Ønsker anbefaling Hifi med Quad Elite og Quad QMP

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hei!

Jeg er ny på forumet og ny på hifi, og har nå arvet en gylden anledning til å lære meg mer. Selv er jeg musiker og øret for troverdig og god lyd er bra, men det skorter på konkret og teknisk kunnskap. Oppretter derfor nå min første tråd her, og håper noen kan hjelpe meg med noen spørsmål jeg har. Setter stor pris på alle meninger og tilbakemeldinger.

Fra en onkel har jeg arvet et stereoanlegg med en Electrocompaniet EMC1 MKV CD-spiller, Quad Elite preamp og to Quad QMP monoblokker. I disse er det koblet et par Quad ESL-63 elektrostater. Dette er et svært godt anlegg, og jeg ønsker å ivareta intensjonen i arven. Samtidig ser jeg at jeg ønsker å gjøre noen utskiftninger for at jeg skal få det til å passe mitt bruk.

Jeg ønsker å selge CD-spilleren og kjøpe en god platespiller. Jeg er tilhenger av vinyl.

Utenom plasseringen for anlegget så synes jeg at det er for lite dybde i bunn. Når jeg spiller viser, folk, country, klassisk og soft rock så skinner disse høyttalerne. Men det sliter med bassdrevet musikk, og jeg har forstått at dette ikke er høyttalerne for denne type musikk. For eksempel rap, hard 70-talls, funk og soul som jeg hører mye på. Det er ikke det at jeg trenger noe anlegg som fillerister i bunn. Det er viktig for meg med god definert lyd i midt og topp, men også en god definert bass med punch.

Jeg lurer derfor på om noen har råd for hvordan jeg bør gå fram? Har luftet CD-spiller og høyttalere for salg på Finn. Jeg har også litt annet hifi som jeg skal selge for å putte alt inn i ett stereoanlegg. Burde jeg selge hele pakka og gå for noe helt annet? Burde jeg selge høyttalerne og fortsette med Quad-ampene? Burde jeg beholde alt og legge til en sub, og isåfall hvilke kan jeg matche med? Og vil jeg isåfall få et vidt frekvensspekter og et godt lydbilde for de sjangrene jeg nevnte over?

Har fått forslag om bytte og andre gode tilbud på:
Infinity Renaissance 80
Kef R11
JBL L-100T
Sonab OA-52

Det er ganske store prisforskjeller på de høyttalerne som er nevnt over. Jeg ser på en del forskjellig - avhengig av hva jeg ender opp med å selge og hva jeg får for det.

På forhånd tusen takk til de som forhåpentligvis orker å dele kunnskapene sine med meg.
 
Sist redigert:
K

Khanate

Gjest
Umulig å svare på :D
Vedrørende bass så er det en del som har forsket på dipolbasser for ESL63 der ute i webben. Det hevdes at tradisjonelle subwoofere er vanskelige å integrere med dipoler, jeg vet ikke, har aldri prøvd. Av komersielle basser er det vel ikke så mange, men Gradient har vel forsøkt seg med et dipol-system med aktiv deling spesifikt for Quad ESL 63. Om du ønsker å bygge selv så er det sikkert noen som kan bidra med kunnskap og veiledning her i forumet. Aktiv deling, mellom bass og esl vil gjøre livet enklere for effektforsterkerne.


 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.940
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Velkommen til forumet og grattis med egen tråd :)
Jeg ville gått for Infinity Renaissance 80 som jeg kjenner godt men er usikker på om forsterkerne dine klarer å spenne liv i dem?
Det kommer nok andre på banen med konkrete forslag
Lykke til :)

mvh
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Først..... Om du liker lyden fra Quad-høyttalerne, kunne det være en mulighet med "sub´s".
Gradient har lavet bipolar sub´s til netopp ESL-63. Bare å lete på "nettet". Disse har innebygd delefilter for Quad´sene, så du får
større "trøkk", fordi de verste basstonene bli´r filtreret fra selve høyttaleren, og dermed større lydtrykk, enn du får til uten disse sub´s.

IMG_4436.jpg



Om du velger andre høyttalere, og rommet dit kan honorere de, ville jeg gått for JBL-L100.
De har alt det, som du synes, du mangler. Med en passende forsterker (de er ikke tunge å drive), får du alt det
hardcore "punch", "trøkk", og "framme i sko´ene", som Quad´s ikke makter uten sub :)
 
Sist redigert:

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Takk for svar alle sammen! :)

Om du velger andre høyttalere, og rommet dit kan honorere de, ville jeg gått for JBL-L100.
De har alt det, som du synes, du mangler. Med en passende forsterker (de er ikke tunge å drive), får du alt det
hardcore "punch", "trøkk", og "framme i sko´ene", som Quad´s ikke makter uten sub :)
Snakka litt mer med den som vil bytte nå, og han spesifiserte at det er snakk om JBL L-100T. Har du noen erfaring med disse? Midttonen i Quad-ene mine er jo fantastisk - kan jeg forvente en definert, romslig og dynamisk gjengivelse av akustiske instrumenter?

Det jeg leste om disse høyttalerne virka jo veldig bra: http://www.hifi-classic.net/review/jbl-l100t-167.html
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Først..... Om du liker lyden fra Quad-høyttalerne, kunne det være en mulighet med "sub´s".
Gradient har lavet bipolar sub´s til netopp ESL-63. Bare å lete på "nettet". Disse har innebygd delefilter for Quad´sene, så du får
større "trøkk", fordi de verste basstonene bli´r filtreret fra, og dermed større lydtrykk, enn du får til uten disse sub´s.
Skal se etter disse. Spennende.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Takk for svar alle sammen! :)

Snakka litt mer med den som vil bytte nå, og han spesifiserte at det er snakk om JBL L-100T. Har du noen erfaring med disse? Midttonen i Quad-ene mine er jo fantastisk - kan jeg forvente en definert, romslig og dynamisk gjengivelse av akustiske instrumenter?

Det jeg leste om disse høyttalerne virka jo veldig bra: http://www.hifi-classic.net/review/jbl-l100t-167.html
Om du forventer den samme, romantiske, fantastiske midttonen (overall gjengivelse i det hele tatt), bli´r du nok skuffet.
Det er lyd på en helt annen måte med JBL. Vil sterkt anbefale deg å lytte på de først.
Om du er blevet virkelig forelsket i lyden fra Quad, er Sub´ene fra Gradient nok eneste veien å gå.
Du kan sikkert få andre og bedre sub´s, men det estetiske uttrykket, om det har noe å si´, er helt (y) med Gradient :)
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Om du forventer den samme, romantiske, fantastiske midttonen (overall gjengivelse i det hele tatt), bli´r du nok skuffet.
Det er lyd på en helt annen måte med JBL. Vil sterkt anbefale deg å lytte på de først.
Om du er blevet virkelig forelsket i lyden fra Quad, er Sub´ene fra Gradient nok eneste veien å gå.
Du kan sikkert få andre og bedre sub´s, men det estetiske uttrykket, om det har noe å si´, er helt (y) med Gradient :)
Jeg ser på Gradient-subene nå. Virker som det er SW63 vi snakker om her? De virker veldig vanskelige å finne, men hos hifishark lister de ihvertfall opp at det har vært noen ute de senere åra. Men veldiglangt imellom dem?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvis trådstarter skulle ønske å gå den veien har jeg faktisk et par Gradient SW63 subber med delefilter for ESL63 pakket vekk på loftet.
Da de kom i hus sviktet mine ESL63, og siden har de stått ubrukt. Nå har jeg fått tak i Quad ESL2912 og trenger dem ikke.
Send meg en PM om du er interessert.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hvis trådstarter skulle ønske å gå den veien har jeg faktisk et par Gradient SW63 subber med delefilter for ESL63 pakket vekk på loftet.
Da de kom i hus sviktet mine ESL63, og siden har de stått ubrukt. Nå har jeg fått tak i Quad ESL2912 og trenger dem ikke.
Send meg en PM om du er interessert.
Spennende!
 
Topp Bunn