Hjelp EDBrasse med nettverk, nas, server, front-end, kabling og prosjektor.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Hei.

Skal pusse opp stova i februar og ønsker å få ferdig datasystemet i samme slengen.
Tenkte derfor å starte å planlegge systemet.
Som de ser på tegningen under så har både sofa og stereo funne sin plass.

Nettverket
I den gamle leiligheta er det kun 1 telefon / nettverksuttak (rosa).
Her tenker eg at enten nas / server, router og modem står i botnen av ein benk.
Men så må det kables til data, og i såfall må det borres i mur, trekkes over ei dør og ut ved tven.

Bedre å få trekt opp nettverk til stova å ha alt stående der?

NAS / Server
Her er eg ganske blank. Er datakyndig, så vil klare å både bygge ein boks og sette opp t.d. linux eller windows eller osx, men eg er usikker på kva løsning eg skal gå for. Det eg vil ha er ein liten boks (2-4 tb lagring) med webinterface og muligheter til å fjernstyre over internett. Boksen bør ikkje være større enn ein "vanlig stereokomponent". Den bør og være lydløs / svært lydsvak og med mulighet til å gå i standby om natta (tidsstyrt).

Styring
iPad blir styringa. Eg er usikker på om eg treng mac mini i stova i tillegg. Ønsker å køyre Plex, men er åpen for andre programmer.
Innspel?

Prosjektor
Prosjektoren må få signalet ein eller annan plass i frå. Her er eg usikker på om det går rett frå server eller om eg må ha med mac minien? Fins det gode nok trådløse sendere for HDMI?

Prosjektor er ikkje eit krav. Godt mulig eg går for 40" tv. Stor tv (42"+) er uaktuelt.

Alternativ TV
Her er eg og ganske blank, men tar gjerne i mot tips på 40" tv'er. 3D er ikkje nødvendig (blir for liten tv), men har sett at det er ein del nettverksfunksjonalitet i td. Sony og Samsung sine tver.



Det var ein start, trur eg :)
Det einaste kravet mitt er at det kan styres trådlaust og at det er tilgjengelig for bruk umiddelbart.
 

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Innlegg
142
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg begynner med å foreslå løsning på noen av spørsmålene dine.

  • Legg modem i boden sammen nas/server og andre "dingser du har liten/ingen glede av å se på at står og blinker og durer
  • Putt som sagt NAS/server i boden. Overhode ingen grunn til å legge dette inn i stua, det vil alltid bråke litt selv om du bruker masse tid og energi på å omgå/bøte på det. Når du har muligheten så vil jeg slengt det i boden uten å nøle. Der kan det stå og bråke og blinke i fred.
  • Når det gjelder valg av NAS/server så er det selvsagt bare fantasien som setter grenser, og du vil sikkert få en et uttall forskjellige anbefalinger. Selv valgte jeg å kjøpe et NAS, selv om jeg synes det var temmelig dyrt og jeg enkelt kunne laget meg en server til halve prisen. Men, et NAS av god kvalitet krever mindre admin enn om du vil gjøre alt selv, og det ble avgjørende for meg. Husk bare på å kjøpe et som er bra nok. ReadyNas/Qnap/Synology tror jeg at jeg ville begrenset meg til, og minimum plass til 4 disker. Har du ikke handlet enda så vent til 3 TB hdd er tilgjengelig, så holder investeringen en stund :)
  • Fra modem/evnt switch i boden trekker du så en CAT 6 nettverkskabel inn i bak stereo racket. Borr i vei! Vel inne i racket kan du evnt montere en enkel TP boks å terminere kabelen i, eller du kan bare terminere den direkte i en vanlig plugg. Uansett kobler du nettverkskabelen til en gigabit switch, eller om du ønsker/ikke har trådløst nett fra før en trådløsrouter
  • Hva du trenger i stua av avspillere kommer igjen an på behovet. Går utifra at det både er musikk og film? Fordelen med en mac mini er jo at du kan kjøre PLEX/XBMC evnt bare FrontRow. Om ønskelig kan du vel også dualBoote til windows 7. Digital utgang fra macen kan jo sørge for høykvalitets avspilling av lydfiler også. Du ønsker uansett ikke å lagre filene lokalt, de streamer du fra serveren. Alternativ kan være Boxee Box som koster ca 2 kilo kroner. Denne spiller av alt av film akkurat som Plex/xbmc (fordi alle tre er basert på xbmc) og er glimrende til film, den har ikke noe optisk drev, men bråker trolig mindre enn en mac mini, og er jo billigere. I alle disse tilfellene vil du kanskje savne en dedikert musikkspiller? Folk som har mer erfaring med bruk av PLEX/Boxee/xbmc til musikk må svare på hvor bra det funker. Selv bruker jeg en squeezebox og iPad/iPhone fjernkontrollen iPeng som fungerer glimrende.

Vell, det var bare for å komme igang, hehe nok av ting å veie opp mot hverandre, men her er i allefall noen retninger jeg synes er meget viktige.

Lykke til
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Kablet nett er jo selvsagt en fordel, men hvis det ikke er for å flytte store data mengder så kan trådløst nett gjøre jobben. En router med router med med type "N" er mer en godt nok for avspilling av video. Eventuelt finnes også "Homeplug" som sender data via strømnettet, hastigheten vil variere litt etter om de er på forskjellige kurser, kvaliteten på el.annlegget e.t.c men vil ofte kunne gi høyere hastighet en trådløst.
For server ville jeg hvis jeg skulle kjøpt ferdig løsning enten valgt en Windows Home Server løsning eller en boks fra Drobo http://www.drobo.com/, de har en fiffig Raid løsning som du kan utvide med disker av forskjellig størelse alt etter behov, og selv om en disk feiler så er det bare å nappe den ut og erstatte den med en annen uten tap av data.
Så lenge du skal styre trådløst så må du ha en WLAN router likevell, skal du ha ADSL så finn en router som støtter PPPoe slik at du ikke trenger å benytte "jalla" modemet til Nextgentel/Telenor e.l
Linksys E3000 http://www.linksysbycisco.com/UK/en/products/E3000er en dual bånd router med støtte for DD-WRT/Open-WRT firmware og kan absolutt anbefales. http://www.dd-wrt.com/site/index

Ellers så ville jeg valgt TV over Prosjektor hvis det er enten eller. Nettfuksjonaliteten ville jeg ikke vektlagt i det hele tatt, men heller brukt Mac mini/Plex.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Putt som sagt NAS/server i boden. Overhode ingen grunn til å legge dette inn i stua, det vil alltid bråke litt selv om du bruker masse tid og energi på å omgå/bøte på det. Når du har muligheten så vil jeg slengt det i boden uten å nøle. Der kan det stå og bråke og blinke i fred.
Enig! Må nok legge om nokre kontakter slik at eg kan koble strøm og nett inne i skapet (ikkje utanfrå og inn), men det er jo ein smal sak.

Selv valgte jeg å kjøpe et NAS, selv om jeg synes det var temmelig dyrt og jeg enkelt kunne laget meg en server til halve prisen. Men, et NAS av god kvalitet krever mindre admin enn om du vil gjøre alt selv, og det ble avgjørende for meg. Husk bare på å kjøpe et som er bra nok. ReadyNas/Qnap/Synology tror jeg at jeg ville begrenset meg til, og minimum plass til 4 disker.
ReadyNas blir nok den eg går for. Må lese litt meir. Kva boks valgte du?
Blir minimum 2TB, har vel allerede fylt den størrelsen uten å ha fått boksen i hus :)

Hva du trenger i stua av avspillere kommer igjen an på behovet. Går utifra at det både er musikk og film? Fordelen med en mac mini er jo at du kan kjøre PLEX/XBMC evnt bare FrontRow. Om ønskelig kan du vel også dualBoote til windows 7. Digital utgang fra macen kan jo sørge for høykvalitets avspilling av lydfiler også. Du ønsker uansett ikke å lagre filene lokalt, de streamer du fra serveren.
Det blir MacMini i front. Det går i musikk og film ja, har xbox til spel. Å sleppe tjaset med eksterndisker er hovedgrunnen til at eg ønsker ein NAS.

Ellers så ville jeg valgt TV over Prosjektor hvis det er enten eller. Nettfuksjonaliteten ville jeg ikke vektlagt i det hele tatt, men heller brukt Mac mini/Plex.
Har bestemt meg for å selge 32" og kjøpe ein 40" LED å henge på veggen. Har vurdert bruken og brukervennligheten til prosjektor og det når det er enten eller er tv best.

Tusen takk for svar så langt.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
2 TB er ALT for lite, for å spare deg for problemer så bør du minst velge en løsning med 4 disker og raid for å ha et minimum av data sikkerhet. Få ting er så irriterende som å få disk krasj etter at rippejobben er gjort og alle filer er organisert og tagget slik du vil ha det. Dette er en jobb som tar ganske mye tid. Spesielt når biblioteket blr stort er det umåtelig viktig.
I og med at mac mini ikke har noe intern lagringsplass å snakke om så blir NAS sårbar for disk havari.
Når du kommer i gang vil du oppdage at 2 tb forsvinner raskt, et album er fort 350 mb i lossless, en film +/- 5 GB og bluray 10-50 GB. Så når du begynner å legge inn filmer og tv serier så går du tom for plass før du aner det
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
2 TB er for lite som de andre påpeker, gå for en 4 slot Nas. Dette blir litt repetisjon men jeg fikk min ReadyNas NVX disk var den tiltenkt plass i stuen, det gikk ca 5 minutter fra jeg skrudde den på til jeg skjønte at den måtte flyttes ned i kjelleren. Viften har en konstant suselyd fra denne, de mindre er litt bedre. Kjøpte inn Shrimpetang og trakk opp kabelpunkter til alle dingsbomsene mine i huset, det var en dags jobb men det var verdt det. Minien står ved HD tv`en og jeg streamer sømløst HD filmer igjennom mitt Gigabyte nettverk. Jeg villle sørget for Gigabyte støtte på alle koplingspunkter dette er vel knapt en merkostnad da Switch bokser og annet er falt veldig i pris her. Zyxel sine bokser har vært meget gode hos meg og koster 295 kr og er bygget mye bedre enn deres konkurrenter som bruker plast hus.
Jeg ville nå anbefalt cat5e kabel for koplinger da denne kabelen er mye mere medgjørlig å kople enn en cat6 kabel såfremt du ikke skal ha veldig lange strekk.

Sett opp disken til å kjøre i en raid løsning men husk at dette ikke er en fullgod backup løsning det er eksempler her på sentralen hvor hele arrayet har røket og vært vanskelig om ikke umulig å restore.
Readynas har innbygd software som gjør at du kan kople på en ekstern usb disk og ta en backup lokalt av de viktigste filene dine, selv gjør jeg det med Lossless filene og kjører en selvstendig backup klokken 0100 på natten, fungerer meget bra og jeg for melding for hver backup som er utført.

En siste ting ;D Ikke bytt ut Plex og Mini med noe annet, det vil du isåfall angre da dette er den beste løsning jeg har til dags dato sett i en mediacenter løsning og fungerer meget bra hos meg meg. Har sett andre bokser og oppsett men disse er ikke i nærheten av den fleksibilliteten og mulighetene du vil ha med en MiniMac i stuen. Responsen og navigering fra en hvilken som helst controller er bare helt konge. Jeg installerte Remote Buddy som jeg er meget fornøyd med. Denne kan koples opp med Apples egen ir controller eller en iphone Touch og sikkert en ipad med. God Luck.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Brasse skrev:
Prosjektor er ikkje eit krav. Godt mulig eg går for 40" tv. Stor tv (42"+) er uaktuelt.
Hvis jeg var deg så ville jeg absolutt gått for prosjektor, ingen tv - uansett størrelse - gir den opplevelsen og hjemmekinofølelsen en prosjektor gir.. Dessuten er jo et nedtrekkslærret og prosjektor nærmest usynlig i en stue sammenliknet med en stor tv. :)
 

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
38
Er det noen som har gode forslag på servere. Jeg vurderer en fra Komplett, men er usikker på hvor mange og hvor store disker som anbefales. 4 x 1TB eller 4 x 2TB. Er det noen som har klare anbefalinger evt. frarådninger å komme med? Jeg kommer nok til å kjøpe server med WHS.

http://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=10309
 
Topp Bunn