Hjelp meg med tips til RIAA-trinn...

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Jeg har tidligere hatt en aldri så liten og uformell avstemming angående aktuelle RIAA-trinn, men velger nå å konkretisere mer i en egen tråd. Nå er oppsettet mitt "satt" og består av:

Conrad Johnson PV14 L
Conrad Johnson MF2500
Martin Logan Vista

De alternativene jeg til nå har sett mest på i prisklassen (nye) under 10k er:

ASR Mini Basis
Jasmine LP 2.0

Noen har også hintet tidligere om at EAR 834p kan være et godt alternativ, men vet ingenting om norske forhandlere? Eller andre linker?

Jeg kan også godt handle brukt og da jo billigere jo bedre. Lydmessig har jeg et ønske om at bassen ikke må være "avstumpet", og at den totale holografien er på plass. Overanalytisk og overdetaljert er da ikke altfor interessant... ;-)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Sett det nye Dynavector-trinnet på listen. Jeg har ikke egen erfaring ut over at alt jeg har vært borti fra Dynavector er overraskende bra.
Etter sigende skal MKII utgaven være vesentlig bedre enn forrige modell.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
En liten fugl har tipset meg om Jolida sitt rørtrinn, JD9. Noen som har erfaringer å melde om det?
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
http://www.diyhifisupply.com/diyhs_cole.htm

Jeg synes dette virker spennende, har lyst og bestille selv.
Med toll og tull skulle det faktisk bli akkurat 10k.

Det eneste jeg savner på dette er mere gain, jeg kan ikke fatte at de fleste produsenter legger seg på 40 db MM, noe som er alt for lite.
Vi skal da f@£$$$ høre musikken :D ;D


Mvh
Terje
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Snapa skryter hemningsløst av mkII dynavector ja...kan sikkert prøves.

asr mini skal jeg ha,når jeg må gå over til ekstern riia.

Ellers er jo jeg så heldig å besitte Fosses demomodell av TorHauge mc forsterker,derfor er det mulig at jeg kjøper riiaen fra samme produsent som ren mm riia..

Hva er egentlig mest gunstig..mm riia med mc forsterker,eller riia med egen mc del...sitter det en trafo inni de når de har mc utgang tro?Noen som har greie på dette?

Jasmin lp 2.0 hørte jeg en (rosros) på forumet som skrøyt noe helt hemningsløst av...men alt går vel på hvordan referanser en har....uten at jeg har en dritt med ref selv,da jeg bare har hatt 2 riiaer,copland,innebygget rør,den jeg har nå og en nad pp-1,den er dårlig den ;)
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
ixos_76 skrev:
Hva er egentlig mest gunstig..mm riia med mc forsterker,eller riia med egen mc del...sitter det en trafo inni de når de har mc utgang tro?Noen som har greie på dette?
Noen mc riaa trinn har stepup trafo innebygget andre ikke. Det finnes de som hevder at alt annet enn stepup trafo for low output mc produserer for mye støy, men her er vel meningene delte som ellers.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Hvis man påstår at kun trafo er tyst nok så har man bare ikke testet de rette aktive enheter.

Det kan oppnås aldeles glitrende resultat med begge filosofier.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Fosse skrev:
Hvis man påstår at kun trafo er tyst nok så har man bare ikke testet de rette aktive enheter.

Det kan oppnås aldeles glitrende resultat med begge filosofier.
Du har utvilsomt rett her, jeg burde vel også ha spesifisert at jeg refererte til aktive rør enheter med low output mc. Det finnes dog sikkert også aktive rørbaserte riaa trinn som er tyste nok til low output mc.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det oppgitte gainet på Cole" er vel bare for mm delen UTEN trafo så der ligger det vel inntil 20dB til
mvh
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
LMC skrev:
det oppgitte gainet på Cole" er vel bare for mm delen UTEN trafo så der ligger det vel inntil 20dB til
mvh
Det skulle stemme 40 for mm og 60 for mc.
Eller mener du det er mulig og få 60db for MM?, akkurat det jeg leter etter.
Hvis noen har noen erfaring med dette riaaet så kunne jeg godt tenkt meg og høre.
 
P

Parelius

Gjest
HC skrev:
Fosse skrev:
Hvis man påstår at kun trafo er tyst nok så har man bare ikke testet de rette aktive enheter.

Det kan oppnås aldeles glitrende resultat med begge filosofier.
Du har utvilsomt rett her, jeg burde vel også ha spesifisert at jeg refererte til aktive rør enheter med low output mc. Det finnes dog sikkert også aktive rørbaserte riaa trinn som er tyste nok til low output mc.
Absolutt. Herron er ett eksempel, selv om en her har en aktiv forstrekning på MC-inngangen (F.E.T.) Tyst som graven.

MM med 60 db gain, argh? Er ikke det ganske uvanlig? Hvilket anlegg er det du har som ikke greier å gi lyd fra seg med forsterking 40-45 på MM inngangen? Spør fordi jeg ikke har vært ute for den problemstillingen, i praksis, selv.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Parelius skrev:
HC skrev:
Fosse skrev:
Hvis man påstår at kun trafo er tyst nok så har man bare ikke testet de rette aktive enheter.

Det kan oppnås aldeles glitrende resultat med begge filosofier.
Du har utvilsomt rett her, jeg burde vel også ha spesifisert at jeg refererte til aktive rør enheter med low output mc. Det finnes dog sikkert også aktive rørbaserte riaa trinn som er tyste nok til low output mc.
Absolutt. Herron er ett eksempel, selv om en her har en aktiv forstrekning på MC-inngangen (F.E.T.) Tyst som graven.

MM med 60 db gain, argh? Er ikke det ganske uvanlig? Hvilket anlegg er det du har som ikke greier å gi lyd fra seg med forsterking 40-45 på MM inngangen? Spør fordi jeg ikke har vært ute for den problemstillingen, i praksis, selv.
Det er god gain inn på min lector zoe. Problemet er vel at music maker mk3 har en output på 4 mv som er litt laft i forhold til de høyeste. jeg må opp på kl 11 for og ha et griet lytteniva. For min PU ville jeg brukt et riaa med høyere gain.
Men det ble litt avsporing nå, tråden var jo riaa anbefalinger.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
En riaa jeg definitivt ville sjekket ut, er den jeg altid gnåler om når det spørres om riaatrinn... Graham Slee ERA mk. V. Helt fantastisk til prisen, rett og slett...
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
ASR mini basis gjorde underverker hos meg og begår musikalsk kommunikasjon på et høyt plan....
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
kjoenik skrev:
ASR mini basis gjorde underverker hos meg og begår musikalsk kommunikasjon på et høyt plan....
Hva slags utstyr kombinerer du denne med?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvem selger Graham slee riiaer i Norge? hørt mye godt om denne,og er vel ikke av de dyreste..

Har Graham både mm/mc eller brukes det stepup vsa til denne?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Slee Era V er uten MC-step up. Den (Elevator) må kjøpes separat, og da kommer prisen opp i ca. 10.000, men FOR en kombinasjon!! Forhandles av Stereolab.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Anfield skrev:
kjoenik skrev:
ASR mini basis gjorde underverker hos meg og begår musikalsk kommunikasjon på et høyt plan....
Hva slags utstyr kombinerer du denne med?
Conrad Johnson integrert (rør) og Nottingham Interspace med AT OC-9 mc pickup. Hadde ikke nok gain på min forrige riia, og det er mulig dette kan ha vært medvirkende til en noe dynamisk komprimert lyd.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Hmm, høres ut som om ASR Mini Basis kan være en het potet for min del. Får ta en telefon til gutta på Stereofil og høre om de kan unnvære en til hjemmebesøk....
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
impulse skrev:
Slee Era V er uten MC-step up. Den (Elevator) må kjøpes separat, og da kommer prisen opp i ca. 10.000, men FOR en kombinasjon!! Forhandles av Stereolab.

Må bare atter en gang si meg fullstendig enig med Impulse. Jeg har denne komboen og er veldig fornøyd med den!!
"The Era Gold + Elevator EXP is the best phono combination for MC's I've ever heard - period"
Geoff Husband, TNT-Audio, 07/02
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Er da ikke noe galt med Electrocompaniet ECP-1 heller, spesielt med en god MC pickup. Hardt og skarpt er det ihvertfall ikke, og til 8295 på Eltek på ligger det jo i din prisklasse. Eller har du eliminert dette i forrige runde?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Synes kanskje også det er på sin plass å nevne Trichord. Har Delphini MkII som jeg er svært godt fornøyd med. Har også prøvd Dino som jeg også likte godt. I tillegg til god lyd får du med disse en rekke innstillingsmuligheter og rikelig gain til hva det måtte være av pickups. Det finnes en test av Delphini, og også ASR Mini, på Audiophile.no, men den har du selvfølgelig sett?

Kan kanskje nevne at jeg nylig har kjøpt ASR Mini til et nr.2 anlegg, men den har jeg ikke rukket å høre på enda.

Mvh.
Ketil
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
De testene har jeg sett, ja... ;-)

Har nå vært i kontakt med Stereofil, og en stk ASR Mini Basis kommer i posten på hjemmebesøk når de får inn en ny sending til uka... :D
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Må nesten hive meg på bølgen av fornøyde ASR mini eiere. Masse justeringsmuligheter og veldig tyst med lav output PU.
Fikk du den på hjemmelån? Det var ikke aktuelt når jeg spurte gutta på Sterofil før sommeren. Måtte pent kjøpe den, men hvis jeg skulle være misfornøyd skulle jeg få bytte i noe annet. Noe som ikke er aktuelt.

Den spiller forresten sammen med en Project RPM 9.1x og Ortofon Rondo Bronze MC.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva med TorHauge mm trinn,og mc forsterker i 2 bokser,da jeg har mc forsterkern vurderer jeg å bestille mm trinnet i tilegg,men er usikker på om dette vil gi et like godt resultat som feks asr..(hakke hørt noen av de enda,venter på mc pu ;)),

FOSSE...hva mener du i mitt ståsted,,TH pryder hylla,og er flott å hvile øynene på,otg jeg gleder meg stort til å bytte til mc,og høre hva det har å by på...Espen
 
Topp Bunn