Medisin og helse HJÆLP! (hjælp!) - Jeg har fått dobbelthørsel - Diplacusis

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.215
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Etter en uke med den verste forkjølelsen jeg har hatt i voksen alder, hoven og sår hals, tette bihuler og øreverk så begynner plutselig hørselen å spøke :eek:

Jævlig med syting her nå altså, men- er det noen her som har hatt dobbelthørsel?

Holder på å bli GAL! Ørene er tette- greit nok - sånn er det hvis man blir skikkelig forkjøla. Men jeg hører nå ca en kvart tone høyere på venstre øre, all musikk høres falsk ut! Hørtes først ut som et ekko, men når jeg blokkerer ene øra, så hører jeg forskjelle i tone. Det blir til legen i morgen, satser på
å få noe antibiotika 🤞🤞🤞

 
Sist redigert:

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.769
Antall liker
5.289
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Tette hornhinner? Da må du ha forspist deg på diplodocus😎 sorry, god bedring!
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.215
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Haha, takk - jeg spiste nylig sosakjøtt av hjort. Har også spist bøffelkjøtt, men aldri Diplodocus :unsure:
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.215
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Sikker på at det ikke var trommehinnene du mente?
Ah, redigert- tette bihuler skulle det være.

Kona mi, som er utdannet innen helse mener jeg har sprengt ene trommehinna. Etter å ha lest litt om dobbelthørsel, Diplacusis, så er det relatert til indre øret (sneglehuset) og kan komme av flere årsaker. Har tinnitus fra før, men heldigvis en lavfrekvent lyd som jeg har blitt vant til. Satser på at dette går over av seg selv (y)

Det er det rareste- spesielt barnestemmer dobbles opp. En slags blanding av ekko og høyere pitch i ene øret, veldig slitsomt over tid. Nyter stillheten med bok nå 😁
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
96
Er det sprengt trommehinne vil den gro igjen av seg selv. Håper det ordner seg. Har hatt trøbbel med ørene selv etter kraftige betennelser. Går over og blir bra igjen skal du se.
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.215
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Puhhh...

Det tok sin tid, og det gikk gradvis- men nå pr. idag er dobbelthørselen borte. Jeg er veldig lettet! 😌

Jeg har "testet" dobbelthørselen jevnlig med å spille av en enkelt streng på kassegitaren og holdt for ett øre. Noten det ene øret har vært en anelse høyere i pitch enn i det andre. Ikke idag!

Håper det blir lenge til neste gang, har ikke kunnet hørt skikkelig på musikk- til nøds gikk det å høre med hodetelefoner. Alle "rene" toner fra piano, synth, gitar og vokal klang helt falsk.

Har lyttet for det meste i tyngre musikk med vreng og dissonans, det har funket greit og jeg liker det også, men skal bli godt å høre på mer akkustisk og jæzzz igjen! 😎
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Godt det gikk over.Jeg har/hadde en skikkelig bihulebetenelse som ble "kronisk" og spredde seg til ørene , spukket trommehinne tinnitus osv. Legen var for tilbakeholden med antibitotika i starten, så det utviklet seg en kronisk bakterieinfeksjon.Men fikk tilslutt antibiotika kur som tabletter og salve i nesa og diverse kortison og avsvellende midler.
Men som til slutt snudde det hele var å spyle ut driten med 3.5% salvann i nesa 4 ganger om dagen i- Det tok 4-5år, men nå kan jeg endelig puste normalt igjen...hører bedre også...Tør ikke slutte med saltvannskylling morgen og kveld,men det er en del av det daglige stellet man kan leve med.
Kansje derfor jeg heller ikke har fått Covid? det finnese ikke en busemann som kan overleve den konstante flommen av saltvann.;)

Så moralen er, det er noe dritt å få i ører/bihuler , og tar tid men man kan blir bra.

PS saltvannet kan man blande selv . 26 gram havsalt i 1L saltvann (0.9%) fra apoteket. Eller koke opp 1L vann og dosere inn 35gram havsalt og en teskje natriumbikarbonat( Natron/bakepulver)
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Hadde en runde med dårlig hørsel i fjor, på våren. Var nok i sammenheng med pollenallergi. Alt hørtes dritt ut, skurrelyder i skallen av bass 😲 Mistet all lydplassering mtp surround & stereo. Gikk heldigvis over. I år har det vært greit (y)

Kjører litt neseskylling her også - funker veldig bra!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Godt å høre at du er blitt bredere @Idar E . Syntes dette var veldig interessant, og ikke noe jeg har hørt om før. Gitt øyets fysiologi ville jeg mene at det er hjernen som forårsaker dette og at den dermed også justerer seg igjen.

Har forøvrig litt diplodocus i fryseren, men det står ikke dato på pakka så det er mulig den har ligget lenge.
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.215
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Takk for tilbakemeldinger :) Skal sjekke ut saltvann, DIY! 👍 Har vært «bortskjemt» med lite helseplager, har vel nådd reparasjonsalderen (42) så mottar alle tips med ett svett smil:LOL:
Legen var for tilbakeholden med antibitotika
Samme her, tok blodprøve men konkluderte at det skulle gå over av seg selv. Sannheten er vel at jeg drøyet for lenge med å gå til legen…
Gitt ørets fysiologi ville jeg mene at det er hjernen som forårsaker dette og at den dermed også justerer seg igjen.
Ja, er av samme tanke som deg her. Har tinnitus i form av en lavfrekvent tone i ene øret, husket at den forstyrret mer til å begynne med (dissonans/skurrelyder) men etterhvert som årene gikk så merket jeg mindre av den. Tonen er der fortsatt, men «blander» seg ikke lenger. Bra er det!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Bare vent til du blir 57, deretter går det rett i dass…alle problemer 10 dobles, men j doser alkohol hjelper litt
 
Topp Bunn