HIfi mysterier eller selvbedrag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Det er mulig att gleden er størst hos de som greier å "lure" seg til å tro att tweaket gir hørbar endring enten det er positivt eller negativt.. Men jeg må likevel spørre dere som har denne evnen uten å virke nedlatende hvordan kan beskrivelser på kabeltester tas seriøst når innholdet er like dypt i "materien" som en forsterkertest eller en kilde test ? jeg er med på å godta att det er forskjeller på kabler men og det er ett stort men, hvordan kan man overhodet høre att det skjer noe ved spesifikke frekvenser i det nedre området som kan være vel så påvirket av renslighet i ørene som dagsform ? jeg refererte til utdrag fra nettkabel-tester og jeg tror også dere kan hvis dere legger godsiden til være enig med meg om att hadde man ikke vist hva det var snakk om så kunne det like gjerne vært en forsterkertest.. Og det er kun snakk om å levere spenning til komponeter..
    Brand - x. Når sant skal sies, så er det slik at noen rett og slett ikke KAN høre disse forskjellene som hifi bransjen lever av...

    Utvilsomt er også konstruktører med i denne gruppen.
    Jeg har lurt litt på hvorfor det er slik, at noen rett og slett ikke har denne "kontrast oppfattelsen" ... hva det kan komme av.

    Jeg vet ikke. Men jeg har opplevd at noen ikke hører, og andre rett og slett beskriver korrekt det som er forskjellen...

    Beyr dette at de som ikke kan høre disse foskjellene ikke kan gledes seg over ett bra hifi-annlegg?

    NIX!!! Og nå skal jeg si hvorfor...

    En Mercedes er bare en bil... Den kan starte ,stoppe og ruste...
    Så hvorfor finnes det da BMW? Er ikke godt å si...
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Hmmm... Kan se Dynaudio-aktig ut. Tør jeg tippe Dynaudio Focus 140? ;D
    Tippingen, eller skal vi si søkingen gikk bra.
    Gratulerer, det blir 14 gratis fotturer i nordmarka. ;D

    R
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Jeg tenker det er på tide med en liten historie...

    Det var en gang en mann som ville at alle skulle se den fine solnedgangen ha så hver kveld i vinduet på soverommet sitt!
    Stadig var han nede i landsbyen og lokket folk til å bli med, men de sa nei, atpåtil fikk han juling da han spurte de unge piger om de ville bli med å se, fedrene likte dette særs dårlig!


    Så endag kom en fremmed person til bygda for å søke lykken.
    Denne personen ble og spurt, og dette var svaret han gav den solnedgangsglade...

    Jasså, så solen går ned utenfor soveromsvinduet ditt...
    KAN MAN KANSKJE SITTE PÅ EN STOL OG SE DETTE PÅ UTSIDEN OG?

    Mannen tenkte seg om litt så sa han med en forrunret mine... Nix, den er sågar ikke så flott der... jeg vet ikke hvorfor!

    Har du muligens blyglass i ditt vindu spurte den fremmede.
    Jo det hadde mannen såvist... av det røde fine slaget var det! Hans far hadde vært glassmester og det var blitt litt tilovers etter at de hadde laget glassvekken over sakristiet i kirka...

    Åja sa mannen som kom langveis fra, Slikt å forstå...
    du har da aldri åpnet vinduet får så se om solen var like flott slik?

    Nix sa mannen, det hadde han ikke... Så smilte han litt betuttet, ble sprut rød og gikk hjem...

    God natt kranglefanter!!!


    Ps: Glemte nesten å si det... å fillern, nå har jeg glemt det!!!
    Jeg husker ikke hva for ett merke det var på hesten til den fremmede!!! Fuck! It was branded... nope, its just gone!!!
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Men her må det jo være noe angående målinger og "real-life". AP'en er jo en bedre høyttaler, men 140 har da et "roligere" vannfall?

    R
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Men her må det jo være noe angående målinger og "real-life". AP'en er jo en bedre høyttaler, men 140 har da et "roligere" vannfall?

    R
    Bedre høyttaler?
    Må være placebo. Målinger kan ikke bestrides.

    Eller kan det være avhengig av hva slags musikk man hører. Ville stryk i vannfallet passer kanskje bra til en stryke1/4ett...

    Øhhh... på tide å legge seg...

    God natt



    zzzzz
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Men her må det jo være noe angående målinger og "real-life". AP'en er jo en bedre høyttaler, men 140 har da et "roligere" vannfall?

    R
    Ja, ikke sant? Sammenlikn de tre som er presentert (er ikke sikker på om vi ser akkurat samme måling for de tre, Stereophile gjør to vannfallsdiagrammer for tiden). DA-en virker roligst av de tre, enig, men den generelt klinger litt lenge i høyere frekvenser? Mest melomtonekabinettskrammel i APen (det er da også en haiendhøyttaler...), og tydelig mest fiolinklang i Sfen, helt klart  ;).
     
    O

    om.s

    Gjest
    Det er mulig att gleden er størst hos de som greier å "lure" seg til å tro att tweaket gir hørbar endring enten det er positivt eller negativt..
    Det er jo det som er noe av hovedpoenget, det er kun skeptikerene, som deg selv i denne sammenheng, som, mener, synser, tror, innbilder seg, at de som hevder det er lydforbedrende, er blitt "lurt".

    For dem det  gjelder er dette en slags realitet, med alle sanser inntakt, også forhåpentligvis fornuften i større el mindre grad.

    Da er det ganske irriterende at det skal være noen "bezzervizzere" som kommer og forteller en at dette ikke er reelt og virkelig hva du hører og det du har oppdaget gutten min er feil, dette er også gjerne ispedd en litt nedlatende og arrogant tone, meget irriterende og provoserende!

    Går man vedkommende litt etter i sømmene har han(det er oftest en han) veldig ofte, ikke engang tatt seg bryet ved selvhøring å teste ett/det gitte produkt/et, for det er jo "teoretisk feil" som det ofte begrunnes, snakk om å tro! el snakke om ting man ikke vet!

    Som nevnt tidligere også, la de som mener det gir fordeler med slike tweaks (innen rimelightens grenser,selvsagt) få ha den gleden, om andre igjen velger å avstå fra det jeg, og kanskje mange andre også oppfatter som økt musikkgjengivelse, så la det være slik, men la det da være en viss gjensidig "respekt" som råder grunn...

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Du har et poeng der om.s.
    Det er endel greier der ute som jeg (er vel i den "andre" leiren) ikke gidder prøve. Elektronikkingeniør skjønner du...
    På den annen side er det endel greier der ute som jeg er villig til å prøve fordi jeg vet at de gir en målbar effekt. Jeg lar meg faktisk forundre over at folk bruker så mye tid på å lytte på kabler som de gjør samtidig som rommet det spilles i ofte er helt på viddene akustisk.

    Påstand: Målbare effekter er lettere å høre enn ikke målbare effekter.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Du har et poeng der om.s.
    Det er endel greier der ute som jeg (er vel i den "andre" leiren) ikke gidder prøve. Elektronikkingeniør skjønner du...
    På den annen side er det endel greier der ute som jeg er villig til å prøve fordi jeg vet at de gir en målbar effekt. Jeg lar meg faktisk forundre over at folk bruker så mye tid på å lytte på kabler som de gjør samtidig som rommet det spilles i ofte er helt på viddene akustisk.

    Påstand: Målbare effekter er lettere å høre enn ikke målbare effekter.
    Godt å se att minst en har tatt noe av poenget mitt ;)

    Men la meg presisere litt for egen del, ett tweak, mener jeg tilfører ikke i seg selv noen ting!, jeg tror de er med å "lure" frem, fremheve, gi utgangspunktet noe bedre betingelser for å fungere ved å bli tilført i kjeden.

    Altså ingen voodoo el andre overnaturlige forklaringer el egenskaper.

    Jeg kjenner, og bryr meg for lite om målinger til å kunne kommentere påstanden din  ;)

    mvh
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Som nevnt tidligere også, la de som mener det gir fordeler med slike tweaks (innen rimelightens grenser,selvsagt) få ha den gleden, om andre igjen velger å avstå fra det jeg, og kanskje mange andre også oppfatter som økt musikkgjengivelse, så la det være slik, men la det da være en viss gjensidig "respekt" som råder grunn...
    (Min utheving)

    Det betyr altså at du mener at noen tweaks bare er for søke til å prøve eller diskutere? Som velsignede pyramider?

    mvh
    Knut
     
    O

    om.s

    Gjest
    (Min utheving)

    Det betyr altså at du mener at noen tweaks bare er for søke til å prøve eller diskutere? Som velsignede pyramider?

    mvh
    Knut
    Du sakset for lite, du glemte avsnittet der jeg nevnte noe om voodoo, dvs det du kaller velsignede pyramider faller for meg under samme benevning...

    edit:
    det var visst i svaret til kbwh jeg nevnte noe om voodoo, men du får koble det sammen litt....

    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Påstand: Målbare effekter er lettere å høre enn ikke målbare effekter.

    Stopp en halv, evt. tre kvart. Målinger er vel og bra så lenge man vet presis hva man er ute etter og kan måle nettopp det, som f. ex. høyttalers impedans.
    (skjønt selv her skjuler en måling svært mye ettersom det kun måles ved 1-2V)
    Når det gjelder kontrollmåling av ymse duppeditters påståtte effekt, herunder kabler, forutsetter dette at man faktisk fatter hvilke parametre det er aktuelt å kontrollmåle. Den klassiske ( og mye misforståtte) frekvenskurven kan dekke over utrolig mye, det skal mye til før det faktisk vises nevneverdige utslag her.

    Det et trenet øre kan oppfatte over et virkelig high-end anlegg er en observasjon man ikke skal kimse av, uansett "målinger".


    Mvh. RS
     
    K

    kbwh

    Gjest
    RS,
    Er det lettest å høre effekter som også er målbare eller er det lettest å høre de som ikke er målbare? Hva mener du?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    RS,
    Er det lettest å høre effekter som også er målbare eller er det lettest å høre de som ikke er målbare? Hva mener du?
    På meg virker det som om det er lettest å høre det som ikke er hørbart. 8)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Du sakset for lite, du glemte avsnittet der jeg nevnte noe om voodoo, dvs det du kaller velsignede pyramider faller for meg under samme benevning...

    edit:
    det var visst i svaret til kbwh jeg nevnte noe om voodoo, men du får koble det sammen litt....

    mvh
    Men da betyr det altså at du godtar en viss mengde "filtrering", altså at noe bare er for søkt ("voodoo") til at du gidder å bruke noen kalorier på det. Jeg går ut ifra at velsignede pyramider faller inn under denne kategorien?

    Det betyr jo at jeg og du fungerer kliss likt, vi sorterer verden i "mulig" og "ikke mulig", og det vi kategoriserer som ikke mulig, det bryr vi oss ikke mer med.

    Forskjellen er vel da bare terskelen som gjør at jeg f.eks ikke har kjørt intensive blindtester med strømkabler eller absorbenter til å ha under CD-spiller, mens du kanskje (?) har gjort det. Andre ting har kanskje jeg funnet det bryet verdt å teste mens du ikke har det. En stor dag for gjensidig forståelse her på forumet =)

    mvh
    Knut
     
    K

    kbwh

    Gjest
    På meg virker det som om det er lettest å høre det som ikke er hørbart. 8)
    Det er i John Irvings Enke for et år man får lese om "The sound of somebody not trying to make a sound". Skummelt som fy.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Men da betyr det altså at du godtar en viss mengde "filtrering", altså at noe bare er for søkt ("voodoo") til at du gidder å bruke noen kalorier på det. Jeg går ut ifra at velsignede pyramider faller inn under denne kategorien?

    Det betyr jo at jeg og du fungerer kliss likt, vi sorterer verden i "mulig" og "ikke mulig", og det vi kategoriserer som ikke mulig, det bryr vi oss ikke mer med.

    Forskjellen er vel da bare terskelen som gjør at jeg f.eks ikke har kjørt intensive blindtester med strømkabler eller absorbenter til å ha under CD-spiller, mens du kanskje (?) har gjort det. Andre ting har kanskje jeg funnet det bryet verdt å teste mens du ikke har det. En stor dag for gjensidig forståelse her på forumet =)

    mvh
    Knut

    Godt summert! ;D

    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    RS,
    Er det lettest å høre effekter som også er målbare eller er det lettest å høre de som ikke er målbare? Hva mener du?
    Spørsmålet ditt får meg til å lure på om du har noen videre erfaring med dette? Må man stadig "måle" (-hva da?) tyder det i denne sammenheng på dårlig selvtillit/manglende erfaring.
    I prasksis er det ikke så mye man virkelig kan finne ut via målinger, over ett topp anlegg hører man langt mer enn hva som kommer fram via ymse målinger. Målinger kommer derfor som et suplement til lytting, ikke omvendt.

    Mvh. RS
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Spørsmålet ditt får meg til å lure på om du har noen videre erfaring med dette? Må man stadig "måle" (-hva da?) tyder det i denne sammenheng på dårlig selvtillit/manglende erfaring.
     I prasksis er det ikke så mye man virkelig kan finne ut via målinger, over ett topp anlegg hører man langt mer enn hva som kommer fram via ymse målinger. Målinger kommer derfor som et suplement til lytting, ikke omvendt.

     Mvh.  RS
    Helt enig. Kbwh burde de virkelig skjønne at ingeniørene i Martin Logan og Krell & Co er alt for flinke til å ha voltmeter eller oscilloskop må vite. De lytter seg fram til gode strømforsyninger og om det en skjelden gang går galt så høre man da smellet!

    Jeg må bare si meg enig med RS, her er det virkelig mange undermåls amatørere som ikke vet sin besøkstid når vi erfarne snakker. Hva med å holde dere til å lese og lære på dette forumet i noen 10-år til dere er på vårt nivå?

    -k
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug har selvfølgelig helt rett. Det nytter ikke å måle seg fram til et velspillende annlegg. Her må øra brukes !
    Mvh
    Morten
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Er noe usikker på hva som er hensikten med brand-x sitt åpningsinnlegg, men velger å se på det som en hyllest til rasjonalistene, som da er de eneste man kan stole på her på HFS.

    Skjønt det skulle vært artig å sett et diskusjonsfora som bare besto av rasjonalister. Hva skulle diskuteres? Måledata?
    Det er strengt tatt ikke mye å diskutere. Tallenes tale er jo klar....

    Lyd skal hvertfall ikke diskuteres, da det kun er en subjektiv opplevelse. Noe man bør holde for seg selv.....og ikke prøve å villede andre, som kunne ha andre subjektive opplevelser.....

    Man kan selvsagt bruke tiden på å diskutere om 0,001% avvik er hørbart eller ikke, selvsagt uten å utføre lyttetest.

    God lyd er i det store og hele bare et selvbedrag. Noe som ikke finnes, bortsett fra inne i hodene våres da.
    Men det kan samtidig være manipulerende. Som når andre hører på et anlegg, og faktisk er enige om at det ikke låter så værst. Da er det flere som får lide av selvbedraget om god lyd.

    Kabling og tweaks er hvertfall ikke veien til go'lyd....


    Og hva slags forum ønsker vi egentlig?

    Et med mangfold?
    Eller et der det gjelder å drite ut motparten mest mulig?

    Enten det er harselering med de såkalte "gullørene" som i visse sammenhenger hører forskjell på kabler, - eller harselering mot de som nekter å godta noe som ikke kan måles?

    Begge sider hevder å sitte på fasiten. Og begge har like gode argumenter for å hevde det.

    Kanskje på tide med en sommerferie for noen og enhver..
     

    azurflux

    Medlem
    Ble medlem
    06.04.2006
    Innlegg
    48
    Antall liker
    0
    I dag leste jeg en test i et dansk hifi-blad..
    Den gjaldt utsyr som skulle skjære kanten på CD'er slik at den ble skrå.
    Han som skrev artikkelen hørte merkbar forbedring av lydbildet.

    Hjemme hos meg er det bare et digitalt signal (0 og 1) som kommer ut av CD'er.....
    Hadde vært morsomt å sammenlignet to filer, rippet med/uten skrå kant.
    Nekter å tro at 0 og 1 leses forskjellig.

    Nå lurer jeg på om jeg har misforstått hvordan dette virker ?
     

    ha_ha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    120
    Antall liker
    0
    Og hva er feil med å nyte det du kaller "selvbedraget" i fullt monn så lenge det gir ett utbytte ifm av gode opplevelser?
    Det er ikke feil! Det er nettopp det som er mitt poeng - at hifi-opplevelsen er basert på en illusjon (et begrep som er mindre provoserende enn selvbedrag...?)
    Din teori ang skepsis er vel noe av det tynneste jeg har lest på lenge, hvor henter du belegget for en slik påstand? synsing?....
    For tynt til å kalles en teori, enig i det, men en interessant mulig følge av at 'hi-fi er illusjon'. Tenk litt på det selv og kom gjerne med motargumenter.

    Hva de såkaldte selverklærte rasjonalistene måtte mene i denne forbindelse er like interessant og fremstår like mørkt noen ganger som "stedet der sola aldri skinner", stor- sinnede og "kloke" vil de gjerne fremstå som, men det helt grunnleggende med respekt for andres syn på saker og ting,  skorter det stygt på, i mange tilfeller....
    Vel...hadde det vært så lite interessant som du antyder her, hadde du vel neppe giddet å kommentere 'rasjonalistenes' innlegg i den grad du gjør.

    Med vennlig hilsen
    Harald
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    I dag leste jeg en test i et dansk hifi-blad..
    Den gjaldt utsyr som skulle skjære kanten på CD'er slik at den ble skrå.
    Han som skrev artikkelen hørte merkbar forbedring av lydbildet.

    Hjemme hos meg er det bare et digitalt signal (0 og 1) som kommer ut av CD'er.....
    Hadde vært morsomt å sammenlignet to filer, rippet med/uten skrå kant.
    Nekter å tro at 0 og 1 leses forskjellig.

    Nå lurer jeg på om jeg har misforstått hvordan dette virker ?
    Å sammenligne lydbildet i fra sweetspot ville kanksje ikke vært så interessant?? ::)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Er noe usikker på hva som er hensikten med brand-x sitt åpningsinnlegg, men velger å se på det som en hyllest til rasjonalistene, som da er de eneste man kan stole på her på HFS.

    Skjønt det skulle vært artig å sett et diskusjonsfora som bare besto av rasjonalister. Hva skulle diskuteres? Måledata?
    Det er strengt tatt ikke mye å diskutere. Tallenes tale er jo klar....

    Lyd skal hvertfall ikke diskuteres, da det kun er en subjektiv opplevelse. Noe man bør holde for seg selv.....og ikke prøve å villede andre, som kunne ha andre subjektive opplevelser.....

    Man kan selvsagt bruke tiden på å diskutere om 0,001% avvik er hørbart eller ikke, selvsagt uten å utføre lyttetest.

    God lyd er i det store og hele bare et selvbedrag. Noe som ikke finnes, bortsett fra inne i hodene våres da.
    Men det kan samtidig være manipulerende. Som når andre hører på et anlegg, og faktisk er enige om at det ikke låter så værst. Da er det flere som får lide av selvbedraget om god lyd.

    Kabling og tweaks er hvertfall ikke veien til go'lyd....


    Og hva slags forum ønsker vi egentlig?

    Et med mangfold?
    Eller et der det gjelder å drite ut motparten mest mulig?

    Enten det er harselering med de såkalte "gullørene" som i visse sammenhenger hører forskjell på kabler, - eller harselering mot de som nekter å godta noe som ikke kan måles?

    Begge sider hevder å sitte på fasiten. Og begge har like gode argumenter for å hevde det.

    Kanskje på tide med en sommerferie for noen og enhver..
    Og rett i innlegget under ditt kommer en som tror at CD lyd kun består i å tolke 0er og 1ere. Innlegget ditt er GULL, det er noen her inne hvis agenda er å ta livet av all entusiasme og kos rundt hobbyen. Lyd er matematikk og rett og galt, ikke noe annet. Alt kan måles, de vet ikke hvordan, men er sikre likevel. Og skulle du mot formodning kjøpe noe som er bedre i dine ører, enn deres referanser (Benchmark etc og div. studio Dac`er rundt 6-10K) ja da vet du ikke noe om konstruksjon av DAcer, kretsløp og hvordan Dac fabrikantene tenker. Og poster du et sitat av en av lederne til en DAC fabrikant, ja da er det markedsfjøringspjatt og/eller løgn ::)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Og rett i innlegget under ditt kommer en som tror at CD lyd kun består i å tolke 0er og 1ere. Innlegget ditt er GULL, det er noen her inne hvis agenda er å ta livet av all entusiasme og kos rundt hobbyen. Lyd er matematikk og rett og galt, ikke noe annet. Alt kan måles, de vet ikke hvordan, men er sikre likevel. Og skulle du mot formodning kjøpe noe som er bedre i dine ører, enn deres referanser (Benchmark etc og div. studio Dac`er rundt 6-10K) ja da vet du ikke noe om konstruksjon av DAcer, kretsløp og hvordan Dac fabrikantene tenker. Og poster du et sitat av en av lederne til en DAC fabrikant, ja da er det markedsfjøringspjatt og/eller løgn ::)
    Her er vi helt på linje, Viking. ;)
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Well put Viking..det er jo for galt å lese disse ørkesløse trådene som aldri ser ut til å ta slutt, det er kanskje det som fascinerer :D

    O.
    Og rett i innlegget under ditt kommer en som tror at CD lyd kun består i å tolke 0er og 1ere. Innlegget ditt er GULL, det er noen her inne hvis agenda er å ta livet av all entusiasme og kos rundt hobbyen. Lyd er matematikk og rett og galt, ikke noe annet. Alt kan måles, de vet ikke hvordan, men er sikre likevel. Og skulle du mot formodning kjøpe noe som er bedre i dine ører, enn deres referanser (Benchmark etc og div. studio Dac`er rundt 6-10K) ja da vet du ikke noe om konstruksjon av DAcer, kretsløp og hvordan Dac fabrikantene tenker. Og poster du et sitat av en av lederne til en DAC fabrikant, ja da er det markedsfjøringspjatt og/eller løgn ::)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Vel...hadde det vært så lite interessant som du antyder her, hadde du vel neppe giddet å kommentere 'rasjonalistenes' innlegg i den grad du gjør.

    Med vennlig hilsen
    Harald
    Skal innrømme at jeg liker ordet Illusjon bedre, det er ikke like fordømmende eller fordummende, samt at det henspeiler, for egen tolkning vel og merke, på noe man kan anvende mot stress og mas i hverdagen.

    Dette som jeg siterer av meg selv skrev jeg på side 3 i denne tråden, og det tangerer mye av dette hvorfor jeg gidder kommentere rasjonalistenes litt arrogante "ovenfra og ned holdning"....

    Dette HiFi overformynderiet som "utøves" ved bla slike tråder som dette, er bare med å forsure blandt de få (HiFi folket er ikke mange...) som kanskje vet å sette pris på god lyd, vi er da så få at det burde være i alles interesse å beholde roen, også når en ikke er enig i den andres approach til den gode opplevelsen, for det er vel det det er snakk om?, og da er jo som nevnt flere sanser enn bare hørselen med i bildet, men ikke gjør folk dummere enn de er ved å hevde at de ikke vet sitt eget beste når de velger å tweake sine anlegg, ofte med gode resultater.


    .....og da mener jeg spesiellt det uthevde partiet, og for ordens skyld ligger det ikke noen personlig hentydning mot deg i dette, det er mer rettet andre veier, ingen nevnt ingen glemt osv....

    mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Sitter med en følelse av at de som er mest skeptisk til diverse tweaks ikke har utstyr som holder mål, for å si det brutalt.

    For det første så må man ha en god signalkilde. Da snakker vi 30 000 (minst) og oppover. Her snakker jeg av egen erfaring. Det finnes mange bra spillere under denne prisklassen som låter flott, MEN de mangler det siste lille ekstra som "drar" deg inn i sjela på innspillingen og transporterer deg til konsertsalen. Selfølgelig må resten av anlegget være av like god klasse som signalkilden, men det som går tapt i begynnelsen får du ikke igjen senere.

    Med en god signalkilde har jeg erfart at det er mye lettere å oppdage om et tweak har noe for seg, fordi alt avsløres så mye lettere.

    Håper jeg ikke har fornærmet de som ikke har så kostbart utstyr. Det er mye morro med billigere utstyr også, men har du først fått smaken på hva utstyr i den bedre/dyrere ende kan gjøre (det henger svært ofte sammen,dessverre)
    da var det for min del ingen vei tilbake.

    mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Dette forumet hadde blitt mye kjedeligere dersom vi kunne enes om et par enkle ting:

    1) det er en betydelig stor forskjell i begrepene «god lyd» vs «god lydgjengivelse» (jf. ett av mantraene til Ola_S), og
    2) det er stor forskjell mellom personlige preferanser angående «god lyd», mens preferanser ikke har noen særlig betydning i forhold til «god lydgjengivelse» (avvik fra «god lydgjengivelse» derimot ...).

    Heldigvis ser det ikke ut til at skille i begrepsforståelse er et veldig aktuelt tema, så vi kommer nok fortsatt til å slå hverandre i hodet med argumenter om at ditt og datt er best, men at det uansett må testes ut i heimen først. Dersom ditt og/eller datt mot formodning ikke «virker» derimot så der du nok både umusiklask, døv, har svekkede skjelsevner og for dårlig anlegg.

    mvh
    KJ
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Jeg forstår ikke hvorfor vi "rasjonalister" svarer på direkte spørsmål og dere "illusjonister" forbigår spørsmål i all stillhet for så å begynne å rakke ned på att vi ikke forstår hva god lyd er ? Feks. har ingen svart på hvordan det er mulig å oppsumere en nettkabeltest som om det var en forsterkertest... for hvis det er slik att en nettkabel rår over slike prestasjoner kan man jo undres over om det ikke er vel så god invistering å bruke 20 t på en nettkabel fra purist audio som å kjøpe avspiller til samme prisen... Og hvis nettkabler har denne innflytelsen må det jo ligge uante muligheter for dramatiske forbedringer på ett allerede godt anlegg mens de som produserer disse kablene mener selv det er dumt å la være hvis du allerede har ett bra lydverk (for å være på den sikre siden), og forbausende nok er det media og de som overbevises som hauser opp hvilket potensiale der ligger og ikke de som faktisk produserer disse..

    men nok en gang med all respekt å melde, er det mulig også for dere å greie å besvare direkte spørsmål ??
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Are you in this for the music? Or the correctness of the matter?
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Jeg forstår ikke hvorfor vi "rasjonalister" svarer på direkte spørsmål og dere "illusjonister" forbigår spørsmål i all stillhet for så å begynne å rakke ned på att vi ikke forstår hva god lyd er ? Feks. har ingen svart på hvordan det er mulig å oppsumere en nettkabeltest som om det var en forsterkertest... for hvis det er slik att en nettkabel rår over slike prestasjoner kan man jo undres over om det ikke er vel så god invistering å bruke 20 t på en nettkabel fra purist audio som å kjøpe avspiller til samme prisen... Og hvis nettkabler har denne innflytelsen må det jo ligge uante muligheter for dramatiske forbedringer på ett allerede godt anlegg mens de som produserer disse kablene mener selv det er dumt å la være hvis du allerede har ett bra lydverk (for å være på den sikre siden), og forbausende nok er det media og de som overbevises som hauser opp hvilket potensiale der ligger og ikke de som faktisk produserer disse..

    men nok en gang med all respekt å melde, er det mulig også for dere å greie å besvare direkte spørsmål ??
    Vi kan godt svare...
    Jeg rangerer nettkabler over signalkabler, så høyttalerkabler og tilslutt signalkabler i det å "farge" lyden...

    Du som er så flink i resonemang, hvorffor har jeg rangert dem slik?
    Belive my ass, there is a scientific reason for it...
    Tell me! And I shall tell you more... (its a test for shure...)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Dette som jeg siterer av meg selv skrev jeg på side 3 i denne tråden, og det tangerer mye av dette hvorfor jeg gidder kommentere rasjonalistenes litt arrogante  "ovenfra og ned holdning"....
    Tja. Som så mange andre tråder synes jeg det har vært en grei tråd med utveksling av meninger som avviker fra hverandre. Er ikke det halve vitsen med slike debatter? Jeg opplever tonen som høflig og "jeg forstår deg, men er ikke enig" mye av veien. Helt til Viking og topline kommer med sine vante korstog hvor de indignert rister på hodet over sånne som meg som tror at hele verden er tall og matte, og skal måle seg til alt (har dere i det hele tatt sett signaturen min gutter??) Det hele krones jo selvfølgelig av RS som på sin sedvanlig diplomatiske måte kroner  seg selv til høvding av viten =)

    -k
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn