Hjelp til å feilsøke på rørforsterker.

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Jeg har en gamle rør forsterker (Heathkit AA-100), som planen var å "kose" med på vinterkveldene, startet tidligere i år med å bytte ut alle kondensatorene på slutt trinnet, det gikk som smurt, så skiftet jeg kondensator, diode og motstander i strømtilførselen, det også gikk bra.
Men nå er jeg ferdig med å skifte ut alle motstandene på slutt trinnet, og det gikk ikke særlig bra. Litt for ivrig og utålmodig, og alt for lite testing under veis har resultert i syke verdier på bias. Den stiger raskt opp i 170ma (skal ligge på 30-40ma) tør ikke la den gå høyere, og det er ulyder i høyttalerne (Trafo brum og litt spraking, selv om volumet er på null, så jeg skrur raskt av.
Det er det samme for høyre og venstre kanal, målt med last på utgangene.
Alle komponentene er blitt sammenlignet med gammel, målt og dobbelt sjekket før inn lodding, og loddepunktene ser greie ut.
Alle nye motstandene er av metallfilm 1%, 0,6W. De gamle var karbon 10% 0,25W.

Så da er spørsmålet, hvor skal jeg starte å sjekke for å stille riktig diagnose?? (for uten innvendig angrep av ukyndig grønn eier):rolleyes:
Dette skulle da være en ganske enkel operasjon, men......
Tok en runde å målte plate-voltage uten utgangs rørene i, og den ligger stabilt på 500V på alle 4.

Så er det noen som vil forbarme seg over meg, og bidra med litt kunnskap og hjelp, så er jeg veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få.
Har alt av koblingsskjema liggende.

PS: Har idag prøvd byttet tube-grid motstandene fra 470K til 220K, uten at det bidro til noen endring. (flere som nevner at dette er lurt)
PS2: Hele preamp trinnet er urørt. (enda)

:eek: Hjelp!!! :eek:

Mvh
Petter
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
715
Antall liker
11
Denne forsterkeren har vel fixed bias.

Sjekk bias spenning på gitter på utgangsrør. Bør trolig ligge på -15 til -20V
Still den gjerne så høyt (mye negativt) som mulig til å begynne med.

Om det ikke er katodemotstander på utgangsrørene, så ville jeg sette inn slike på 1 eller 10 ohm. Det gjør det enkelt å måle tomgangsstrøm ved å måle spenningen over motstandene.

Hvilken type utgangsrør bruker du ?

Svein.

--
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.208
Antall liker
67
Bytt rør sokler. I alle fall sjekk dem. Nytter ikke om spenningen er riktig frem til soklene om det ikke er kontakt med røret.
Beklager å gjenta meg selv, men dette er viktig. VH. Bernt.
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Bytt rør sokler. I alle fall sjekk dem. Nytter ikke om spenningen er riktig frem til soklene om det ikke er kontakt med røret.
Beklager å gjenta meg selv, men dette er viktig. VH. Bernt.
Soklene er renset og strammet, og det virker som om det er god kontakt. Men det skader ikke å bytte.
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Håper du byttet motstander etter skjema, og ikke måling...
http://www.diytube.com/forumpix/aa100.jpg
Regner også med at de siste motstandene er "grid-leak"-motstander. Grid-"stoppere" bør være karbon, ikke metallfilm(lite effektivt).
andre tips:
THE end-all FIX for the Heathkit AA-100 integrated amp. - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums
Har byttet etter skjema, samt at verdiene er skrevet under hver komponent.
Jeg var ikke klar over at disse bør være av karbon.
Jepp, har lest den tråden mange ganger. Håper å komme dit engang med denne.
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Denne forsterkeren har vel fixed bias.

Sjekk bias spenning på gitter på utgangsrør. Bør trolig ligge på -15 til -20V
Still den gjerne så høyt (mye negativt) som mulig til å begynne med.

Om det ikke er katodemotstander på utgangsrørene, så ville jeg sette inn slike på 1 eller 10 ohm. Det gjør det enkelt å måle tomgangsstrøm ved å måle spenningen over motstandene.

Hvilken type utgangsrør bruker du ?

Svein.

--
Ja, mener den har fixed bias på denne.
Utgangrørene er av typer 7591.

Når jeg har målt Bias og PV, har jeg brukt prober, for en litt tryggere måling. :)
Disse har innebygget motstand, slik at alt måles i mv. (lese mere om de her: BiasPro Tube Bias Probe by A-Sharp Fretworks for biasing tube amps) (Ikke ment som reklame dette)

Nå kommer det noen sikkert dumme spørsmål, men heller litt dum enn etterklok. :)
Når jeg skal måle gitter spenningen, kan/skal jeg måle uten at utgangs rørene står i?
Hvordan skal jeg måle dette? Fra pinne 6 og jord?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.208
Antall liker
67
Mål på selve pinnen som går inn i røret og ikke på sokkelen. Om spenningen er lik på røret og sokkelen er det ingen grunn til å bytte.
Har alt for mange ganger sette dette ikke er tilfellet og rør har blitt skadet. VH. Bernt.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.208
Antall liker
67
Sjekket databladet og på disse rørene er det viktig at spenningen på pin 6 og 4 er riktige. Vh Bernt.
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Mål på selve pinnen som går inn i røret og ikke på sokkelen. Om spenningen er lik på røret og sokkelen er det ingen grunn til å bytte.
Har alt for mange ganger sette dette ikke er tilfellet og rør har blitt skadet. VH. Bernt.
Ok, men det virker som litt risikosport å prøve måle direkte på rør pinnene, glir man litt og kabooom.
Må vel lete fra måleprobene med hake på, slike som kan hektes på.
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Sjekket databladet og på disse rørene er det viktig at spenningen på pin 6 og 4 er riktige. Vh Bernt.
Har datablad liggende, men er litt usikker på hvordan jeg skal måle. Vil helst måle meg frem til det jeg kan, uten at rørene står i.
Hadde håpet på at jeg i første omgang kunne måle rett i soklene, for å friskmelde det som kan.
 
Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.208
Antall liker
67
Du kan det, men dessverre er målingene statiske, men med rørene i er de "dynamiske" og trekker strøm. Som alltid er en Variac problemløser, men noen hjem i Norge har ikke dette instrumentet i husholdningen...
Du kan måle anodespenningen og Heater spenning, men trekk fra noe uten belastning. VH. Bernt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
11.540
Antall liker
2.558
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
18
Det kan være lurt å måle slike spenninger uten rør på plass.
OBS: Høyspenningen vil stige en god del uten rørene som belastning. Sjekk om komponentene tåler dette. Gjelder elektrolytter i strømforsyningen.
Så måler du g1 spenningen i forhold til katode (eller jord). Sjekk om den er fornuftig (i fohold til data for røret) og om den kan varieres.
Ikke så mye annet enn for lite negativ forspenning som kan gi for høy strøm i røret.
Grid stoppere på over 10k høres ikke riktig ut. Hvis det er nødvendig, er det noe ustabilt i trinnet.
Har du Variac?
Veldig kjekk å ha i slike tilfeller. Start med halv nettspenning og juster oppover. Observer om noe unormalt skjer. Mindre mulighet for at det skjer noe dramatisk.
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Du kan det, men dessverre er målingene statiske, men med rørene i er de "dynamiske" og trekker strøm. Som alltid er en Variac problemløser, men noen hjem i Norge har ikke dette instrumentet i husholdningen...
Du kan måle anodespenningen og Heater spenning, men trekk fra noe uten belastning. VH. Bernt.
Høres logisk ut. Målet er bare å se om alt er normalt, evt å få en pekepinne på hva som er galt.
Da er nok denne husholdningen en av disse, ingen Variac liggende i skuffen. :)
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Er det noen av dere, som bor i Trøndelag? Og som evt. har lyst til å se litt på denne?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
715
Antall liker
11
Når du har målt gitterspenning (pinne 6) - med eller uten rør i.

Om spenningen er feil på alle rør, er det bias-spenningen fra strømforsyning som er problemet.
Om det er bare ett eller noen (men ikke alle) rør som har problemet, er det gjerne koblings-kondesator som lekker


Strømforsynigen for den negative gitterspenningen.
Motstandene kan med fordel byttes med ett trimmepotmeter for hvert utgangsrør.
 

Vedlegg

Sist redigert:

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Når du har målt gitterspenning (pinne 6) - med eller uten rør i.

Om spenningen er feil på alle rør, er det bias-spenningen fra strømforsyning som er problemet.
Om det er bare ett eller noen (men ikke alle) rør som har problemet, er det gjerne koblings-kondesator som lekker


Strømforsynigen for den negative gitterspenningen.
Motstandene kan med fordel byttes med ett trimmepotmeter for hvert utgangsrør.
Da har jeg tatt mot til meg å målt. (Målinger uten 7591 rørene)
Pinne 3 PV ligger stabilt på 500V
Pinne 4 G3 ligger stabilt på 455V
Men Pinne 6, her måler jeg bare -0,8 - -0,10, altså ikke en tiendedel av hva jeg skal ha. Gjelder alle 4 soklene.
Hmm, kan jeg ha snudd dioden feil vei tro?
Brukte 1N4005 (600V i stede for 1N4007 1000V) da jeg hadde det liggende. Håper det ikke har noe å si.
Legger ved ett bilde, om du klarer å se det utifra det.
 

Vedlegg

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
715
Antall liker
11
Ja, da har du identifisert feilen.

Mål på kretsen du har avbildet.

Inn på diode (som står rett vei) - bomullsiolert tråd - instrument på AC V. Skal måle ca 20V AC.

Andre siden av dioden - der hvor kondensator er koblet inn - ca -30V DC

Gul ledning: Ca -16V DC.

Alle målinger i forhold til til jord (chassis).


Svein
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
11.540
Antall liker
2.558
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
18
1N4005 holder i lange baner.
1N4007 er en noe "sær" diode i denne serien. Langt fra den beste selv om den tåler 1000V PIV.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.501
Antall liker
626
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Er kondis i paralell med diode(på bilde)? Mangler +kondis til gnd/chassi-forbindelse?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
2.590
Antall liker
422
Sted
NO-6600
Er kondis i paralell med diode(på bilde)? Mangler +kondis til gnd/chassi-forbindelse?
Jeg tenkte å kommentere det..:)

På bildet ser det ut som en motstand på 8.2k (grå, rød, rød, gull) og en motstand på 11 ohm (brun, brun, sort, gull)? Hvor er motstanden på 3.3k?
Men det er vanskelig å se både farger og koblinger på et slikt bilde..
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Ja, da har du identifisert feilen.

Mål på kretsen du har avbildet.

Inn på diode (som står rett vei) - bomullsiolert tråd - instrument på AC V. Skal måle ca 20V AC.

Andre siden av dioden - der hvor kondensator er koblet inn - ca -30V DC

Gul ledning: Ca -16V DC.

Alle målinger i forhold til til jord (chassis).
Hei igjen, og takk for at dere vil bruke litt tid på meg, setter stor pris på det.
På den gule ledningen, måler jeg +14,6V, dette er da etter den 8,2k motstanden.
Inn på Dioden +52,6 .Men det kommer +52,6 ut også, er denne da gåen?

En annen ting, jeg ser at det står igjen en gammel kondis mellom jord og den sorte ledningen 10,2v her (det svarte du ser nederst er sikringen). (til venstre i bildet)
Kan jeg bytte den med en keramisk 10nf/500v Z5U kondensator. Den gamle er merket .01 600v.
strøm2.jpg
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Er kondis i paralell med diode(på bilde)? Mangler +kondis til gnd/chassi-forbindelse?
Jeg tenkte å kommentere det..:)

På bildet ser det ut som en motstand på 8.2k (grå, rød, rød, gull) og en motstand på 11 ohm (brun, brun, sort, gull)? Hvor er motstanden på 3.3k?
Men det er vanskelig å se både farger og koblinger på et slikt bilde..
He he, isolasjonen gjemmer 2 oransje striper, så den er orange-orange-svart-brun-brun.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
715
Antall liker
11
På den gule ledningen, måler jeg +14,6V, dette er da etter den 8,2k motstanden.
Inn på Dioden +52,6 .Men det kommer +52,6 ut også, er denne da gåen?
-14,6V hadde vært ok om det var NEGATIV spenning i forhold til jord (chassis)
ca -50V etter dioden er også OK om det er NEGATIVT (jeg leste visst litt skjevt da jeg antok 30 tidligere)

Har du målt rett polaritet?

Unasett ser det ut til at de ca 15 voltene (om de nå er positive eller negative) blir borte på veien til gitter på utgangsrørene,
som nå skal være via de 220K motstandene du har byttet til.


Edit:
Den sorte kondisen ser ut til å være fra nettspenning inn og til til chassis.
Jeg tror den kan være en safety risk om den feiler. Jeg ville klippe den bort.


Svein.
 
Sist redigert:

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
-14,6V hadde vært ok om det var NEGATIV spenning i forhold til jord (chassis)
ca -50V etter dioden er også OK om det er NEGATIVT (jeg leste visst litt skjevt da jeg antok 30 tidligere)

Har du målt rett polaritet?

Edit:
Den sorte kondisen ser ut til å være fra nettspenning inn og til til chassis.
Jeg tror den kan være en safety risk om den feiler. Jeg ville klippe den bort.
Hmm, satte den svarte altså minusen til jord (chassi), og målte med pluss, skal da bli riktig det. :)
Istede for å klippe den bort (har sikkert en funksjon), kan jeg erstatte den med nevnte kondis?
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Noen som har peiling på hvorfor jeg har positive verdier og ikke negative da? Ser ut som det er her problemet ligger. Har ikke hatt tid til å sjekker nærmere idag, men neste punkt bør vel være å lodde av ledningen som går inn på dioden, og måle spenningen der, før den går inn i kretsen (og evt. blir påvirket).

Fyr løs om det er noen andre forslag, så sjekker jeg ut dette i morgen kveld.
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Hallo alle sammen, vil bare fortelle dere at feilen er funnet. Og som antydet var det denne grønnskollingen her (altså jeg) som var skyld i problemet.
Pluss polen til kondensatoren, skulle til jord, den svarte ledningen på bildet, og ikke til dioden. Gikk vel litt fort for seg.
Nå har jeg minus 20v på pinne 6, noe som muligens er litt mye. Men dette er målt uten at rørene er montert.
Blir spennende å sjekke bias etter hvert.

Ok, takker for all hjelp så langt.

Mvh
Petter
 
Topp Bunn