Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Here we go:

    Lyngdal har vært et lite tettsted nede på sørlandet. De siste år har det hatt en utrolig vekst, og fikk for en liten tid tilbake bystatus.
    Da jeg var ung gutt så hadde vi en liten kafe på et hjørne. Her satt gamlekara og drakk Vørterøl, eller Lagerøl. Røyken lå tett. Kafeen het Larsens kafe og var oppkalt etter eieren.
    Gamle fru Larsen, på nærmere 100 kg, serverte og drev kafeen.
    En dag da jeg var i 10-11 års alderen (ca 40 år siden)stoppet en bil utenfor kafeen, ut kom noen langhåra unge menn, og en overjordisk pen ung pike (syns jeg da) med langt, sort, og krøllete hår.
    De vekket skikkelig oppsikt og vi fant da ut, etter en stund, at det var en popgruppe som het Savage Rose.
    Har aldri glemt dem, og har med jevne mellomrom hørt på musikken deres.
    Men ingen anlegg har noen gang kunnet gi en slik følelse av at de er i stua som anlegget til 'Olsen'.
    Når Anisette synger låt nr.2 på Tameless f.eks og synger 'I love you', ja da føler jeg virkelig at det er meg hun synger til, kjenner hvordan hjertet slår, og kinnene blir varme :-[
    Hun er en opplevelse på et bra anlegg, og har en utrolig stemme.
    Dette makter anlegget vi nå skal kikke litt nærmere på å få fram som få andre :)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    'Olsen' har vært i gjengen vår ca 15 år nå. Han har vært en trofast kunde hos Hifiklubben opp gjennom årene med utstyr hovedsaklig fra Marantz og Denon.
    Kjempestas når han dro hjem de store POA 6600 fra Denon.
    Senere år ble de byttet ut i nye blokker fra Electrocompaniet, og disse er han så fornøyd med at de står enda. De er dog blitt oppgradert til siste modell, innvendig.



     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Artig med sånne barndomsminne. Savage Rose vart eg introdusert for fyrst då eg fekk ordveksle litt med musikarane til danske "Trille", som farta rundt i Noreg i 1979 (to av musikarane hadde vore med i Savage Rose), og litt seinare, då eg møtte kona mi som hadde to LPar. Bra musikk, og gode opptak som er ganske utfordrande for anlegget om du skal få til tredimensjonal attgjeving. (no fekk eg lyst å høyre dei igjen)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Han har også forforsterker fra Electrocompaniet, EC-4.
    Dette er nok den komponenten han sterkest vurderer å bytte ut, hvis noe skal byttes ut i nær framtid. Føler kanskje at denne ikke helt henger med resten av anlegget lenger.
    Det er forøvrig meget sjelden noe blir byttet ut i dette anlegget, og da kun ved meget lang og grundig overveielse.



     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Artig med sånne barndomsminne. Savage Rose vart eg introdusert for fyrst då eg fekk ordveksle litt med musikarane til danske "Trille", som farta rundt i Noreg i 1979 (to av musikarane hadde vore med i Savage Rose), og litt seinare, då eg møtte kona mi som hadde to LPar. Bra musikk, og gode opptak som er ganske utfordrande for anlegget om du skal få til tredimensjonal attgjeving. (no fekk eg lyst å høyre dei igjen)
    Synes de krever endel av anlegget ja, men på et godt anlegg kan det være en opplevelse å høre Anisettes stemme. Som en kuriositet kan nevnes at siste låt på Tameless er den meget kjente låten 'Smile'. Denne låten er faktisk en gammel låt helt fra 1954, og musikken til denne låten er laget av selveste Charlie Chaplin!

    Ellers synes jeg at Electrocompaniets komponenter her er meget vakre. Det viser seg også at alle anlegg dreier seg om matching, og jeg kan love at de lager skikkelig godlyd i dette anlegget.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    'Olsen' har i alle år hatt cd-spiller, men de første årene var det platespilleren som ble mest brukt. Siste platespilleren som han hadde i flere år var en Rega 3, 300 armen, og en Dynavector 17 mk2 PU. En forrykende kombinasjon til prisen.
    De senere år har det blitt mer og mer cd som nå har helt overtatt. Cd spillerne har de siste år vært fra Marantz.
    Siste spilleren hans må sies å være en fantastisk god cd-spiller. Dette er en toppmodell som spiller både cd og sacd. Prislapp 70000kr, Marantz SA-1.

    Nydelig sak:



     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Herlig... Jeg kjenner egentlig at jeg blir mest varm om hjertet ved tanken på at det finnes slikt et miljø på Sørlandet.

    Du er pokker så god fotograf Hagto, vi fortjener et bilde av høyttalerene.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Utrolig artig tråd. Det skjer tydeligvis mye her nede på sørlandet også. :D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    OK. Takker.
    Høyttalerne er rosinen i pølsa her. Når herr 'Olsen' kommer til oss andre blir liksom alt litt pinglete og smått. Men selvfølgelig så har han hatt opplevelser hos oss også.

    Kan begynne med bilder av delefilteret, som ligger i egen skjermet boks. Eieren har fått spesiallaget kabler fra Cardas til å ha mellom delefilter og høyttalere (og da regner jeg med at dere også skjønner hva slags høyttalere det dreier seg om :)):

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Et par bilder bakfra.





    Og så store høyttalere må selvfølgelig ha bærehåndtak:

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Han har også en liten sub som han kopler til av og til for gøy. Ved f.eks filmtitting. Dt er en sub fra BW, 15 tommer. Heter et eller annet med 4000:

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Da er det kanskje tid for å avsløre en av høyttalerne i all sin prakt. Arild har vært med på nesten alle anlegg til nå, og elsker det ;D så han blir med her også. Dette for å vise hvor store disse hyttalerne egentlig er.
    Magnepans største og dyreste høyttalere til dags dato.
    Magnpan 20.1:

     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Se der ja...

    Tviler ikke på at dette låter bra!
    igjen, vakre bilder!

    PK
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Flere bilder av disse store høyttalerne som på samme tid faktisk er vakre og glir fint inn i den store, pene stua.




     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Nå ble jaggu den Elcomp blokken liten!

    Og jeg som ikke haar hørt skikkelige magnepaner enda :(

    PK
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Herrejesus for noen oppsett, har sittet og måpet siden jeg åpnet denne tråden!

    Samlet pris på dette må jo være summen av bnp til et lite land, og ikke minst alle arbeidstimene til diy prosjektene.
    Bare å bøye seg i støvet for.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Nå ble jaggu den Elcomp blokken liten!

    Og jeg som ikke haar hørt skikkelige magnepaner enda :(

    PK
    Det burde du nok gjøre en gang. De spiller ikke helt som andre vanlige dynamiske høyttalere. Det blir stoort. De har også en nydelig finkornet og vektløs diskant. Samtidig så har de en egen evne til å gjengi musikken på en måte som gjør at man liksom kan spille mer type musikk, og dårligere innspillinger, uten at det blir slitsomt, samtidig som man ikke mister noe. Vi kan høre på masse fin musikk her på Magne Pan og så drar vi med de samme platene på et av våre anlegg hvor det så ofte blir lite, pinglete, og slitsomt.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Herrejesus for noen oppsett, har sittet og måpet siden jeg åpnet denne tråden!

    Samlet pris på dette må jo være summen av bnp til et lite land, og ikke minst alle arbeidstimene til diy prosjektene.
    Bare å bøye seg i støvet for.
    Nå må du ikke få oss inn på galne tanker her, penger? ;D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Da var påsken på hell, og tråden her får nok sannsynligvis en liten pause. Hadde med et par anlegg til, sist gang jeg startet en slik tråd. Føler det er naturlig at disse blir med i denne tråden, da de tilhører kjernen her nede. Har fått bedre kamera, og litt mer trening, så får se om jeg kan få disse også med i tråden etterhvert.

    Takker så verten her for langt vennskap, og god bevertning opp gjennom årene. Han har også en av verdens aller snilleste koner, som har høy toleranseterskel når det gjelder eierens hobby.
    Hun lager ofte også mye god mat. Siste gang kommenterte hun at vi hørtes ut som et lite barneselskap når vi fikk noe godt ;D




     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Tenkte jeg skulle slutte å skrive/lese her på HFS, men når jeg leser slik tråder forstår jeg hvorfor jeg forsatt er medlem og bare må skrive :)
    Takk Hagto :)

    Lf
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    TUSEN HJERTELIG TAKK til Hagto og hans venner for en nydelig pilgrimsreise langs HiFi historiske veier og stier i løpet av Påsken 2007 ;D
    Det har vært en sann fornøyelse som har gitt meg mye glede, og fornyet glød.
    Som flere har gitt uttrykk for ser det nå ut for å være trygt og vende tilbake til Sørlandet med egne særheter og mangeårig interesse.
    Gleder meg til fortsettelsen....
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk!
    Gleder meg og venter tålmodig på fortsettelsen :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det som kanskje slår meg mest med denne reportasjen, er den gode tonen. Sørlandsk kultur på sitt beste, med lun, underfundig humor, lite syting og romslig, raus sans for folks stil og egenart. Stødige saker. Men så er det ikke akkurat guttunger som er med i denne gjengen heller.

    Hagto har vært den perfekte vert for oss publikummere, og har vist seg som en rugg i både ord og bilder. De andre bidragsyterne fortjener også en ordentlig takk for sine bidrag på ulike vis.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Hagto.

    Må bare føye meg inn i rekken. En kjempehyggelig og interessant tråd som virkelig viser at denne hobbyen blir mye bedre når den deles med andre :)

    Asbjørn
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Skulle forresten veldig, veldig gjerne likt å lånt øre til siste oppsett også jeg. Magnepan er kanskje det eneste høyttalermerket jeg nesten alltid synes låter virkelig imponerende. Bortimot hver gang jeg hører et par Magnepan blir jeg sittende å tenke på den uanstrengte åpenheten. Det enorme lydbildet.

    Herlig Hagto, herlig.... og eiere av de forskjellig oppsett, takk for at vi fikk ta del i dette her. Beste tråden jeg har vært borti IMHO.
     

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Blir mye skryt og gratulasjoner til deg nå Hagto - og du fortjener hvert ord!
    Må si dere alle er suverene representanter for musikk og HiFi-glade Sørlendinger. Mange flotte oppsett har vi sett, det er bare å klemme til videre her...
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk for følge så langt, og for alle fine ord. Ble mye skryt, og det er ikke alltid like lett å ta i mot så mye skryt, men setter selvfølgelig pris på det.
    Vi i gjengen har holdt på nå i mange, mange år. Vi er på denne tiden også blitt gode kamerater, og kan også dele både sorger og gleder utenfor hifien. Hifi kan være meget sosialt. Noen av oss har vært gjennom tøffe perioder i livet, og da har denne hobbyen vært god å ha. Man kan drømme seg bort i vakker musikk og tanker omkring nytt og spennende utstyr. Og man kan dele tanker, meninger, og opplevelser med hverandre.
    Livet er kort sies det. Vi gjør alle hver våre valg. Jeg har valgt å leve med denne hobbyen, og disse kameratene mine. Jeg har ikke angret en dag :)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Etter litt tid i tenkeboksen fant jeg ut at jeg kan ikke kan ta pause riktig ennå.
    Slik som tråden nå har tatt form må jeg ha med litt til.
    Begynte denne tråden en gang tidligere med to anlegg, og disse to var ikke uten grunn. Føler jeg må ha disse med, selv om jeg har vist dem før, for helhetens skyld.

    Den første av gutta, i denne gjengen, som jeg ble kjent med var 'Olaus'.
    På slutten av åttitallet hadde vi en meget driftig hififorhandler i Kristiansand. Denne forhandleren (Frode som var mentor i siste Farmenserie på tv2) arrangerte store hifimesser i Kristiansand.
    På en av disse messene ble jeg kjent med Vidar fra Audioart.
    En dag, under en telefonsamtale med Vidar, nevnte han at han skulle ned og demonstrere noe utstyr hos en annen kar som holdt til på mine trakter. Det endte selvfølgelig med at jeg fikk lurt meg med.
    Denne demoen satte store spor. Jeg ble kjent med 'Olaus', jeg fikk høre noen fantastiske små høyttalere, som framdeles er uhyre interresante:
    http://www.sequerra.com/electronics/data/index.html

    Og jeg fikk høre en liten 25 watts rørforsterker som spillte helt nydelig:
    http://www.6moons.com/audioreviews/croft/croft.html

    Enden på visa ble at jeg etterhvert endte opp med både Croften og Sequerra selv.

    Jeg og 'Olaus' ble også hengende sammen. I tiden etter er det nok 'Olaus' som har vært krumtappen her nede, og som har vært den største drivkraften, inspirasjonskilden, og motivasjonskilden for oss andre. Det er umulig å skrive denne tråden uten å ha med 'maskoten' vår  :)



     
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    ADVARSEL:
    Dette kan bli litt sterk kost for noen. Håper dere leser det som underholdning, og ikke starter noen av disse grusomme kabeldiskusjonene i denne tråden :)

    En kabel er nok:
    Det er ikke til å komme utenom at vi her nede har vært , og er, opptatt av kabler. Vi merket at kabler virket inn på lyden for snart 20 år siden, og har vært opptatt av dette siden.
    Noen ganger satt vi i timesvis og hørte bare små nyanseforskjeller. Men vi har nok sittet tilsammen flere tusen timer og lyttet på kabler, i disse anleggene, og da er det en sjelden gang at det helt fantastiske, merkelige, og uforklarlige skjer: En kabel snur lyden i et anlegg helt totalt opp/ned.
    Det er det denne historien handler litt om, og derfor begynte tråden med bilder av dette. Here we go:

    'Olaus' hadde noen små søte kuler han var meget godt fornøyd med, Gallo Nucleus Solo:









     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Stilige ht.
    Takk for at du fortsetter!

    PK
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn