HJELP! dedikert lytterom på låven :D

Bragpope

Fersking
Ble medlem
14.04.2021
Innlegg
4
Antall liker
2
Sted
Hattfjelldal
Hei!

jeg søker tips og råd i forhold til å bygge et dedikert 2 kanals lytterom.
alle innspill verdsettes høyt!

planen er å bygge i en låve, et rom i rommet (jeg bor på et gårdsbruk, langt fra naboer :D)
låven innvendig måler 11,36 lang, 7,80 brei og 4,99 i takhøyde, på høyeste punket.

vi skal rive taket til 3 etg, så lager vi et nytt rom i rommet fra 2 etg og helt opp.
det blir ikke gulv rett på betong som kanskje er det ideele?
vi har et sagbruk så jeg lager alt matriale selv, kan dermed lage ganske tykke stendere for å minimalisere vibrasjon.

skulle gjerne bruk flere år for å studere å gjøre det så perfekt som mulig, men det er travelt, med tanke på studie, kjerringa er på kjukka, å ønsker å gjøre dette sammen med pappa mens han lever, så vi håper å sette i gang allerede til høsten.

spørsmålet mitt er i hovedsak materiale; hvordan og hvor mye burde jeg isolere i tak og vegger?
hvilket strl på stendere burde man bruke?
hva burde jeg ta høyde for når det gjelder gulv?
materiale til vegger? hvorfor bruker så mange gips?

Har eid høytallere hele livet, men er kanskje de 5 siste årene jeg har fått opp øynene for hvor viktig akustikk er å hvor bra det kan høres ut.

Har lest om "Golden Ratio", og brukt amroc room mode calculator.
med målene H 4,50 B 7,40 L 10m kom jeg godt inn i denne "BOLT-AREA" bobbla.
har sett meg ut "the golden trapagon" der veggene er uparallele, noen meninger om det?
https://www.ecoustics.com/articles/stereo-speaker-placement-optimum-sound/

Paul Mcgawn fra PS audio anbefaler å lage 45 graders hjørner og bruke det han kaller "crown molding".

blir seff å gjøre en del akustiske tiltak når rommet er ferdig.
sette meg inn i målinger av rom ol.

høytallere jeg har nå er klipsch rf7 mk3, men det blir klipschorn etter vært, vist det er relevant:)
egen kurs 25amp blir det.

jeg prøver å holde budsjette under en 400 000,-
alle innspill verdsettes! takk på forhånd.
ha en strålende dag!
 

Vedlegg

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.716
Torget vurderinger
1
Det er vel noen her på sentralen som har bygd lytterom i låven og som kan komme med matnyttige tips, blir spennende dette her.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Hvis du har til høsten ville jeg definitivt lest en akustikk bok eller 3 og dette forumet i mellomtiden.
Hvis du kan gjøre som du vil, så planlegger du tiltak før du bygger. Skal du ha skråtak er Room ratios ute av bilde. Større rom er alltid bedre, der er du heldig. De akustikk tiltakene Mcgawn foreslår, er bare latterlige. Mange gode tråder her i Akustikk & rom. Se f.eks Boggy's MyRoom implementasjon på nettet, demping og diffusjon i hele rommet. Du trenger ikke demping heller hvis du bare kan slippe lyden ut og returnere den du trenger, ref. falske vegger.
 

Bragpope

Fersking
Ble medlem
14.04.2021
Innlegg
4
Antall liker
2
Sted
Hattfjelldal
Hvis du har til høsten ville jeg definitivt lest en akustikk bok eller 3 og dette forumet i mellomtiden.
Hvis du kan gjøre som du vil, så planlegger du tiltak før du bygger. Skal du ha skråtak er Room ratios ute av bilde. Større rom er alltid bedre, der er du heldig. De akustikk tiltakene Mcgawn foreslår, er bare latterlige. Mange gode tråder her i Akustikk & rom. Se f.eks Boggy's MyRoom implementasjon på nettet, demping og diffusjon i hele rommet. Du trenger ikke demping heller hvis du bare kan slippe lyden ut og returnere den du trenger, ref. falske vegger.
hm, jeg hadde sånn tiltro til Mcgawn, kanskje fordi jeg ikke har peiling :p er det han mener om skrå tak også bull? burde jeg droppe det og heller gå for "flatt" tak for å komme innenfor golden ratios? Jeg leser så det griner, synes dog ikke alt er så lett å forstå:) skal google Boggy's så lenge! MANGE takk for innspill!
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Hvis du vil bygge ett fint lytterom akustisk så er plater og harde flater din fiende og din venn, som fiende gir den ressonanser, refleksjoner og kanselleringer i frekvens og lengre etterklangstid. Samtidig returnerer flater energi, uten flater blir det som å være ute, det blir for tynt. Room ratios sjekker resonnansene i bassen, hvis lengde og bredde er innafor, så er ihvertfall 2 flater bra.
Hvis du bor i byen må du ha ett lydtett skall også fylle rommet med uante mengder demping, for å komme i mål. Hvis du ikke har naboer kan du bare slippe ut den lyden du ikke vil ha (stort sett bass) og returnere (med flater eller diffusorer) den lyden du vil ha. I prinsippet bygger du da nye inner vegger med vindsperr og isolasjon men ikke plater på innervegg enda. Du beholder den stående spile kledningen på utsiden, det slipper ut bassressonansene. På innsiden av veggene har du diffusorer noen steder, bare reflekterende plater noen steder og bare lydåpen tekstil andre steder, dette må tilpasses, er ikke helt enkelt. Jo mer bredbåndet diffusjon du bruker, jo bedre blir det. Ett forslag vil være mye diffusjon på frem og bakvegg, plater i skråtak og bakre sidevegg, tekstil på fremre sidevegg og mellom/rundt diffusorer. Kanskje litt demping med flåter eller diffusor hengende i taket på utvalgte steder. Diffusorer lager du selv, ref RAS sin tråd. Boggy's MyRoom bruker denne teknikken, bare med diffusorer med spalte åpninger (for å slippe ut bassen) rundt hele rommet. Du kan lese om RFZ og LEDE men du trenger ikke gjør det akkurat slik. Ett slikt rom vil låte tørt pga få resonnansene, men fantastisk til å lytte på innspilt musikk.
 

Bragpope

Fersking
Ble medlem
14.04.2021
Innlegg
4
Antall liker
2
Sted
Hattfjelldal
Det er vel noen her på sentralen som har bygd lytterom i låven og som kan komme med matnyttige tips, blir spennende dette her.
Hvis du vil bygge ett fint lytterom akustisk så er plater og harde flater din fiende og din venn, som fiende gir den ressonanser, refleksjoner og kanselleringer i frekvens og lengre etterklangstid. Samtidig returnerer flater energi, uten flater blir det som å være ute, det blir for tynt. Room ratios sjekker resonnansene i bassen, hvis lengde og bredde er innafor, så er ihvertfall 2 flater bra.
Hvis du bor i byen må du ha ett lydtett skall også fylle rommet med uante mengder demping, for å komme i mål. Hvis du ikke har naboer kan du bare slippe ut den lyden du ikke vil ha (stort sett bass) og returnere (med flater eller diffusorer) den lyden du vil ha. I prinsippet bygger du da nye inner vegger med vindsperr og isolasjon men ikke plater på innervegg enda. Du beholder den stående spile kledningen på utsiden, det slipper ut bassressonansene. På innsiden av veggene har du diffusorer noen steder, bare reflekterende plater noen steder og bare lydåpen tekstil andre steder, dette må tilpasses, er ikke helt enkelt. Jo mer bredbåndet diffusjon du bruker, jo bedre blir det. Ett forslag vil være mye diffusjon på frem og bakvegg, plater i skråtak og bakre sidevegg, tekstil på fremre sidevegg og mellom/rundt diffusorer. Kanskje litt demping med flåter eller diffusor hengende i taket på utvalgte steder. Diffusorer lager du selv, ref RAS sin tråd. Boggy's MyRoom bruker denne teknikken, bare med diffusorer med spalte åpninger (for å slippe ut bassen) rundt hele rommet. Du kan lese om RFZ og LEDE men du trenger ikke gjør det akkurat slik. Ett slikt rom vil låte tørt pga få resonnansene, men fantastisk til å lytte på innspilt musikk.
Her forklarer du på en måte som tilogmed en bondeknøl kan forstå! Helt nydelig! Dette skal jeg ha som utganspunkt 😀 takk igjen
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Men for guds skyld ikke riv for mye av det som står der før du er sikker.
Mye av det kan være bærende.
Ikke for å ta motet fra deg, men ønsker ikke å lese om en som ligger i bunnen av en sammenrast låve.
Men dette er jo en drømmelåve for å si det mildt :=)
Hvor høyt er det opp til bjelken som går over der? er ikke der det er 230 cm.
 

Bragpope

Fersking
Ble medlem
14.04.2021
Innlegg
4
Antall liker
2
Sted
Hattfjelldal
Men for guds skyld ikke riv for mye av det som står der før du er sikker.
Mye av det kan være bærende.
Ikke for å ta motet fra deg, men ønsker ikke å lese om en som ligger i bunnen av en sammenrast låve.
Men dette er jo en drømmelåve for å si det mildt :=)
Hvor høyt er det opp til bjelken som går over der? er ikke der det er 230 cm.
Hehe fattern er heldigvis bygningsingeniør, hadde jeg gjory dette helt selv kunne nokk noe sånt skjedd ja 😅 det er 240 gitt 😀😀 dette kan bli bra vist jeg gjør det riktig 😅
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Helt enig med Knubie.
Du har jo en luksusmulighet ingen andre har. I stedet for å slåss med bassproblemer inne i rommet kan du bare slippe de rett ut. Vindsperre, isolasjon og duk/spiler på innsiden er alt du trenger.
Jeg ville begynt med å lage et overdempet rom og så satt opp reflekterende plater/diffusorer til du får en RT60 kurve som er perfekt.

Paul kan du slutte å høre på :ROFLMAO:
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Helt enig med Knubie.
Du har jo en luksusmulighet ingen andre har. I stedet for å slåss med bassproblemer inne i rommet kan du bare slippe de rett ut. Vindsperre, isolasjon og duk/spiler på innsiden er alt du trenger.
Jeg ville begynt med å lage et overdempet rom og så satt opp reflekterende plater/diffusorer til du får en RT60 kurve som er perfekt.

Paul kan du slutte å høre på :ROFLMAO:
Veldig hyggelig å høre at jeg har fått noe fornuftig inn i knolten 😄
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Mægtigt med så stort et rum. Man skal aldrig gøre et rum mindre end før man kender lyden i rummet.
At bygge et rum i rummet er godt, hvis man skal holde lyden inde på grund af naboer eller familien. Men den lyd der slipper ud af væggene, giver ikke problemer. Måske derfor at jeg ikke har de basproblemer som andre døjer med. Jeg har gips vægge. Altså en let konstruktion.
De store mål er kanon godt og du vil ikke få de basproblemer som andre har.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mægtigt med så stort et rum. Man skal aldrig gøre et rum mindre end før man kender lyden i rummet.
At bygge et rum i rummet er godt, hvis man skal holde lyden inde på grund af naboer eller familien. Men den lyd der slipper ud af væggene, giver ikke problemer. Måske derfor at jeg ikke har de basproblemer som andre døjer med. Jeg har gips vægge. Altså en let konstruktion.
De store mål er kanon godt og du vil ikke få de basproblemer som andre har.
Bassproblemer, hva er det? Kjenner ikke problemet:=)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Bassproblemer, hva er det? Kjenner ikke problemet:=)
Har vel vært drømmen din dette? Fyllt opp hele låveveggen med store elementer. :)

Tilbake til TS, stort rom gir store muligheter og alt blir enklere for å få det bra når det også er et dedikert rom. Lykke til, og kos deg med bygginga. :) Mange misunner deg nok den store plassen allerede for lytterom.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja, en hel låve å boltre seg på hadde hvert helt konge.
Nei nå skal det fylles med mellombasser nå:=)
Men tror dette låve greiene kan bli knallbra.
 
Topp Bunn