High End bassgjengivelse - Ikke High-End prisnivå | Audiocom HiFi

Dominion-gruppe-1055501018_scaled_1280.jpg

JL Audio Dominion

Referansen i pris- og kompaktklassen

Dessverre har de fantastiske subwooferne i Dominion-serien ufortjent kommet i skyggen av de mer kostbare Fathom og E-Sub. Dette på tross av fantastiske ytelser til betalbare priser, og Dominion er kanskje enda mer imponerende enn sine dyrere slektninger når du også tar med prisen i betraktningen. Særlig i ambisiøse tokanalssystemer, med krav til kompakte dimensjoner, kommer Dominion til sin rett. Det er ikke uten grunn at det i demosammenhenger har blitt benyttet en velrennomert toveishøyttaler til over 250.000,- sammen med den minste D108.

Se bare hva The Absolute Sound hadde å si om to stk D110 i en nylig omtale og jammen fikk de ikke prøve dem sammen med en CR-1 også.......ja, de er så gode.

D108.jpg

Les mer om de fantastiske Dominion på vår hjemmeside:

http://www.audiocom.no/hi-fi/jl-audio/dominion

Kommentarer

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Antall liker
1.036
Sted
Endor
For noen år siden ble jo JL Audio E-sub 112 utpekt av Audioholics til å være referanse i den aktuelle prisklassen, tror Gene Dellasalla dengang byttet ut Fathom subwoofere med E-sub og det sier jo litt synes jeg.

jeg har også lurt mye oglenge på E-sub og Dominion men aldri tatt spranget til en av disse, men synes uansett Dominion er veldig spennende ting :cool:

Audiocom HiFi

Bransjeaktør
Ble medlem
16.07.2020
Antall liker
89
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Dersom du ikke har behov for balanserte innganger, romkorreksjon, eller kapasiteten til én enkelt Fathom eller E-sub for den saks skyld, så er Dominion et utrolig bra alternativ. Den lille D108 er en "lil' wonder" når det kommer til kompakt bassgjengivelse.

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Antall liker
1.036
Sted
Endor
Dersom du ikke har behov for balanserte innganger, romkorreksjon, eller kapasiteten til én enkelt Fathom eller E-sub for den saks skyld, så er Dominion et utrolig bra alternativ. Den lille D108 er en "lil' wonder" når det kommer til kompakt bassgjengivelse.
Enklere kan jo være bedre :)

Jeg har aldri skjønt poenget med masse DSP og AD -> DSP - DA i subwoofere, det er jo så mange og mye som har DSP /m bass management og gjerne delefilter ett eller annet sted i kjeden og da å ha det i tillegg i subwoofer med den kvalitetsforringelse som kommer av dette? :unsure:

Sånn sett er jo Dominion genial og gir mye for pengene :cool:
Jeg har subwoofere som er 100% analoge, ingen dsp her og det funker glimrende synes jeg :)

Audiocom HiFi

Bransjeaktør
Ble medlem
16.07.2020
Antall liker
89
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Enklere kan jo være bedre :)

Jeg har aldri skjønt poenget med masse DSP og AD -> DSP - DA i subwoofere, det er jo så mange og mye som har DSP /m bass management og gjerne delefilter ett eller annet sted i kjeden og da å ha det i tillegg i subwoofer med den kvalitetsforringelse som kommer av dette? :unsure:

Sånn sett er jo Dominion genial og gir mye for pengene :cool:
Jeg har subwoofere som er 100% analoge, ingen dsp her og det funker glimrende synes jeg :)
Det er flere som foretrekker en hel-analog tilnærming. Dessverre så blir ofte gode analoge signalprosessorer kostbare, men jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å anbefale CR-1 til 2 stk D108, og for mange, ville det fort kunne bli en vel så god løsning som å bruke de samme pengene på en enkelt F113v2. Ja, isolert sett er Fathom bedre subwoofer, ikke la det være noe tvil, men i et kompakt system med to mindre høyttalere, kan du fort få et bedre resultat med kombinasjonen 2 stk D108 + CR-1

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Antall liker
1.036
Sted
Endor
Det er jo en del "her inne" som har forøkt med 4 stk stacket to oppå hverandre i stereo oppsett
Jeg tror alle som har prøvd 4 stk.... ingen av dem vil tilbake til 2 subwoofere :ROFLMAO:
Nå skal jeg også prøve meg med 4 stk :LOL:

Beklager at det ikke ble JL audio på meg, men det er jo knallbra ting da!
Virker som de gutta der vet hva de holder på med for å si det forsiktig :cool:
Spørs om det finnes noen bedre "små" subwoofere der ute enn de små JL-Audio modellene :unsure:

Det eneste jeg har vært en del skeptisk til når det gjelder Dominion modellene er at de ser ut til å rulle av ganske høyt på 20 tallet, men det synes jo om Steven Stone i Absolute Sound er fornøyd og får effekt av dem helt ned til 20 Hz (D110) ... veldig interessante!

Sist redigert:

Informasjon om bruker

Audiocom HiFi
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
89
Link til alle artikler
39
Audiocom HiFi sine annonser
Bransjenyheter
Produkter fra Creek - Nyhet | Audiocom HiFi

Produkter fra Creek - Nyhet | Audiocom HiFi

• 0
Tradisjonsrike Creek Audio er tilbake i Norge med nye sterke produkter og spennende planer.
Fortsett
Bransjenyheter
JL Audio - Markedets mest prisbelønnede subwoofere | Audiocom HiFi
Bransjenyheter
Martin Collums skamroser FinkTeam KIM | Audiocom HiFi

Martin Collums skamroser FinkTeam KIM | Audiocom HiFi

• 4
"...........a standmount design well beyond expectation, even for a Fink design" Ingen anmeldere kan vise til samme faglig tyngde innen høyttalerutvikling som Martin Colloms. Han har selv vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Vi åpner showroom i Kristiansand | Audiocom HiFi

Vi åpner showroom i Kristiansand | Audiocom HiFi

• 7
Det er en glede å meddele at vi åpner showroom i Sørlandsparken i løpet av mars. I vårt showroom vil besøkende få mulighet til å se og lytte på et godt utvalg av våre produkter. Dette vil i...
Fortsett
Bransjenyheter
Fantastiske FinkTeam KIM får ny fabelaktig anmeldelse | Audiocom HiFi
Bransjenyheter
JL Audio CR-1 - Editors' Choice i The Absolute Sound | Audiocom HiFi

JL Audio CR-1 - Editors' Choice i The Absolute Sound | Audiocom HiFi

• 0
Enda en utmerkelse til JL Audio JL Audio lager ikke bare noen av de mest vellydende subwooferne du kan kjøpe for penger, de lager også nyttige verktøy for å få full utbytte av subwoofere i et...
Fortsett
Topp Bunn