Hjelp meg litt folkens!

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Har kjøpt et sett Zingali bestående av passiv sub og 2 satelitter. Har ambisjoner om å kjøre dette på stereoforsterkeren. I følge butikken kan jeg parallell-koble sub og satelitter (har bare utgang for et sett høyttalere). Hva sier vår venn Ohm om lasten det blir å drive for forsterkeren da?
 
T

timc

Gjest
Dersom det et aktiv bass er inngangsimpedansen på denne så stor at det ikke vil utgjøre store forskjellen.

Mvh
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Suben er passiv! Mere info? Forresten fortsatt storfornøyd med vincent cd-spiller kjøpt hos tonart for litt over et år siden!
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
kom igjen, gi meg noen svar!
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
527
Kople opp greiene i parrallell og spill musikk. Hvem bryr seg om hva Ohm sier hvis det funker? Hvis det ikke funker er det vel bare å serie kople de skulle jeg tro. :)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.280
Sted
Nadadouro, Portugal
Vi må vite impedansen på høyttalerne, subben og hvilken forsterker du har.

Paralellkobler du halverer du ohm, ikke sikkert forsterkeren liker dette. Ellers seriekobler du...
Hvad sier manualen til høyttalerne da ?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Delefilteret sørger for at suben er høyohmig der satelittene har normal impedans, og satelittene er høyohmige der suben har normal impedans. Dermed vil belaster suben og satelittene forsterkeren i hvert sitt frekvensområde.

Tenk litt over det.... det er slik nesten alle høyttalere er konstruert, så den eneste forskjellen er at her henger ikke kassa til bassen sammen med resten.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Forsterkeren er Kora explore 90i, 2x60 watt i 8 ohm og 2x90 watt i 4 ohm. Suben 6 ohm og satelittene 6 ohm.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Det vil gi 6 ohm nominell belastning på forsterkeren med både sub og satelitter tilkoblet.
 
T

timc

Gjest
Har vært litt fraværende.....Siden settet er laget for å spille sammen stemmer det som Snickers sier. Men sånn generelt ville jeg ikke tatt en hvilken som helst passiv sub og paralellkoblet med en tilfeldig stativhøyttaler.

Mvh
 
Topp Bunn