Hifi - mancave eller familiemedlem?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.062
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Mulig litt clickbait-tittel, men jeg prøver dog..

Vet det er mange som har dedikerte rom for lytting av musikk, og enda flere som gjerne skulle hatt det. Så da lurer jeg på, er det noen som ikke ønsker gå den veien? Selv er det viktig for meg å ha hifien i stua, og stua sentralt plassert - slik at jeg kan spille musikk ved besøk, når barna løper rundt eller når jeg vasker huset. Har noen trådløse Bose-høyttalere, men disse er jeg vokst i fra og klarer ikke høre på dem.

For min del: Trening MÅ skje i stua, der er jo anlegget og lydsporet til all aktivitet! Besøk og sosialisering glir som regel også bedre med noe i bakgrunnen..

Så jeg lurer på, hva gjør dere andre? Hvordan fungerer anlegget og musikken som hverdagskamerater? Hva har dere gått gjennom sammen? Er alt ryddig og rengjort, eller henger kablene og slenger? Hva får du lov til av ev medboere? Hva er viktig for deg?

IMG_9283.jpg
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Når jeg virkelig hører på musikk så er det lite hyggelig for andre eller andre aktiviteter i samme rommet. Derfor har jeg bule. Jeg kan spille hva jeg vil, hvor høyt jeg vil uten å sjenere andre i huset.
Har streamingmuligheter ellers i dagligrom, som er hyggelig ved besøk etc. Men til slikt blir et anlegg som under å skyte spurv med kanon.
IMG_0442.jpg
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
I min relativt korte periode som familemann med kone og katt, så innså jeg hvor mye sosial hygge som var knytte til det som jeg ellers hadde ansett som en egotripp. Anlegg og projektor gikk i hovedstua, mens tv og et lite ekstra lydoppsett havnet på dedikert rom. Med andre ord ca motsatt av hva som er vanlig.
Dette var fruen veldig klar for. Hun ville ikke at TV skulle ha en sentral rolle, men film og musikk var noe hun satte stor pris på å ha tilgjengelig både for sin/vår del, og sammen med vennene sine.
Anlegget da var et relativt nøkternt tokanalsoppsett med sub.

Etter at jeg flytta og startet på nytt igjen hadde jeg samme tanke da jeg begynte bygging her. Og dermed ble det stuekino istedenfor et isolert kinorom.
Film og musikk skal kunne nytes sammen, og være en naturlig del i hverdagen. Ikke bare til fest og spesielle anledninger.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.395
Antall liker
1.520
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har egen mancave og den brukes mer enn stua, av både meg, kjærringa og guttungen.
Stua er bare en plass der vi tar i mot besøk :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.551
Antall liker
2.734
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Mulig litt clickbait-tittel, men jeg prøver dog..

Vet det er mange som har dedikerte rom for lytting av musikk, og enda flere som gjerne skulle hatt det. Så da lurer jeg på, er det noen som ikke ønsker gå den veien? Selv er det viktig for meg å ha hifien i stua, og stua sentralt plassert - slik at jeg kan spille musikk ved besøk, når barna løper rundt eller når jeg vasker huset. Har noen trådløse Bose-høyttalere, men disse er jeg vokst i fra og klarer ikke høre på dem.

For min del: Trening MÅ skje i stua, der er jo anlegget og lydsporet til all aktivitet! Besøk og sosialisering glir som regel også bedre med noe i bakgrunnen..

Så jeg lurer på, hva gjør dere andre? Hvordan fungerer anlegget og musikken som hverdagskamerater? Hva har dere gått gjennom sammen? Er alt ryddig og rengjort, eller henger kablene og slenger? Hva får du lov til av ev medboere? Hva er viktig for deg?

Vis vedlegget 639677
No offense; er du ungkar?
Her i gården "dominerer" DESSVERRE tvn i stua, dvs madamen har den på stort sett hele sin våkne tid.
Da er det greit å kunne fyre i gang lydsokkelen til sitt bruk, den gir atskillig bedre lyd enn hva tvn kan tilby.
Man caven er "mitt" domene. Der dominerer hovedoppsettet, samtidig som jeg har mulighet til å se både tv og film hvis jeg har noe jeg virkelig ønsker å se.
I man caven kan jeg styre på som jeg vil, uten at madamen legger seg oppi spesielt mye, og det er her jeg, som ikke er så opptatt av det som foregår på tvskjermen, kan kose meg med musikk.

mvh
Proffen
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
376
Antall liker
452
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Ett godt headsett med nødvendig forsterker/DAC tilkoblet er ett must for en pappa og familiemann. :) Det å ta seg litt egentid på sofaen med god musikk i ørene er helt magisk. Ja takk - begge deler :)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.062
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
No offense; er du ungkar?
Her i gården "dominerer" DESSVERRE tvn i stua, dvs madamen har den på stort sett hele sin våkne tid.
Da er det greit å kunne fyre i gang lydsokkelen til sitt bruk, den gir atskillig bedre lyd enn hva tvn kan tilby.
Man caven er "mitt" domene. Der dominerer hovedoppsettet, samtidig som jeg har mulighet til å se både tv og film hvis jeg har noe jeg virkelig ønsker å se.
I man caven kan jeg styre på som jeg vil, uten at madamen legger seg oppi spesielt mye, og det er her jeg, som ikke er så opptatt av det som foregår på tvskjermen, kan kose meg med musikk.

mvh
Proffen
Hehe, nei jeg har både kone og tre unger så jeg er vel heldig sånt sett - jeg får styre med anlegget, hverken kona eller jeg bryr oss om tv-en og hun er stort sett fornøyd med alt jeg putter på av plater. Til gjengjeld sørger hun for akustikkbehandling (planter og pynt). Hun synes til og med designet til ASR er lekkert..
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.551
Antall liker
2.734
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hehe, nei jeg har både kone og tre unger så jeg er vel heldig sånt sett - jeg får styre med anlegget, hverken kona eller jeg bryr oss om tv-en og hun er stort sett fornøyd med alt jeg putter på av plater. Til gjengjeld sørger hun for akustikkbehandling (planter og pynt). Hun synes til og med designet til ASR er lekkert..
Hehe, ja, det kan være greit med et anlegg i stuen, gjerne koblet opp mot tvn og.
Stusset bare aldri så lite over trimsykkelen på bildet..... 😁 DET hadde nok aldri skjedd/funket her i heimen.....

mvh
Proffen
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.062
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nei, den trimsykkelen var ikke like enkel. Den var verdens verste klesstativ på soverommet før den ble flyttet opp til et hjørne i stua. Men ja, den ble absolutt anskaffet som ungkar :D
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.253
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Mulig litt clickbait-tittel, men jeg prøver dog..
Det som forundrer meg er at du har valgt off topic hjørnet til å lage en on topic tråd? Er det et ønske om å nå desillusjonerte eks hifi entusiaster, bringe dem tilbake i folden?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.062
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det som forundrer meg er at du har valgt off topic hjørnet til å lage en on topic tråd? Er det et ønske om å nå desillusjonerte eks hifi entusiaster, bringe dem tilbake i folden?
Jeg slet veldig med hvor jeg skulle legge det inn - i følge beskrivelsene til de ulike undeforumene passet den ikke inn noe sted. Så til syvende og sist lette jeg gjennom off-topic for å se om det fantes hifi-relaterte poster der. Det gjorde det jo, så jeg konkluderte med at ok, off-topic er nok riktig da. Hvor tenker du den hører hjemme?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.062
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Når jeg virkelig hører på musikk så er det lite hyggelig for andre eller andre aktiviteter i samme rommet. Derfor har jeg bule. Jeg kan spille hva jeg vil, hvor høyt jeg vil uten å sjenere andre i huset.
Har streamingmuligheter ellers i dagligrom, som er hyggelig ved besøk etc. Men til slikt blir et anlegg som under å skyte spurv med kanon.
Vis vedlegget 639678
Lyst til å utdype hva vi ser på her (utover Mummikruset og det som ser ut som Meget God Kaffe :))?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.253
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hifi generelt! 😄

Jeg har ikke sett det før nå, men morlockene har fått egen hifi kategori! :ROFLMAO: Vel, var bare her nede i avgrunnen for å se hvem @Dr Dong ignorerte, men likevel ville følge. Klatrer opp i dagslyset igjen.

I'm out! :)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.062
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er mulig jeg er fryktelig petimeter altså, men Hifi Generelt: "Her kan du ta opp alt innen fysisk hi-fi utstyr som forsterkere, høyttalere, cd-spillere osv. Det er også tillatt å diskutere ulike lydformater og saker som omhandler kjøp og forsendelse av hi-fi utstyr. "

Siden dette ikke var knyttet til noen spesielle bokser, lydformater eller DHL-sjåfører så følte jeg det var litt ubehøvlet å legge den der :oops:
 
P

parafinoksen

Gjest
Hifi-egotrippen og eget lytterom var stas en stund. Det å kunne dele godlyden med familien og ha det sosialt er viktigere for meg.
 

espen-hj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.08.2010
Innlegg
93
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Vi har 3 anlegg i huset, rangert fra såkalt high-end til Low-Fi.
Løysningen som er den den gyldne middelvei er den som brukast mest, Geneva XXL Dab+ med Avid Platespiller og SME arm. Ein SACD spiller står også tilkoblet.
Her kan alle koble seg til med BT og streame eller snurre plater etter eget ønske. Ingen TV i dette oppsettet, men skjermen er byttet ut med eit stort maleri.

Hovedanlegget står i dedikert rom og brukerterskelen er nok både 1 og 2 hakk høgare her (egne apper osv). Brukes stort sett til film og musikk
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Har en stue i 1 etage med 2 stereo oppsett for cd og vinyl, slik att jeg kan velge hvilken vei jeg vil sitte. Enten og se mot en vegg, eller den andre veien og se ut. forskjellige komponenter i disse oppsettene. Har også en tv stue, men med mulighet for og lytte til musikk. Da det er ett stereo oppsett der også for cd og vinyl. Men har i tillegg ett uthus med en skriverstue i 2 etage og ett stereo oppsett der også for cd og vinyl. Da blir heller ingen plaget av musikken som spilles.
 
P

parafinoksen

Gjest
Vi har 3 anlegg i huset, rangert fra såkalt high-end til Low-Fi.
Løysningen som er den den gyldne middelvei er den som brukast mest, Geneva XXL Dab+ med Avid Platespiller og SME arm. Ein SACD spiller står også tilkoblet.
Her kan alle koble seg til med BT og streame eller snurre plater etter eget ønske. Ingen TV i dette oppsettet, men skjermen er byttet ut med eit stort maleri.

Hovedanlegget står i dedikert rom og brukerterskelen er nok både 1 og 2 hakk høgare her (egne apper osv). Brukes stort sett til film og musikk
Det er klart «ja, takk begge deler» er jo å foretrekke :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.551
Antall liker
2.734
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hifi-egotrippen og eget lytterom var stas en stund. Det å kunne dele godlyden med familien og ha det sosialt er viktigere for meg.
Enig i tenkemåten. Men hvis den andre halvparten er nøgd med en dab-radio fra Europris til P1-musikk, og desto mer "avhengig" av tv - hva gjør man da?
Det blir jo ikke så veldig aktuelt med deling av godlyden da, og tvn gjør jo at det sosiale blir litt hemmet uansett.....
Nei, i slike tilfeller tror jeg en man cave er en god ting - i alle fall er det det for min del! 😁

mvh
Proffen
 
P

parafinoksen

Gjest
Enig i tenkemåten. Men hvis den andre halvparten er nøgd med en dab-radio fra Europris til P1-musikk, og desto mer "avhengig" av tv - hva gjør man da?
Det blir jo ikke så veldig aktuelt med deling av godlyden da, og tvn gjør jo at det sosiale blir litt hemmet uansett.....
Nei, i slike tilfeller tror jeg en man cave er en god ting - i alle fall er det det for min del! 😁

mvh
Proffen
Jeg ser ikke bort fra at det kan bli en «todeling» når for eksempel ungene flytter ut :) Per nå er det i alle fall gøy å utforske musikk sammen med barna (på 6 og 7 år). Dylan, Dire Straits, Jason Isbell, Gilberto Gil, Vamp m.m. er favorittene deres (y)
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
888
Antall liker
3.093
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Som mange andre her er det ingen mulighet for egen mancave her i huset. To små barn, mor og far deler stua. Heldigvis har jeg fått tildelt en sentral plass i stua til anlegget og står fritt til å gjøre det jeg føler for der, innenfor visse rammer selvsagt ;).

Musikk nytes av alle i familien.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.689
Torget vurderinger
96
Optimal lyd, da mener jeg å få det beste ut av det man har og ikke det dyreste/perfekte, og familie/stue er umulig. Men det er da intet problem å ha et brukbart anlegg i stua også.
 
M

MarkusH

Gjest
Foreløpig ungkar her, nyinnflyttet i egen enebolig, så her er det to stereoanlegg i "stua" også blir det kjellerstue med kino etterhvert. Jeg kan ikke ha på musikk/tv når jeg har besøk uansett da jeg henger meg opp i det i stedet for besøket, så den saken er biff for min del. Dessuten skjønner ingen/få av mine nærmeste (både familier og venner) hva denne hobbyen betyr for min del, orker ikke å forklare det heller. :p
 
Topp Bunn