Hifisentralens-medlemsbilder: november 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    En tur i gamlebyen i Fredrikstad idag resulterte som vanlig i hyggelige samtaler og minnekort fullt av bilder :)

     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Er det lov å spørre hvilket kamera/linser du benytter?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ pommeroy : jeg er Canon fanboy, så min egen 5D og låner en 650D. Favoritt objektiver er Carl Zeiss med manuell fokus ( som brukt på de to siste bildene ) og Canon L objektiver. Ellers er Fuji kameraer og objektiver noe jeg har brukt mye gode saker.

    Drømmen er en Leica M med Noctilux 50mm -en combo som ville knust alt ovennevnte :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    @ pommeroy : jeg er Canon fanboy, så min egen 5D og låner en 650D. Favoritt objektiver er Carl Zeiss med manuell fokus ( som brukt på de to siste bildene ) og Canon L objektiver. Ellers er Fuji kameraer og objektiver noe jeg har brukt mye gode saker.

    Drømmen er en Leica M med Noctilux 50mm -en combo som ville knust alt ovennevnte :)

    Mener du at kamera og optikk er avgjørende for å ta topp bilder?
    Jeg har en følelse av at mine begrensninger ligger et annet sted enn i utstyret....8)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Nei kamera merke etc er ikke avgjørende for å ta gode bilder. Se bare på hva flinke folk får til med iPhone.

    Men for min del liker jeg å bruke gode objektiver. Kontraster, detaljer og farger kommer bedre frem med ett godt objektiv som feks Canon's L serie eller Zeiss fremfor ett billig kit objektiv som vanligvis følger med når man kjøper nytt kamera. ( typisk ett 18-55mm f3,5- 5,6 feks ) Som med hifi , vil alltid ha noe bedre :) Derfor jeg nevnte Leica M og Noctilux.. men billig er det ikke. Kvalitet koster.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Lazio_Nov2.jpg


    Da prøver jeg et høstbilde til fra Lazio. Når det gjelder utstyr er dette og forrige bilde tatt nesten samtidig med Olympus OM-D E-M1 og Olympus 75mm F1.8. Og nei, jeg tror ikke at godt utstyr er nøkkelen til gode bilder, men det er ingen ulempe.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fra åndsverkloven § 2:

    "§ 2.Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk."
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror Ulf-B holder seg godt innenfor hva som er tillatt i følge åndsverksloven:

    § 4.Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket.

    Jeg ser på innlegget til Ulf-B som et forsøk på konstruktiv kritikk så det er ikke behov for å trekke fram lovverket i denne sammenheng. Jeg har sagt mitt og det er ikke så farlig om han lar sin utgave av bildet bli stående.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.401
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kan ikke dere opprette en egen tråd ang opphavsrett og bruk av bilder postet her inne, så kan vi andre benytte denne tråden til hva den er tiltenkt. Nemlig bilder!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ikke OK for meg - det er da helt unødvendig med en ny tråd...

    Dette er et spørsmål som har dukket opp i flere sammenhenger i nettopp denne tråden, og hører derfor hjemme her. Derfor kan det være greit med en påminnelse. Jeg har ved et par anledninger redigert andres bilder, man har da spurt om tillatelse på forhånd.

    Det er helt åpenbart at det ikke er lovlig uten samtykke å klusse med andres bilder og deretter publisere dem, og det er helt forståelig at aam01 reagerte som han gjorde. Dette følger av åndsverkloven som jeg viste til, og Ulfs "redigering" kan ikke anses som et "nytt åndsverk". Jeg regner imidlertid med at "redigeringen" ikke var gjort i ond hensikt.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Er det ikke greit å redigere andres bilder i diskusjonsøyemed i denne tråden? Jeg synes det er fint å få mine bilder redigert. Det er egnet til kjapp tilbakemelding og meningsutveksling.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jo, men da bør du gi beskjed om at det er ok. Poenget er at folk ikke skal ta seg til rette.

    Da er jeg klar til nye bilder - jeg også....:)

    - og egentlig kunne Ulf ha lagt tilbake bildet sitt - nå som han har fått en slags godkjenning av at bildet blir stående. Dermed kan jo folk for ettertiden se hva saken dreier seg om.
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jo, men da bør du gi beskjed om at det er ok. Poenget er at folk ikke skal ta seg til rette.

    ...
    Hvis det å gi tilbakemeldinger og forbedringsforslag på andres bilder er å "ta seg til rette" så blir denne tråden ganske anstrengt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.908
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Vi nærmer oss desember her..!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Et bilde i samme stil som forrige og siden det er siste dag i november...

    494095_large_55B3BF52-A7D0-11E3-BB56-2E2E0FC1163B.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn