Hjelp! + - Jord ?

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.750
Antall liker
871
Torget vurderinger
35
Ved C64 - er det jord jeg har merket av ved ??

mvh
 

Vedlegg

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Pilsern skrev:
Ved C64 - er det jord jeg har merket av ved ??

mvh
Mest sannsynleg, men ikkje 110% sikkert. Tipper det andre beinet går til bein nr. 4(negativ matespenning) på OpAmpen som er like på sida. Sjekk med eit multimeter eller sjekk kor banen fortsetter på andre sida dersom det er bare eit to-lags kort. I såfall skal du kople + på kondensatoren til (antatt) jord dersom du skal bruke ein elektrolytt.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.750
Antall liker
871
Torget vurderinger
35
AAaF skrev:
Pilsern skrev:
Ved C64 - er det jord jeg har merket av ved ??

mvh
Mest sannsynleg, men ikkje 110% sikkert. Tipper det andre beinet går til bein nr. 4(negativ matespenning) på OpAmpen som er like på sida. Sjekk med eit multimeter eller sjekk kor banen fortsetter på andre sida dersom det er bare eit to-lags kort. I såfall skal du kople + på kondensatoren til (antatt) jord dersom du skal bruke ein elektrolytt.
Her er du inne på noe ja - Det andre beinet går til pinne 4 (negativ matespenning).
Ja jeg har en elektrolytt.
Så det du sier er at + på lytten skal der jeg har markert, og - på lytten skal til pinne 4 på opamp?

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det punktet du har merket er jord.
Det andre (andre terminalen på kondensatoren) er "live". Om det er pluss eller minus kan du måle. Om kondensatoren under er snudd eller ikke må du se. Å måle er enkelt. For å se må kortet ut :(
Vi må vel ta den en gang til for å værehelt sikker?
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Pilsern skrev:
AAaF skrev:
Pilsern skrev:
Ved C64 - er det jord jeg har merket av ved ??

mvh
Mest sannsynleg, men ikkje 110% sikkert. Tipper det andre beinet går til bein nr. 4(negativ matespenning) på OpAmpen som er like på sida. Sjekk med eit multimeter eller sjekk kor banen fortsetter på andre sida dersom det er bare eit to-lags kort. I såfall skal du kople + på kondensatoren til (antatt) jord dersom du skal bruke ein elektrolytt.
Her er du inne på noe ja - Det andre beinet går til pinne 4 (negativ matespenning).
Ja jeg har en elektrolytt.
Så det du sier er at + på lytten skal der jeg har markert, og - på lytten skal til pinne 4 på opamp?

mvh
Jepp. I forhold til jord er negativ matespenning negativt, derfor skal + på lytten til jord og minus på lytten til minus-matespenning. Litt vanskeleg å få forklart det pedagogisk utan å teikne og forklare, men...

Og om du blingser og setter den feil veg skjer det bare at kondensatoren smeller etter ei lita stund, dette er ikkje noko farleg vanlegvis.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.750
Antall liker
871
Torget vurderinger
35
Takk for hjelpa! Blei nervøs ei stund.

Neida Audiomix, da er riktig som det står nå - suuupert!

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Siden vi ikke har noe skjema og ikke har tracet utlegget på begge sider, er det litt vanskelig å si om det vil være nok futt i strømforsyningen til å lage noe smell. Hvis du måler spenningen over kondensatorene og de er like, kan du regne med at de er montert rett vei. Vi sjekker neste gang uansett :)
 
Topp Bunn