Hjelp en nybegynner, skifte pickup og kalibrere Technics sl1210 mk2

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Da var endelig alle delene til vinylriggen i hus!




Jeg kjøpte for noen måneder siden en Technics sl1210 mk2, og da var ilden tent. Ortofon DJ s fulgte med på lasset. Men siden jeg her mer et hifimenneske enn DJ menneske så bestemte jeg meg for å oppgradere.

Jeg har derfor kjøpt Plattermatter, nytt orginalt Technics headshell og Denon Dl 103 pickup, samt noe spindeloil, (hørtes ut som noe jeg trengte), hehe.

Men jeg er altså da nybegynner, og har liten kunnskap om korrekt oppsett av vinylrigg, pickupskifte og generell kalibrering. Jeg lurte derfor om dere kunne komme med noen tips.

Først av alt, spilleren:

For meg virker det som spilleren er i god stand, sikkert ikke mulig å se eventuelle feil utifra disse bildene, men jeg legger de da ut fordi:






Det som må gjøres:

1. Skifte headshell og pickup
2. Justere høyde og alt det jeg ikke har kontroll over.
3. Olje spindel
4. Annet?


Jeg får jo helt skjelv i beina når jeg leser om pickupskifte her på forumet, speil, skyvelære, digitalvekt, mikroskop, ja, jeg vet ikke hva. Nok til å gjøre en lykkelig amatør nervøs hvertfall, hehe.

Er det noen som kan gi meg en grei liten beskrivelse på hvordan jeg bør gå frem når jeg skal skifte headshellet og pickupen på spilleren min?

Dette inkluderer hvilke innstillinger i osv jeg bør huske på, leste i manualen til denon at pickupen skal ha et stiftetrykk på 2.5g. Er det godt nok å bruke vekten på tonearmen til å justere dette, eller MÅ man ha en digital vekt for å måle stiftetrykket? Er egentlig veldig lite sugen på flere utgifter nå.. hehe

Har lest at spindelen bør oljes, jeg kjøpte derfor spindeloil fra kabusa når jeg først var igang med å bestille nytt headshell, hvordan går jeg frem for å olje denne, og hvor mye\hvor ofte bør dette gjøres?