Hjelp - kidsa vil ha mediarom!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.489
Antall liker
35.362
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Trenger hjelp her. Tenåringene (3 stk) har vedtatt med alminnelig flertall at det tidligere gjesterommet skal bli mediarom. Nå er selve rommet nesten ferdig etter at jeg har husert med gipsplater, sparkel, maling, parkett osv i ukevis. Så snart listene er på plass blir det tid for møbler og til slutt elektronikk. Fru arkitekten og tenåringene vil nok ha synspunkter på både møbler og møblering, men jeg mistenker at jeg får et ord med i laget når det gjelder elektronikken. Det blir ikke en fancy hjemmekinoinstallasjon, men flatskjerm og 5+1 høyttalerpakke i OK kvalitet. Det blir nok både PlayStation og BluRay også, men kidsa kommer til å stryke med av utålmodighet hvis jeg insisterer på å snekre høyttalerne selv, så her blir det kjøpemat selv om det strider mot prinsippene.

Gammelt trehus fra 1920, parkettgulv i lønnetre, gipsplater på trepanel i veggene, malt trepanel i tak. Rommet er ca 4,0 x 3,75 x 2,8 m (15 m2, 42 m3), og den lengste veggen er en ubrutt flate uten vinduer eller andre forstyrrende elementer. Dobbelt glassdør ut på terrasse mot sør på venstre hånd hvis man ser mot den ubrutte veggen. Kortveggen midt imot glassdørene er også nesten ubrutt, bare med pipa i pusset og malt murstein innerst i hjørnet. Forholdsvis "livlig" romklang, sannsynligvis også når møblene er på plass, ettersom det snakkes om ting i skinn og stålrør heller enn plysjmonstre og tepper. Budsjettet, i den grad det finnes et slikt, er kanskje rundt 50k for elektronikk og høyttalere.

Jeg kan fint lite om surround og sånt (den siste TV'en jeg kjøpte hadde billedrør...), så her trenger jeg litt input. Hva bør jeg anskaffe, og hva bør jeg unngå? Lure tips?
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
I beste mening, mulig jeg tar feil, men egentlig tror jeg du vil få flere og bedre svar om du legger ut spørsmålet på www.avforum.no
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Vel ikke gjør som meg.
Handlet et relativt potent alt i ett pakke på impuls - som er bare sorgen betjeningsmessig. Tror det var sony.
TV'n er ok - en flatskjerm med innebygget riksTV til et 3-4k. Kabelselskapet her har vært for seg og kjører samme system som rikstv heldigvis.

www.surround.no har en god del "hifi" pakker som ikke koster all verden men sikkert er mer en godt nok - til en levelig pris eller?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.729
Antall liker
21.591
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde valgt høyttalere med velkontrollert spredning som Kef, men jeg hadde nok stilt spørsmålet på AV-forum, som Super foreslår.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.505
Antall liker
102.771
Torget vurderinger
23
Lykke til!!
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Om du går før en ferdig høytaler pakke så er Kef 3005se 5.1 veldigt gode og tar liten plats, har hørt den gamle serien 2005 og den overrasket virkelig med kvalitet og pondus. En surround reciver som takler de nyeste lyd format ettersom du ska ha bluray,
men håller vel med bare Playst egentlig er vel 1.3 kompatibel?
Ett bra surrlyd avhenger mye på match av Ht inte kaste sammen forskjellige merker/størelser/tungdrevet. Sømnløshet i lyden
og der imponerte Kef, og rocka ordentligt på 2-kanal også

http://www.prisjakt.no/product.php?p=269536

produkt omtale fra Svensk prisjakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=269536
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.639
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Si "NEI".

EDIT: Eller er "far" også interessert i mediarom?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.489
Antall liker
35.362
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, far er ikke så veldig interessert, men det er visst mor, og da så. :)

Har kikket på en "pakkeløsning" med Paradigm MilleniaOne, Paradigm MilleniaSub, Onkyo TX-NR809 og Oppo BPD-93EU ut fra positive anmeldelser i Lyd & Bilde. Får ta en tur til OHC og prøvelytte litt. De vil sikkert gjerne selge meg en flatskjerm også, med det samme de er i gang. Den KEF-pakken ser også spennende ut. Har også bestilt Altibox fiberoptisk kabel inn til heimen, så dette blir hi-tech. Kommer til å trenge en måned på å finne ut av alt sammen.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.392
Antall liker
3.575
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Har inntrykk av at veldig mange sverger til Klipsch på høyttalerfronten, men da går du kanskje fort over budsjett? Når det gjelder TV er jeg veldig fornøyd med LED-TV fra Samsung. De største modellene er lekre og har supert bilde, etter min mening.
Et råd må være å skaffe en fjernkontroll som bruker RF og ikke IR, da du slipper å peke direkte på elektronikken. Jeg har fått ganske mye pes for vår Harmony One fordi ikke alt slår seg på som forventet, det hjalp litt når de fant hjelpknappen ;)

Vidar
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Om 'KIDSA' vil ha medierom så kan de vel bare gå å kjøpe seg ett uten å mase på deg... ;D
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Nei, far er ikke så veldig interessert, men det er visst mor, og da så. :)

Har kikket på en "pakkeløsning" med Paradigm MilleniaOne, Paradigm MilleniaSub, Onkyo TX-NR809 og Oppo BPD-93EU ut fra positive anmeldelser i Lyd & Bilde. Får ta en tur til OHC og prøvelytte litt. De vil sikkert gjerne selge meg en flatskjerm også, med det samme de er i gang. Den KEF-pakken ser også spennende ut. Har også bestilt Altibox fiberoptisk kabel inn til heimen, så dette blir hi-tech. Kommer til å trenge en måned på å finne ut av alt sammen.
Skal ikke uttale meg om høyttalerpakken som jeg ikke kjenner, men den er sikkert bra nok.

Jeg ville kanskje vurdert en rimeligere avspiller og heller lagt mellomlegget i storebroren på recieversiden. Det ville jeg gjort selv om jeg skulle gått til innkjøp av tilsvarende løsning.

Et alternativ jeg kjenner ganske godt fra min tid på Hi-Fi Klubben er Dali Fazon, som er lekker og bra. Bikker kanskje litt over prismessig sett, men jeg fikk en del meget gode tilbakemeldinger fra kunder. Tre stykk Fazon LCR i front og Fazon Sat bak. Du trenger en sub også - uansett om du går for Paradigm-pakken eller andre tilsvarende løsninger.
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Foreslår projektor og lerret først som sist - da blir det i alle fall ingen klaging på bildestørrelsen ;D
Regn 20 000,- så kommer du i havn med en super projektor og et godt lerret. Velg nedtrekkslerret for større fleksibilitet mht. bruk av rommet - velg grått lerret for bedre sortnivå ved eventuelt lysinnslipp i rommet.

Med 50 000,- i budsjett mener jeg du faktisk kan komme svært godt i mål.

Vurdér både KEF-settet som nevnes ovenfor og Paradigm-serien. Rimeligere alternativ for små, men svært vellydende, kuler finner du her: www.orbaudio.com. Se spesielt på settene med "dobbel kule". Alt mellom 7000 og 15 000, altså.

Vurdér så en sub fra en annen produsent, f.eks. SVS, Epik, Velodyne eller en annen anerkjent produsent. Tror på ingen måte du behøver noe mer enn 10" til rommet ditt.
3000,- - 9000,-

Receiverne til Yamaha får mye god åtgaum rundt omkring og leverer behagelig lyd som etter min erfaring presenterer troverdig kringlyd. Pass på å gå for en modell med preout på alle kanaler - da kan du eventuelt fleske til med mer kraft senere.
Du kommer helt til mål med 5000,- i budsjett til en slik.

Blu-ray, spill, cd og dvd lar du Playstation 3 ta seg av - fungerer brillefint til en svært overkommelig pris. Da kan du stryke Oppo.
2500,-?

Kabler kan du handle på rull fra Monster, Supra, QED, InAkustik eller andre "troverdige" produsenter til en relativt rimelig penge.
Bør fint komme i havn med 5000,- inkl. HDMI og det hele.

Ved å bruke nettet aktivt og sammenlikne priser, kommer du i havn under 50 lapper for en fullstendig hjemmekino med projektor og lerret.
MEN: ikke la kidsa nedstemme gulvteppe... Dette vil de takke deg for i etterkant.

Lykke til!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lsound.no har konfigurerbare pakker med høyttalere og receiver som det kan være verdt å ta en kikk på.
 

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
92
Antall liker
1
Hjelp - heller takk og lov om unga vil ha mediarom!

Har ikke angret et sekund på min tilsvarende investering for 2 år siden. Kidsa er mer hjemme, og syns nå høy lyd er blitt gøy!

Jeg endte opp med Monitor Audio + Yamaha + Playstation3 og en 58" plasma, og er veldig fornøyd. Vurderer litt prosjektor, men er skeptisk til vedlikehold + at kidsa som regel har lyset på - de bedriver jo multitasking ;D

Bruk hva du kan på recivere'n, både pga at du da får best mulig romkorrigering + at det er greit at den ikke blir umoderne alt for fort.
Snakk med Hifihuset de setter sammen en grei pakke for deg.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Kjøpte meg en Mac Mini og ett Samsung 5.1 anlegg i stuen og streamer HD film fra ReadyNasen igjennom kablet nettverk. Lyden tar jeg ut digitalt fra Mac Minien direkte til receiveren, fungerer utmerket med Plex programvare på minien som mediasenter.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Med et relativt lite rom lønner det seg å tenke litt på varmeutvikling, en tv skjerm varmer ca dobbelt av oppgitt effekt så med en stor plasmaskjerm blir det fort >300W med varme og hvis en har en forsterker som varmer med 150W gir det god varme sommerhalvåret.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
KEF settet er bra. Finnes i ulike versjoner. Ble imponert over pakken som kostet ca. 15k da jeg hørte det i en butikk en gang med Onkyo receiver. Disse krever heller ikke så mye krefter.

Av receivere regnes Onkyo og Pioneer til å være mer gjennomsiktig og nøytral, spesielt sistnevnte. Yamaha og H/K er mer farget med ekstra bass kul og avrundet diskant. Denon/Marantz (samme eier) har en lydsignatur med et strøk av varme.

Har du bra lyskontroll, vil jeg i utgangspunktet ha valgt plasma. Både mer naturlig bildekvalitet og mer for pengene pr tommer. Ulempene er at det har vært en del problemer med siste års utgaver fra Panasonic og Samsung. Kan i så fall være fornuftig å vente til de nye modellene kommer. De beste LCD/LED skjermene ser ut til å komme fra Sony og Phillips om dagene. 3D er dårlig på de rimelige LCD/LED skjermene.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Som nevnt over her, ville jeg valgt prosjektor. Stusselig med lite bilde og stor lyd. Er villig til å vedde mye på at kidsa ville digget 3D i 100" rått...

Stoffe hadde mange gode råd, synes jeg. En kino til 50k blir meget bra, og unga vil elske det. Kanskje far også??? ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.489
Antall liker
35.362
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det ville de sikkert likt, men der støter de nok på visse begrensninger. Tror det går mot en nokså vanlig 46" LED/LCD-sak. Når jeg hører på idéene om hvordan det skal møbleres er det ikke akustikken som er hovedfokus, for å si det slik, så det er kanskje ikke noe stort poeng å kjøpe "bleeding edge" i lyd heller.

Men jeg setter pris på alle gode råd - keep 'em coming!
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Her er litt om prosjekt mitt som har pågått de siste årene (utgangspunktet ser du de nederte bildene);
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/zemtex
Ca samme prisramme (Veil.utsalgspris iallefall).
MEN har dog ikke PS3 e.l. Kun BD og mediasenter
Hadde jeg hatt 15kvm, hadde det nok fungert enda bedre :) :)

mvh
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Noen tanker..

For best opplevelse ved spill og film, tv og pc er det uten tvil projektor som gjelder for kidsa.

Hjemme i vår stue ville min interiørbeviste kone ha en tv til spill og film. Vi har også mange barn og i stuen var projektor uaktuelt. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for en 50-60" plasma for overlegen kontrast og naturlig bilde. Husker at jeg tidligere var imponert over toppmodellene til Pioner, disse er ikke lenger i produksjon. Er du ute etter plasma, så ta en titt på Panasonic VT30.

Når jeg for en måned siden testet forskjellige tv-er opplevde jeg at bildet hakket på en del plasmamodeller under panoreringer. Dette hadde jeg ikke opplevd tidligere og jeg syns at gode led-tv-er var mye raskere på dette området.

En stor forskjell på Plasma og LCD er at mange plasmaer sliter meg kraftig gjenskinn. Hvis du har god lyskontroll i rommet er ikke det dette noe problem, men er det store vindusflater med mye lys inn så ville jeg sett etter led i stedet.

Selv syns jeg at 3D-effektene på de fleste Tver er såpass dårlig og at det er for lite tilgjengelig 3D-matriell, at jeg ikke anbefaler å betale ekstra for 3D. Hvis du derimot velger en projektor med et 100" bilde, stiller saken seg annerledes.

Selv valgte jeg et en rimelig Philips 46PFL6606 som koster kr 11000,- på Expert og under kr 7000,- hos nettbutikker som MPX:

http://www.dinside.no/884022/best-i-test-philips-46pfl6606

Familien er veldig fornøyd.

Ønsker du å legge mer penger i det, så sjekk ut toppmodellene til Philips og Sony.


Når det gjelder god lyd så mener jeg at de samme reglene gjelder på oppsett av et stereooppsett, som å sette opp fronthøyttalerene i en hjemmekino! Dvs. optimal plassering av fronthøyttalere, matching av komponentene og god kvalitet gjennom hele kjeden. Bakhøyttalere og senter, kan drives av en rimelig surroundforsterker. Er helt sikker på at du har nok erfaring til å kjøpe komponenter brukt, for å få mye mer for pengene.

Hva med å gå hakket mer avansert til verks så hva med:
Mediapc med aktiv delig og full romkorreksjon, RME-lydkort ut til noen små for forsterkere som Hypex?

Ønsker mor design, er Bose et alternativ med sine overprisede og minimalistiske produkter.

Hvis medierommet skal brukes til å se actionfilmer høyt midt på natten, kan det være en idé å bygge et rom i rommet for å beholde nattesøvnen.
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
John_Harald skrev:
Hjemme i vår stue ville min interiørbeviste kone ha en tv til spill og film. Vi har også mange barn og i stuen var projektor uaktuelt. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for en 50-60" plasma for overlegen kontrast og naturlig bilde. Husker at jeg tidligere var imponert over toppmodellene til Pioner, disse er ikke lenger i produksjon. Er du ute etter plasma, så ta en titt på Panasonic VT30.

Når jeg for en måned siden testet forskjellige tv-er opplevde jeg at bildet hakket på en del plasmamodeller under panoreringer. Dette hadde jeg ikke opplevd tidligere og jeg syns at gode led-tv-er var mye raskere på dette området.

En stor forskjell på Plasma og LCD er at mange plasmaer sliter meg kraftig gjenskinn. Hvis du har god lyskontroll i rommet er ikke det dette noe problem, men er det store vindusflater med mye lys inn så ville jeg sett etter led i stedet.

Selv syns jeg at 3D-effektene på de fleste Tver er såpass dårlig og at det er for lite tilgjengelig 3D-matriell, at jeg ikke anbefaler å betale ekstra for 3D. Hvis du derimot velger en projektor med et 100" bilde, stiller saken seg annerledes.
Her var det en del rart angående TV'ene.

Hvis plasma-TV'ene hakker mer ved panoreringer, er det høyst sannsynlig at LCD-TV'ene har aktivert en eller annen interpoleringsfunksjon, som igjen gjør at spillefilmer ser ut som Hotel Cæsar.

Jeg hadde nettopp Samsungs toppmodell UE55D8005 LED-LCD hjemme, men den ble sendt tilbake og erstattet med tilsvarende plasma-modell (heter også D8005). Plasma'en har et mye bedre bilde, enkelt og greit. Panoreringer og bevegelser er også bedre. Det skal mye til før jeg gidder teste LCD igjen.

Når det gjelder gjenskinn fra skjermen, så har plasma-TV'er dette fortsatt, men nå har de fleste LCD-TV'er det samme problemet. Det er ytterst få som har matte skjermer nå. D8005-LCD'en var minst like ille som plasmaen.
Men de fleste LCD-TV'er har noe høyere lysstyrke, så det hjelper litt i en svært opplyst stue. Det hjelper ikke så mye hvis man ser på materiale med mørke scener, dog.
Jeg synes uansett at Samsung D8005-plasmaen jeg har nå fungerer helt fint i en normalt opplyst stue.

3D-effekter på TV synes jeg, teknisk sett, er minst like bra som på kino, ihvertfall på de 3 TV'ene jeg har hatt hjemme i høst/vinter. Det kommer plenty med 3D-materiell nå også. Bare på Amazon ligger det over 200 filmer.
Og selv Scorsese filmer nå i 3D. :)
Dessuten er det nesten umulig å få en TV i det øvre sjiktet uten 3D nå.

Panasonic VT30 er en glimrende TV...på papiret. Dessverre er det mye problemer med denne modellen. Spesielt det med grønne flekker i panelet. Det er bare å søke på AVforum.no etc.
Jeg hadde en slik selv, men den hadde dette problemet, og jeg sendte den tilbake.

Men jeg er enig i at det er vanskelig å slå en god prosjektor. :)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Jeg ville kuttet ut standalone Bluray avspiller og heller lagt de pengene i en bedre receiver.
PS3 er fortsatt en rask og habil avspiller og noe kidsa er vant med å betjene. Kjøp til fjernkontrollen til PS3 så får de voksne i huset gjøre det på "gamlemåten" allikevel.
Alternativet er en Sony avspiller - der får man mye for pengene.
Hadde holdt meg til Sony TV også, men valgt noe annet når det kommer til receiver.
Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha eller Pioneer kommer helt an på smak og behag.

Klipsch er populært hos filmfolket og det er ikke uten grunn. Et safe valg for å ivareta morofaktoren, i tillegg kan de spille musikk med livefeeling og tåler en trøkk når kidsa har hjemme alene fest :)
De fleste velger dog noe annet når det kommer til sub. SVS er alltid bankers, eller XTZ om budsjettet er litt strammere.

Har man valgt Klipsch og ønsker å benytte anlegget til musikk er Denon receiver et godt valg, den litt tilbakelente Denon lyden temmer Klipsch lyden på en god måte IMO.
 
Topp Bunn