

    Håkonlj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    102
    Sted
    Toten
    Her er mitt ferske tilskudd, dog work in progress. Har brukt eikeplater fra Biltema samt skrog fra ikea samt bein som passer skrogene. Mangler enda å lage dør. Har kjøpt vippehengsler til kjøkken fra ikea (kan spotttes i nedre høyre hjørne) så døra vippes ut og ned. Den skal lages av finerplate som skjæres utfor at lyd/signaler kan gå fritt og kles hele i høyttalerstoff
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn