Hjelp med Rega Planar 3

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Hei

Min første post på forumet.

Har gått til innkjøp av min første skivesnurrer. Valget falt på en Rega Planar 3, som jeg har lest mye fint om. Dukket opp en på finn som jeg har vært å henta i dag. Men, etter at jeg hooket opp spilleren, og begynte å fikle litt med den, så ser det ikke ut til at den virker. Spilleren snurrer ikke opp, men hvis jeg gir den litt fart, så går den, men dog ikke med riktig hastighet. Hvis jeg setter stiften nedtil, så går den saktere og saktere helt til den stopper. Tenkte først at det kunne være tempraturen, siden jeg bærte den ute, men etter at den har stått i romtemperatur i noen timer nå, så skjer fortsatt det samme.

Noen tips? Jeg har ikke lyst til å returnere spilleren, men jeg vil jo heller ikke ha en spiller som ikke funker..

Kan det kanskje være drivreima? Selger sa den hadde stått ubrukt en stund.

//lehaug

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke rart den har stått ubrukt. Den virker jo ikke. Du merker jo fort om det er reima som slurer.. du får se det an til i morgen og snuse litt nærmere; i så fall det er reima så er jo spilleren fortsatt sannsynligvis slitt så det holder. Motorfeil synes muligens enda mer sannsynlig. Returner og kjøp en ny, de koster ikke all verden. Imo.

Mvh Vidar P

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Ved nærmere øyensyn ser jeg at reima slurer. Prøve å få tak i ny reim, eller er sjansen stor for at det kan være andre feil? Når selger tok den ut av bilen, så jeg at reima satt på. Det har den nok gjort siden sist den var brukt, for det var liksom en "bulk" i den der den hadde ligget over drivhjulet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Stramme slakk reim: sett inn reima med silikonolje (f.eks fra bensinstasjonen -til bruk på gummilisten på bildøra). Vent tre dager, og reima har sin gamle lengde. Rens den, først med white spirit, så med rødsprit.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
lehaug skrev:
Ved nærmere øyensyn ser jeg at reima slurer. Prøve å få tak i ny reim, eller er sjansen stor for at det kan være andre feil? Når selger tok den ut av bilen, så jeg at reima satt på. Det har den nok gjort siden sist den var brukt, for det var liksom en "bulk" i den der den hadde ligget over drivhjulet.
Hvis ikke spilleren har vært i bruk noen måneder vil reima få en liten "bulk" der den ligger over drivakselen på en Planar 3. Kjøp en ny reim og rens delene som er i kontakt med reima med en q-tips dyppet i ren sprit. Mens du venter på en ny reim kan du prøve å vaske den gamle med vann. Dra reima gjennom et tøystykke som er vætet med varmt vann. Hvis den ikke har blitt alt for slapp er det mulig den vil klare å dra rundt tallerkenen etter denne behandlingen.

Lykke til med spilleren.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.311
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
På de tidlige modellene hadde det lille remhjulet på motorakslingen en tendens til å løsne, så det også slurte. En ørliten dråpe lynlim fikser den saken.
Bernt K

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvis du fikk den billig , er det jo greit å fille litt , men som Vidar er inne på , en nyere versjon med 24v motor er å få tak i ny for 6k , så har man en normal bruktpris på halv pris + påkost , og spillern attpåtil er gammel bør du vurdere å returnere den til eieren , ev la han koste en innlvering å få den oversett kanskje.

det skal sannelig ikke mye kraft til for å holde den igjen hvis den stopper med pickupen nedpå plata?

en ny P2 kan jo også være aktuellt kanskje ? det er fristende å kjøpe brukt , men skal man koste på en såpass rimlig spiller , som samtidig har store forskjeller fra dagens , som har en veil pris på 6k , er det kanskje greit å stikke fingern i jorda......skal ikke male faen på veggen , men om den ikke virekr bedre med ny reim , etter å ha venta på denne ei ukes tid , er du på videre søken etter deler kanskje----

Hvordan pu satt det på , og hva var prisen ? disse to parameterne er litt avgjørende for hva du burde gjøre...egentlig.

Mvh Espen

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Se først om tallerkenen snurrer fritt - uten motstand, uten at drivreima er montert. Så sjekker du at motoren går rundt som den skal, også uten at drivreima og tallerken er montert. Om den går som den skal, DA vet du at det er i drivreima problemet ligger.

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Mye hjelpsomme mennesker og gode tips her. Sitter på jobb og fundere på kjøpet mitt, og ergrer meg over at jeg ikke får vært hjemme.

Det sitter en Moving Magnet pickup på spilleren, men dette sier meg ikke all verden. Jeg betalte 2000 kroner for den, og det virket jo som et godt kjøp i utgangspunket.

Jeg har prøvd å vaske reima i vann, og den ligger nå flatt i håp om at den skal stramme seg litt inn igjen. Jeg syns det er helt greit å "fille" litt, siden det er litt koselig, men som mange sier så bør det ikke være for mye hassle heller.

Såvidt jeg kan skjønne, så går motoren fint, men jeg la merke til at det var litt motstand i opplagringa under tallerken. La også merke til at selger tok av "spindelen" da han demonstrerte spilleren, men dette sto det i manualen at man ikke skulle gjøre, da dette kunne forhindre riktig smøring. Kan jeg evt prøve å tørke akselen og smørre den opp på nytt? Hva slags olje burde jeg i så fall bruke?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Du har nok ett forholdsvis tørt lager som bør smøres. Rega anbefaler gir-olje. Jeg brukte Linn-olje på min og det fungerer fint.
Vær obs på at det ligger en kule nederst i lageret. Hvis du snur spilleren opp/ned etter at spindelen er fjernet, faller denne ut. Sjekk at den virkelig er der. Husk å tørre av den gamle oljen. Du kan bruke Q-tips nede i brønnen, men pass på at det ikke er noen løse tråder på den som kan bli igjen nede i lageret.

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Da har jeg endelig fått tak i reim til regan, og smurt opp igjen lageret, men til ingen nytt. Den spinner fortsatt ikke opp, og går for sakte. Ble bedre, men fortsatt ikke bra. Noen sier det skal være en kule i bunnen av lageret, men denne er ikke her på min, men Stereofil sier at ikke alle modeller har kule i bunn. Hvor kan jeg evt. få tak i ny? Det er vel nærmest umulig eller? Spindelen snurrer fint rundt når talerken ikke ligger på, men merker at den går betraktelig tyngre når den er der. Ser også at reima går forholdsvis langt opp på spindelen, og ca. på midten når jeg har den på 45rpm, så kan det kanskje tenkes at kula mi er gone missing?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis spindelen har stått og gått i lageret og kula ikke er der, så kan jeg ikke forstå annet enn at lageret må være varig skadet av det også? Mer rumble og støy selv om man forsåvidt legger nedi ei ny kule.
Er det attpåtil slark i arma (som det ofte er på gamle Rega-armer) så er jo dette en spiller som ikke vil yte det den skal på langt nær.

Det er fristende å opprettholde oppfordring om vurdere ny spiller; bruktmarkedet er et farlig sted å handle platespillere på imo, især når man ikke får sett og kontrollert de først.

Mvh Vidar P

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Mono har nå bekreftet at alle spillere skal ha kule i bunnen, så da var nytt lagerkit bestilt. Håper dette ender bra nå. Takk for hjelp nok en gang.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har en mistanke om at drivhjulet (husker ikke hva det heter) har "kommet opp" på din spiller. Ser du om det er faretruende nær tallerkenen når du spiller, eller i verste fall borti? Det du sier om plasseringen på reima kan tyde på at det er dette som har skjedd. Sett i tilfelle tommelen på hjulet og trykk det rett ned. Et lite knepp, så er det på plass.

Har hatt et lignende problem selv en gang med en P3. Drivhjulet tok oppi tallerkenen. Tok med spilleren til HIfi-klubben der en av de ansatte trykket ned hjulet, mens jeg skar en grimase. Knepp, problem borte. Ingen fare sa den gode hjelperen.

Sjekk også det som er sagt lengre opp, ang. løst hjul. Drivhjulet har hatt en tendens til å løsne. Da kan det se ut som om motoren er gåen, mens det egentlig bare er plasthjulet som slurer og motoren går som den skal. Kan være litt vanskelig å se, men det merkes lett på ujevn gange. Ta i tilfelle av hjulet, drypp en ørliten dråpe lynlim i hullet og trykk hjulet på igjen.

Tipper dette ordner seg :). Lykke til!

Mvh. Birdman

Edit. Ser nå at du har bestilt nytt lager-kit, men sjekk det andre også ;).

Goshin

Medlem
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
5
Har opplevd det samme som Birdman da jeg kjøpte min P3.
Vær imidlertid litt forsiktig med å bruke for mye kraft med å klemme ned hjulet. Tror finéren rundt motorfestet er ganske tynn. Vurder å skru opp for å støtte under motoren når du trykker på plass hjulet med litt superlim.

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Tok av motordekselet og kikka litt nå. kan aldri i verden tenke meg at hjulet kan spinne på motorakselen, det satt rimelig godt fast. men for sikkerhetsskyld så skal jeg kjøpe lim i morra. Skjønnte ikke helt hva du mente med det "kneppet" birdman.. skal det komme av at drivhjulet smetter helt inn på motorakselen, eller er det inne i motoren?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
lehaug skrev:
Tok av motordekselet og kikka litt nå. kan aldri i verden tenke meg at hjulet kan spinne på motorakselen, det satt rimelig godt fast. men for sikkerhetsskyld så skal jeg kjøpe lim i morra. Skjønnte ikke helt hva du mente med det "kneppet" birdman.. skal det komme av at drivhjulet smetter helt inn på motorakselen, eller er det inne i motoren?
Hvis hjulet sitter, så sitter det. Drit i limet ;). Kneppet har ikke noe med drivhjulet å gjøre. Kneppet skal komme lengre ned. Det er akkurat som om noe har kilt seg fast og akslingen blir sittende fast for høyt oppe. Har en mistanke om at problemet helst skjer under tranport. Min var sånn da jeg fikk den tilsendt. Da jeg solgte den mener jeg at kjøper opplevde det samme. Begge gangene var det bare å trykke rett ned. Kan du anslå hvor stor klaring du har mellom drivhjulet og tallerkenen? Virker det som den sitter fast eller er det en viss fjæring?

Mvh. Birdman

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Jeg annslår 0,4mm klaring mellom drivhjul og tallerken.. Men jeg ser jo at undertallerken ligger helt nedpå og subber på foringa under, så det må jo være at kula er borte som gjør at den går tungt? Hvis jeg snurrer i gang tallerkenen uten reima på så går det ikke mange sekundene før den stopper..

K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

har vært gjennom nesten det samme som du med en gammel Planar 2 med oppgradert motor jeg kjøpte billig. Lagerkulen manglet slik at undertallerkenen hvilte på lagerhylsen.
Kulen fikk jeg gratis hos et sykkelverksted, denne er 4,75mm og er 100% identisk med kulen en kamerat hadde i sin Planar 3. Olje er girolje SAE 80/90 el.l.

Motoren gikk i tillegg feil vei hos meg. Løsningen var å gå over loddingene (de hadde krympet litt) på motorstyringen, den har gått riktig vei siden.

Mvh

Bollis

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Nytt lager gjorde susen. Nå nyter jeg endelig lyd fra vinyl igjen. Takk for all hjelp. Nå er det bare ut på byen å lete etter obskur musikk på glemte plater. Takk nok en gang.

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Tror det er plaaanaaar ;P

Noen som kan hjelpe meg å finne ut hvilken pickup jeg har? Den ser helt lik ut som rega bias/elys PU'ene, men min er grå i farge. Kom over en Elys(lilla) på en auksjon for en billig slant, og lurer på om det har noe for seg å bytte?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.380
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Grå? Er ikke det RB 78? Om så er bytt i en fei (med mindre jeg tar feil ang. diamanten på den).

Edit: RB78 er svart. Var ikke den første Elysen grå mon tro? Vidar P husker muligens. Lilla Elys har jeg ikke hørt om, men det betyr ikke så mye...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jo det stemmer nok det, den rimeligste MM'en "i gamle dager" fra Rega var grå. Ikke spesielt god heller. Gamle Elyser fra ebay er vel usikre kort selv om man jo kan være griseheldig å få en som virker en stund; ikke var de spesielt gode, og ikke hadde de spesielt lang levetid. Selv hadde jeg personlig kjøpt en ny Super-utgave jeg; de er mye bedre. Og helt nye.

Mvh Vidar P

Topp Bunn