Dette er kanskje et spørsmål om hva magien er for deg? Hva består den av? Taper magien seg av å bli omsatt til nuller og ettall?
Omsetting av analog ytelse til «digitale ekvivalenter» er morsomt og godt for fotfestet, men det rokker ikke ved magien for min del. Jeg vet ærlig talt ikke ikke om jeg liker vinylspilling på tross av eller på grunn av de objektive manglene, sammenliknet med digitalis. For min del er en vesnetlig del av magien knyttet til ritualene i å spille vinylplater. En annen del er knyttet til det betydelige tekniske utfordringene med å få vinylen til å låte bra (i objektiv forstand) - det er på sett og vis litt «usannsynlig» at det i det heletatt skal fungere OK, og det finner jeg «sjarmerende». En tredje del er knyttet til det å samle på vinylplater.
For egen regning er jeg veldig ambvivalent til problemstilling med digitalisering av vinyl. På den ene siden er det farvell til den «rene» analoge signalkjeden, og på den andre siden er det utvilsom «nye» morsomme og nyttige muligheter - f.eks. digital EQ ift. alle mulige avvik fra RIAA-EQ. Jeg er dog svært skeptisk til å digitalisere før RIAA-EQ, bl.a. av hensyn til overstyringsmargin og støy i bassområdet*). Den digitale verden byr også på helt «nye» muligheter for f.eks. EQ ift HT og rom, samt evt aktiv drift av HT mm. som du er innepå, og som kan realiseres på en mye bedre, enklere, mer fleksibel og «fullstendig» måte enn det som er tilgjengelig med analoge verktøy. Med framkomsten av «nye» digitale forsterkere er det også besnærende å kunne ha en digital kjede helt fram til høyttalerklemmene.
*) +40 dB digital EQ for LF ift HF er for mye i mitt hode. Med en god overstyringsmargin på 20 dB for HF, så blir LF liggende på -60dB FS. Dersom man har en SOTA ADC på 24 bit kan man kanskje håpe på en praktisk oppløsning/SN tilsvarende ca 20-21 bit dvs SN på ca 120-126 dB som betyr SN for LF før RIAA EQ på ca 60-66 dB.
Det lille jeg har prøvd på digitalisering av vinyl (opptak med etterbehandling, ikke realtime avspilling med samtidig lytting), så synes jeg at de vanlige skavankene i vinylspillingen (rummel, knitring/susing/skraping og evt hakk i plata etc.) har blitt vanskeligere å høre forbi etter digitaliseringen. Det er uklart for meg om dette er innbilling eller om det er slik det faktisk er. I situasjoner med opptak for etterbehandling så finnes det ulike verktøy for å redusere lydligheten av disse skavankene, men disse verktøyene har også sine egne ulemper mht lydkvalitet.
mvh
KJ