Hjelp meg velge høyttaler, stativ med mye bass?

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Ok, stashsølibatet som har vart i to år kan være over.

I dag har jeg

bel canto dac 3 (med dvd og pc som kilde)
nuforce ref 8.05 v2 monoblokker
audiovectr m3 sig.

Problemet er at dattern på 4 mnd skal flytte inn i rommet bak anlegget. Midt på veggen er en dør anno 1902 som lekker lyd. Audiovectorene har åpen diskant bakover noe som gjør at det er mye lydbilde bakover og inn i denne døren. I tillegg kan bassen være et problem. Det er mye guffe bakover i bassportene.

Jeg leker med en ide om å gå over til stativhøyttalere. Dette for å få bort lyden bakover i diskanten, kanskje også i bassen dersom jeg inner noen med bassport forover eller nedover. I tillegg kan det være greit å spare litt på bassen i noen år til vi eventuelt flytter.

Rommet er ca. 25-30 m2 med 3.5 meter under taket. Altså kanskje i største laget til stativere.

Nuforcene er ganske kraftige og bør kunne drive det meste. De er noe i nørheten av nøytrale. bel cantoen er litt varm. Høyttalerkabel er pr i dag au24. de er også litt varme i mine ører. Jeg kan dermed i mitt hode ha ganske nøytrale høyttalere også. Budsjett rundt 20k nytt. KJøper gjerne brukt.

Tips og synspunkter mottas med takk.

ole
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Hvorfor ikke stativht og sub, så kan du sette suben bak lytteposisjon? Det vil ytterligere redusere problemene med lydlekkasje, samt at du overkjører veldig mange romproblemer.
 
T

timc

Gjest
Vil ikke en slik plassering av sub bety at man er avhengig av å dele relativt lavt. Under 50Hz skulle jeg tro. Jeg klarte å pinpointe suben min når jeg delte høyere.


-Tim
 
R

RoDa

Gjest
Rockefoten skrev:
Tips og synspunkter mottas med takk.

ole
Når skal folket begynne å forstå at bassen sprer seg, temmelig uavhengig, rundt i rommet og tilstøtende rom selv om porten er plassert foran på høyttaleren?

Jeg ville forsøkt å spille i nærfelt for å senke lydnivået, tettere på høyttaleren gir behov for mindre lydtrykk enn hvis du sitter langt unna.

Dynaudio Focus er en god stativhøyttaler med bass, anbefales.

Mvh
Rolf
 

sedj

Medlem
Ble medlem
14.09.2003
Innlegg
21
Antall liker
0
Hei!

Dynaudio Special 25 anbefales på det varmeste.


stein erik
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
takk for ideer foreløpig.

Og det med bassen er jo helt sant det Roda.
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
I en annen tråd er vel John Blue gitt Strålende omtale. Jeg har hørt disse og ble øyeblikkelig frelst. Sterkt vanedannende vil jeg si..........Mvh Government
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Med en sentralt plassert sub skulle du kunne dele så høyt som 100Hz uten at den lar seg lokalisere. I de fleste tilfeller vil det vel uansett ikke være aktuelt å dele så høyt. Har man ikke prosessor til å styre delingen er man avhengig av å legge delingen ift hvor frontene ruller av. Jeg satte opp et tilsvarende oppsett for Audioaktøren/Dacapo på Hortenmessa med Usher stativht og en REL sub. Det var ingen så vidt jeg kunne se som klarte å gjette seg til at det var sub annet enn på bakgrunn av at lydbildet hadde mye mer tyngde enn forventet. Det var ingen som klarte å lokalisere den da de virket svært overrasket over at de hadde den rett bak ryggen, "lyden kommer jo forfra!" :D
 
U

utgatt60135

Gjest
Du klarte å lure meg helt - så ingen sub så da så... Men jeg synes dere burde opplyse om slikt så ikke folk blir lurt til å tro at Usherne spiller så dypt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Det er jo ganske mange variabler i et oppsett, man kan jo ikke egentlig ta så mye for gitt ut fra det man ser. Det ble jo brutt av innimellom og opplyst om hva som spilte, men i og med at de fleste som holdt demo på det rommet ikke hadde så mye med utstyret å gjøre så ble det gjerne litt "spør så får du svar". Det var ingen hemmelighet at det stod en REL bakerst men det er klart den ikke ble så synlig som resten av oppsettet. Den stod simpelt hen bakerst fordi det var der den låt best.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Med en datter på fire som skal sove så er kanskje ikke en sub løsningen - uansett hvor i rommet den plasseres?

Henger meg på RODAs forslag om stativhøyttalere. Mindre bass, og muligens BEDRE bass. Høyttalere sender ut lyd i alle retninger, hadde ville vurdert å plassere høyttalere på en annen vegg.
Eller kaste inn skjorta med det samme og spare deg selv for mye barnegråt:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/finn_den_beste_orenslyd
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Dali Helicon 300 er en relativt stor stativhøyttaler med bra bass. Lettplassert er den også.

LK
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvorfor ikke heller skaffe seg en bra sub med på/av-knapp? Så kan man kose seg med musikken når datteren er våken og ikke blir forstyrret - hvilket erfaringsmessig er det meste av tiden. Så får man lide litt og spille uten sub når barnet skal sove. En sub kan jo også justeres ned til et nivå som fortsatt er hørbart - uten at det av den grunn forstyrrer barnet.
 

Jantry

Medlem
Ble medlem
30.04.2002
Innlegg
22
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei.
Respons Baby Grand bør absolutt vurderes. Brukt bør den være innenfor ditt budsjett. Meget god høyttaler, som jeg TROR vil tilfredstille dine ønsker.
Jan
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Dette kan gjøres enkelt!

Dynaudio Focus 140.... da får du både mye bass og en meget god høyttaler ;)

Destiny.. :)
 
C

Cyber

Gjest
Destiny skrev:
Dette kan gjøres enkelt!

Dynaudio Focus 140.... da får du både mye bass og en meget god høyttaler ;)

Destiny.. :)
Enig der, hadde 110 i hus, og bare den hadde skikkelig drag og dybde i bunn...
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Vienna Acoustics Haydn Grand har bassporten i front ;)

 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Destiny skrev:
Dette kan gjøres enkelt!

Dynaudio Focus 140.... da får du både mye bass og en meget god høyttaler ;)

Destiny.. :)
Enig der, hadde 110 i hus, og bare den hadde skikkelig drag og dybde i bunn...
140 går en del dypere, og har ikke den lille festkulen som 110 har, hadde 110 føre 140, og det er en knakende god liten sak, bare at 140 er litt bedre på alt syns jeg.

Destiny.. :)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
limvingen skrev:
Vienna Acoustics Haydn Grand har bassporten i front ;)

Helt fantastisk god høyttaler, som har overaskende sprek bass, enormt lydbilde uten harde kanter, og meget lettplaserte og enkle å få til i relativt vanskelige rom 8) 8) 8) (har hatt Dynaudio Focus 220 / 140 og 110, og av dem vil jeg si at alle er meget gode, MEN kan by på store utfordringer da de er noe plaseringsvanskelige og trives ikke i nærheten av bakveggen).

http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/vienna_haydn.html

9995kr er faktisk latterlig bra priset på en ekte high-end stativer ;) da har du 10005kr ekstra å kjøpe en kvalitets sub ;D
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg bruker Focal 1007S. Disse synes jeg spiller meget bra og har etter min mening en godt definert og fyldig bass.
Bør prøves!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg tror ikke man skal være så stresset med hva en baby tåler av lyd... har noen av dere hørt dem hylskrike? :eek: Jada, og det tåler de jo!!!

Det som er cluet er at det er en test man kan ta om man f.eks da lukker døren til det rommet hvor den lille ligger med musikken spillende i hovedrommet.
Så snakker man i normal volum til da "tenkt baby som ligger på sin vante plass i det rommet"
Om man må heve sin egen stemme litt for å få frem det man skal si, da må volumet i hoverommet ned.

Dette er sakset fra ett babyforum i USA hvor en mamma svarer en bekymret mamma som synes at far ikke skal ta med barnet på fotballkamp.... Mor no.1 fikk vite dette av leger derhun fikk sitt barn.
For ordenskyld... forballkamp = for høyt!!!

Uansett, må man heve stemmen for å snakke til en annen over vanlig talevolum, er det for høyt.
Ellers, høyfrekvent filter "room tunes" finnes det jo masser av om man er redd for det da.

Dype buldrene lyder er sikkert ikke så ille om de muligens minner om hjerteslag for barnet...
Sover poden/podinnen greit så er det not a problem tror jeg...
Det at man når man spiller musikk ikke kan høre om ungen ...griner eller noe, det er jo en annen ting det og selsagt..


mvh
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Kan rekommendera Guru QM10, låter mer som golvare än som stativar! :)

 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ola_S skrev:
Kan rekommendera Guru QM10, låter mer som golvare än som stativar! :)

Disse er designet for å plasseres intil bakveggen...
Det var visst en dør der som slapp lyd igjennom...

mvh
 

knheggen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.03.2007
Innlegg
88
Antall liker
1
Jeg ville sjekket ut ATC SCM 11 og 19.
Begge vil være innen for budsjett.
Jeg har kun kjennskap til SCM11, og de har meget god bass. De skryter ikke på seg noe, når de skriver 55Hz.
http://whathifi.com/Review/ATC-SCM-11/
Dette er i allefall min favoritt under kr. 20´

Det er Lyric som forhandler ATC i Norge
 
Topp Bunn