High End Mässan Stockholm 2014 - 8 & 9 februar 2014

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    High End Mässan 2014

    Stockholm 8 & 9 februar 2014. En mengde meget interessante utstiller:

    Varumärken & utställare | High End Mässan 2014

    Steder:

    Mässlokal 1
    Lundqvist & Lindqvist
    Klarabergsviadukten 90

    Mässlokal 2
    Hotel Sheraton
    Tegelbacken 6

    Påregner at Sheraton (atter) er messehotellet. Uansett er det hotellet jeg booker inn på.
    Drar over allerede fredag 7.februar. Deilig med en "frikveld" ;)

    Cheers!

    JackX
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Me 2. Kanskje vi sees.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Dette er lagt inn i kalenderen allerede. Det var så vellykket ifjor! Sees.

    Petter.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Mye snadder iflg. utstillerlista, blir sikkert bra i år også. Ok at Sheraton er med igjen.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det var en imponerende utstillingsliste ja, vurderer å ta turen selv.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    ... har på følelsen at det er flere som snart kommer seg ut av venteskapet og "melder" seg på ;)

    Stockholm tror jeg kan bli et bra substitutt for den som i år ikke ser seg i stand til å dra til Munchen pga 17.

    Cheers!

    G
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg tenkt ferdig, nå er fly og hotell (Sheraton) bestilt.
    Kommer tidlig lørdag og reiser sent søndag :)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    har på følelsen at det er flere som snart kommer seg ut av venteskapet og "melder" seg på ;)

    Stockholm tror jeg kan bli et bra substitutt for den som i år ikke ser seg i stand til å dra til Munchen pga 17.

    Cheers!
    Det er at 17de mai er en av dagene i Munchen, er det nok flere og flere som oppdager. DA er det viktig å kjenne sin besøkelsestid andre steder.
    Mvh
    JMK
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    ... har på følelsen at det er flere som snart kommer seg ut av venteskapet og "melder" seg på ;)

    Stockholm tror jeg kan bli et bra substitutt for den som i år ikke ser seg i stand til å dra til Munchen pga 17.

    Cheers!

    G
    Da sees vi JackX Hotell (Sheraton) er nå bestilt, ankommer på Fredag.
    Mvh: Espen L
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    ... har på følelsen at det er flere som snart kommer seg ut av venteskapet og "melder" seg på ;)

    Stockholm tror jeg kan bli et bra substitutt for den som i år ikke ser seg i stand til å dra til Munchen pga 17.

    Cheers!

    G
    Da sees vi JackX Hotell (Sheraton) er nå bestilt, ankommer på Fredag.
    Mvh: Espen L
    Blir knall!
    Fra Gmoen eller Trheim?
    Uansett - samling i baren før dinnering!
    Cheers!
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    ... har på følelsen at det er flere som snart kommer seg ut av venteskapet og "melder" seg på ;)

    Stockholm tror jeg kan bli et bra substitutt for den som i år ikke ser seg i stand til å dra til Munchen pga 17.

    Cheers!

    G
    Da sees vi JackX Hotell (Sheraton) er nå bestilt, ankommer på Fredag.
    Mvh: Espen L
    Blir knall!
    Fra Gmoen eller Trheim?
    Uansett - samling i baren før dinnering!
    Cheers!
    Høres bra ut
    Jeg kommer fra Trheim
    Mvh: Espen L
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Ankommet og instalert.

    Mvh Petter.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Ankommet og instalert.

    Mvh Petter.
    Bor du på Sheraton? Felles middag i kveld? Tar vel en kjapp liten oppfrisker i baren før vi rusler oppover til restauranten.

    Cheers!

    G
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Tar SAS 18:10 fra Gmoen - er vel på Sheraton omlag 20-ish.
    I baren bare minutter deretter :D
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kommer som sagt i morgen tildlig, hyggelig hvis dere fra Hifisentralen sier hei :)

    Er utrolig lett å se hvem jeg er, fordi jeg har med min musikkinteresserte datter på 12 år!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Superflott. Er morro med slike etterkommere.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Kommer som sagt i morgen tildlig, hyggelig hvis dere fra Hifisentralen sier hei :)

    Er utrolig lett å se hvem jeg er, fordi jeg har med min musikkinteresserte datter på 12 år!
    Ja, gi deg endelig til kjenne :D
    Vi fra OAS/OVK går vel i rimelig gjenkjennelige klær ;)
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Fin stemning her på hotellet, kvelden før det braker løs. Heftig arbeide rundt om på de ulike rommene. Gleder meg til i morgen.

    Cheers!
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Fin stemning her på hotellet, kvelden før det braker løs. Heftig arbeide rundt om på de ulike rommene. Gleder meg til i morgen.

    Cheers!
    Kos dere masse JackX :cool:
    Jeg er med i ånden!
    Var hjemme fra dagens arbeidsøkt kl:22:45 i går :p
    Nå skal det bli godt å få tilbake fredagskveldene etter å ha kjørt 360 mil i forbindelse med et oppdrag de siste 4 ukene.
    Får vi se vovede billeder fra messen?
    Hils så meget til jamakr, Espen L, nlykke m.fl.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Inntrykk så langt:
    Svært få besøkende
    færre utstillere enn før
    altfor mange oppsett med uinnspilt utstyr

    min konklusjon etter å hørt på omlag 80% av oppsettene:
    MBL - Radialstrahler 101mkII -med helt klart det mest dynamiske, oppløste og troverdig låtende oppsettet selv om ht slet tidvis med plump bass i området under omlag 80hz. Det ble spilt mye analogt, med Studer spolespiller (mastertape) samt vinyl med Simplicity Thales arm. Magisk!

    AudioNord var tilstede med 2 rom. Det ene får min 2.plass (så langt). Godt dempet rom, god lyd til tross for duggferskt utstyr. Constellation Performance foret Vivid ht (de største).

    TheLars med dcs Vivaldi (og MBL pre og Focal) - god nummer 3. Diskanten i Focal går ikke bra med MBL mener jeg, men gir iaf undertegnede den eneste gode Focal-opplevelsen jeg noensinne har hatt. Men med en pris på TheLars på 500.000.- + mva ... får man fort "summetonen" :D
    Absolutt største skuffelse? Gitt prisen, "prisen" må gå til AudioNord's andre rom hvor de hadde Magico S3 & Devialet 240. Går rett og slett ikke an å presentere et slikt oppsett på en slik måte! Fullstendig uinnspilt, metallisk digitalklirr ... la meg ikke fortsette, jeg blir bare vred.

    Mer etterhvert.

    Cheers.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Inntrykk så langt:
    Svært få besøkende
    færre utstillere enn før
    altfor mange oppsett med uinnspilt utstyr

    min konklusjon etter å hørt på omlag 80% av oppsettene:
    MBL - Radialstrahler 101mkII -med helt klart det mest dynamiske, oppløste og troverdig låtende oppsettet selv om ht slet tidvis med plump bass i området under omlag 80hz. Det ble spilt mye analogt, med Studer spolespiller (mastertape) samt vinyl med Simplicity Thales arm. Magisk!

    AudioNord var tilstede med 2 rom. Det ene får min 2.plass (så langt). Godt dempet rom, god lyd til tross for duggferskt utstyr. Constellation Performance foret Vivid ht (de største).

    TheLars med dcs Vivaldi (og MBL pre og Focal) - god nummer 3. Diskanten i Focal går ikke bra med MBL mener jeg, men gir iaf undertegnede den eneste gode Focal-opplevelsen jeg noensinne har hatt. Men med en pris på TheLars på 500.000.- + mva ... får man fort "summetonen" :D
    Absolutt største skuffelse? Gitt prisen, "prisen" må gå til AudioNord's andre rom hvor de hadde Magico S3 & Devialet 240. Går rett og slett ikke an å presentere et slikt oppsett på en slik måte! Fullstendig uinnspilt, metallisk digitalklirr ... la meg ikke fortsette, jeg blir bare vred.

    Mer etterhvert.

    Cheers.
    Men bildene da? :D


    Geir Arne
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Spiller poker i lobbyen med datteren min.


    Snakket nettopp med Knut Valseth, for bilder se audiofidelity.no
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Halvveis i dag 2:

    (Dagens opptur var en flott gull til Dario Cologna. Utrolig hyggelig!).

    Men - også her i Stockholm kom det en tilsvarende hyggelig og positiv opptur. Min sterkt kritiske rapport (hva angår Magico S3 og Devialet og EmmLabs) skal i dag få sin renessanse: i går låt det metallisk, innelukket, nesten uten evne til å formidle hva et slikt anlegg *egentlig* skal kunne formå å formidle. I dag låt S3 slik som S3 kan!

    Etter litt ukjent musikk fikk jeg satt på en velkjent Pink Floyd "Breathe" ... tanken var at denne (for meg iaf) referanse-CD låten skulle få klinge ut før jeg ville konkludere. Men jeg satt gjennom 4 låter til, og med økende volum. For en lettelse! On the Run låt som den desperate flukten (via flyplassen og alt dertil hørende artefakter av lyder) jeg er så vel vant med fra eget anlegg. Filtrering og resonans er jo modulert, og ikke alle oppsett får med seg den videste høyre/venstre panoreringen låten inneholder. Det gjorde det til gangs her! Eksplosjonen nær slutten, og som igjen går over i den underfundige Time var troverdig.

    Hva var så fullstendig feil i går - og så riktig idag? Innspilling? Tja, det også. Men i dag var EmmLabs byttet ut til fordel for AudioReserach sin CD spiller (brukt som transport). EmmLabs? Ødelagt! Nysjekket superspiller hadde fått akutt anfall av feber, ut av anlegget - inn fra venstre altså AR-spilleren.

    And that's the short & sweet of it.
    Glad det ble avklart.

    Mer etterhvert.
    Ps. Vesentlig bedre besøkt i dag! Og det aller, aller hyggeligste er at Sherton atter engang har fått tilbake sin status som Messehotell. Det fortjener seriøse musikkelskere å ha: gode omgivelser i gode rom.

    Cheers!
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Hva er det med denne 17. som er så om å gjøre? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Halvveis i dag 2:

    (Dagens opptur var en flott gull til Dario Cologna. Utrolig hyggelig!).

    Men - også her i Stockholm kom det en tilsvarende hyggelig og positiv opptur. Min sterkt kritiske rapport (hva angår Magico S3 og Devialet og EmmLabs) skal i dag få sin renessanse: i går låt det metallisk, innelukket, nesten uten evne til å formidle hva et slikt anlegg *egentlig* skal kunne formå å formidle. I dag låt S3 slik som S3 kan!

    Etter litt ukjent musikk fikk jeg satt på en velkjent Pink Floyd "Breathe" ... tanken var at denne (for meg iaf) referanse-CD låten skulle få klinge ut før jeg ville konkludere. Men jeg satt gjennom 4 låter til, og med økende volum. For en lettelse! On the Run låt som den desperate flukten (via flyplassen og alt dertil hørende artefakter av lyder) jeg er så vel vant med fra eget anlegg. Filtrering og resonans er jo modulert, og ikke alle oppsett får med seg den videste høyre/venstre panoreringen låten inneholder. Det gjorde det til gangs her! Eksplosjonen nær slutten, og som igjen går over i den underfundige Time var troverdig.

    Hva var så fullstendig feil i går - og så riktig idag? Innspilling? Tja, det også. Men i dag var EmmLabs byttet ut til fordel for AudioReserach sin CD spiller (brukt som transport). EmmLabs? Ødelagt! Nysjekket superspiller hadde fått akutt anfall av feber, ut av anlegget - inn fra venstre altså AR-spilleren.

    And that's the short & sweet og it.
    Glad det ble avklart.

    Mer etterhvert.
    Ps. Vesentlig bedre besøkt i dag! Og det aller, aller hyggeligste er at Sherton atter engang har fått tilbake sin status som Messehotell. Det fortjener seriøse musikkelskere å ha: gode omgivelser i gode rom.

    Cheers!
    Sitter på flyplassen nå og irriterer meg for at jeg ikke kunne være der 1 time til! For når jeg reiste derfra så flyttet de inn S3 i et større romm med helt annet elektronikk, der sto d Constellation Audio (mono blokker) med Brinkmann vinyl, skulle så gjerne hørt dette sammen før jeg måtte reise "snufs snufs"
    Ellers enig med JackX om at S3 spilte bedre dag 2:)
    mvh: Espen L
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Sitter på flyplassen nå og irriterer meg for at jeg ikke kunne være der 1 time til! For når jeg reiste derfra så flyttet de inn S3 i et større romm med helt annet elektronikk, der sto d Constellation Audio (mono blokker) med Brinkmann vinyl, skulle så gjerne hørt dette sammen før jeg måtte reise "snufs snufs"
    Ellers enig med JackX om at S3 spilte bedre dag 2:)
    mvh: Espen L
    DET - hadde vært gøy å høre.
    Ellers så slutter jeg meg til hyllestkoret - i dag var det godlyd fra S. Det er jo ingen tvil om at det er en meget god høyttaler - så kan man jo bare ved en annen anledning håpe at det er tid til å anvende en høyttaler som er innspilt. Og, det var jo litt utur med Emmlabs da - det var jo ikke å forvente at noe skulle være feil.
    Ellersmessig kjørte jeg messe etter "kaffe ooch bullar er också viktigt" prinsippet - så det var så som så med lytting. Burmeister rommet spilte godt - og Vivid var også veldig bra. De duppedittene de brukte å spille med der inne, er ikke helt billig. Meget bra var det.
    For øvrig mange hyggelige mennesker å møte.
    Mvh
    JMK
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Bilder og noe tekst fra Stockholm. Kommer mer etterhvert.

    Hvorfor ikke begynne med det som for meg gav den beste lyden:
    (men først en liten teaser - fra siste Munchen-messe, MBL Radialstrahler mbl 101 X-treme:

    307.jpg


    Dette er et oppsett som man aldri stiller seg likegyldig til: enten er man fullstendig forgapt - eller så rett og slett liker man ikke konseptet. Jeg var - og er - fullstendig bergtatt av filosofien bak høyttalerne. Det er derfor ikke så vanskelig for meg å utpeke messens MBL-anlegg til "Best in Show":

    391.jpg


    387.jpg

    Thales Simplicity-arm, Studer tape (avspilt med mastertape)

    390.jpg


    EMT RIIA - og Trinity Phonotrinn

    Priser på herligheten? If you have to ask ...
    Trinity DAC 355.000 SEK
    Trinity Pre 226.000 SEK
    Trinity Phono 226.000 SEK
    MBL 101 480.000 SEK

    Mye schnadder å finne hos Audiocunsult!
    Summetonen, anyone :-\

    389.jpg
     
    Sist redigert:

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    AudioNord hadde 2 ulike rom på messen. I det ene, godt forspent med akustiske remedier (og vel så godt avdempet det lar seg gjøre til en travel messehelg) hadde sjefen Leif Häggmark slått på stortrommen.

    Den meget karakterisitiske GIYA-serien fra Vivid Audio var forspet med utstyr fra Constellation Audio (Performance-serien). Som front-end hadde de også satt opp en Brinkman LP-spiller.


    351.jpg


    GIYA serie G1
    Masse spennende lese om disse høyttalerne her:
    Acoustically Designed Cabinets

    348.jpg


    Virgo II Linestage:

    350.jpg


    Virgo II Linestage, Perseus phonotrinn, Cygnus DAC og power supply.
    Er ikke helt sikker på hva det 4.power-spupplyet gjorde i racket?

    355.jpg


    Centaur monoblokk, Svanå Varitune v6

    356.jpg


    Brinkmann LaGrange med 10.5 tonearm (tror jeg)

    352.jpg


    En nett (33 kg) liten topp-spiller fra Brinkman-audio.de

    Strøm var det virkelig kjælet for i AudioNord's topprom:

    353.jpg


    Enda mere kabelsatan + 2 stk V6 Varitune bassfeller fra Svanå

    Basabsorbenter

    354.jpg


    Hvordan låt så dette oppsettet?
    Stort, mektig, definert & oppløst. Jeg var innom rommet til stadighet, og merket en gradvis forbedring (om enn diminutiv) fra lørdag til søndag. Høyttalerne kom fullstendig uinnspilt rett på messen, men låt fra første strofe kl.10:01 på lørdagen enormt "stort". Har man et rom like stort som lommeboken kan dette være vel verdt en tanke å få lyttet til.

    En klar #2.
     
    Sist redigert:

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Norske Duet Audio var sterkt tilstede på messen med Piega 90.2 og Soulution 5-series

    418.jpg


    Coax 90.2 - PIEGA SA
    soulution Series 5

    417.jpg


    419.jpg

    BI-wiring.

    Dette oppsettet låt utrolig bra! En stålkontroll på de forholdsvis små bass-elementene, fast og god gjengivelse på mellomtonen ... og så var det coaxial tweeteren da. Sjelden hører jeg et slikt luftig lydbilde fra en såpass WAF-aktig høyttaler. Samlet vil jeg gi dette oppsettet en 3.plass ut av det jeg fikk med meg her i Stockholm.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Hodetelefoner

    Noe av det jeg la mest merke til på messen var det store tilbudet av hodetelefoner av ymse kvalitet og priser.
    Her følger noen utvalgte bilder, usortert.

    436.jpg


    434.jpg


    395.jpg


    412.jpg


    413.jpg


    396.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn