HJEEEEELP!!!!!

H

hifinissen

Gjest
har ett par audio pro blue diamond v.1 som plutselig lager en liten ulyd i ene mellomtone elementet !

Noen som vet hva det vil koste å få ett nytt element i den?

takker for all tilbakemelding!
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Koster 450 svenske kroner pluss frakt og kan bestilles på nett her:

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1140

Jeg vet ikke om dette passer kun til V2, eller om det passer til den første utgaven også. Det burde uansett være gode muligheter for at de kan skaffe det du trenger til en helt ok pris.
 
H

hifinissen

Gjest
takk for tips! er dette en omfattende jobb?

mvh
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Hvis det er elementet og ikke delefilteret, og så lenge elementet ikke er limt fast, så er det ikke omfattende. Skru ut fire skruer, plukke ut elementet og hvis ledningene ikke er loddet fast til elementet så er det bare å trekke kabelskoene av det gamle og dytte dem på plass på det nye. Hvis de er loddet så må du altså frem med loddebolten. Pass på å få pluss på pluss og minus på minus hvis det ikke er forskjellig størrelse på kabelskoene. Skru elementet på plass og det var det. Pass på når du skrur at skrutrekkeren ikke glipper taket slik at du kjører den tvers igjennom membranen på det nye elementet. Ikke stram skruene for hardt slik at de slipper taket i treverket.

Det kan kanskje lønne seg å koble elementet direkte til forsterker etter at det er skrudd ut for å sjekke om ulyden fortsatt er der. Hvis den ikke er det, så kan det hende at det er delefilteret som ikke er i orden. Rep av dette kan være billigere, men litt mer krevende.
 
H

hifinissen

Gjest
ok! Elementet er festet med kabelsko , så slipper loddingen . (heldigvis) Og det er ikke limt. "ulyden" kan best beskrives som om elementet "slafser" litt ;) ingen skurring altså .

Ville det vært andre "symptomer" visst det var delefilteret?

mvh
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Skjønner ikke helt hva"slafser" vil si =). Hvis det ikke skurrer så er det nok ikke delefilteret, men dette er lett å finne ut av ved å koble elementet direkte til forsterkerterminalen. Hvis du gidder så kan du jo skru ut det andre elementet og prøve det i den hvor noe ikke er i orden. Det er en fin eliminasjonsmetode. Hvordan har det skjedd? Har du spilt veldig høyt i kort tid? Veldig høyt i lang tid? Ikke veldig høyt i det heletatt? Er ulyden der uavhengig av hvor høyt du spiller? Hmmm.. Prøv eliminasjonsmetoden, det er enklest.
 
H

hifinissen

Gjest
Bor i kjellerleilighet med en liten gutt på 5 mnd så er begrenset hvor høyt jeg kan spille . Litt usikker på ett skikkelig beskrivende ord . Men det er selve elementet som lager lyden når det beveger seg på ett visst lydnivå.

Hadde egentlig solgt høyttalerene men da jeg skulle gå over de så hørte jeg lyden , ikke lagt merke til den tidligere. så er litt surt :S
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Kan se ut til at talespolen er gåen. Er det unormalt mye motstand, eller ulyd i elementet hvis du dytter på det? I såfall kan du bestille nytt. På store, dyre elementer er det vanlig å beholde chassiet og bytte membran og talespole. Dette krever litt kunnskap, godt håndlag, lim og en skarp kniv, og er sannsynligvis ikke verdt innsatsen hvis muligheten i det hele tatt finnes, noe jeg tviler på.
 
Topp Bunn