Hjelp en nybegynner å komme igang!

Some11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2014
Innlegg
145
Antall liker
115
Sted
Eid
Torget vurderinger
2
Hei leser, er interessert i å lære meg å produsere elektronikk og har egentlig gjort det en stund! har lest mye teori og forumtråder rundt om på Internett, men når enn leser femti forskjellige artikler, fra forskjellige forfattere som omhandler like mange forskjellige temaer innen bygging/konstruksjon av hifielektronikk er det vanskelig å holde noen rød tråd gjennom egenopplæringen og det gir på en måte lite mening. Har Basic-god forståelse for elektronikk og oppbygningen av enkle elektriske systemer da jeg jobber som Industrimekaniker, men ønsker å gå dypere inn i teorien bak HIFI komponenter og eventuelt en dag lære meg å bygge selv. Er der noen her på sentralen som har linker til noen gode online lærebøker, som har noen formening om hvor man skal begynne for å lære seg dette fantastiske faget, eller om dette er noe som er forebeholdt ingeniørene?!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.402
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Kanskje begynne med noen byggesett først? Finnes mye forskjellige typer og vansklighetsgrader og da får du også tid til å samle verktøy og diverse måleinstrumenter du trenger.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.526
Antall liker
1.043
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Har du ører og loddebolt, er det bare å Google seg til kunnskap etter hvert ved hjelp av magefølelsen. Verden er full av bygge tråder og forum for alt. Personlig startet jeg med å reparere kassett spiller 7 år gammel. Du kan jo starte der:)

Edit; Ingeniør er ikke en beskyttet tittel.
 
Sist redigert:

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Et tips fra meg som har samme fag som deg, men som også har bygd på med automatikkmekaniker den gang faget eksisterte er å finne gamle lære bøker om elektronikk på biblioteket.
De "nye" bøkene (mine er fra slutten av 90 tallet) er mye mer generelle, en de eldre bøkene som går mye mer i dybden både ifb material lære ifb halvledere og gennerelle forklaringer.
Pensum bøker fra gamle radio tv reparatør linja bør gi et godt holde punkt, samt skaff deg info om korrekt loddeteknikk det være bra.

Gamle blader som Danske HIFidelity og Svenske HIFI & Elektronikk har tidvis hatt artikler om disse emnene.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har du ører og loddebolt, er det bare å Google seg til kunnskap etter hvert ved hjelp av magefølelsen. Verden er full av bygge tråder og forum for alt. Personlig startet jeg med å reparere kassett spiller 7 år gammel. Du kan jo starte der:)

Edit; Ingeniør er ikke en beskyttet tittel.
Er egentlig fornøyd med å kunne også kalle meg ingeniør: )
Er sivilingeniør det?
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Har du interesse for bygging med rør så må du få lest Morgan Jones' to bøker "Valve Amplifiers" og "Building Valve Amplifiers". Mulig at de finnes på nettet, men tviler på at de er spesielt dyre i innkjøp.
 

Some11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2014
Innlegg
145
Antall liker
115
Sted
Eid
Torget vurderinger
2
Takker for gode svar dere, her kom det frem interessant info:D er det et starter KIT for enten Rør- eller Transistorforsterkere dere ville anbefalt å begynne med? og eventuelt link! det er ikke så farlig med effektstørrelse, men heller at der er videre mulighet for modifikasjon av komponentener. og at det kan fyre litt liv i et par Patos! kan kanskje vere en idè å skaffe seg læreverk og lese dette på sida imens byggeprosjektet utfolder seg?:) har forresten en todorial kina-trafo på 600va, 2x50v 2x12v fra et tidligere, misslykket byggeprosjekt, er denne brukende til noe?
på forrhond takk:D
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.559
Antall liker
3.094
Sted
Oslo
Har du ører og loddebolt, er det bare å Google seg til kunnskap etter hvert ved hjelp av magefølelsen. Verden er full av bygge tråder og forum for alt. Personlig startet jeg med å reparere kassett spiller 7 år gammel. Du kan jo starte der:)

Edit; Ingeniør er ikke en beskyttet tittel.
Er egentlig fornøyd med å kunne også kalle meg ingeniør: )
Er sivilingeniør det?
Ja, sivilingeniør er en beskyttet tittel.

Ellers kan det muligens være i strid med markedsførignsloven hvis du bruker en ingeniørtittel du ikke har som salgsargument :cool:
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har du ører og loddebolt, er det bare å Google seg til kunnskap etter hvert ved hjelp av magefølelsen. Verden er full av bygge tråder og forum for alt. Personlig startet jeg med å reparere kassett spiller 7 år gammel. Du kan jo starte der:)

Edit; Ingeniør er ikke en beskyttet tittel.
Jeg tror ikke det finnes en DIY'er som ikke har støtt på problemer når prosjektet skal testes. Da holder det ikke med ører ved feilsøking. Et godt DMM er et must. Et oscilloscope nesten nødvendig og en signalkilde veldig kjekk å ha. Mye annet også, men det kommer etter hvert som du får erfaring.
Erfaring har du sikkert fra ditt arbeid. Ohms lov og sunn fornuft gjelder hele veien:)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Begynn med å bygge en variabel spenningsforskyning 0-30VDC - kjekt å ha!
Så bygger du en transistor effektforsterker med nett-trafo, likeretter, glattekondensatorer og forsterkermoduler - evt bygge modulene (selve forsterkerkretskortene) selv.
Du finner MASSE info på nett.

Deretter kan du bygge en forforsterker, transistor først deretter rør.

Når du har kommet så langt så har du sikkert også fått erfare brente transistorer, sprengte elektrolyttkonensatorer, brente utgangstransistorer, en og annen "kavring", støy, sus, brum, røyk osv.

SÅ kan du bygge en DAC, konstruere en forsterker selv osv.

Denne type erfaring vil gi deg en nødvendig begynnende forståelse for faget slik at du dykker dypere og dypere inn i faget helt automatisk :)

Om du slenger på 12-14 par høyttalere så var det slik jeg startet.... (i tillegg til 4 års svakstrømsutdanning...)
 

Some11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2014
Innlegg
145
Antall liker
115
Sted
Eid
Torget vurderinger
2
liker svarene jeg leser! Virker som om her er mye hjelp og hente :)
Har hatt lyst å prøve meg på å bygge et en effektforsterker som 805 SET sier, har lyst å bygge i dual MONO oppsett med to trafoer og kansje disse forsterkerkortene 120W Power Amplifier Ref Burmester 933 MK2 W/ 2SC3264 2SA1295 Transistor som er basert på Burmester 933. noen som har noen formening om hvaslags og hvor store kondensatorer som ville passet sammen med kortene? ser på designet til burmester der det kan se ut som om han bruker 16x10.000µf?
 
N

nysjerrigper

Gjest
står litt om hvor overdrevet kapasitans er her:
Linear Power Supply Design

"However, many audiophile expectations will demand that the capacitance be at least 10,000uF, around 50,000uF for passable performance, but (of course) 100,000uF would be much better. This is (IMO) rather pointless. I won't argue with 10,000uF, but any more is really wasted and not necessary."
 

Some11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2014
Innlegg
145
Antall liker
115
Sted
Eid
Torget vurderinger
2
står litt om hvor overdrevet kapasitans er her:
Linear Power Supply Design

"However, many audiophile expectations will demand that the capacitance be at least 10,000uF, around 50,000uF for passable performance, but (of course) 100,000uF would be much better. This is (IMO) rather pointless. I won't argue with 10,000uF, but any more is really wasted and not necessary."
dette var ihvertfall en artikkel jeg helt klart skal lese fra ende til annen! takker for godt fagstoff!
 
Topp Bunn