Høyttalere Hjelp til å finne billige hyllehøyttalere til hobbyrommet

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jobber med å snekre sammen et anlegg på hobbyrommet, og håper noen kan komme med tips og råd til rimelige høyttalere (ca tusenlapp brukt?). Det er et relativt lite rom, hvor høyttalerne må stå på en vegghylle ca 2m opp, omtrent 1,5m fra hverandre. Jeg sitter 0,5-1m fra disse igjen, så det er nærlytting.

Hva kan egne seg her? Det er gipsvegg og soverom bak, så noe som ikke durer kjempemye bakover hadde vært topp. Men aner ikke hva jeg i så fall bør være på utkikk etter.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Billigest og antagligvis best i ditt tilfelle, er aktive monitorer. De fleste moniutorer har fremovervendte bassporter.
Søk på Finn; InfraSonic og Fostex PM0.4.
Ellers finnes det gode ting fra Adam, KRK, JBL, Fluid, Fostex, M-Audio ogsåvidere.
Går du opp til 2000 kroner kan du finne virkelig gode ting. Som JBL L305/306.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skulle presisert litt ser jeg! Har allerede pre og effekt, dac og platespiller. Her er også et bilde av den enden av rommet jeg sitter. Høyttalerne vil måtte være på veggen til høyre:

EAF6068A-6D97-438E-8A4E-F6F04D9D1926.jpeg
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Etter noen søk på Finn:
- Alesis Monitor One
- Mackie passive
- Yamaha NS-333 (ikke monitorer)

Ellers er Audio Pro Black Pearl billige, men fremdeles veldig gode hifi høyttalere. Men de er ikke monitorer.
Selg forsterkerene og kjøp deg aktive monitorer! :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ligger et par PSB Image 1B på finn.no til 650 kr.
PSB lager stort sett gode høyttalere og tror det blir vanskelig å finne noe særlig bedre til under 1000 lappen.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.965
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har PSB Imagine XB, som er ganske like de du linker til Bjørn.
Disse handlet jeg brukt for noen mnd siden for ett par tusen, for pc lyd.

Jeg og trodde PSB låt ganske ok etter å ha lest noen reviews på nett av de jeg kjøpte.
Der tok jeg feil. Utrolig tam og uengasjerende lyd.
Trådstarter kan få mine XB for 500,- men jeg tror ikke de er verd det.

Se heller etter noe annet. 😜

PSB_Imagine_XB_BLK_3-4_NoGrill_1200x1200.jpg
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt aktive før (Dynaudio), ønsker ikke det lenger.. kommer til å mikse og matche både der nede som i stua. Tanken er å oppgradere høyttalerne etter hvert også, men det var så langt budsjettet rakk for denne gang (1500 kan jeg kanskje strekke meg til).

Men er det noen forskjell mellom merkene på hvordan det funker å stå så tett inntil veggen? Jeg ser liksom for meg at bassen blir helt bølle..
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Hva med et par av disse små fulltonehøyttalerne som JVC produserte til sine executive minisystemer?
Jeg er ingen samler av natur men har nå skaffet meg eksemplarer av disse som har membraner av tre, glassfiber, papir og keramisk materiale.
Alle disse låter pent opp mot bakvegg. Modellen med papirmembran er kanskje den som låter mest komplett av disse. De andre har litt mer ugjevne styrker og svakheter. Kan kjøpes billig på Finn med gjevne mellomrom. Ganske naturlige og detaljerte lydgjengivere dette.
 

Vedlegg

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Så nære som du kommer til å sitte, så ville jeg automatisk anta at monitorer er best for deg og de kommer sjelden gratis. Alesis M1 er vel noen av de billigeste der ute, tror jeg. De er passive og jeg mener de låter bra. Nå har jeg ikke tatt noen direkte sammenligning mellom vanlige stativ høyttalere og monitorer, men det burde være en grunn til at alle studioer bruker monitorer? Hifi høyttalere krever ofte litt luft rundt for å låte best og bassporten er ofte bakovervendt.

Ellers er Monitor Audio også en produsent man burde se på om hifi høyttaler er det man vil ha.
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
1.932
Antall liker
4.510
Torget vurderinger
1
Energy Connoisseur C-1. Har akkurat solgt et par av disse :)
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
John Blue jb3 eller Usher s520. Begge med bassport i front. Begge funker veldig bra på nærfelt lytting.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ser jeg aldri fullførte her. Det endte opp med et par B&W BM601 😊
 
Topp Bunn