Strøm relatert HiFi og tordenvær

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.400
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ute buldrer det akkurat nå og lynet blinker med ujevne mellomrom. Er det fortsatt viktig å dra ut pluggene eller er dette blitt en myte?

Jeg har fått montert grovvern i sikringsskapet og har finvern foran anlegget og TV. I området der jeg bor ligger strømforsyningen i bakken og ikke på stolper.
Hva mener ekspertisen?

Eksempel på lyn


Lightning_over_Quebec.jpg
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg gidder sjelden, men burde nok absolutt.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Her har vi nedgravde ledninger. Har aldri skjedd noe så lenge vi har bodd her.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har hittil ikke hatt problemer med at anlegget var tilkoblet nettet under tordenvær (bank i bordet!).
Derimot har jeg opplevd at en subwoofer har kollapset, etter sigende fordi den var frakoblet nettet under en to ukers ferie.

Så, hvis du drar dingsen ut av greia når det strøymar på som verst, husk å døtte'n tilbake når det hele er over.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hjemme hos meg er stereoanlegget alltid frablet strømenettet hvis det er den minste fare for torden i luften. Pluss PC, router, modem og slikt.

En av mine tidligere naboer kom hjem til en stue full av glasskår overalt - en TV som nærmest eksploderte p.g.a. lynnedslag i nærheten.

Broren min har opplevd at minst tre routere - han har en ganske beskjeden lærekurve - har tatt kvelden p.g.a. torden.

I følge huselektrikeren på jobben, gir ikke overspenningsvern fullgod garanti mot skader p.g.a. lynnedslag. Han burde jo egentlig ha vært interessert i å prakke på meg noe slikt - så det er ikke utenkelig at han er inne på noe.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hjemme hos meg er stereoanlegget alltid frablet strømenettet hvis det er den minste fare for torden i luften. Pluss PC, router, modem og slikt.

En av mine tidligere naboer kom hjem til en stue full av glasskår overalt - en TV som nærmest eksploderte p.g.a. lynnedslag i nærheten.

Broren min har opplevd at minst tre routere - han har en ganske beskjeden lærekurve - har tatt kvelden p.g.a. torden.

I følge huselektrikeren på jobben, gir ikke overspenningsvern fullgod garanti mot skader p.g.a. lynnedslag. Han burde jo egentlig ha vært interessert i å prakke på meg noe slikt - så det er ikke utenkelig at han er inne på noe.
:):)!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.400
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jeg er fortsatt like forvirret...
 

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Innlegg
116
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bor i Borettslag så ikke plass i sikringskapet til overspenningsvern, drar ut kontakter når det tordner. Relativt nytt strømnett i området men røk en adapter til laptop i fjor (laptop var ikke koplet til).
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Er dette så vanskelig? Vil du være sikker, dra ut støpslene. Det blir ødelagt elektronikk hver eneste sommer pga. lyn.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.372
Antall liker
102.326
Torget vurderinger
23
Jeg har nye sikringsskap, hovedvern foran alle kurser, vern på alle kurser, egen padde på hjemmekontoret, padda har også overspenningsvern og filter etc.

Like fordømt har lynet tatt kål på en PC og TO Zyxel modemer fra Telenor.

Slå av sikringskursen eller dra ut støpslene! Eneste sikre måten, man er som kjent ikke litt gravid.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Det er ikke bare nedslagene der forårsaget skade på utstyr.

Efter utfald av strøm nettet, skruer leverendøren spændingen op under opstart av strømnettet.

Dette er ikke bra for apperaterne dine da dette kan tære / ødelægge trafoerne dine i produkterne.

Det intreffer nok ikke direkte problemer første gang dette hender, men intræffer ofte overtid med gentagende opstarter.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.400
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Er dette så vanskelig? Vil du være sikker, dra ut støpslene. Det blir ødelagt elektronikk hver eneste sommer pga. lyn.
Nei det er ikke vanskelig, men les åpningsinnlegget en gang til og er det noe du ikke forstår, så spør gjerne.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Ute buldrer det akkurat nå og lynet blinker med ujevne mellomrom. Er det fortsatt viktig å dra ut pluggene eller er dette blitt en myte?

Jeg har fått montert grovvern i sikringsskapet og har finvern foran anlegget og TV. I området der jeg bor ligger strømforsyningen i bakken og ikke på stolper.
Hva mener ekspertisen?
Den aller billigste forsikringen er å dra ut kontakter.
Tusenvis av apparater går dukken hvert år pga feil i strømnettet og lynnedslag.

Grovvern og finvern er ikke raske eller kraftige nok når det gjelder lynnedslag, men sikkert god nok sikring hvis strømmen går og slås på igjen av e-verket.
Kjøleskap, frysere og komfyrer virker som de er litt mer robuste, enn pc, router, fjernsyn, tv-tunere, hifi osv.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Jeg har samme erfaring som (penge) Sluket.
Rutere er skjøre greier.
Min bærbare,s strømforsyning eksploderte under et lynnedslag.
Jeg satt med pc,n på fanget. Fikk skikkelig harahjerte etter den..

Så nå er det ut med alle kontakter fort som juling.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er dette så vanskelig? Vil du være sikker, dra ut støpslene. Det blir ødelagt elektronikk hver eneste sommer pga. lyn.
Nei det er ikke vanskelig, men les åpningsinnlegget en gang til og er det noe du ikke forstår, så spør gjerne.
Lite sannsynlig at lynet treffer akkurat deg. Trekker du ut pluggen, er du sikker.
Lite sannsynlig at huset brenner. Du har vel forsikring likevel?
Hos meg har overspenning ødelagt to anlegg i løpet av to år. Statistisk skjer det aldri igjen? Og jeg trekker aldri ut pluggen.
Forsikringer dekker det aller meste, men det blir alltid litt pes med slikt.
Snakk med en installatør. Vet ikke om noen av oss her er i den bransjen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Trekker alltid ut støpslene i perioder man kan forvente donner & blitzen. Det gjør at det blir mye mindre kvalitetstid med anlegget i sommermånedene enn jeg liker, men det buldrer og braker såpass ofte uti der jeg bor at jeg syns det er bedre enn alternativet.
I fjor trodde jeg en forsterker hadde fått seg en smell etter et uventet tordenvær på høsten, men det viste seg heldgvis ikke å være tilfelle. Men jeg glemmer ikke hvor kjip den følelsen var, når jeg trodde den var ødelagt. Greit at man har forsikring, men det er uansett bare hazzle og PITA å skulle prøve å få igjen hva noe er verdt.
 

Cozy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2014
Innlegg
162
Antall liker
89
Ute buldrer det akkurat nå og lynet blinker med ujevne mellomrom. Er det fortsatt viktig å dra ut pluggene eller er dette blitt en myte?

Jeg har fått montert grovvern i sikringsskapet og har finvern foran anlegget og TV. I området der jeg bor ligger strømforsyningen i bakken og ikke på stolper.
Hva mener ekspertisen?

Eksempel på lyn


Vis vedlegget 327420
Hei TT.

Jeg tar ingen sjanser i tordenvær, kobler fra alt, har fått ødelagt en router og div en gang da lynet slo ned rett ved nabohuset. Så mitt råd er: dra ut støpslene!


Hilsen Cozy
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Er dette så vanskelig? Vil du være sikker, dra ut støpslene. Det blir ødelagt elektronikk hver eneste sommer pga. lyn.
Nei det er ikke vanskelig, men les åpningsinnlegget en gang til og er det noe du ikke forstår, så spør gjerne.
Hvis du hadde googlet dette, ville du sett at Grovvern beskytter godt mot nedslag et stykke fra boligen, men verner ikke ved nedslag direkte inn i ledningsnettet. Så, for å være 100% sikker må du dra ut støpslene.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.252
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Bodde i hus med strøm og telefonledninger hengende på stolper bortover. Fikk ødelagt elektrisk utstyr i tordenvær, strømmen forsvant også flere ganger i året. Har de siste 8 årene bodd i leilighet i sentrum av en liten by i Østfold. Alt er gravd ned i bakken nå. Har ikke hatt et strømbrudd her og gidder heller ikke ta ut noe av stikkontakten. Her kjører vi på.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.059
Antall liker
7.907
Torget vurderinger
12
Det er flere forhold. Direkte nedslag skjer neppe i kabelnett i bakken. Alle mine kabler går i bakken: strøm, telefon, kabel-TV. Videre finnes det kart som viser risiko for nedslag der man bort. Dessuten kan man ha f eks ståltak som er jordet og fungerer som avleder ved direkte treff. Og i tillegg kan man ha mellomvern på inntaket og evt finvern på kursen. Summa summarum har hvertfall jeg lav risiko for overspenningsrelaterte skader, men den er uansett ikke 0. Av latskap og forglemmelse står nok alt tilkoblet nettet hele tiden.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

dipp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
52
Antall liker
41
Ca. 35 år siden ble mine Rogers LS3/5A innvendig brent av lynnedslag tross anlegget var avslått. Noen år senere ble badegulvet splintret og trafostasjonen eksploderte.

johnny
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Tenker at han som bor der i den åsen nede til venstre på bildet, ligger tynt an dersom han ikke har dratt ut det som er av støpsler.

Lytt ikke på Hi-Fi i Quebec når det lyner, folkens!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.400
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Bildet var vilkårlig valgt og skulle kun illustrere hvordan lyn kan opptre, og ja, det er fra Canada.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Overspenningsvern og finvern her, men drar likevel ut støpsler på nesten alt når drittværet kommer pluss når det er ferietid og vi er bortreist.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dra ut.
Røk en pc hos meg, pluss usb inngangen på en dac. Første lynet slo ned.

Men er vel mest utsatt når en er i slutten på linja.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TT.
M

MORNING STAR

Gjest
Ser bare fordel med lyn og torden, da mitt enorme effektrinn glatt tar i mot et ei utladning fra naturens side for å raskere fylle opp elektrolyttene i PSU ;)

Fra spøk til alvor, når det en sjelden gang lyner her hos oss "om vinteren i så fall" så drar jeg ut alt nettstikk.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Orker ikke å dra ut, har kun opplevd at en router ble tatt av lynet, men da kom spenningen gjennom telefonlinja. Wan porten ble ødelagt mens resten fungerte. Etter det har jeg hatt en reserverouter liggende i tilfelle det skulle skje igjen.
 

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Innlegg
935
Antall liker
1.366
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
15
Er det like sikkert å slå av sikringen til Hi-Fi kursen som å trekke ut nettkontaktene?
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Men faan, jeg har to forsterkere som ikke virker etter ferien, begga har vært med utdratt støpsel. Det har vært lyn i området og ene kursen til varmepumpa var slått ut. Men såvidt jeg vet er alt annet i huset i orden.
Ene forsterkeren er en Thule IA350B og en Holton 500L.
Holton får jeg ikke slått på, Thule får jeg slått på men det virker som den står på full pupp, håper bare ikke høyttalerne er ødelakte.
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Et lite tips : Husk å sette tilbake støpslene i kontaktene når det er slutt på lyn og torden. Har en kamerat som glemte at støpslene var trekt ut. Han så for seg at hele underholdningsavdelingen måtte på rehabilitering. Lykken var stor da det plutselig gikk det opp for ham at støpslene ikke var på plass :)
 

janke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.10.2009
Innlegg
56
Antall liker
17
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
14
Tordenvær over Vestfold i dag. Trakk ut alt sammen.

Først tok jeg Canal Digitals internettkabel og skrudde den ut fra modemet. Det fikk jeg en kostbar lærepengene av sommeren for to år siden.

Lynet slo ned ute i gata, og etter noen minutter sto det klart at det var i Canal Digitals koblingsboks som hadde fått en direkte treff. Det hadde ingen effekt på TV kabelen i huset, men modemet var svartbrent, routeren hadde tatt kvelden og fordi jeg kjører ethernet kabel rett i en MAC og videre ut til anlegget var også den hinsides redning. Deretter fortsatte lynet fra MAC´en og ødela en Icron USB Extender i tillegg til en Empirical Off-Ramp 5 USB til spdif konverter. Det stoppet der, og før DAC´en heldigvis.

Det krevdes mye arbeid og flere ukers venting før alt var oppe og gikk igjen og forsikringsoppgjøret avklart. Heretter trekker jeg ut alle viktige kontakter når jeg drar vekk og offrer gjerne en time eller to uten nett, streaming og lyd når torden nærmer seg.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Det er definitivt ikke en myte.
På verkstedet mitt går det noen dyre produkter rett i søpla hvert eneste år på grunn av lynedslag, flesteparten kommer fra østlandet.
Trekk ut støpselene !
Kom ihvertfall IKKE å be om prisoverslag etter at skaden er skjedd. Det er bare idiotisk.
Men man må vel fagman for å forstå hvor håpløst et lynedslag-produkt er å få på benken.....,
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Kom ihvertfall IKKE å be om prisoverslag etter at skaden er skjedd. Det er bare idiotisk.
Må vel være det dummeste utsagnet jeg har hørt fra en fagmann. Men dere er vel så priviligerte at dere ikke lever av kundene......
 
Topp Bunn