Ønsker anbefaling Hjelp. Jeg trenger alt

Wetwork

Medlem
Ble medlem
16.08.2018
Innlegg
20
Antall liker
2
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Har nylig byttet ut min seks år gamle tv med en litt nyere og smartere utgave. Og har da funnet ut at jeg i tillegg vil ha noe utstyr som gjør meg upopulær hos huseier.

Min erfaring rekker omtrent til nesetippen. Det mest avanserte jeg har gjort lydmessig er å koble opp sub i en bil, og koblet RCA kabel mellom hodetelefon-DAC og forsterker :p

Det som er i tankene i første omgang er å kjøpe to gulvhøyttallere, og etter hvert en senter. Trenger selvfølgelig noe å drive dette med.

Har hatt Klipsch i tankene. Spesielt RP-280F Men da jeg foreslo dette på et annet forum ble det totalt slaktet. Ble henvist til en brukt høyttaler som heter System Audio Explorer. Men jeg har som sagt NULL peiling på hva som er det bedre forslaget her. Her lurer jeg på om dere kan komme med innspill!

Trenger og da en anbefaling til hva jeg skal drive dette med. Hvis jeg sier at smertegrensen er på 7000, men så får dere spillerom til 8000! ;)

Takk på forhånd
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hvor upopulær vil du bli? Hvilken type lytter er du?
 

Wetwork

Medlem
Ble medlem
16.08.2018
Innlegg
20
Antall liker
2
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Var ikke så seriøst ment når jeg ville bli upopulær. Jeg liker å ha et sted å bo.

Anlegget vil bli brukt til filmer, spill og musikk. Hører på endel forskjellig musikk. Men går mye i hip-hop, akustisk, og rock. I synkende rekkefølge.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har nylig byttet ut min seks år gamle tv med en litt nyere og smartere utgave. Og har da funnet ut at jeg i tillegg vil ha noe utstyr som gjør meg upopulær hos huseier.

Min erfaring rekker omtrent til nesetippen. Det mest avanserte jeg har gjort lydmessig er å koble opp sub i en bil, og koblet RCA kabel mellom hodetelefon-DAC og forsterker :p

Det som er i tankene i første omgang er å kjøpe to gulvhøyttallere, og etter hvert en senter. Trenger selvfølgelig noe å drive dette med.

Har hatt Klipsch i tankene. Spesielt RP-280F Men da jeg foreslo dette på et annet forum ble det totalt slaktet. Ble henvist til en brukt høyttaler som heter System Audio Explorer. Men jeg har som sagt NULL peiling på hva som er det bedre forslaget her. Her lurer jeg på om dere kan komme med innspill!

Trenger og da en anbefaling til hva jeg skal drive dette med. Hvis jeg sier at smertegrensen er på 7000, men så får dere spillerom til 8000! ;)

Takk på forhånd
Bra høyttaler det.
Dumt å slakte noe slikt.
Det du ble anbefalt bytter du nok ut etter en stund.
Ville gått for ditt forslag.
Vi må vite hvilke lyd du vil ha og hva du vil ha av tilkoblinger på forsterker.
Yamaha har med alt og skulle passe høyttalerne. Den på 2x100 w

Eller kinoforsterker av samme merke eller Marantz , hvis du må ha flere høyttalere.
Tenker brukt


En kompis kjøpte nylig de Klipsch høyttalerne og den Yamahaen på 2x100 w
3-4 mnd gamle og betalte vel 4500 og 5500
 
Sist redigert:

Wetwork

Medlem
Ble medlem
16.08.2018
Innlegg
20
Antall liker
2
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Jeg føler meg ganske dårlig til å beskrive lyden jeg ønsker. Men hvis jeg kan dra inn en sammenligning fra hodetelefonverdenen, så liker jeg litt leken lyd med punch. Foretrekker for eksempel lukkede headset fremfor åpne.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg føler meg ganske dårlig til å beskrive lyden jeg ønsker. Men hvis jeg kan dra inn en sammenligning fra hodetelefonverdenen, så liker jeg litt leken lyd med punch. Foretrekker for eksempel lukkede headset fremfor åpne.
Da er nok Klipsch mye bedre enn de du ble anbefalt.

Denne forsterkeren tenkte jeg på, som en kompis kjøpte.
Mulig du fonn den brukt på finn..

https://europe.yamaha.com/en/products/audio_visual/hifi_components/r-n803d/index.html
 

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Innlegg
199
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Vet ikke hvilket forum du har vært på, men det liten grunn til at Klipsch sin reference premier serie skal bli slaktet til i ett slikt forslag. Regner til og med på at mesteparten av dette forumet er enig i det.

Det er en godt annerkjent serie både til stereo og surround.

Klipsch har nettopp oppgradert denne serien så sjekk etter tilbud rundt omkring ,og om dukker opp eksemplarer på finn av den forrige serien
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Til budsjettet du har satt deg ut ville jeg kikket på bruktmarkedet. Der er det mulig å gjøre mange gode dealen, og du har tunga beint i kjeften.

Hva med et sett Klipsch KG 5.2 som allerede finnes på brukten her på sentralen?

Her er det mye gøyfaktor. Og du trenger ikke en vannvittig stor forsterker for å drive de heller.
En Marantz stereoforsterker med klasse A drift fra midten av 90 tallet ville gitt deg mange gode opplevelser.

https://f072605def1c9a5ef179-a0bc3f...ckcdn.com/product-specsheets/KG-.2-series.pdf

C9EEE17E-B99D-4196-82DE-2EC4CA4F3D0F.jpeg


1829DA9C-C3F7-4CD5-96A2-981B1A20DEFE.jpg
 
Sist redigert:

Wetwork

Medlem
Ble medlem
16.08.2018
Innlegg
20
Antall liker
2
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Jeg velger da å vente på at RF-280F eller RF-280F Atmos skal gå ned i pris. Disse har vært nede i 50% avslag før. Så da fanger jeg de opp når de synker

Av dirvverk, har jeg lest at det er Yamaha, Onkyo, Pioneer, og Denon som er å anbefale. Men så sier noen at Yamaha kan bli litt lyst. Stemmer dette?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.167
Torget vurderinger
2
Ang budsjett, så er 8000 smertegrensen på forsterkeren alene. Høyttalerne har et spillerom for seg selv
Marantz er safe bet på Klipsch.
Personlig ville jeg nok valgt en 2-kanals forsterker, men om du insisterer på senterkanal i tillegg, sjekk bruktmarkedet for gode receivere.

Og ellers kan du lese min test av RP280F i det siste Fidelity som ble utgitt

Mvh
Håkon Rognlien
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.220
Antall liker
9.453
Torget vurderinger
2
Bor på hybel og liker hip-hop på høyt volum ?.
Mitt råd er å flytte hjem til mor og far og la huseieren leve i fred
. Alternativet er hodetelefoner

Hilsen sur gubbe med hip hop nabo...som innimellom driver meg til vanvidd .
Så pass på volumet..
 
Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.251
Antall liker
9.036
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Onkyo sine surround saker funker meget bra med Klipsch, levde med et sånt oppsett i mange år før byttebassillen kom.

Marantz er også et sikkerstikk på Klipsch.

Rp280f har vært innom her 3 ganger.. en veldig god høytalere som med rett matchet elektronikk leverer flott lyd man ikke blir lei :)
 

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
426
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Hvor kraftig forsterker burde jeg kjøpe? Og er det feil tidspunkt å kjøpe noe nå. Mtp svarte freddan som er knappe to måneder unna.

Har sett på disse tre. Det er noen tusenlapper mellom hver. Kan man bli lurt av pris og merke?

Onkyo TX-NR686

Marantz SR5012

DENON AVR-X3500H

tror komboen marantz sr5012 og klipsch rp280 vil passe fint sammen og fungere fint til hiphop, mye lyd for pengene :) har hatt masse klipsch selv og følte det matchet best med marantz.
 

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
426
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
skal også sies at selvom klipsch ikke trenger allverden av forsterker spiller de dog bedre med mere strøm etter min mening, så du kunne jo gått for en litt eldre marantz men med mere "power"
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg ville valgt system audio fremfor klipch any day..... Men det er nå mange flere gode merker utenom de! Eldre høyttalere av dali og bw er jo mulig å få gode kjøp på! Så lenge eier har tatt bra vare på høyttalere, kan de vare i mange år!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg velger da å vente på at RF-280F eller RF-280F Atmos skal gå ned i pris. Disse har vært nede i 50% avslag før. Så da fanger jeg de opp når de synker

Av dirvverk, har jeg lest at det er Yamaha, Onkyo, Pioneer, og Denon som er å anbefale. Men så sier noen at Yamaha kan bli litt lyst. Stemmer dette?
Pioneer kan bli tynt og lyst. Det er sannheten.
Yamaha og ikke minst Marantz er tingen.
 
X

X186841

Gjest
Da er du helt på jordet a.d. nyere Pioneer og Yamaha, Yamaha sine forsterkere under 1000-2000-3000 er ihvertfall tynnere i lyden enn Pioneer A-70DA, derfor står Pioneer her og ikke Yamaha. Marantz ble for varm og rund i lyden til min smak.

Jeg velger da å vente på at RF-280F eller RF-280F Atmos skal gå ned i pris. Disse har vært nede i 50% avslag før. Så da fanger jeg de opp når de synker

Av dirvverk, har jeg lest at det er Yamaha, Onkyo, Pioneer, og Denon som er å anbefale. Men så sier noen at Yamaha kan bli litt lyst. Stemmer dette?
Pioneer kan bli tynt og lyst. Det er sannheten.
Yamaha og ikke minst Marantz er tingen.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.291
Antall liker
3.637
Torget vurderinger
1
Jeg hadde Yamaha 803D før, og syntes ikke den ble for lys. Tvert imot.
Endte med at jeg gikk til annet merke som var lysere da Yamaha ikke stemte med de høyttalerne jeg har. Jeg tror også på de svarene du har fått over her, at Klipsch og Yamaha vil nok bli knallbra. Klipsch har bra punch og fine til både rock og film. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Da er du helt på jordet a.d. nyere Pioneer og Yamaha, Yamaha sine forsterkere under 1000-2000-3000 er ihvertfall tynnere i lyden enn Pioneer A-70DA, derfor står Pioneer her og ikke Yamaha. Marantz ble for varm og rund i lyden til min smak.

Jeg velger da å vente på at RF-280F eller RF-280F Atmos skal gå ned i pris. Disse har vært nede i 50% avslag før. Så da fanger jeg de opp når de synker

Av dirvverk, har jeg lest at det er Yamaha, Onkyo, Pioneer, og Denon som er å anbefale. Men så sier noen at Yamaha kan bli litt lyst. Stemmer dette?
Pioneer kan bli tynt og lyst. Det er sannheten.
Yamaha og ikke minst Marantz er tingen.
Bastant du :) Ulik smak. Jeg syns Pioneer er oppskrytt. :p
Joda de er god sånn tja teknisk, men lyttetretthett oppstår.
 

Wetwork

Medlem
Ble medlem
16.08.2018
Innlegg
20
Antall liker
2
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Da har jeg bestilt Marantzen fra L-Sound! 60 dagers åpent kjøp, så da kommer jeg akkurat innenfor Black Friday tilfelle noen tilbud skulle dukke opp.

Da gjenstår det bare høyttalere. Har fått øyne på KEF. Skal lese litt opp hvordan de er sammenlignet med f.eks Klipsch.
 
Topp Bunn