Hjelp en nybegynner, skifte pickup og kalibrere Technics sl1210 mk2

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Da var endelig alle delene til vinylriggen i hus!




Jeg kjøpte for noen måneder siden en Technics sl1210 mk2, og da var ilden tent. Ortofon DJ s fulgte med på lasset. Men siden jeg her mer et hifimenneske enn DJ menneske så bestemte jeg meg for å oppgradere.

Jeg har derfor kjøpt Plattermatter, nytt orginalt Technics headshell og Denon Dl 103 pickup, samt noe spindeloil, (hørtes ut som noe jeg trengte), hehe.

Men jeg er altså da nybegynner, og har liten kunnskap om korrekt oppsett av vinylrigg, pickupskifte og generell kalibrering. Jeg lurte derfor om dere kunne komme med noen tips.

Først av alt, spilleren:

For meg virker det som spilleren er i god stand, sikkert ikke mulig å se eventuelle feil utifra disse bildene, men jeg legger de da ut fordi:






Det som må gjøres:

1. Skifte headshell og pickup
2. Justere høyde og alt det jeg ikke har kontroll over.
3. Olje spindel
4. Annet?


Jeg får jo helt skjelv i beina når jeg leser om pickupskifte her på forumet, speil, skyvelære, digitalvekt, mikroskop, ja, jeg vet ikke hva. Nok til å gjøre en lykkelig amatør nervøs hvertfall, hehe.

Er det noen som kan gi meg en grei liten beskrivelse på hvordan jeg bør gå frem når jeg skal skifte headshellet og pickupen på spilleren min?

Dette inkluderer hvilke innstillinger i osv jeg bør huske på, leste i manualen til denon at pickupen skal ha et stiftetrykk på 2.5g. Er det godt nok å bruke vekten på tonearmen til å justere dette, eller MÅ man ha en digital vekt for å måle stiftetrykket? Er egentlig veldig lite sugen på flere utgifter nå.. hehe

Har lest at spindelen bør oljes, jeg kjøpte derfor spindeloil fra kabusa når jeg først var igang med å bestille nytt headshell, hvordan går jeg frem for å olje denne, og hvor mye\hvor ofte bør dette gjøres?

En ting jeg har lurt på, anngående innstilling av høyden på tonearmen. Det er meningen man skal bruke den dempearmen eller hva det heter når man bytter spor på plata sant? Jeg mener, løfte den spaken, så løftes stiften fra plata om man kan bevege stiften til ønsket spor. Jeg har hatt litt problemer med den stiften jeg har nå på 180-200g plater.. Jeg løfter spaken, men stiften løftes ikke tilstrekkelig opp fra plata. Håper dere kan gi meg tips på dette nå når jeg skal kalibrere spilleren med ny pickup osv. (Jeg er som sagt temmelig grønn, beklager derfor om noe av dette virker helt søkt..) Men det er slik det er tiltenkt at man skifter sanger? Er vel lite gunstig å bare sette stiften rett nedpå plata uten å bruke den spaken?

Annet jeg bør huske på\tips?


Beklager et noe rotete innlegg, håper derimot at noen kan gi meg en ok forklaring på nevnte ting, da blir jeg veldig taknemmelig og det blir kanskje "go-lyd" i stua i løpet av helga! 8)
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Gratulerer med Platespiller!

Den ser jo veldig fin ut.

Jeg svarer ikke her for at jeg kan svare deg, for det kan jeg ikke....

Men jeg er i noenlunde samme situasjon og stilte spørsmålene mine på http://www.alternativaudio.com/ og fikk veldig god hjelp.

Der er det mye Vinyl kompetanse....

Lykke til
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
På 200 grammere så kommer ikke stiften nok opp fra plata?
Det er det du mener?
Den Plattenmatter ser ut til og være rimelig tykk så du må nok justere VTA, løfte armbasen opp.
Det er det sikkert noen Technics eksperter som kan hjelpe deg med.

Jeg var litt interessert i den Plattenmatter saken, har du kjøpt den?
Hva er den lagd av?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Vapor skrev:
Gratulerer med Platespiller!

Den ser jo veldig fin ut.

Jeg svarer ikke her for at jeg kan svare deg, for det kan jeg ikke....

Men jeg er i noenlunde samme situasjon og stilte spørsmålene mine på http://www.alternativaudio.com/ og fikk veldig god hjelp.

Der er det mye Vinyl kompetanse....

Lykke til
Du må ikke anbefale andre forum, det gjorde jeg engang, holdt på å bli skutt jeg. ;D
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Du må ikke anbefale andre forum, det gjorde jeg engang, holdt på å bli skutt jeg
OJOJ...sorry....det tenkte jeg ikke på...ville bare hjelpe....skal ikke gjenta seg
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Gratulerer med ny spiller.

Oljeskift: en til to dråper en gang i året i hovedlageret.

Armhøyden stilles ved å løsne på låseskruen bakerst til høyre på armbasen. Vri deretter på det store stillehjulet på armbasen slik at armen svever parallelt med platetallerkenen. Lås deretter armbasen igjen.

Stille inn stifttrykk. Først sett antiskatingen til 0. Balanser ut armen slik at den svever fritt. Vri deretter innstillingshjulet fremst på kontravekten til 0. Dette skal ikke påvirke stifttrykket (det snurrer fritt. Vri så hele kontravekten slik at du får de ønskede 2,5 gram. Husk å stille antiskatingen på det samme. Dette er nokså nøyaktig, men for å være på sikre siden anbefales en pickupvekt fra f.eks Ortofon. Koster 50 små kroner.

Innstilling av pu. Bruk en protractor herfra (velg Technics) http://www.vinylengine.com/manuals_tonearm_protractors.shtml
I praksis havner pu helt fram i huset og vinklet ørlite grann innover.

Manual for SL1210 her: http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Technics&selected_model=SL-1210

Lykke til ;)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Gaahl

Flott spiller du har kjøpt, har en kamerat som har samme spiller.
Hvis du ikke har original manual til denne spilleren, så finner du en her i PDF
http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Technics&selected_model=SL-1210
Her finner du alt det du faktisk har spurt om.
PS: last også ned mkV utgaven da den er bedre ( klarere)
Hvis du ikke får liften til å funke maximalt selv om armen er i rett høyde, så ser det ut som om du også kan justere denne.
For å ta av headshellet eller den medfølgende DJ pickupen så er det bare å skru rundt på den runde "klumpen" med riller rett bak det blå på pickupen.
Vet ikke om du fikk med den justeringsmalen for å justere overhang ( overhang gauge) men det går også bare med å måle.
Er noe uklart etter at du har lastet ned manualer og finlest, så bare spør
Mvh Jan I
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
cox skrev:
Gratulerer med ny spiller.

Oljeskift: en til to dråper en gang i året i hovedlageret.

Armhøyden stilles ved å løsne på låseskruen bakerst til høyre på armbasen. Vri deretter på det store stillehjulet på armbasen slik at armen svever parallelt med platetallerkenen. Lås deretter armbasen igjen.

Stille inn stifttrykk. Først sett antiskatingen til 0. Balanser ut armen slik at den svever fritt. Vri deretter innstillingshjulet fremst på kontravekten til 0. Dette skal ikke påvirke stifttrykket (det snurrer fritt. Vri så hele kontravekten slik at du får de ønskede 2,5 gram. Husk å stille antiskatingen på det samme. Dette er nokså nøyaktig, men for å være på sikre siden anbefales en pickupvekt fra f.eks Ortofon. Koster 50 små kroner.

Innstilling av pu. Bruk en protractor herfra (velg Technics) http://www.vinylengine.com/manuals_tonearm_protractors.shtml
I praksis havner pu helt fram i huset og vinklet ørlite grann innover.

Manual for SL1210 her: http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Technics&selected_model=SL-1210

Lykke til ;)
Den Ortofon vekten har vi debatert noen ganger her inne, mange mener den har store avvik.
Bruk heller noen kroner ekstra på en av disse to som du finner hos Svalander, lurer på om ikke Hifistasjonen har den digitale.

http://svalander.se/vinyl/inst.htm
Her et bilde av Shure vekten.
 

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gløymde å seie: PlatterMatter er det beste eg har prøvd på svært mange DD-spelarar, spesielt dei frå Technics.
Det einaste du treng meir for å verte lukkeleg, er kanskje den spesielle dempesaken som kan kjøpast som ekstrautstyr....og ei god vegghylle.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Hei og grattis med ny spiller :)
Jeg har samme komboen sjøl med 1210mkII, DL103, armdemper fra Kabusa og Platter Matter :) Den sistnevnte kom forøvrig i posten i går.

Til Continuo: sjekk ut tilbudsvarer på www.audioconsult.dk, Platter Matter til 200,-.

Til Gaahl: Du har fått mange gode svar på det du etterspør her.
Du skriver dog at du har vansker med å løfte arma opp fra ei 200gr plate. Dette kan være to ting slik jeg ser det; enten en defekt i armløfteren, ELLER at armen din er skadet.
Jeg vil tro at også din spiller har en luguber fortid som DJ-redskap, med dertil hardhendt behandling. Blitt stua i en flightcase og lempa hit og dit......kanskje.
Dette tar armen skade av og dette vil vise seg som en liten bulk i underkant av armen, rett ved armhvileren, noe som betyr ei skeiv arm. I horisontalplanet skal armen være snorbein, noe jeg trodde min også var.
Sjekk også: http://www.theturntablefactory.com/sl1200mk2.html

Resultatet ble at ny arm ble bestilt fra Kabusa, samt en litt nervepirrende kveld med armskifte og tilhørende lodding, noe som gikk overraskende bra :)

Etter min mening trenger du ikke egen vekt for pickup, loddet er nøyaktig nok i seg selv. Men skal du først ha egen vekt, gå for digitalvekt og ikke Ortofonvippa til kroner 50.

Lykke til med spilleren, jeg føler ikke behov for å bytte min i alle fall :) (Hvilket sikkert vil si; Lenge leve den uvitende ;D ;D )
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Arve: PlatterMatter ble bestilt fra Danmark etter å ha lest dine poster :)

Jeg har i kveld lest meg opp og hoppet i det med begge bena først...

Jeg har aldri hørt om, brukt eller sett en protractor før, så jeg får bare håpe og tro jeg har gjort det riktig...

Det første jeg gjor var å printe ut protractoren, laget hull i midten og festet den på spilleren.



Hva jeg skulle gjøre så var egentlig høyst uklart for meg, men noe sa meg at nåla skulle siktes inn sammen med dei punktene på protractoren? Slik er det hvertfall jeg har gjort det, siktet inn på begge punktene slik at det ble så rett som mulig.





Er jeg helt på villspor nå eller?

Slik ble headshellet seendes ut etter jeg skrudde til etter kalibreringen. Ser det nogenlunde normalt ut?




Jeg stilte så stiftetrykket, så godt det lot seg gjøre, til 2.5g. Deretter antiskatingen til 2.5 Høyden er jeg høyst usikker på hvordan den skal være, så jeg har rett og slett bare stilt den på 3.

Jeg fikk så justert høyden på den armløfteren, slik at den ikke tar nedi plata lengre heller, takk for tips!

Jeg krysset fingrer og tær og snurret Dire Straits - Brothers in arms.

Nå er jeg både skyteskadd og discoskadd i hørselen, hehe, men jeg syntes da vitterlig at det hørtes veldig bra ut! Har ikke suttet meg ned å virkelig lyttet, men jeg syntes lyden er veldig bra!

Problemløsning:

En ting er usikker på er antiskatingen dog. Når jeg har antiskatingen stillt på 2.5 så sklir pickupen tilbake mot start når jeg prøver å velge en sang rundt midt på plata.. Det er helt håpløst å skulle sette ned pickupen, den bare sklir inn mot start igjen. Jeg må stille antiskatingen ned mot 1 for at den ikke skal gjøre dette. Hva kan årsaken til dette være? Skal jeg bare ha antiskatingen på 1, eller?

En annen ting jeg lurer på er høyden på tonearmen og hvor høyt denne skal stilles... Har lest det med beint med platen osv.. Men jeg vet ikke jeg altså... Et bilde som prøver å illustrere tingenes tilstand:




Har jeg gjennomført prosessen riktig? Er det noe som bør\må forbedres?

Takker forøvrig for alle svar! Hadde ikke klart det uten! ;)



Edit. Når jeg har stillt lyden ganske høyt og ikke har nåla nedpå plata, hører jeg litt nettbrum som jeg ikke hører når jeg feks velger DVD som avspillingskilde.. Jeg hører ikke brummen når jeg spiller av plata derimot.. Brummen er i seg selv ikke serlig høy heller og man hører den såvidt når man sitter i lytteposisjon.. Er dette et tegn på at noe er galt eller er dette et vanlig fenomen? Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til det på den forrige MM pickupen dog.. ???
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det ser ut som du har fylgt læreboka, så du er ganske sikkert ikkje på ville vegar.....
Eg tykkjer pickupen står litt skeivare i shellet enn godt er, men her er det protractoren som gjeld, og ikkje estetikken. Er linjene parallelle på begge "landingsfelta", er alt greitt.

Så til antiskating. Her er det vanskeleg å vere bastant, så eg får heller skrive nokre memoarar frå min stormfulle ungdom:

Antiskating har eg aldri vorte skikkeleg klok på, og gav eigentleg tidleg opp å tru på at eg nokongong skal klare å justere ein arm korrekt.
Mi tilnærming til dette var å tenkje at det ikkje er meininga at det skal mykje kraft tilførast for å halde armen attende frå å bevege seg innover plata, då vil yttersida av rilla slitast unødig, og denne dessutan spore betre enn innerrillekanten. Men noko kraft må til, elles fyk armen innover med stor fart, og det er heller ikkje bra, akkurat det motsette slitasje- og sporingsfenomenet.
Eg leika meg ein god del med dette, og høyrde på dei som seier at du kan spele av ei plate utan riller, og sjå om pickupen held seg nokonlunde i ro når du spelar på denne. Men så har eg justert antiskatinga slik at dette har fungert på ein stad på plata, og då fungerer dette ikkje ein annan stad. Tendensen er at skating-krafta aukar til nærare spindelen du kjem, men i sterkt varierande grad med kva arm du har, og kor korrekt han er plassert. Stifttrykket verkar også inn, og det same gjer det om du endrar farten frå 33 til 45 rpm. Faktisk også om du flyttar på vtl og andre måtar justerer armen. Så etter ei stund med stadig minkande sjelefred rundt dette, enda eg opp med å velje eit kompromiss med at armen skulle vere i ro ved rillefri avspleing når han var om lag 2/3 mellom starten og slutten på platesida. Etter kvart fann eg meg ei testplate som hadde rillefritt akkurat i dette området nettopp med tanke på justering av antiskating. Og det funkar stort sett greitt. Men fornøgd var eg ikkje.
Så fekk eg sjansen til å prøve/høyre på tangentialarmar. Fyrst ein Goldmund, så ein god del Bang Olufsen. Og så fekk eg høyre den tungt modifiserte Rabco-armen, som overtydde meg så til dei grader om at perspektiveigenskapane på tangentialarmar var vesentleg betre enn alt anna eg hadde høyrt (no held eg på å verte omvend, men det er ein annan sak). Her var det ingen krefter som tulla bort armen. Når armen var tangent til rilla, var det berre rillekreftene som drog pickupen vidare, og det er ikkje ille (men eg har funne ut at det berre er 99% fullkome om du har justert ut frå dette, altså å ha armen heilt i water. Det aller beste er at armen hellar ørlite innover, slik at denne "innoverkrafta" lettar friksjonen. Men det er ekstremt lite som skal til på ein god arm, så for den vanlege tangentialarmsentusiast er det lettare å gå ut frå water. Ein kan alltid lytte seg fram til forbetringar undervegs)
Vel, til sist fekk eg høve til å kjøpe ein ET2-arm og montere denne på ein Technics SL 1000 mkII. Dette var ein forrykande platespelar eg diverre måtte kvitte meg med. Armen var ikkje heilt utan feil, og det var ikkje slik at han var universal når det gjeld pickupval, men eg hadde storarta lyd, med unntak av den typiske "direktedriftlyden" (som eg rett nok fort venna meg til - berre når eg fekk ein spelar med anna drivsystem i samanlikning var eg irritert over dette. Og då eg fekk meg PlatterMatter forsvann så og seie problemet) Så har eg i ettertid fått prøve Souther/Clearaudio sin rimelegaste tangentialarm under kontrollerte tilhøve, noko som gjorde meg svært begeistra. Eg kunne ikkje lenger gjere direkte samanlikning med ET2-armen då denne for lengst var ute av huset, så eg våga ikkje gjere konklusjonar, men eg opplevde faktisk Clearaudioarmen som så sterk i bassen at eg opplevde han som betre enn det eg kunne hugse frå ET2-tida. Men i mellomtida var det også kome nye høgtalarar i huset, så eg var ikkje heilt sikker på om eg hadde rett.
Elles har eg fått demonstrert mange armar opp gjennom åra, utan at eg har vore fornøgd før eg no fiklar med den ganske så originale pivot-armen JMW 9 signature som er i ferd med å forbause meg skikkeleg. Her er perspektiveigenskapane aldeles overtydande, heilt på linje med Clearaudio-armen, samstundes som armen er svært enkel å justere. Ikkje noko for den nervesvake eller den overstadige (armen er hengt opp på ei nål, og skjelv svært lett utan demping. Akkurat no prøver eg med demping, og tykkjer dette går betre, men testinga er langt frå ferdig...). Eg trur det er noko "gale", dvs ein alternativ tenkjemåte som ligg bak armgeometri så vel som andre ting med JMW, og lurer på om slike eittpunktsopphengde armar (pivoterande) har eigenskapar som er like unike som tangentialarmar, samstundes som dei er enkle konstruksjonar, noko som alltid er ei føremon (- keep it as simple as possible, but not simpler). Einaste pivoterande arm eg har brukt noko særleg tidlegare, var min kamerat Multikanal sin gamle Formula 4 Mayware, ein skranglete billegarm Audioscan selde for nokre få hundrelappar som faktisk let veldig godt, sjølv om anlegga våre den gongen ikkje var i stand til å avsløre potensialet. (Eg prøvde også Formula 4 fleire gonger seinare, men aldri heime på eige anlegg, i direkte samanlikning med tangentialarmen)
No går eg og lurer på om det ikkje må testast meir pivoterande armar, og veit berre om ein produsent, Graham. Og dei trur eg ikkje Audiomedia importerer lenger...Zackariassen har iallfall ikkje link på sida si.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Haubokk skrev:
Hei og grattis med ny spiller :)
Jeg har samme komboen sjøl med 1210mkII, DL103, armdemper fra Kabusa og Platter Matter :) Den sistnevnte kom forøvrig i posten i går.

Til Continuo: sjekk ut tilbudsvarer på www.audioconsult.dk, Platter Matter til 200,-.

Til Gaahl: Du har fått mange gode svar på det du etterspør her.
Du skriver dog at du har vansker med å løfte arma opp fra ei 200gr plate. Dette kan være to ting slik jeg ser det; enten en defekt i armløfteren, ELLER at armen din er skadet.
Jeg vil tro at også din spiller har en luguber fortid som DJ-redskap, med dertil hardhendt behandling. Blitt stua i en flightcase og lempa hit og dit......kanskje.
Dette tar armen skade av og dette vil vise seg som en liten bulk i underkant av armen, rett ved armhvileren, noe som betyr ei skeiv arm. I horisontalplanet skal armen være snorbein, noe jeg trodde min også var.
Sjekk også: http://www.theturntablefactory.com/sl1200mk2.html

Resultatet ble at ny arm ble bestilt fra Kabusa, samt en litt nervepirrende kveld med armskifte og tilhørende lodding, noe som gikk overraskende bra :)

Etter min mening trenger du ikke egen vekt for pickup, loddet er nøyaktig nok i seg selv. Men skal du først ha egen vekt, gå for digitalvekt og ikke Ortofonvippa til kroner 50.

Lykke til med spilleren, jeg føler ikke behov for å bytte min i alle fall :) (Hvilket sikkert vil si; Lenge leve den uvitende ;D ;D )
Takk for tips!
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Audiophile-Arve skrev:
Gløymde å seie: PlatterMatter er det beste eg har prøvd på svært mange DD-spelarar, spesielt dei frå Technics.
Det einaste du treng meir for å verte lukkeleg, er kanskje den spesielle dempesaken som kan kjøpast som ekstrautstyr....og ei god vegghylle.
Har du prøvd Plattermatter på manuelle remdrevne spillerer Arve?
Er det samme materiale som i dei gode, gamle standard gummimattene fra '70 tallet?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Continuo skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Gløymde å seie: PlatterMatter er det beste eg har prøvd på svært mange DD-spelarar, spesielt dei frå Technics.
Det einaste du treng meir for å verte lukkeleg, er kanskje den spesielle dempesaken som kan kjøpast som ekstrautstyr....og ei god vegghylle.
Har du prøvd Plattermatter på manuelle remdrevne spillerer Arve?
Er det samme materiale som i dei gode, gamle standard gummimattene fra '70 tallet?
Har brukt PlatterMatter på både LP 12 og ein del andre moderne "superspelarar" (Clearaudio, Nottingham og VPI). Med unntak av Clearaudio vil eg hevde at det funkar relativt dårlegare enn originaloppsett. Vert litt mørkare, liksom, "ein del av drivet fell bort", for å seie det dramatisk. Men på Rega P2 var matta god. Litt meir plundrete, då ho gjerne hengde seg med plata under plateskift.
Eg prøvde matta ein gong på ein beltedriven Technics-spelar av dei aller rimelegaste. Her funka ho faktisk ganske godt.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Audiophile-Arve skrev:
Continuo skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Gløymde å seie: PlatterMatter er det beste eg har prøvd på svært mange DD-spelarar, spesielt dei frå Technics.
Det einaste du treng meir for å verte lukkeleg, er kanskje den spesielle dempesaken som kan kjøpast som ekstrautstyr....og ei god vegghylle.
Har du prøvd Plattermatter på manuelle remdrevne spillerer Arve?
Er det samme materiale som i dei gode, gamle standard gummimattene fra '70 tallet?
Har brukt PlatterMatter på både LP 12 og ein del andre moderne "superspelarar" (Clearaudio, Nottingham og VPI). Med unntak av Clearaudio vil eg hevde at det funkar relativt dårlegare enn originaloppsett. Vert litt mørkare, liksom, "ein del av drivet fell bort", for å seie det dramatisk. Men på Rega P2 var matta god. Litt meir plundrete, då ho gjerne hengde seg med plata under plateskift.
Eg prøvde matta ein gong på ein beltedriven Technics-spelar av dei aller rimelegaste. Her funka ho faktisk ganske godt.
Så med andre ord så funkar ho best på spelarar som har eit slankt lydbilete som til dømes P2?
Opusen er vel naturleg å sammanlikne med Nottingham vil eg tru, så hvis drivet forsvinn då gjer ho ikkje nytta si for meg. ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Continuo skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Continuo skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Gløymde å seie: PlatterMatter er det beste eg har prøvd på svært mange DD-spelarar, spesielt dei frå Technics.
Det einaste du treng meir for å verte lukkeleg, er kanskje den spesielle dempesaken som kan kjøpast som ekstrautstyr....og ei god vegghylle.
Har du prøvd Plattermatter på manuelle remdrevne spillerer Arve?
Er det samme materiale som i dei gode, gamle standard gummimattene fra '70 tallet?
Har brukt PlatterMatter på både LP 12 og ein del andre moderne "superspelarar" (Clearaudio, Nottingham og VPI). Med unntak av Clearaudio vil eg hevde at det funkar relativt dårlegare enn originaloppsett. Vert litt mørkare, liksom, "ein del av drivet fell bort", for å seie det dramatisk. Men på Rega P2 var matta god. Litt meir plundrete, då ho gjerne hengde seg med plata under plateskift.
Eg prøvde matta ein gong på ein beltedriven Technics-spelar av dei aller rimelegaste. Her funka ho faktisk ganske godt.
1. Så med andre ord så funkar ho best på spelarar som har eit slankt lydbilete som til dømes P2?
2. Opusen er vel naturleg å sammanlikne med Nottingham vil eg tru, så hvis drivet forsvinn då gjer ho ikkje nytta si for meg. ;)
1. Du kan vel seie det sånn. Men SL1200 og mange andre DD-spelarar er ikkje nødvendigvis slanke.
2. No har eg ikkje høyrt Opusen, men du har gjerne rett...
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei. :)

Den ser kurant ut den protraktoren du har lastet ned. Jeg håper du har fått den skrevet ut i nøyaktig 1/1.

For å forenkle bruken av protraktoren vil jeg anbefale deg å lime den på toppen av en gammel slitt LP du aldri bruker. Klipp av den grå delen som stikker utenfor LPen.

Videre ville jeg for forenklet bruk tegnet inn en linje som peker mot armens lagringspunkt. Denne "konstruerer" du ved å bruke en passer. Sett den spisse delen i punktet der "buen" krysser utkant av stoboskopringen og tegn en passerbue ut mot høyre side av arket. Med samme "åpning" på passeren setter du den spisse enden i det andre krysningspunktet mellom "buen" og utkant av stroboskopringen. Tegn en ny passerbue som krysser den forrige. Tegn nå en linjallinje som går igjennom krysningspunktene på passerbuene og spindelens midtpunkt.

Legg plata på tallerkenen og vri tallerkenen så linjen du har tegnet peker rett mot armens lagringspunkt.

Her kan et godt hjeplemiddel være å tape fast protraktor/LP og tallerkenen i denne posisjonen for resten av justeringen.

All videre justering gjør du med stiftbeskytteren fjernet!

Nå må du justere armens overheng. Dette gjør du ved å skli pickupen fram eller tilbake så diamanten når fram til indre pkt C. Fest en av skruene løslig. Sjekk så at dette stemmer i det ytre pkt. C.

Stemmer det så langt setter du stifttrykket til 2.5 g og Antiskatingen til 0.0 g.

Nå kan du senke armen ned så diamanten viler mot yttre 0-pkt på protraktoren. Sjekk at nålearmrøret er paralell med 0-streken. Om den ikke er det må du heve armen, vri pickupen og prøve igjen og igjen og igjen til du er fornøyd. Så kan du stramme den andre pickupskruen.

Dobbeltsjekk riktig vinkel (nålearmrør paralell med 0-streken) på det indre 0-punktet.

Nå kan du justere stifttrykk på nytt og sette Antaskatingen til 2,5.

Spill musikk.

Når det gjelder problemene du har med antiskating og lift kan disse enkelt utbedres. Problemet er for lav friksjonskoefisient mellom armrørets underside og "puten" på liften. Ved å øke friksjonen skulle du ikke lenger ha et problem.
Den enkleste (og mest brutale) metoden er å ta en grov fil og ta et "rasp" mot armens underside så kromen fjernes. Dette har jeg gjort med hauger av armer dengang jeg sto i butikk. Da var det viktig å få kunden ut av rommet under "overgrepet".
En annen metode er å stryke litt symaskinolje på "puten" for så å tørke den av. Dette gjør "puten" mer "klissen" så den får tak.

Lykke til. :)

Gunnar Brekke
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
No går eg og lurer på om det ikkje må testast meir pivoterande armar, og veit berre om ein produsent, Graham.
Hva med Naim ARO eller Mörch UP-4. Det er også uni-pivot armer og spesielt ARO er regnet som en bra match til LP12 (av mange, derav VidarP, som bedre enn Linn Ekos, som igjen er mye bedre enn din Akito)

FZ

PS. Beklager Gaahl, dette begynner å bli temmelig OT...
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Det ser ut som du har fylgt læreboka, så du er ganske sikkert ikkje på ville vegar.....
Eg tykkjer pickupen står litt skeivare i shellet enn godt er, men her er det protractoren som gjeld, og ikkje estetikken. Er linjene parallelle på begge "landingsfelta", er alt greitt.
Dette er faktisk riktig. Jeg har samme oppsettet og det forbauset meg i begynnelsen. Alle protractorer jeg har brukt gir det samme resultatet. Årsaken ligger vel i S-formen på armen. Lyden er i allefall bra!
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Oi, her var det kommet mange svar! 8)

Haubokk: Jeg kan ikke se noen av de skadene på armen som du snakker om, men den ble sendt i en flightcase hit, så helt trygg kan man jo ikke være.. Tror dog spilleren kun har vært brukt litt på hobbybasis, det var hvertfall det jeg fikk inntrykk av hos selgeren som var meget hyggelig. Skal prøve å få tatt noen bedre bilder av arma, slik at man kan avdekke eventuelle feil.

Når det gjelder det å løfte nålen opp fra platen med armliften så ordnet dette seg greit ved at jeg justerte den skruen som regulerer høyden på armliften, nå fungerer det uten problemer. :)

Arve: Pickupen ser ikke "SÅ" vridd ut når jeg ser på den nå, føler bildet jeg la ut kanskje lyger litt. Jeg prøvde å matche opp mot protraktoren en gang til nå, og alt er bent etter mitt øyemål hvertfall.

Gunnar: Anngående riktig utskriftstørrelse var det egentlig et godt tips, men jeg fant ut av det etterhvert selv når jeg prøvde. Det stod at det skulle vær 200mm mellom BB punktene, jeg fant frem linjal og målte. Måtte fikse noen utskriftsinstillinger, men fikk dette rett tilslutt. Det var ellers en lang post du hadde skrevet og jeg er taknemmelig for det, men jeg forstod desverre ikke metoden helt, hehe, jeg tror derfor jeg bare holder meg til metoden jeg allerede har brukt. Men informasjonen finnes jo på forumet nå, så kanskje noen andre finner nytte av den en annen gang :)


Når det gjelder antiskatingen så er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre, sånn på papiret så skal jeg vel stille antiskatingen på det samme som stiftetrykket, altså 2.5? Er det da helt normalt at den sklir mot startposisjon når den hviler på armliften når jeg velger sang? Skal jeg bare ha antiskatingen på 1 slik jeg har nå, eller skal jeg prøve å olje den gummipadden for å få størrefriksjon som noen nevner her?


Anngående den brummen jeg hørte, er det vanlig at det blir mer brum fra MC pickuper? Jeg må si jeg er litt skeptisk ovenfor den, fordi jeg kan ikke huske å ha hørt så mye brumm når jeg brukte ortofon MM pickupen.. Nå er ikke det brumm som i skikkelig høy brum, men når jeg skrur Denon forsterkeren til 0 lydnivå (nesten på fullt) (skal bruke dedikert stereoforsterker etterhvert) så hører jeg 50hz brummen i høyttalerene, det er sånn man litt over akkurat hører den i lytteposisjon.. Jeg legger ikke merke til den i det hele tatt når jeg spiller musikk, men det er jo litt irriterende om det er noe som støyer eller er galt med oppsettet...

Jeg bruker forøvrig Cambridge 640P og MC inngangen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Riktig - gå for protraktoren, ikkje på mine estetiske betraktningar. Du har sannsynlegvis fått det ganske rett nol

Brummar det litt, kan du prøve å flytte litt på kablar, riaatrinn og forsterkarar. Det brukar å hjelpe. Iallfall finn du ut om eitt av apparata er meir syndige enn dei andre. Elles kan du jobbe med å jorde saman ulike av apparata. Normalt er det viktigast å jorde pickuparm til riaa, men både platespelarchassis/drivverk og forforsterkar kan til saman ha meir gunstige jordingskonstellasjonar. Her er det best å prøve seg fram med ein leidningsstump.

Antiskating - har du ei plate utan riller kan du prøve min metode - legg deg ca 2/3 av vegen inn mot midten, og sett pickupen ned på plata. rører armen seg SAKTE innover, er alt i orden. (Vel vel....kanskje... dette er slikt ein får noia på)
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Jeg har ett siste spørsmål, hadde tentk å lage en egen tråd, men siden jeg har en tråd gående allerede putter jeg det bare inn her.

Etter jeg byttet til denon pickupen så syntes jeg lyden har blitt mye lavere, er klar over at det er en MC pickup og jeg benytter derfor MC inngangen på Cambridge 640P.. Men jeg kan stille forsterkeren på maks nå, uten at det blir "maks lyd" fra høyttelerene.. B&W 601 s2 forøvrig. Ikke missforstå, det er høyt, men jeg syntes det er merkelig at jeg ikke får enda mer guffe på maks liksom.. Har testet både på DIY forsterker på 100W/8ohm og Denon receiver..

Er det bare slik at MC signalet ikke er høyere og man ikke får full vreng? Hadde gjerne sett at jeg fikk spille enda litt høyere på maks volum ???
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Kanskje jeg også skal prøve en protraktor. Har justert min DL103 etter plastmalen fra Technics, og da er framkant av pickup-hodet jevnt med framkant på shellet.
Så en av oss Gaahl, har bomma med et par millimeter.

Justerte ikke du Arve, etter plastmalen da du testa SL1200GLD?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Haubokk skrev:
Kanskje jeg også skal prøve en protraktor. Har justert min DL103 etter plastmalen fra Technics, og da er framkant av pickup-hodet jevnt med framkant på shellet.
Så en av oss Gaahl, har bomma med et par millimeter.

Justerte ikke du Arve, etter plastmalen da du testa SL1200GLD?
Jau. Og så sjekka eg med ein pappmal eg hadde liggande...nesten ikkje skilnad.
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Nå blir jeg i tvil selv her...

Er det tuppen på pickupen som skal vær paralellt med den tverrlinja, eller skal man sikte etter nåla midt i krysset? Jeg har siktet inn med hensyn til nåla midt i hvert av punktene..

Her er et bilde som illustrerer hva jeg mener:



Jeg har siktet inn med nåla midt i, ikke med tanke på at enden på pickupen skal være paralell med den tverrlinja som er under på protractoren.. Er dette feil fremgangsmåte?


Noen som har noe svar på den forrige tråden min om lav lyd på MC pickup?

Bah.. Noe sier meg at jeg har stillt inn pickupen litt feil.. Har dette store konsekvenser for alt? Lettere noia på vei...
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nåla over krysset, de andre linjene skal være paralelle med henholdsvis framkant og sidevegger på pu.

Det ser riktig ut det du har gjort. Disse innstillingene fører til en liten skjevhet i forhold til huset som tidligere omtalt.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei

Nålearmrøret (cantileveret) - sett forfra skal være paralell med 0-streken.

mvh
Gunnar Brekke
 

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Gunnar_Brekke skrev:
Hei

Armrøret - sett forfra skal være paralell med 0-streken.

mvh
Gunnar Brekke
Nå må du ikke forvirre ham mer enn godt er. Cantilever skal være parallell, ikke armrøret.....
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
cox skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Det ser ut som du har fylgt læreboka, så du er ganske sikkert ikkje på ville vegar.....
Eg tykkjer pickupen står litt skeivare i shellet enn godt er, men her er det protractoren som gjeld, og ikkje estetikken. Er linjene parallelle på begge "landingsfelta", er alt greitt.
Dette er faktisk riktig. Jeg har samme oppsettet og det forbauset meg i begynnelsen. Alle protractorer jeg har brukt gir det samme resultatet. Årsaken ligger vel i S-formen på armen. Lyden er i allefall bra!
Har nok ikke noe med S-formen å gjøre, med en mismatch mellom arm/PU. Slik det ser ut er det for liten avstand mellom nålespiss og monteringshull. Derfor får han ikke PU'en langt nok fram og må vinkle den i forhold til huset. Enig Cox?
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
OK, er enig. Pickupen er veldig kort, fra monteringshull og fram til nålespissen, så du har rett. Har selc denne kombinasjonen og med den angitte monteringen lyder det svært godt.
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
cox, hvilke høyde bruker\brukte du på tonearmen? Jeg har stillt den på 3, aner ikke om dette er riktig.. hmmm
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tok en rask titt på platespilleren og det ser ut som om jeg har stilt den inn på ca. 1,5. Da er armrøret parallelt med platetallerkenen. DL103 er nokså lav slik at du må senke armen nesten helt ned.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Har nå justert min spiller etter Technics-Baerwald protraktoren og kom til samme resultat angående plassering av PU i shellet.

Har som nevnt tidligere benyttet meg at plastmalen fra Technics, denne vil trolig aldri mer bli benyttet, til det er forskjellen for stor.

Etter bruk av protraktoren kom PU 2-3 millimeter lengre fram i shellet, samt at det fikk en vridning akkurat som bildene til Gaahl viser.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Noen som har link til den papirbiten alle snakker om her?
 
Topp Bunn