HiFi: Er "veien målet", også for voksne nybegynnere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    OK, skjønner at jeg må lese meg litt opp på hva dere faktisk snakker om her! Har forestillt meg "aktive høyttalere" som høyttalere der forsterkning er innebygd, som noen sier er "fremtiden". I såfall tilsier personlige irrasjonelle faktorer at dette ikke er noe for meg. Det må ligne på et stereoanlegg!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Om du liker Gradient, ta en tur til Retep hos Mala og sjekk ut Larsen HT? Og ellers alt som har en mykere og mer laid-back signatur en Klipschen du nevner. Spesielt om du har et rom som fort blir «skarpt»
    PM Audio selge Gradient så det kan være lurt å kjekke ut der også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer faktisk på dette. Da jeg skaffet meg rørforsterker skaffet jeg meg også et par Klipsh rf82, som er lettdrevne på 90db. Etterhvert som rørprosjektet ble satt på hylla, tjenestegjorde Kipsch'ene i surroundsystemet. Først en Yamaha rx v2067 til en rundt 14 tusen, på 130 Watt pr kanal. Den tok kvelden etter rundt 6-7 år, og ble erstattet av en svakere Marantz. På moderat volum lyder de omtrent likt, men når man drar på litt er Mrantzen veldig mye dårligere og vrengende, om det er riktig terminologi. Har fått meg på å lure om kraftige og strømsterke forsterkere er et gode uansett hvor lettdrevne høyttalerene er?
    Din beskrivelse er riktig, ved for svak forsterker kneler og vrenger det når volumet går opp. En del Problemet ditt var at du Klipsch , som er notoriske løgnere angående høyttalerens effektivitet, uavhengige målinger viser at de ofte lyver både 3 og 5db på effektiviteten . Klipsch er rett og slett ikke så lettdrevne, i tillegg er har de et skrikende løft i diskanten og ikke bra bass. Rett og slett.
     
    Sist redigert:

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Flott, takk! I tillegg skrev jeg feil, Klipsch rf82 er faktisk annonsert på 98db.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Nar det gjelder alder, tenker jeg mest på andre ting. Man vet aldri hva som kommer til å skje. Statistisk sett hender det mye og raskt rundt midten av søttiåra, på forskjellige helsemessige områder. De fleste kan forhindre mye med sunn fornuft, noe jeg ikke akkurat har et overskudd av.
    Akkurat, Min erfaring er helsemessig begynte ting å rakne og gå mot dass fra ca 57 år.
    vi er 5 kamerater i samme alder som har hatt gutteturer sammen i 25 år, i løpet av de siste 3 år har 3 fått hjerteinfarkt og en fått Alzheimer… . Den eldste er 62... mens min far på 88 er sprekere de fleste på 58. Helse er ujevnt fordelt gitt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fatter'n din hadde nok en helt annen livsførsel og helt andre levekår enn du og tjommiene dine, og det handler nok *minst* like mye om det. Hardt arbeid, ren luft og ren mat gir nok langt bedre forutsetninger for en problemfri alderdom.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Dette med at man hører kjempedårlig når man blir eldre er vel litt overdrevet. Man mister noe i toppen, men det kan jo kompenseres for med DSP - og det man mister mest av er vel over 10khz, der skjer det ikke SÅ mye som man kanskje blir villedet til å tro. :)
    Velger man å kjøpe utifra testvinnere, Eisa-vinnere og what-not så er sjansen for at det allerede er implementert i høyttalerne over 90%. Sitter med en følelse av at de fleste reviewere som tester høyttalere og hifi utstyr må nødt til å være 50+ og vel så det. 🤣
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Fatter'n din hadde nok en helt annen livsførsel og helt andre levekår enn du og tjommiene dine, og det handler nok *minst* like mye om det. Hardt arbeid, ren luft og ren mat gir nok langt bedre forutsetninger for en problemfri alderdom.
    Tje det er forskjell på generasjonene.Men vi har samme utdannelse, samme yrke , samme bransje, nesten samme arbeidsgiver , samme fritidsinteresser, ingen røyker , beskjeden alkoholbruk. Jeg har spist mye sunnere enn min far , han drikker melk og fløte, og en dry martini med chips før middag hver dag siste 30 år. jeg har ikke drukket melk eller brukt smør på 42 år, og «middelhavsdiett« Forskjellen er at jeg ikke kan gå tur pga skade, mens han går 1-2 timer hver dag. Mye arvemessig her, tett med hjerteinfarkt rundt 60år på mors side.
     
    • Love
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Uheldigvis når det gjelder helse så føles det som at de som har mye plager - ofte får ennå mer. Begge mine foreldre har vært veldig syke, det er et under at de i det hele tatt lever. 80 og 81 år. For 25 år siden så tenkte jeg at nå er det rett før. Men til tross av eksperter og leger sine dødsdommer så holder de seg fast i livet. Sist sommer så beiset de hele terrassen - men det klarte de ikke i år.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Velger man å kjøpe utifra testvinnere, Eisa-vinnere og what-not så er sjansen for at det allerede er implementert i høyttalerne over 90%. Sitter med en følelse av at de fleste reviewere som tester høyttalere og hifi utstyr må nødt til å være 50+ og vel så det. 🤣
    Ja, her er det utfordringar. Heldigvis hører eg 14 khz når sinustonen spelast høgt...
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    OK, skjønner at jeg må lese meg litt opp på hva dere faktisk snakker om her! Har forestillt meg "aktive høyttalere" som høyttalere der forsterkning er innebygd, som noen sier er "fremtiden". I såfall tilsier personlige irrasjonelle faktorer at dette ikke er noe for meg. Det må ligne på et stereoanlegg!
    Aktive høyttalere innebærer at det brukes en effektforsterker til hvert element og et aktivt elektronisk delefilter. Elektronikken kan like gjerne sitte på utsiden. Et elektronisk delefilter har langt bedre og mer nøyaktige justeringsmuligheter enn et passivt. Med et passivt delefilter må det legges til et fysisk komponent for hver justering som skal gjøres, mens i et aktivt så endres dette med et tastetrykk og det også derfor enkelt justerbart i motsetning til et fysisk som krever komponentutskiftning.

    Aktivt åpner også opp for mange nye dører også i forhold til konstruksjonen. F.eks kan man løpetidskorrigere elementene, slik at lyden fra disse kommer på samme tid til ørene. Det er er meget godt hørbart hvis man AB tester.

    I en passiv konstruksjon går all effekten gjennom det passive delefilteret med varmeutvikling og potensielt forvrengning. Mens i aktivt så kobles effektforsterker rett til hvert element uten noe i mellom. Det gir dessuten ofte bedre dynamiske egenskaper.

    Selv om det er mulig å bruke en DSP på passive høyttalere for å korrigere respons til rom og musikksmak, så vil aktivt med DSP gir klare fordeler. F.eks ville Gradient Revolution du hørte måle enda mer linært og med bedre tidskorrigering, og dermed gi forbedret lydgjengivelse hvis de brukte aktiv deling til koaksialen.

    At det finnes fordommer mot aktivt skyldes gjerne at folk forbinder det med aktive studiomonitorer som ikke nødvendigvis holder så høy kvalitet og med ofte middelmådig innebygget elektronikk med begrenset effekt.

    P.S. Er du glad i tyngre musikk og hører mye på det, vil en dynamisk konstruksjon IMO være foretrukket fremfor dipoler. Riktig nok kan du kompensere med ekstern bassløsning til dipoler, men noe snillere/tammere blir det nok uansett. Så ville jeg ha lagt opp til at frekvensresponsen kan justeres da slike innspillinger gjerne har for mye nivå i øvre mellomtone eller andre tonale avvik. Behovet for det vil riktig nok også være avhengig av høyttalerne og akustikken.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Veldig informativt og nyttig, takk! kjekt å ha denne tråden som en referanse jeg kan gå tilbake til!

    Og så får man finne en gylden middelvei mellom kopist, dilletant og HiFi-posør på den ene siden - og hel ved som har jobbet seg frem til moroa på den andre!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    At det finnes fordommer mot aktivt skyldes gjerne at folk forbinder det med aktive studiomonitorer som ikke nødvendigvis holder så høy kvalitet og med ofte middelmådig innebygget elektronikk med begrenset effekt.
    Dette er nok spot-on, -ikke nødvendigvis for forbrukerene sett som en større enhet, men for slike (Sett in det som passer) som frekventerer HiFisentralen.
    Utstyret ER jo en del av hobbyen, og jeg synes personlig at spesielt i litt rimeligere ende av aktive løsninger, så er det lite gjennomsiktig hva som faktisk benyttes på innsiden. Og når det gjerne kan være klasse D løsninger som finnes i Kina-mekk forsterkere som selges på nett til en tusenlapp eller 2, så blir ikke skepsisen mindre. Også må jo folket konverteres til å tro at klasse D amps er like bra som alternativene, for kun unntaksvis finnes aktive med a/b eller annet.
    Noen av de rimeligere aktive HT jeg har hørt har også altfor mye sus&brus/generell støy som gjør at tiltroen til en anerkjent HT produsent man ellers liker blir lav.

    Så oppfordringen til dere som produserer aktive løsninger: Gjør synelig for oss skeptikere hva som leverer i høyttalerene dere produserer. Vis oss hjertet&motoren i konstruksjonen som skal overbevise oss, utover at aktiv løsning er (påstått) best.
    Det finnes en tråd her hvor folket legger ut bilder av komponenters innvalg. Hva med en egen tråd for aktive høyttaleres innmat:?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tje det er forskjell på generasjonene.Men vi har samme utdannelse, samme yrke , samme bransje, nesten samme arbeidsgiver , samme fritidsinteresser, ingen røyker , beskjeden alkoholbruk. Jeg har spist mye sunnere enn min far , han drikker melk og fløte, og en dry martini med chips før middag hver dag siste 30 år. jeg har ikke drukket melk eller brukt smør på 42 år, og «middelhavsdiett« Forskjellen er at jeg ikke kan gå tur pga skade, mens han går 1-2 timer hver dag. Mye arvemessig her, tett med hjerteinfarkt rundt 60år på mors side.

    Genetiske betingelser har selvsagt en del å si, og veldig mye for dem som har særlig uflaks i så måte. Jeg er likevel helt sikker på at mat og omgivelser har svært mye mer å si på et generelt nivå. For 50-60-70 år siden var luften ren og maten vi spiste var ikke full av uvedkommende stoffer tilsatt direkte og indirekte (via luften, via emballasje og på andre måter). Derfra og til i dag har insidensen av alle mulige allergier nærmest eksplodert, sammen med insidensen av alle typer demens, sykdommer som MS og ALS, og vi har fått tilsynelatende helt nye sykdommer som ME.

    Å spise og leve sunt har også en mindre og mindre innvirkning på hvorvidt man kan forvente seg en relativt problemfri alderdom rent helsemessig. Forurensingen slipper man ikke unna uansett, med mindre man flytter til Bhutan og utelukkende handler mat på det lokale markedet. Jeg tror det var Idrettshøyskolen som for flere år siden gjorde en studie (men det kan ha vært en studie fra UK; ting blandes ofte under topplokket) der de sammenlignet mengden avfallsstoffer i blodet til en atlet som levde og spiste på beste vis, med et "burgermonster" fra storbyen. Resultatet var at det knapt fantes noen forskjell.

    Fryktelig OT, så det får holde om dette fra min side.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes en tråd her hvor folket legger ut bilder av komponenters innvalg. Hva med en egen tråd for aktive høyttaleres innmat?
    Ikke noen dum idé, men det krever vel litt mer å åpne noen aktive høyttalere enn bare å skru av topplokket på en forsterker. Allerede som 15-åring fikk jeg jo til å skru av (og ikke minst på igjen) topplokket på forsterkeren jeg kjøpte for konfirmasjonspengene. Jeg er glad for at 15-åringen ikke prøvde seg på aktive høyttalere ;) Men for all del - kjør på og vis oss innmaten i aktive høyttalere :)

    Sånn generelt så tror jeg at mye av skepsisen mot aktive høyttalere handler om fordommer. Jeg har ingen teknisk bakgrunn, men etter å ha lest meg litt opp på aktiv deling så viser det bare hvor utrolig konservativt hifi-miljøet er. Passiv deling er som å skrive et dokument med skrivemaskin. Aktiv deling er som å jobbe med et Word-dokument. Men for alt jeg veit kan det jo hende at mange liker å jobbe med skrivemaskin fortsatt.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Så oppfordringen til dere som produserer aktive løsninger: Gjør synelig for oss skeptikere hva som leverer i høyttalerene dere produserer. Vis oss hjertet&motoren i konstruksjonen som skal overbevise oss, utover at aktiv løsning er (påstått) best.
    Det finnes en tråd her hvor folket legger ut bilder av komponenters innvalg. Hva med en egen tråd for aktive høyttaleres innmat:?
    Elektronikken kan som sagt sitte på utsiden. Og det er i grunnen det aller beste.

    OMF på forumet her var veldig tidlig ut med aktiv deling. Her med Overkill delefilter (modifisert DEQX) og bl.a. DP effektrinn.
    10.jpg



    Undertegnede klargjør et par aktive CBT36 høyttalere til en kamerat nå. Og da brukes det en flerkanals UcD effektforsterker og en liten miniDSP Flex.
    IMG20220918132822 (Liten).jpg

    IMG20220918132844 (Liten).jpg


    IMG20220918144748 (Liten).jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    For enkelte er reisen målet, for andre så er det vel bare målet som teller.

    Mange koser seg med det sosiale og andre liker heller å kose seg alene. Å bygge rom og dra irundt å teste tar gjerne mye tid.
    Heldigvis så har det vel kommet som mange nevner både DSP og aktiv deling, som gir mange fordeler og man kan heller fokusere og bruke tid på de tingene som er viktige. Ønsker man endringer så er det mye enklere i etterkant også, men det er nok gjerne en teknisk kneik man må få kommet over først. Men så finnes det også mange dyktige folk innenfor det meste man kan leie inn.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Velger man å kjøpe utifra testvinnere, Eisa-vinnere og what-not så er sjansen for at det allerede er implementert i høyttalerne over 90%. Sitter med en følelse av at de fleste reviewere som tester høyttalere og hifi utstyr må nødt til å være 50+ og vel så det. 🤣
    Den hypotesen der havarerer vel kanskje litt på at også naturlige referanser har den samme opplevde ulineære frekvensgangen, sånn at forventningene i de øverste frekvensene likevel blir mer eller mindre innfridd? :unsure:
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Sånn ser det ut bak en Hypex plateamp hvis det hjelper noen. :) Usikker på om noen blir så mye klokere av det men.

    Vis vedlegget 850151
    Ser ryddig ut:) Slikt hjelper på trua, selv om man ikke kjenner alle komponenter her.
    KEF prøver å overbevise på denne måten. DET funker på meg.

    07944BDD-E52D-478E-8C75-BC40E15487C2.png
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.288
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Godt emne! Et stykke pausemusikk til temaet. Ikke AC/DC, men et mer bokstavelig talt og pedagogisk album.

    Screenshot_20220918-183837.jpg
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.764
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hi-fi er vanskelig. Har holdt på siden 90 tallet å jage min egen og selgeres hale, men kommer med noen tips før du skal kjøpe noe som helst.
    Ikke hør på selgere.
    De fleste skal bare pushe en boks eller noen høyttalere.
    Hør kun på dine egne ører og vær skeptisk til alt som blir sagt av selgere. De skal bare tjene penger.

    Et stereoanlegg er en rigg hvor også rommet påvirker lyden. Målet er å komme i kontakt med musikken og artisten. Det skal være som en altoppslukende reise.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hi-fi er vanskelig. Etter et langt hi-fi liv. Ikke diskuter eller hør på selgere. De fleste skal bare pushe en boks eller noen høyttalere.
    Hør kun på dine egne ører og vær skeptisk til alt som blir sagt av selgere. De skal bare tjene penger.
    Mulig det er slik i Oslo, men jeg har ikke samme oppfatting verken soundgarden på Forus eller resonans (når den var oppe i Stavanger)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det er slik i Oslo, men jeg har ikke samme oppfatting verken soundgarden på Forus eller resonans (når den var oppe i Stavanger)
    Er det ikke slik da, at gode selgere vinkler det til at det hele var faktisk din egen ide. ;)
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Siden det diskuteres aktive høyttalere håper jeg det er greit med et lite tilbakeblikk:
    Jeg kjøpte for konfirmasjonspengene på 70-tallet Philips MFB-høyttalere. Disse var aktive med en innebygd forsterker på 60 watt, noe som var bra på den tiden. I tillegg ble det reklamert med at disse høyttalerne hadde en innebygd krets som skulle fjerne (eller i alle fall redusere) forvregning.
    Philips reklamerte disse høyttalerne som en liten revolusjon.

    Nå er jo ikke hukommelsen helt up to Date men etter som jeg minnes spilte disse små rakkerne veldig bra og kunne også spille relativt høyt før de begynte å forvrenge. Men når du er 15-16 år så blir du jo også mye lettere imponert så i dag hadde nok oppfattelsen av kvalitet og trøkk vært en annen.

    Dette var jo lenge før wi-fi og trådløse muligheter så en morsom ting er at høyttalerne ble levert med 15 meters signalkabler for sammenkobling og kobling til preamp. Dette var typen standard tynne kabler med 5-pins kontakter. Og så ble de levert med 10 meters nettkabler, type lakrissnøre. Men det fungerte på den tiden.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Elektronikken kan som sagt sitte på utsiden. Og det er i grunnen det aller beste.

    OMF på forumet her var veldig tidlig ut med aktiv deling. Her med Overkill delefilter (modifisert DEQX) og bl.a. DP effektrinn.
    Undertegnede klargjør et par aktive CBT36 høyttalere til en kamerat nå. Og da brukes det en flerkanals UcD effektforsterker og en liten miniDSP Flex.
    Ingen tvil om at aktivt delte høyttalere har noe for seg. Jeg har selv benyttet aktiv deling på et av mine høyttalersett i ca. 15 år, og det er med ekstern elektronikk.
    Jeg tror at litt av grunnen til at en del HiFi-entusiaster unngår aktive høyttalere med elektronikken innabords er at det gir mindre fleksibilitet til oppgraderinger og utprøving av alternative forsterkere. Linn har lenge hatt en løsning der de aktive delefiltrene blir plassert i en egen boks kalt Tunebox, som er en fordel fremfor min løsning som er med spesialtilpassede aktive delefiltre plassert i en tilpasset slot i Linn effektforsterker. Høyttalerterminalene er tilpasset triamping, og de kan konfigureres for aktiv eller passiv deling.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Min motstand mot aktive delefiltre er at det er en PC som har ansvaret for dem, og jeg vet at PC-er kræsjer innimellom. Når det er sagt så er noen av mine drømmehøyttalere avhengige av aktive delefiltre…

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Må ikke være PC selv om det er det jeg har. :ROFLMAO:

    Analoge aktive delefiltre i samme boks som effektforsterkerne til disse vidunderne. Forøvrig ett av de veldig få kjøpehøyttalersettene jeg kunne tenkt meg:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Aktiv deling har man da stamdardisert på i over 30 år nå..:cool::cool:
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Det høres veldig bra ut, takk!. Må ta en psykologisk vurdering på aktive høytalere, som nevnt er det å få en "warm and fuzzy feeling inside" også viktig for meg som tradisjonalist, haha!
    Fin tråd, Makrellen!

    Jeg skal driste meg til å dele mine erfaringer. Jeg har gått fra et anlegg som var bra, og sikkert bygget litt på følelser heller enn strengt tatt høyest value for money, til et oppsett med aktive høyttalere og sub. DSP og greier.

    Til tross for at dette er produkter som glir rett gjennom målemafiaens bevoktete grenseporter, kan jeg fortsatt beholde det du beskriver som "warm and fuzzy feeling inside":

    1: Også målemafiaen er mennesker med følelser. Jeg syns historien bak de produktene jeg har valgt er spennende i seg selv, og gir god warm fuzzyness selv uten rør, dyre kabler eller klasse A.
    2: Disse aktive sakene kan jo kobles til annet utstyr, og der kan man jo velge hva som helst. Selv har valgt en dac/ forforsterker som sikkert er dyrere enn strengt tatt nødvendig, men den gir meg den godfølelsen man gjerne oppnår når man bruker penger på deiligheter fra Japan. Dessuten har jeg jo vinyl, og det er jo stappfullt av følelser, sjarm og nevroser.
    3: Om du ender opp med å velge PC, DSP og aktivt system blottet for sjel og varme, kan du alltids skaffe deg nevroser et annet sted: Begynn med fluefiske, eller lag et parallellt hifiunivers med hodetelefoner: Da kan du more deg med hifi og musikk uten å blakke deg. Jeg er endt opp med et par sett hodetelefoner og tre-fire forsterkere - fra Topping til rør - og koser meg med forskjellene.

    Hold oss oppdatert Makrellen, dette er moro, og jeg tror du befinner deg i et landskap som er interessant for mange.

    hvego
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Min motstand mot aktive delefiltre er at det er en PC som har ansvaret for dem, og jeg vet at PC-er kræsjer innimellom. Når det er sagt så er noen av mine drømmehøyttalere avhengige av aktive delefiltre…

    At softwaren i en aktiv høyttaler krasjer tror jeg ikke er spesielt vanlig. Så det ville jeg ikke vært spesielt bekymret for.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Takk for innlegg, @hvego!

    Jeg ser at dette absulutt er ting jeg må vurdere seriøst. En utfordring er det tekniske, føler at jeg må "begynne på ny", mens tradisjonelle oppsett er en del av oppvekst og ungdom. Er glad i Linux, det kan muligens være en fordel på datasiden. Det ser utansett ut for at DPS er noe jeg må forholde meg til, enten tradisjonellt eller aktivt. Ser faktisk frem til akkurat det!

    Dette vil ta noen år, neste år får jeg en heftig økonomisk forpliktelse. Tanken er å gjøre det tradisjonellt, kjøpe komponenter og spare i mellom, om et års tid. Men jeg klarte ikke holde meg vekke fra det, derav posting her!

    Nå er jeg jo faktisk en HiFi-sentralen veteran, med snart ti år fartstid! Det første tiåret gikk med til å lure på om jeg skulle kjøpe nytt eller brukt. Det neste tiåret får jeg bruke til å gruble over aktivt vs passivt. I mellomtiden har tanker om alder sneket seg inn, derav denne posten, haha.

    Når jeg har fått kjøpt det første hovekomponentet tenkte jeg å starte en egen tråd, der jeg kan spør HiFisentralen til råds om fortsettelsen, og bygge opp anlegget slik.
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.800
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Takk for innlegg, @hvego!

    Jeg ser at dette absulutt er ting jeg må vurdere seriøst. En utfordring er det tekniske, føler at jeg må "begynne på ny", mens tradisjonelle oppsett er en del av oppvekst og ungdom. Er glad i Linux, det kan muligens være en fordel på datasiden. Det ser utansett ut for at DPS er noe jeg må forholde meg til, enten tradisjonellt eller aktivt. Ser faktisk frem til akkurat det!

    Dette vil ta noen år, neste år får jeg en heftig økonomisk forpliktelse. Tanken er å gjøre det tradisjonellt, kjøpe komponenter og spare i mellom, om et års tid. Men jeg klarte ikke holde meg vekke fra det, derav posting her!

    Nå er jeg jo faktisk en HiFi-sentralen veteran, med snart ti år fartstid! Det første tiåret gikk med til å lure på om jeg skulle kjøpe nytt eller brukt. Det neste tiåret får jeg bruke til å gruble over aktivt vs passivt. I mellomtiden har tanker om alder sneket seg inn, derav denne posten, haha.

    Når jeg har fått kjøpt det første hovekomponentet tenkte jeg å starte en egen tråd, der jeg kan spør HiFisentralen til råds om fortsettelsen, og bygge opp anlegget slik.
    Kjøpe brukt og eller demo er alltid fornuftig med tanke på verdi tap ved videresalg.…Og har man lyst til å teste ut forskjellige tilnærminger er brukt en god måte å starte opp med uavhengig av pris og topologi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn