Hifimessen 2021: Hvordan jobber vi egentlig for å få lyden til å sitte i et messerom?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Introduksjon

    Hvordan jobber vi egentlig for å få lyden til å sitte i et messerom? På denne typen messer opplever man ofte ganske varierende lydkvalitet, og ikke nødvendigvis sterk korrelasjon mellom hvor bra utstyret er, og hvor bra det faktisk låter. Dette er en ganske sterk indikasjon på at rommet man spiller i har svært mye å si for opplevelsen. Det kan være greit å tenke på hvis man ikke er fornøyd hjemme også, nytt utstyr er ikke alltid svaret. Skal man sette opp for god lyd i en slik situasjon er det flere hensyn å ta og kompromisser man må gjøre, og man har også endel begrensninger i hvilket rom man får tildelt, størrelsen på dette, hva det er plass til hvor og hva man har av behov knyttet til å presentere produktet og ha plass til publikum.

    Vi har gjennom utviklingsprosessen av våre produkter vært svært transparente med miljøet om hvordan vi har jobbet, og tenkte kanskje det var interessant å gjøre tilsvarende for vår tilnærming til lyd på hifimessen 2021. Her følger dermed en ganske detaljert gjennomgang av hvordan vi jobber og tenker for å få lyd i messerommet. En lyd som de fleste oppfattet som god, i et rom som uten det nedlagte arbeidet trolig hadde gitt et ganske stusselig resultat.

    1636478449621.png

    Er det noen som har tatt med Glava inn på hotellet sier dere? Det er det verste jeg har hørt, skulle likt å vite hvem det er!

    Reduksjon av gjenklang

    Rommet vi hadde fått tildelt var drøyt 20 kvadratmeter og ganske høyt under taket. Da jeg og Sigberg Audio ambassadør @alphamale ankom rundt kl 12 på fredag var rommet helt tomt. Som du sikkert har merket hvis du f.eks har beveget deg i en tom visningsleilighet, eller tømt et rom for å male det, så gir ikke det spesielt behagelig akustikk. En enkel klappe- eller plystretest gjør det åpenbart at gjengklangstiden er lang. Første oppgave blir dermed å få ned denne. Vi har med nok gulvtepper til å dekke ca halve gulvet, og bare det gjør relativt stor forskjell. Deretter har vi med to ganske store absorbenter på 150x60x8cm (https://www.lydogakustikk.no/produkt/broadsorber/) som plasseres i hjørnene foran. Vi har så åtte hjemmelagede absorbenter på 120x60x5cm som plasseres i førsterefleksjon, tre på hver side pluss ett i hvert hjørne bak. Til slutt smugler vi inn en hel rull med glava, og dekker veggen bak det store banneret i frontveggen med rundt 4m^2 med glava. Inn kommer også 8 stoffkledde stoler til gjester, utstyret vi skal spille på, noen ekstra høyttalere og subwoofere til utstilling, pluss noe annet småtteri. Persienner trekkes ned foran vinduene. Vipps er gjenklangstiden innenfor det "normale" i en vanlig stue over det meste av det hørbare frekvensområdet, rundt 0,3-0,4s. Det er ikke lenger ubehagelig å snakke sammen eller bevege seg rundt i rommet.

    1636478360863.png

    Oppsett av rommet fredag ettermiddag


    1636478625693.png

    Vannfall og gjenklang etter litt glava og dilldall, endel av det som skjer nede i bassen er nok bakgrunnsstøy


    Bass og DSP

    Bass og subwoofere er ganske sentralt i vårt produktsortiment og vår lydfilosofi, så det er viktig å få bassen til å sitte godt. DSPeaker sin Antimode X4 passer svært godt til vårt oppsett, da det er en 2.2-kanals preamp, DAC og DSP. Vi får dermed koblet til både høyttalere og to subwoofere via XLR til denne, og får tilgang til både manuell og aktiv romkorreksjon for samtlige kanaler. Vi har satt opp høyttalere relativt tett på framveggen (ca 25cm fra baksiden av høyttaleren til veggen), og subwoofere på innsiden, slik som man ser på bildet. Vi har satt opp tre stoler i første rad, og fem stoler i andre rad, dette for å få en stol i senter i begge rader. Vi starter med å sette målemikrofon i midtre stol på første rad og gjøre en fullfrekvensmåling. Denne viser en ganske bred dip fra 35-50hz, en stor peak rundt 60hz, og en relativt stor dobbel peak fra 80-100hz. Ikke optimalt, men heller ikke ulikt mange vanlige rom. Vi tester å flytte subbene ut på utsiden av høyttalerne og helt inn i hvert sitt hjørne foran. Det hjalp litt, men ikke så veldig, og rent visuelt så det jo mye bedre ut når subbene stod inntil subbene på innsiden. Vi er jo der for å vise frem produktene også, så hvordan det ser ut estetisk er også av en viss betydning. Jeg og @alphamale blir enige om at vi trolig har verktøyene vi trenger for å få fornuftig lyd i den opprinnelige posisjonen, og flytter subbene tilbake.

    IMG_5555.jpg

    Før/Etter automatisk korreksjon med Antimode X4


    Korreksjon med X4
    Vi starter med å la X4 kjøre automatisk korreksjon med utgangspunkt i midtre stol i første rad. Den rapporterer fornøyd at det har blitt rimelig flatt opp til rundt 170hz bortsett fra en ganske smal dip ved ~90hz, og en kontrollmåling med REW viser at den snakker (nesten) sant. Men nå er da responsen dradd ned til å være ganske rett/flat i bassen, og det skal vi jo ikke ha noe av. I tillegg vet vi altfor godt at det ikke kommer til å se like pent ut på tvers av et bredere område. Vi kontrollmåler på de tre stolene bak (midten, en til venstre og en til høyre på rad to), og snittet av dette ser overraskende nok ikke så halvgalt ut. Ved å gå rundt + teste de forskjellige sitteplassene hører vi at bassen varierer på tvers av de forskjellige stolene, men det er ingen som er helt krise eller hvor bassen forsvinner helt. Dette ser ut til å være Godt Nok(tm), og jeg begraver meg i menyene til X4 for å få et fornuftig løft i bassen. X4 har en bass tilt-funksjon som lar meg velge hvor tilten skal begynne, og hvor mange dB. Vi får mer "kjøtt" i mellombassen ved å starte denne ved 300hz, men det kan fort bli litt rotete i trøblete rom, så jeg inngår et kompromiss med meg selv og velger 200hz. Et løft som starter senere oppfattes gjerne renere, selv om det kan bli litt tynt i nedre mellomtone på noen låter. Jeg sikter meg inn på et "tradisjonelt" løft på ca 1dB/oktav, dvs at ved 20hz skal vi ha ca 9dB høyere nivå enn ved 10khz.

    Kranglefanter utfordrer X4
    Et par andre sentralen-figurer titter innom, og setter seg ned for å lytte litt. Det kommenteres at det låter litt for kontrollert/lite punch i øvre bass, og X4 blir mistenkt for å overkorrigere. X4 lar oss velge hvor høyt den skal korrigere, men selv om man velger fullfrekvens så avtar korrigeringen gradvis oppover. Over 500hz skjer det veldig lite korreksjon. Vi drar ned korreksjonen helt ned til 65hz (da vi vil ha med oss korreksjon av den største peaken som vi husker lå på 60hz). Det blir bedre, men jeg tror ikke helt på at X4 er syndebukken, og oppdager peaken/shelfen ved 30hz. Min teori blir som følger: Det faktum at vi har i overkant mye nivå ved 30hz gjør trolig at det på noen låter blir for mye her, og dette gjør at vi etter øret har skrudd subbene for lavt. Nivået fra 30-100hz blir lavere enn det bør, og vi mister punch. Men nå har vi holdt på så lenge at det er på tide å dra og spise. Teorien min får hvile til dagen etter.

    1636371796940.png

    Ca slik endte det til slutt (snitt over fire plasser målt på fredag), bortsett fra at de tre peakene som er ringet rundt ble dradd ned til bassen tracket den røde kurven ganske jevnt. Den brede dipen fra 650hz-1khz ble løftet litt dag 2.

    Lørdag
    Lørdag morgen var det på tide å teste teorien fra dagen før. 30hz området ble dradd ned, det totale nivået i bassen nesten like mye opp. X4 fikk lov å utfolde vingene sine igjen, og korreksjon var nå aktivt opp til 1khz. I praksis var området fra ca 500hz og opp urørt. Der satt den! Lyden var nå langt bedre enn jeg hadde turt å håpe på at vi skulle få til. Utover det som er beskrevet over og den automatiske korreksjonen til Antimode ble det også lagt inn manuell EQ (demping) av en peak ved ca 85hz og en halvbred ved rundt 140hz (ringet inn i grafen over). I tillegg visste vi at folk kom til å sitte på rad to med folk bak seg og i tillegg stå bak der igjen. Både et stykke unna og relativt mye off-axis. Stativene jeg hadde med var også åpenbart minst 10cm for lave for folk som skulle sitte rett opp og ned på stoler. Jeg la derfor på en high shelf som etter litt eksperimentering endte slik at den startet ved 2.5khz og økte gradvis med opptil 3dB. Lydbildet var fortsatt litt "lavt" pga de lave stativene, men vi fant ikke noen lure løsninger på det på kort varsel.

    1636479390379.png

    1-10khz, i praksis ligger det litt høyere i toppen enn vist her pga tilt som vi la inn (ref teksten over grafen)

    Dempingen av rommet ble ganske jevn og fornuftig oppover, og frekvensresponsen fra 1khz-10khz snittet på tvers av fire posisjoner ble nesten helt flat. Det låt i mine ører åpent og fint, uten å bikke over til skarpt eller ubehagelig selv med rock på moderat høyt nivå. Det som derimot ikke satt helt var bredden i lydbildet. I testrommet vårt i kjelleren hjemme går enkelte lyder i låter med bred panorering helt ut til 90 grader på lytteren, det gjorde det ikke her. Vi bestemte oss for å ta bort dempeplatene som stod i førsterefleksjonen. Dette resulterte i et noe bredere og bedre stereoperspektiv, selv om det fortsatt ikke var helt 100%. Perfekt var det vanskelig å forvente at det skulle bli, så vi sa oss fornøyd med det. Romklangen økte noe, men den var kledelig. Den økte klangen rotet ikke til lydbildet nevneverdig selv på komplekst materiale. Her ser vi verdien av en høyttaler med jevn spredning / off-axis respons.

    Enkelte vil sikkert hevde at det var noe mye nivå i bassen, og jeg debatterte med meg selv om vi skulle senke subbene med 1dB eller så på søndagen, men det ble med tanken. La oss kalle det en publikumsvennlig tilnærming. :) Alt i alt synes jeg resultatet ble bra forholdene tatt i betraktning. Vi hadde jo også fordelen av at SBS.1 faktisk er konstruert for å stå nærme vegg, som gjør at den trives godt med en slik plassering. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor så mange lager høyttalere som må stå 1-2 meter ut på gulvet for å yte sitt beste, hvor mange kunder har mulighet til det? SBIR-problemer får man også. Men, men.

    Uansett, det ble til en fin liten historie om hvordan både fysisk og digital korreksjon av rommet kan bidra til at lyden sitter. SBS.1 høyttalerne med sine 10D følgesvenner skal også selv få litt av æren: Det er flere grep i konstruksjonen her som gjør at de gir et trivelig lydbilde under vanskelige forhold. Og det er jo tross alt det de fleste har hjemme.

    Takk til de som har lest så langt! Jeg valgte å dele ganske detaljert, håper det var interessant og ikke bare et stort gjesp! :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Kommentarer

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Moro å lese, men hva er SBIR-problemer? Den forkortelsen har jeg ikke sett før, tror jeg.

    Roy
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Speaker Boundary Interference Response

    SBIR (Speaker Boundary Interference Response) – This is a term to describe how the proximity of a speaker to a hard boundary (wall/ceiling/floor) will change the response, especially in the low end. This is something that not a lot of people understand nor consider when planning a room.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    SBIR er et kjempestort problem med de fleste høyttalere (monopoler), og i praksis ikke mulig å løse. Det blør i øya mine når man ser digre høyttalere plassert 2 meter ut på gulvet. Jo lenger fra vegger man plasserer høyttalere, jo lavere i frekvens får man digre dip'er i responsen pga SBIR....
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    SBIR er et kjempestort problem med de fleste høyttalere (monopoler), og i praksis ikke mulig å løse. Det blør i øya mine når man ser digre høyttalere plassert 2 meter ut på gulvet. Jo lenger fra vegger man plasserer høyttalere, jo lavere i frekvens får man digre dip'er i responsen pga SBIR....
    SBIR, som er en refleksjon fra de stedene høyttalerne kobler akustisk til rommet, er fullt mulig å nøytralisere ved tilstrekkelig absorpsjon der hvor refleksjonen har sitt opphav. Jeg er selvfølgelig enig i at jo dypere en slik refleksjon har sin energi i frekvens, enten den er i fase (gir topp i frekvensen) eller motfase (gir en dip i frekvensen), desto mere utfordrende er den å dempe.

    Om man er heldig, så kan man også lykkes med å nøytralisere en SBIR-refleksjon uten demping. I vårt showroom, så må demohøyttalerne for stereo stå flere meter fra frontveggen (veggen bak høyttalerne) for å nøytralisere en dip ved ca. 40 Hz på hele -25 dB (i lytteposisjonen) som i dette tilfellet er en SBIR-refleksjon fra hele bakveggen (veggen bak lytteposisjonen). Ved optimal høyttalerplassering flates hele dippen ut uten akustiske tiltak i dette tilfellet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg har ikke anledning til å gå i dybden. Tid er ikke noe jeg har nok av dessverre. Men vi har fortalt om prosessen og vist målinger (før og etter) til enkelte besøkende kunder i forbindelse med diskusjoner rundt akustikk. Du er velkommen innom om du vil ha en detaljert gjennomgang av våre akustikkerfaringer i dette rommet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Introduksjon

    Hvordan jobber vi egentlig for å få lyden til å sitte i et messerom? På denne typen messer opplever man ofte ganske varierende lydkvalitet, og ikke nødvendigvis sterk korrelasjon mellom hvor bra utstyret er, og hvor bra det faktisk låter. Dette er en ganske sterk indikasjon på at rommet man spiller i har svært mye å si for opplevelsen. Det kan være greit å tenke på hvis man ikke er fornøyd hjemme også, nytt utstyr er ikke alltid svaret. Skal man sette opp for god lyd i en slik situasjon er det flere hensyn å ta og kompromisser man må gjøre, og man har også endel begrensninger i hvilket rom man får tildelt, størrelsen på dette, hva det er plass til hvor og hva man har av behov knyttet til å presentere produktet og ha plass til publikum.

    Vi har gjennom utviklingsprosessen av våre produkter vært svært transparente med miljøet om hvordan vi har jobbet, og tenkte kanskje det var interessant å gjøre tilsvarende for vår tilnærming til lyd på hifimessen 2021. Her følger dermed en ganske detaljert gjennomgang av hvordan vi jobber og tenker for å få lyd i messerommet. En lyd som de fleste oppfattet som god, i et rom som uten det nedlagte arbeidet trolig hadde gitt et ganske stusselig resultat.

    Vis vedlegget 762126
    Er det noen som har tatt med Glava inn på hotellet sier dere? Det er det verste jeg har hørt, skulle likt å vite hvem det er!

    Reduksjon av gjenklang

    Rommet vi hadde fått tildelt var drøyt 20 kvadratmeter og ganske høyt under taket. Da jeg og Sigberg Audio ambassadør @alphamale ankom rundt kl 12 på fredag var rommet helt tomt. Som du sikkert har merket hvis du f.eks har beveget deg i en tom visningsleilighet, eller tømt et rom for å male det, så gir ikke det spesielt behagelig akustikk. En enkel klappe- eller plystretest gjør det åpenbart at gjengklangstiden er lang. Første oppgave blir dermed å få ned denne. Vi har med nok gulvtepper til å dekke ca halve gulvet, og bare det gjør relativt stor forskjell. Deretter har vi med to ganske store absorbenter på 150x60x8cm (https://www.lydogakustikk.no/produkt/broadsorber/) som plasseres i hjørnene foran. Vi har så åtte hjemmelagede absorbenter på 120x60x5cm som plasseres i førsterefleksjon, tre på hver side pluss ett i hvert hjørne bak. Til slutt smugler vi inn en hel rull med glava, og dekker veggen bak det store banneret i frontveggen med rundt 4m^2 med glava. Inn kommer også 8 stoffkledde stoler til gjester, utstyret vi skal spille på, noen ekstra høyttalere og subwoofere til utstilling, pluss noe annet småtteri. Persienner trekkes ned foran vinduene. Vipps er gjenklangstiden innenfor det "normale" i en vanlig stue over det meste av det hørbare frekvensområdet, rundt 0,3-0,4s. Det er ikke lenger ubehagelig å snakke sammen eller bevege seg rundt i rommet.

    Vis vedlegget 762122
    Oppsett av rommet fredag ettermiddag


    Vis vedlegget 762128
    Vannfall og gjenklang etter litt glava og dilldall, endel av det som skjer nede i bassen er nok bakgrunnsstøy


    Bass og DSP

    Bass og subwoofere er ganske sentralt i vårt produktsortiment og vår lydfilosofi, så det er viktig å få bassen til å sitte godt. DSPeaker sin Antimode X4 passer svært godt til vårt oppsett, da det er en 2.2-kanals preamp, DAC og DSP. Vi får dermed koblet til både høyttalere og to subwoofere via XLR til denne, og får tilgang til både manuell og aktiv romkorreksjon for samtlige kanaler. Vi har satt opp høyttalere relativt tett på framveggen (ca 25cm fra baksiden av høyttaleren til veggen), og subwoofere på innsiden, slik som man ser på bildet. Vi har satt opp tre stoler i første rad, og fem stoler i andre rad, dette for å få en stol i senter i begge rader. Vi starter med å sette målemikrofon i midtre stol på første rad og gjøre en fullfrekvensmåling. Denne viser en ganske bred dip fra 35-50hz, en stor peak rundt 60hz, og en relativt stor dobbel peak fra 80-100hz. Ikke optimalt, men heller ikke ulikt mange vanlige rom. Vi tester å flytte subbene ut på utsiden av høyttalerne og helt inn i hvert sitt hjørne foran. Det hjalp litt, men ikke så veldig, og rent visuelt så det jo mye bedre ut når subbene stod inntil subbene på innsiden. Vi er jo der for å vise frem produktene også, så hvordan det ser ut estetisk er også av en viss betydning. Jeg og @alphamale blir enige om at vi trolig har verktøyene vi trenger for å få fornuftig lyd i den opprinnelige posisjonen, og flytter subbene tilbake.

    Vis vedlegget 762135
    Før/Etter automatisk korreksjon med Antimode X4


    Korreksjon med X4
    Vi starter med å la X4 kjøre automatisk korreksjon med utgangspunkt i midtre stol i første rad. Den rapporterer fornøyd at det har blitt rimelig flatt opp til rundt 170hz bortsett fra en ganske smal dip ved ~90hz, og en kontrollmåling med REW viser at den snakker (nesten) sant. Men nå er da responsen dradd ned til å være ganske rett/flat i bassen, og det skal vi jo ikke ha noe av. I tillegg vet vi altfor godt at det ikke kommer til å se like pent ut på tvers av et bredere område. Vi kontrollmåler på de tre stolene bak (midten, en til venstre og en til høyre på rad to), og snittet av dette ser overraskende nok ikke så halvgalt ut. Ved å gå rundt + teste de forskjellige sitteplassene hører vi at bassen varierer på tvers av de forskjellige stolene, men det er ingen som er helt krise eller hvor bassen forsvinner helt. Dette ser ut til å være Godt Nok(tm), og jeg begraver meg i menyene til X4 for å få et fornuftig løft i bassen. X4 har en bass tilt-funksjon som lar meg velge hvor tilten skal begynne, og hvor mange dB. Vi får mer "kjøtt" i mellombassen ved å starte denne ved 300hz, men det kan fort bli litt rotete i trøblete rom, så jeg inngår et kompromiss med meg selv og velger 200hz. Et løft som starter senere oppfattes gjerne renere, selv om det kan bli litt tynt i nedre mellomtone på noen låter. Jeg sikter meg inn på et "tradisjonelt" løft på ca 1dB/oktav, dvs at ved 20hz skal vi ha ca 9dB høyere nivå enn ved 10khz.

    Kranglefanter utfordrer X4
    Et par andre sentralen-figurer titter innom, og setter seg ned for å lytte litt. Det kommenteres at det låter litt for kontrollert/lite punch i øvre bass, og X4 blir mistenkt for å overkorrigere. X4 lar oss velge hvor høyt den skal korrigere, men selv om man velger fullfrekvens så avtar korrigeringen gradvis oppover. Over 500hz skjer det veldig lite korreksjon. Vi drar ned korreksjonen helt ned til 65hz (da vi vil ha med oss korreksjon av den største peaken som vi husker lå på 60hz). Det blir bedre, men jeg tror ikke helt på at X4 er syndebukken, og oppdager peaken/shelfen ved 30hz. Min teori blir som følger: Det faktum at vi har i overkant mye nivå ved 30hz gjør trolig at det på noen låter blir for mye her, og dette gjør at vi etter øret har skrudd subbene for lavt. Nivået fra 30-100hz blir lavere enn det bør, og vi mister punch. Men nå har vi holdt på så lenge at det er på tide å dra og spise. Teorien min får hvile til dagen etter.

    Vis vedlegget 762142
    Ca slik endte det til slutt (snitt over fire plasser målt på fredag), bortsett fra at de tre peakene som er ringet rundt ble dradd ned til bassen tracket den røde kurven ganske jevnt. Den brede dipen fra 650hz-1khz ble løftet litt dag 2.

    Lørdag
    Lørdag morgen var det på tide å teste teorien fra dagen før. 30hz området ble dradd ned, det totale nivået i bassen nesten like mye opp. X4 fikk lov å utfolde vingene sine igjen, og korreksjon var nå aktivt opp til 1khz. I praksis var området fra ca 500hz og opp urørt. Der satt den! Lyden var nå langt bedre enn jeg hadde turt å håpe på at vi skulle få til. Utover det som er beskrevet over og den automatiske korreksjonen til Antimode ble det også lagt inn manuell EQ (demping) av en peak ved ca 85hz og en halvbred ved rundt 140hz (ringet inn i grafen over). I tillegg visste vi at folk kom til å sitte på rad to med folk bak seg og i tillegg stå bak der igjen. Både et stykke unna og relativt mye off-axis. Stativene jeg hadde med var også åpenbart minst 10cm for lave for folk som skulle sitte rett opp og ned på stoler. Jeg la derfor på en high shelf som etter litt eksperimentering endte slik at den startet ved 2.5khz og økte gradvis med opptil 3dB. Lydbildet var fortsatt litt "lavt" pga de lave stativene, men vi fant ikke noen lure løsninger på det på kort varsel.

    Vis vedlegget 762144
    1-10khz, i praksis ligger det litt høyere i toppen enn vist her pga tilt som vi la inn (ref teksten over grafen)

    Dempingen av rommet ble ganske jevn og fornuftig oppover, og frekvensresponsen fra 1khz-10khz snittet på tvers av fire posisjoner ble nesten helt flat. Det låt i mine ører åpent og fint, uten å bikke over til skarpt eller ubehagelig selv med rock på moderat høyt nivå. Det som derimot ikke satt helt var bredden i lydbildet. I testrommet vårt i kjelleren hjemme går enkelte lyder i låter med bred panorering helt ut til 90 grader på lytteren, det gjorde det ikke her. Vi bestemte oss for å ta bort dempeplatene som stod i førsterefleksjonen. Dette resulterte i et noe bredere og bedre stereoperspektiv, selv om det fortsatt ikke var helt 100%. Perfekt var det vanskelig å forvente at det skulle bli, så vi sa oss fornøyd med det. Romklangen økte noe, men den var kledelig. Den økte klangen rotet ikke til lydbildet nevneverdig selv på komplekst materiale. Her ser vi verdien av en høyttaler med jevn spredning / off-axis respons.

    Enkelte vil sikkert hevde at det var noe mye nivå i bassen, og jeg debatterte med meg selv om vi skulle senke subbene med 1dB eller så på søndagen, men det ble med tanken. La oss kalle det en publikumsvennlig tilnærming. :) Alt i alt synes jeg resultatet ble bra forholdene tatt i betraktning. Vi hadde jo også fordelen av at SBS.1 faktisk er konstruert for å stå nærme vegg, som gjør at den trives godt med en slik plassering. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor så mange lager høyttalere som må stå 1-2 meter ut på gulvet for å yte sitt beste, hvor mange kunder har mulighet til det? SBIR-problemer får man også. Men, men.

    Uansett, det ble til en fin liten historie om hvordan både fysisk og digital korreksjon av rommet kan bidra til at lyden sitter. SBS.1 høyttalerne med sine 10D følgesvenner skal også selv få litt av æren: Det er flere grep i konstruksjonen her som gjør at de gir et trivelig lydbilde under vanskelige forhold. Og det er jo tross alt det de fleste har hjemme.

    Takk til de som har lest så langt! Jeg valgte å dele ganske detaljert, håper det var interessant og ikke bare et stort gjesp! :)
    Bra
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Målinger please?
    Her er i alle fal en måling med reduksjon av SBIR. Fra ingen tiltak på siden av høyttalerne til først bruk av et panel på hver side (Broadsorbor paneler med dimensjon 150x80x10,4 cm), og deretter ytterligere med 2 slike paneler på hver side (totalt 4).

    Før:
    Frekvensrespons før og uten sidetiltak.jpg


    2 paneler (en på hver side):
    Frekvensrespons med to stk Broads 150x80x10cm.jpg


    4 paneler (2 på hver side):
    Frekvensrespons med fire stk Broads 150x80x10cm.jpg


    Vannfall før:
    Vannfall før og uten sidetiltak.jpg


    Vannfall med 4 paneler:
    Vannfall med fire stk Broads 150x80x10cm.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ser litt smootha ut den målinga da. Men uansett ser jeg ca 5 dB forbedring i et smalt bånd rundt 120-ish Hz, og det er da litt. Nå var dette ganske bra i utgangspunktet også.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for skikkelig gjennomgang av forberedelser og gjennomføring!

    Jeg var en liten tur innom på lørdagen og syntes det var så basstungt at jeg følte lyden ikke hang sammen i det hele tatt (sikkert fett for de største bass-freakene 😄). Fikk med meg at Stereo+ kåret oppsettet til messens nest beste lyd og andre hadde samme oppfatning, så jeg tok en tur innom på søndagen også. Samme opplevelse. Min opplevelse kan sikkert slås i hjel med målinger, men for meg fungerte dette ikke i det hele tatt. Kun ment som et par betraktninger fra en av dem som syntes det var for basstungt 😊
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Ser litt smootha ut den målinga da. Men uansett ser jeg ca 5 dB forbedring i et smalt bånd rundt 120-ish Hz, og det er da litt. Nå var dette ganske bra i utgangspunktet også.
    Målinger er vist med 1/24 dB glatting og vises med begge kanaler opp til ca. 1 KHz. Det er ingen EQ i bruk. Stemmer at det er en reduksjon på ca. 5 dB av 120 Hz dippen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er en gammal måling fra mitt eget rom. Den dip'en ved 47 Hz skyldes SBIR. Den er ikke lett å gjøre noe med.....

    lo-freq.gif
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for skikkelig gjennomgang av forberedelser og gjennomføring!

    Jeg var en liten tur innom på lørdagen og syntes det var så basstungt at jeg følte lyden ikke hang sammen i det hele tatt (sikkert fett for de største bass-freakene 😄). Fikk med meg at Stereo+ kåret oppsettet til messens nest beste lyd og andre hadde samme oppfatning, så jeg tok en tur innom på søndagen også. Samme opplevelse. Min opplevelse kan sikkert slås i hjel med målinger, men for meg fungerte dette ikke i det hele tatt. Kun ment som et par betraktninger fra en av dem som syntes det var for basstungt 😊
    Ja, om ikke annet er det spennende at vi opplever lyden så forskjellig. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for god orientering og redegjørelse for de valg som er gjort i oppsettet.
    Jeg var innom en kort stund på lørdag.
    Jeg burde sikkert gitt anlegget litt mer tid, men også jeg opplevde bassgjengivelse som et ankepunkt. Jeg liker at det er en del bass, så for meg var det ikke det at det var for tungt, men mer at lydbilde ikke hang sammen (der jeg satt). Det er mulig det ble justert noe etter jeg var der, men jeg valgte altså heller å bruke mer tid i rommene hvor smilet og foten kom på mer umiddelbart.
    Jeg er kanskje ikke den som bryr seg mest om at alt er nøytralt, korrekt eller måler riktig. Jeg kan vel si at min tilnærming til hifi og musikk er lite teknisk fundamentert.
    Hvordan man opplever et stereoanlegg er etter min mening en svært subjektiv ting. At lydgjengivelsen engasjerer og beveger er førsteprioritet for meg.
    Jeg har stor forståelse for at det ikke er helt lett å få til god lyd på disse hotellrommene, men ettersom korreksjon, er slik jeg oppfatter det, et av Sigbergs spesiale, så må jeg si at jeg forventet noe jeg ville like bedre.
    Antagelig er ikke jeg i målgruppa, noe dere sikkert kan leve fint med. 🙂
    Dere får veldig mye ros og anerkjennelse for det som ble presentert, så det er tydelig at dere gjør mye riktig for mange. Veldig positivt at et lite norsk firma får såpass mye og god omtale. Lykke til videre.🙂
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Takk for skikkelig gjennomgang av forberedelser og gjennomføring!

    Jeg var en liten tur innom på lørdagen og syntes det var så basstungt at jeg følte lyden ikke hang sammen i det hele tatt (sikkert fett for de største bass-freakene 😄). Fikk med meg at Stereo+ kåret oppsettet til messens nest beste lyd og andre hadde samme oppfatning, så jeg tok en tur innom på søndagen også. Samme opplevelse. Min opplevelse kan sikkert slås i hjel med målinger, men for meg fungerte dette ikke i det hele tatt. Kun ment som et par betraktninger fra en av dem som syntes det var for basstungt 😊
    Målingen av frekvensresponsen her viser at det basstungt sammenlignet med en nøytral respons til opplysning. Å dra ned peaker med EQ gjør ikke nødvendigvis så mye med tilsvarende frekvensmessige resonansene i rommet heller og blir gjerne hengende igjen. Spesielt når folk sitter på ulike plasser.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for god orientering og redegjørelse for de valg som er gjort i oppsettet.
    Jeg var innom en kort stund på lørdag.
    Jeg burde sikkert gitt anlegget litt mer tid, men også jeg opplevde bassgjengivelse som et ankepunkt. Jeg liker at det er en del bass, så for meg var det ikke det at det var for tungt, men mer at lydbilde ikke hang sammen (der jeg satt). Det er mulig det ble justert noe etter jeg var der, men jeg valgte altså heller å bruke mer tid i rommene hvor smilet og foten kom på mer umiddelbart.
    Jeg er kanskje ikke den som bryr seg mest om at alt er nøytralt, korrekt eller måler riktig. Jeg kan vel si at min tilnærming til hifi og musikk er lite teknisk fundamentert.
    Hvordan man opplever et stereoanlegg er etter min mening en svært subjektiv ting. At lydgjengivelsen engasjerer og beveger er førsteprioritet for meg.
    Jeg har stor forståelse for at det ikke er helt lett å få til god lyd på disse hotellrommene, men ettersom korreksjon, er slik jeg oppfatter det, et av Sigbergs spesiale, så må jeg si at jeg forventet noe jeg ville like bedre.
    Antagelig er ikke jeg i målgruppa, noe dere sikkert kan leve fint med. 🙂
    Dere får veldig mye ros og anerkjennelse for det som ble presentert, så det er tydelig at dere gjør mye riktig for mange. Veldig positivt at et lite norsk firma får såpass mye og god omtale. Lykke til videre.🙂
    Det var selvsagt ikke perfekt, det er en hel rekke punkter som kunne vært bedre, så alt er jo forholdene tatt i betraktning. Å få bass til å fungere bra ned til 20hz på tvers av 8 plasser i et rom på 20kvm er selvsagt heller ikke så lett, så det var helt klart stor variasjon fra hvor man satt. Posisjonen hvor det "satt best" var nok miderste stol i første rad. Både på rad 2 og for de som stod bak så synes jeg også det var i overkant mye bass. Med tanke på at såpass mange hadde disse plassene kunne vi sikkert skrudd ned litt. Det var jo heller ingen bassfeller i rommet, så perfeksjon i tidsdomenet var det heller ikke.

    Så poenget med å dele var egentlig ikke "dette har vi gjort og derfor var det perfekt", men "dette har vi gjort og derfor var det tross alt slett ikke verst gitt forutsetningene". :) Og tydeligvis da etter manges oppfatning bedre enn de fleste andre rom. At du eller andre har andre preferanser eller ikke fikk fot er naturligvis helt greit, samtidig som vi hadde flere som satt og lyttet hos oss i over en time til sammen fordi de synes det låt bra - så her var det varierende oppfatninger. At lydbildet ikke hang sammen kjenner jeg meg ikke igjen i, men din opplevelse har selvsagt du eierskap til. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg burde kanskje uttrykt meg klarere.
    Med lydbilde i denne sammenheng, mener jeg forholdet mellom bass og øvrige frekvenser. For meg spilte liksom bassen noe separert fra det andre. Jeg respekterer at andre opplever det annerledes.
    Mvh.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fin artikkel @SigbergAudio !

    Synes det er kjekt å lese om prosessen og vurderingene som tas underveis, egentlig mer interessant å lese om hvordan/hvorfor ting er gjort som de er gjort enn 600 forskjellige meninger om resultatet.
    Jeg var ikke tilstede selv, men utifra snittet av tilbakemeldinger høres det ut som det ble gode resultater under forutsetningene.

    Jeg har to spørsmål som jeg egentlig tror jeg vet svarene på, men spør likevel;

    - Er det fyfy å smugle inn litt glava?

    - Hvorfor valgte dere å plassere glava bak duken istedenfor stacket i hjørnene hvor det ville gjort mest nytte og heller brukt Broadsorbor bak duken?

    Gratulerer med vel gjennomført messe, jeg liker at det blir entusiasme rundt norske aktører. Det inkluderer @Pinnacle audio systems og deres lanseringssuksess 👏👍
    La oss håpe at entusiasmen kan spres og vokse med mangfoldet som er i ferd med å bre seg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg burde kanskje uttrykt meg klarere.
    Med lydbilde i denne sammenheng, mener jeg forholdet mellom bass og øvrige frekvenser. For meg spilte liksom bassen noe separert fra det andre. Jeg respekterer at andre opplever det annerledes.
    Mvh.
    Hvis subwooferne er noe hotte så kan det oppleves slik på noen låter. Slik kurven endte opp så var det litt lite energi fra ~150-300hz også, så det kan ha forsterket effekten. I etterpåklokskapens lys kunne vi sikkert dradd ned subbene 2dB. Vi prøver igjen neste år. 🤓
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fin artikkel @SigbergAudio !


    Jeg har to spørsmål som jeg egentlig tror jeg vet svarene på, men spør likevel;

    - Er det fyfy å smugle inn litt glava?

    - Hvorfor valgte dere å plassere glava bak duken istedenfor stacket i hjørnene hvor det ville gjort mest nytte og heller brukt Broadsorbor bak duken?
    Smugle glava: Aner ikke, det støver jo litt, men vaske må de vel uansett. Sikkert ikke. :)

    Glava bak duken: Skulle vi hatt nok glava i hjørnene til å dempe nedover i frekvens (regner med det er derfor du foreslår det?) så måtte vi hatt med vesentlig mer, og varebilen vi benyttet var allerede smekkfull. Rent estetisk ønsket jeg heller ikke at det skulle være synlig. Så dermed ble det benyttet på denne måten for å få den generelle gjenklangen i rommet.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for interessant forklaring.
    Angående resultatet så synes jeg det fungerte bra, og med stumpen plassert på midterste stol foran, også god sammenheng og lyden "satt".
    Forstår de som mener det kan være mye bass - også i sammenheng med kurven du viser med økende nivå fra noen hundre og ned.
    Konstruktivt kritisk så synes jeg det var et i overkant kompakt lydbilde (bredde/dybde) og at det satt litt lavt (høyde). Hørte ikke lenge, så det er som førsteinntrykk å regne.

    Så noe som kan trigge enkelte, kanskje.
    Jeg mener at denne typen lyd, altså en gjengivelse som er skrudd på plass og hvor ikke noe stikker seg spesielt ut, tar lengre tid å lytte seg inn på. Det er ikke tvert imponerende, eller spesielt bra på enkelte ting, nettopp fordi det er balansert. Det tar tid å bli imponert. Et (for) høyt nivå i bassen kan også "skygge for" noe detaljer lengre opp.

    Jeg mener at de anleggene som har kul bass eller rå stemmegjengivelse ved slike flyktige møter, har noen avvik som gjør at det blir lagt merke til. Det er noen deler av lydbildet som fremheves og som trekker oppmerksomheten dit. Jeg tror at det også er "lettere" å lytte når noen deler av musikken presenteres kraftigere enn andre, anlegget gjør valget for deg og "forteller" hva du skal høre etter.
    Kanskje.


    mvh
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for interessant forklaring.
    Angående resultatet så synes jeg det fungerte bra, og med stumpen plassert på midterste stol foran, også god sammenheng og lyden "satt".
    Forstår de som mener det kan være mye bass - også i sammenheng med kurven du viser med økende nivå fra noen hundre og ned.
    Konstruktivt kritisk så synes jeg det var et i overkant kompakt lydbilde (bredde/dybde) og at det satt litt lavt (høyde). Hørte ikke lenge, så det er som førsteinntrykk å regne.
    Takk selv. Ja, som jeg nevnte i teksten var nok stativene minst 10cm for lave gitt sitteposisjon, det er de samme jeg bruker i testrommet hjemme hvor lytteposisjon er en sofa. Hva gjelder bredde/dybde er jeg også enig i at det ikke var optimalt, det er helt annerledes her hjemme selv om de også her står tett til veggen. Så det er ikke manglende avstand til veggen bak høyttalerne som er problemet. Ikke 100% sikker på hvorfor det ble som det ble i messerommet, det er mange ting som er annerledes. Det er mulig at en såpass dempet frontvegg (4m^2 glava rett bak høttalerne) ikke var optimalt mtp. dybdeperspektivet.

    Vi får gruble litt på hva som kan gjøres annereldes neste år så det sitter enda bedre. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.487
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn