High end vinyl kombinert med AD->DA, DSP, Digital Riia etc. Forsvinner magien da?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Har noen erfaring her? Jeg spør fordi jeg er i limbo mtp valg av delfilterløsning.

Pure Vinyl lager f eks en digital riia. Tro det eller ei. Stereophile ga den gode skussmål.

Jeg vurderer å bytte ut dac, preamp og delefilterløsningene mine med en Groundsound: Ground Sound

Det jeg er livredd for er å miste magien og transparensen fra vinylen. Er frykten ubegrunnet? Er det placebo? Jeg har prøvd å søke etter high end systemer på nettet hvor nettopp vinyl er kombinert med digitale mellomledd men har ikke funnet noe.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Jeg har brukt pure vinyl en del år og er godt fornøyd. Med nåværende oppsett låter det knall, men kvaliteten på lydkortet er utrolig viktig. Jeg begynte med et rimelig e-mu kort men oppgraderte fort til en rme fireface kombinert med buffalo dac. Så ble det et metric halo uln 8 kort og løftet var formidabelt. Både ad og da delen i denne er i toppklasse. Jeg bruker også delefilteret i pure vinyl. Meget fleksibelt og lett å sette opp. Eq gjøres med fabfilter pro-q plugin.

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Antall liker
17
@stianG; hvilke erfaringer har du med valg av effektdel med en slik løsning? Kan en hente "rørmagi" inn på den delen? Jeg har siklet på Metric Halo ULN-8 en stund, men som HEL frykter jeg å miste magi/transparens ol. Når en først har opplevd hva en god rørpre kan gjøre i et oppsett, er det vanskelig å velge noe annet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.536
Torget vurderinger
1
Dette er kanskje et spørsmål om hva magien er for deg? Hva består den av? Taper magien seg av å bli omsatt til nuller og ettall?

Omsetting av analog ytelse til «digitale ekvivalenter» er morsomt og godt for fotfestet, men det rokker ikke ved magien for min del. Jeg vet ærlig talt ikke ikke om jeg liker vinylspilling på tross av eller på grunn av de objektive manglene, sammenliknet med digitalis. For min del er en vesnetlig del av magien knyttet til ritualene i å spille vinylplater. En annen del er knyttet til det betydelige tekniske utfordringene med å få vinylen til å låte bra (i objektiv forstand) - det er på sett og vis litt «usannsynlig» at det i det heletatt skal fungere OK, og det finner jeg «sjarmerende». En tredje del er knyttet til det å samle på vinylplater.

For egen regning er jeg veldig ambvivalent til problemstilling med digitalisering av vinyl. På den ene siden er det farvell til den «rene» analoge signalkjeden, og på den andre siden er det utvilsom «nye» morsomme og nyttige muligheter - f.eks. digital EQ ift. alle mulige avvik fra RIAA-EQ. Jeg er dog svært skeptisk til å digitalisere før RIAA-EQ, bl.a. av hensyn til overstyringsmargin og støy i bassområdet*). Den digitale verden byr også på helt «nye» muligheter for f.eks. EQ ift HT og rom, samt evt aktiv drift av HT mm. som du er innepå, og som kan realiseres på en mye bedre, enklere, mer fleksibel og «fullstendig» måte enn det som er tilgjengelig med analoge verktøy. Med framkomsten av «nye» digitale forsterkere er det også besnærende å kunne ha en digital kjede helt fram til høyttalerklemmene.

*) +40 dB digital EQ for LF ift HF er for mye i mitt hode. Med en god overstyringsmargin på 20 dB for HF, så blir LF liggende på -60dB FS. Dersom man har en SOTA ADC på 24 bit kan man kanskje håpe på en praktisk oppløsning/SN tilsvarende ca 20-21 bit dvs SN på ca 120-126 dB som betyr SN for LF før RIAA EQ på ca 60-66 dB.

Det lille jeg har prøvd på digitalisering av vinyl (opptak med etterbehandling, ikke realtime avspilling med samtidig lytting), så synes jeg at de vanlige skavankene i vinylspillingen (rummel, knitring/susing/skraping og evt hakk i plata etc.) har blitt vanskeligere å høre forbi etter digitaliseringen. Det er uklart for meg om dette er innbilling eller om det er slik det faktisk er. I situasjoner med opptak for etterbehandling så finnes det ulike verktøy for å redusere lydligheten av disse skavankene, men disse verktøyene har også sine egne ulemper mht lydkvalitet.

mvh
KJ

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.787
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har noen erfaring her? Jeg spør fordi jeg er i limbo mtp valg av delfilterløsning.

Pure Vinyl lager f eks en digital riia. Tro det eller ei. Stereophile ga den gode skussmål.

Jeg vurderer å bytte ut dac, preamp og delefilterløsningene mine med en Groundsound: Ground Sound

Det jeg er livredd for er å miste magien og transparensen fra vinylen. Er frykten ubegrunnet? Er det placebo? Jeg har prøvd å søke etter high end systemer på nettet hvor nettopp vinyl er kombinert med digitale mellomledd men har ikke funnet noe.

Frykten er ubegrunnet, IMO.

Slutter meg til StianG, både når det gjelder implementering og viktigheten av lydkort. Jeg bruker også Metric Halo ULN8, og mener selv at vinyl låter som vinyl, og digitale filer låter som digital, selv etter en AD/DA. I mitt oppsett, vel å merke.

I motsetning til StianG bruker jeg en ekstern RIAA (rør) rett og slett fordi jeg liker den, og digitaliserer vinylen i 24/96. Har ikke fått noen klager hittil.

mvh

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Vel..magien bør være på platen, men jeg skjønner hva du sikter til. Transparens derimot har uln 8 i fullt monn. Folk med vesentlig bedre trente ører enn meg klarer ikke å høre den i en bypass test (ad-dsp-da). Den type "transparens" som en typisk rør pre disker opp med har den derimot ikke. Av og til savner jeg disse fargingene, så et 6 kanals DHT linjetrinn er under planlegging. Ikke sikkert det noen gang blir laget dog. Jeg har diverse rør effektrinn, og bruker de når jeg vil pynte litt.
@stianG; hvilke erfaringer har du med valg av effektdel med en slik løsning? Kan en hente "rørmagi" inn på den delen? Jeg har siklet på Metric Halo ULN-8 en stund, men som HEL frykter jeg å miste magi/transparens ol. Når en først har opplevd hva en god rørpre kan gjøre i et oppsett, er det vanskelig å velge noe annet.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Mange gode tilbakemeldinger her.

Bare for å poengtere. Jeg skal spille vinyl rett fra spillern og gjennom riiaen.

Det jeg lurer på er om AD-DA prosessen legger på et slør?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Og helt rett Nido. Det er delefilteret til mine digre JBL diy høyttalere som har tvunget frem denne vurderingen.

Lydersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2010
Antall liker
9
Digitallyd er spøkelsesaktig. Analoglyd har en autoritet og tilstedeværelse som digitallyd mangler IMHO.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Bra med rett på sak svar tkr.

Jeg er skeptisk men ydmyk for at det kan være ting jeg ikke har nok kunnskap om.

For å klarere ytterligere så drøfter vi i denne tråden high end løsninger som Groundsound, DEQX osv. Her mener jeg f eks Lyngdorf ikke når opp (har prøvd). Et Groundsound oppsett jeg har hørt låter bedre/har potensial på mer enn 95% av alle analoge oppsett jeg har hørt. Men alt er relativt.

Lydersen, hvor avanserte/dyre digitale oppsett har du hørt som er spøkelsesaktige?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Digitallyd er spøkelsesaktig. Analoglyd har en autoritet og tilstedeværelse som digitallyd mangler IMHO.
He-he!

Digitaliserer du vinylriggen med god AD-konverter – ULN8 har vært nevnt - så bibeholdes hele den «autoriteten» du hører i analoglyden gjennom digitaliskanalen ut i anlogen. (Som tkr sier.)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Det høres fornuftig ut Dong. Det er nok komprimering i remastere fremfor en ekstra AD-DA prosess som er den største synderen når det gjelder dårlig digitallyd.
Men si meg, ULN8 er veldig bra men jeg har ikke greie på dette, hvordan er kvaliteten på Groundsound og DEQX sine ADer?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.787
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det høres fornuftig ut Dong. Det er nok komprimering i remastere fremfor en ekstra AD-DA prosess som er den største synderen når det gjelder dårlig digitallyd.
Men si meg, ULN8 er veldig bra men jeg har ikke greie på dette, hvordan er kvaliteten på Groundsound og DEQX sine ADer?
Ble aldri fortrolig med AD- en i DEQX, men nå snakker jeg om den gamle modellen. Det endte med at jeg kjøpte en Apogee Rosetta til å ta seg av den delen. Har aldri hørt de nye variantene av DEQX, men såvidt jeg har forstått er de vesentlig bedre.

mvh

Sist redigert:

Lydersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2010
Antall liker
9
Har eksperimentert mye med den berømte TDA 1541a, og med noen andre dacer. Jeg liker den, men uansett - digitallyd har noe ved seg. Det er som om den ikke er så ekte på et vis. Digitallyd er
"vektløs" om du forstår hva jeg mener.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ett enkelt forsøk du kan gjøre er å få tak i noen "vinyl-rips", altså digitaliserte versjoner av kvalitets-LP'er, gjerne tatt opp gjennom en god platespiller og god A/D-konverter. I forskjellige avkroker på nettet finner du sikkert sånt som Mobile Fidelity-LP'er avspilt gjennom Linn LP12 og digitalisert til 24/96. Da kan du avgjøre selv om "magien" er der eller ikke.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Hvis man har en biff av øverste klasse altså en indrefilet og du maler den opp til kjøttdeig hvorpå du bruker verdens beste DA converter til og sette den sammen igjen......... blir det da en fullgod indrefilet igjen eller det fremdeles en veldig godt sammensatt kjøttkake ?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis man har en biff av øverste klasse altså en indrefilet og du maler den opp til kjøttdeig hvorpå du bruker verdens beste DA converter til og sette den sammen igjen......... blir det da en fullgod indrefilet igjen eller det fremdeles en veldig godt sammensatt kjøttkake ?
Eller kanskje du har en helt utmerket hamburger i verdensklasse. Noen av oss liker sånt bedre enn en tørrstekt indrefilet. Eller kanskje sammenligningen ikke er helt treffende, og det som kommer ut av høyttalerne fortsatt er den opprinnelige indrefileten, enten den har gått den ene eller andre veien gjennom avspillingskjeden.

For hva det måtte være verdt: Min erfaring er at A/D-konverteringen i min DEQX HDP3 er transparent. Jeg kan ikke høre at den farger eller endrer lyden på noen måte. Da har jeg testet direkte digitalsignal fra en Logitech Transporter vs D/A-konvertering i Transporter og deretter A/D-konvertering i HDP3, etterfulgt av prosessering og ny D/A-konvertering. Låter klin likt for mine ører. Jeg kunne ikke si det samme om forgjengeren PDC2.6P. En ekstra A/D-konverteringen i den gjorde en del skade. Jeg er nokså sikker på at det finnes andre digitale avspillingskjeder som er minst like gode som HDP3.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
En liten anekdote som kan være relevant:
Rundt år 2000 skulle et band jeg var med i spille inn plate. Platen skulle som en kuriositet kun gis ut på vinyl. Dermed ønsket vi oss en ren analog innspillingskjede. I det aktuelle studioet måtte vi selv stille med tape til analogopptak. Studiotid ble booket og tape bestilt, men av en eller annen grunn hadde ikke tapen dukket opp i postkassen ennå da første opptaksdag kom. Taksameteret gikk og vi hadde ikke annet valg enn å gjøre opptaket digitalt. Takket være et studio med god hardware og en meget dyktig tekniker fikk vi den beste og mest naturlige lyden noen sinne. Og LPen låter så analogt som bare det. Siden denne hendelsen har jeg sluttet å være nevrotisk i forhold til det med analog/digital. Så lenge den digitale kjeden er av god kvalitet er fortsatt de største variablene med vinylspilling i den analoge delen av kjeden.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Hyggelig at høgda/randem-kameratene er på banen :)
Undertegnede, Asbjørn og Rudi bor bor et par hundre meter fra hverandre (i Vestby) og har allikevel ikke sett hverandre face to face. Det er svakheten med hifisentralen he he.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
@ Jeno, artig historie, har respekt for musikere og teknikere, det er dere som tross alt er kilden. Selv om jeg fortsatt stritter litt imot det digitale. Dette er en bra tråd, det er saklige innlegg og jeg er alltid i læremodus. Flott at alle bidrar.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Torget vurderinger
39
Asbjørn; Eller kanskje du har en helt utmerket hamburger i verdensklasse. Noen av oss liker sånt bedre enn en tørrstekt indrefilet. .[/QUOTE skrev:
Er du en slik en som alltid får det minste egget ? .......... jeg mener siden du automatisk får den tørrstekte indrefileen ? Hos meg MÅ man ikke tørrsteke noe for og lage en unnskyldning :p

Vi bor 3 stykker innenfor noen få hundre meter fra hverandre og har aldri sett hverandre....... det forteller ganske mye om hvilken tidsalder vi lever i......... men hvis noen av dere tar til orde for at digital er bedre enn analog........ da kommer det til og forbli slik i fremtiden også ;)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
He he. Der er du spot on på den digitale tidsalderens aller aller største problem.
Pleier å si til kona at jeg fint kunne levd i 1958 sosialt og audiovisuelt. Ikke data, ingen TV, kontakt med mennester face to face og musikk gjennom vinyl, rør og horn :)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Jeg vil anbefale en del fag i signalteori, samplingsteoremet og dess like. Jeg anser det som mer relevant enn eksempler fra slakteribransjen. Men kanskje tyngre å fordøye ...

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Torget vurderinger
39
Jeg vil anbefale en del fag i signalteori, samplingsteoremet og dess like. Jeg anser det som mer relevant enn eksempler fra slakteribransjen. Men kanskje tyngre å fordøye ...

........ eller man kan rett og slett bruke ørene uten og ta noen som helst fag :D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Folk aner ikke hvor bra RCS kan fungere.

Selv bruker jeg en G.Fredriksen modifisert RCS 2.2 XP som riiasignalet kommer fullbalansert inn i og deretter inn i en ekstern G.Fredriksen modifisert NOS dac (dac i RCS blir da ikke brukt) så videre til de nye DPA 300b SE blokkene.
Dette resulterer i at vinyl og digitalriggen har samme klangbilde (om en kan bruke et slikt ord)
Ikke alle kan leve med noe slikt, men for meg skaper det en godfølelse av å bare lytte til musikk uten å tenke over hvilket format jeg avspiller til enhver tid. Tar meg ofte i å tro at jeg spiller vinyl når cd spilleren snurrer og vise versa.
Gleder meg til jeg får ordnet med akustikken i rommet (som er i livligste laget) og vi får tatt de siste justeringene i RCS.
Hovedgrunnen til at RCS ble anskaffet er at her kjøres det aktiv deling mellom Imagic 2.0 settet og 2x Imagic basser. Kan ikke se hvorfor jeg skal gå vekk fra dette.
For å bruke litt av analogien i det siste her inne; for meg blir dette en smakfull fler-retter, satt sammen av gode råvarer og som kan nytes i timesvis.

Sist redigert:
Topp Bunn