HiFi-betrakninger...eller Cobalt?

A

Antonx

Gjest
Når jeg nå skulle skifte ut mitt gamle anlegget stusset jeg litt over dem som stadig skifter komponenter. Nå skjønner jeg det godt! Sitter hjemme og tenker, hmm, dette kunne vel ha lydt enda bedre :-/ Bare én uke etter innkjøpene!
Det låter bra men ser forbedringspotensialer. Jeg er HiFi syk..  ???
Eller er det fordi forsterkeren ikke er innspilt at jeg synes det er lite bass. (må prøve å flytte rundt på høyttalerne) Er nok fortsatt litt lyst og en smule spisst på enkelte cd´er.
Eller må man bare leve med at en del CD-innspillinger aldri vil låte optimalt uansett? Jeg merker nå at jeg blir selektiv angående innspillingskvaliteten når jeg vil høre på musikk. Før var det selve musikken som var i fokus.
Hvordan har dere det med musikken dere liker men som låter fælt?
Eller er det noe med anlegget mitt?
 
R

Rojoh

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Det fullt mulig å sette sammen et anlegg som gir stor lytteglede på så og si nesten all musikk/innspillinger. Tør jeg forslå å skifte ut JM-Labene med et par Eposer neste gang du skal ut og handle?

Mvh. Johan
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Re: HiFi-betrakninger

Hvordan er rommet ditt? Mye nakne, harde flater? Udempede førsterefleksjonspunkter? Ikke gå i fella og bytt i hytt og pine før du er sikker på at den viktigste komponenten - rommet - er i orden. Husk at rommet også kommer til å være fellesnevner for alt utstyret du kjøper...
 
A

Antonx

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Hvorfor er det så store forskjeller med mitt anlegg da?
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Re: HiFi-betrakninger

Må jo gi ting litt tid den ampen din må nok ha over 100 timer for å våkne orntlig til liv
 
A

Antonx

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Jeg har dempet rommet. Saken er at det låter veldig bra med gode innspillinger, men ikke med mange andre album.
 
R

Rojoh

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Dette står på Epos' hjemmeside:

"Originally founded by Robin Marshall and introduced to the hi-fi market in 1983, Epos continues to be one of those loudspeakers people aspire to own.

In 1999 Michael Creek purchased the brand.

Having had the opportunity to work closely with Robin Marshall for several years beforehand, it became apparent to Michael Creek that there was a great synergy between Creek electronics and Epos loudspeakers. The underlying philosophies of both company founders were undoubtedly similar"


Mvh. Johan
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Re: HiFi-betrakninger

Hvorfor er det så store forskjeller med mitt anlegg da?
Det er stor forskjell på produksjonene merker selv det på mitt anlegg har du ei plate med ræv lyd ja da låter det ræv da :mad:
 
R

Rojoh

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Det er stor forskjell på produksjonene merker selv det på mitt anlegg har du ei plate med ræv lyd ja da låter det ræv da :mad:
Hvis det er slik du synes det skal være, så velbekomme... ;)

Mvh. Johan
 
A

Antonx

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Brennes det CD´er med dårlig lyd vil selvfølgelig ingen anlegg trylle.
Men det er vel forskjeller på anlegg hvor dårlig det høres?
Skulle vel tro det er et kvalitetstegn at det er så store forskjeller?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Re: HiFi-betrakninger

Litt spiss top og litt lite trøkk i bassen er jo en ganske god beskrivelse av Cobalt serien. Hva med å prøve med en litt mørkt klingene forsterker? Med følsomhet på 91db så kan det sikkert fungere velig bra med rørforsterker også.
 
B

bamsemann

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Brennes det CD´er med dårlig lyd vil selvfølgelig ingen anlegg trylle.
Men det er vel forskjeller på anlegg hvor dårlig det høres?
Skulle vel tro det er et kvalitetstegn at det er så store forskjeller?
Jeg kan garantere at det ikke er forsterkern , hvis du syns at toppen blir litt lys/anstrengende er nok ikke jm lab noe for deg.

Jeg har hørt massevis med jm lab, og flere i gjengen har eid jm lab inklusive meg selv.

Jeg personlig orker ikke den agresive lyden til jm lab, prøv en annen høyttaler og du får musikkgleden tilbake i bøtter og spann.

bamsemann.. :)
 
C

cosmos

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

enig. jmlab er en av de særeste merkene jeg har hørt. fatter ikke begeistringen på avforum osv, de har egentlig ingenting å stille med på noen områder...
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Re: HiFi-betrakninger

Hei!

Fælt som folk her har imot JM Lab.... Ja, jeg er enig i at JM Lab KAN låte lyst og skarpt - de formidler jo en del energi i "toppen". Men de kan også låte riktig så bra, som du også forteller om.

La nå den nye forsterkeren få noen timer på seg før du tenker høytalerbytte. Og ikke bare skal den spilles inn - det foregår jo også en tilvenningsprosess i deg.

Og siden du åpenbart før har likt og også nå liker lyden fra dine JM Lab Cobalt 816S, så ville jeg sett på andre løsninger først.

Tenker da på bytte av kabler. Der er det mye å hente! Jeg opplevde i alle fall en utrolig forbedring ved bytte/oppgradering av høytalerkabler da jeg hadde JM Lab.

Jeg gikk fra Super Flatline til Red Dawn (Nordost). Mange vil nok si at man IKKE skal bruke Nordost på JM Lab, og det med rette. Men det funka i alle fall hos meg. Denne oppgraderingen gjorde (hos meg) at det jeg før opplevde som litt "rå" diskant ble borte og erstatta av en mer "silkemyk" variant. Og oppløsningen ble bedre. Både i diskant og ikke minst bass.

Jeg sier IKKE at du skal søke løsning i Nordost/Flatline, men at en oppgradering av høytalerkabler KAN være veien å gå. At en mer oppløst kabel faktisk kan være det du trenger, selv om man skulle tro at man heller trenger en som demper problemet.

Men først - la forsterkeren få noen flere timer på seg! :)

Arild
 
B

bamsemann

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Jeg tror/mener at jm lab er et høyttalermerke du enten liker eller rett og slett ikke orker.

At de er lyse/tynne og har tendenser til å være slitsomme på øret er det ingen tvil om.

At de samtidig er stramme og lynhurtige i bass og mellomtone er det ingen tvil om.

Hvis du liker/orker den agresive lyden til jm lab er det jo greit, men syns du at lyden blir vel slitsom er det ingen vei utenom, du kan bytte kabler cd spillere forsterkere alt du vil om igjen og om igjen, men det vil ikke hjelpe, da må det til et høyttaler bytte, desverre...

bamsemann.. :)
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Re: HiFi-betrakninger

Ikke fortvil, gled deg over de platene som låter bra. Noen påstår at en kan komponere att anlegg som lyder bra på alle typer musikk. Det kan for såvidt være mulig med cost no objekts. Men først må du rigge et meget stort rom ved hjelp av en akustiker. Deretter må du regne med dessverre å kjøpe meget dyrt utstyr. Egen strøm må du ha. Du risikerer å bruke + 500 store før du har kjøpt anlegg.
Jeg går etter det optimale som er mulig i mitt lytterom. Da har jeg selvsagt gjort optimalt utifra møblering og passe demping. Derreter har jeg kjøpt det som er kulest lyd på med min favoritt musikk. Mange snakker om hifi som en absolutt kvalitet . Det er tull etter min mening. Hi fi er det som for deg gir mest glede på din musikk. F.eks liker du danz og syntes at det er moro med mye bass, lyder det ikke bra med Bethovens stykerkvartett. Sånn er det bare. Alikevel har jeg gått etter så nøytral lyd som mulig, fordi jeg spiller mange slags typer musikk. Dette er vanskelig og må forklares med konkret eksempel. Jeg digger elektrisk jazz fusion. Anlegget mitt kan gjengi en live plate med Weather Report live, med realistisk lyd. Men samtidig kan jeg ikke skremme naboene hver kveld. Såååå jeg har komponert ett sytem som lyder fett, også på meget lavt volum. Dette går da dessverre utover oppløsning og mikrodetaljer i mellombassen på klassik musikk. Men dette er noe jeg kan leve med, og det er ett bevisst valg.
Og OBS!!!!! Jeg bytter utstyr sjelden. Tar meg god tid, slik at jeg er sikker på hvilken dings som gjør hva. Sparer også lenge slik at jeg ikke søler bort penger på en for rimelig ting, som jeg ikke blir fornøyd med lenge. Dette er min egen oppskrift. Og selvsagt er det moro å bytte. Men ha tolmodighet. Har en kamerat som bytter rør så ofte, så vi fleiper med at han liker lyden av uinnspilte rør, he ,he.
Når jeg nå skulle skifte ut mitt gamle anlegget stusset jeg litt over dem som stadig skifter komponenter. Nå skjønner jeg det godt! Sitter hjemme og tenker, hmm, dette kunne vel ha lydt enda bedre :-/ Bare én uke etter innkjøpene!
Det låter bra men ser forbedringspotensialer. Jeg er HiFi syk..  ???
Eller er det fordi forsterkeren ikke er innspilt at jeg synes det er lite bass. (må prøve å flytte rundt på høyttalerne) Er nok fortsatt litt lyst og en smule spisst på enkelte cd´er.
Eller må man bare leve med at en del CD-innspillinger aldri vil låte optimalt uansett? Jeg merker nå at jeg blir selektiv angående innspillingskvaliteten når jeg vil høre på musikk. Før var det selve musikken som var i fokus.
Hvordan har dere det med musikken dere liker men som låter fælt?
Eller er det noe med anlegget mitt?
 
A

Antonx

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Ja ja, selv om Cobaltene ikke akkurat var hovedtemet mitt er jeg redd jeg må ta en nye runde om jeg skal beholde dem.
Jeg er enig med Bamsemann. Jeg vet at hverken Jungson eller Creek har en slik karakteristikk. Creek er ikke den forsterkeren som sparker mest fra seg men det burde holde til lettdrevne HT.

Må nok ta en ny runde om jeg ikke må bytte HT for å bli 100% fornøyd.
Saken er nok om jeg ønsker at middelmådige opptak skal komme igjenom systemet med æren i behold og ikke bare de spesielt gode.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Re: HiFi-betrakninger

Er enig i lydbeskrivelsene til Bamsemann, men mener det er fullt mulig å justere lyden med f.eks andre høytalerkabler.

Det ligger f.eks WW Eqinox 3+ m.fl på bruktbørsen...

Blir spennede å høre hvordan du løser utfordringen! :)

Arild
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Re: HiFi-betrakninger

Jeg tror/mener at jm lab er et høyttalermerke du enten liker eller rett og slett ikke orker.

At de er lyse/tynne og har tendenser til å være slitsomme på øret er det ingen tvil om.

At de samtidig er stramme og lynhurtige i bass og mellomtone er det ingen tvil om.

bamsemann.. :)

Selv om du HAR svaret og kan være så kategorisk sår jeg likevel tvil om at Jm-lab ER lyse/tynne!!!!.
tror ikke det vil være dekkende beskrivelse for lyden hos meg men det spiller diskant og har tempo så vil du ha lukket og slapp lyd velg noe annet.

(Beklager kunne ikke dy meg med all denne sannhetseierskapen som proklameres her)
mvh
Kjetil
 
B

bamsemann

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Selv om du HAR svaret og kan være så kategorisk sår jeg likevel tvil om at Jm-lab ER lyse/tynne!!!!.
tror ikke det vil være dekkende beskrivelse for lyden hos meg men det spiller diskant og har tempo så vil du ha lukket og slapp lyd velg noe annet.

(Beklager kunne ikke dy meg med all denne sannhetseierskapen som proklameres  her)
mvh
Kjetil
Uffda! La meg si det slik, jeg mener ikke at jm lab er et dårlig lydende høyttaler merke, men de har spesielle egenskaper, og hvis du liker de egenskapene er det merket for deg.

Men at de har en slank signatur med en litt tendens til å være frampå i øvre mellomtone og diskant kommer man ikke bort fra, og de slukner også veldig tidlig i bassen.

Men de har samtidig en lynhurtig mellomtone og bass, så at de rocker er det ingen tvil om.

Jeg kjøpte et par electra 906 i signatur finish som jeg syns var råleklre, og jeg ville virkelig få de til, samtidig hadde en venn et par mini utopia, vi endte begge to med å selge dem da de ikke passa til den lyden vi ville ha.

De er ikke hva jeg  liker, men kanskje hva andre liker.

bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Ja ja, selv om Cobaltene ikke akkurat var hovedtemet mitt er jeg redd jeg må ta en nye runde om jeg skal beholde dem.
Jeg er enig med Bamsemann. Jeg vet at hverken Jungson eller Creek har en slik karakteristikk. Creek er ikke den forsterkeren som sparker mest fra seg men det burde holde til lettdrevne HT.

Må nok ta en ny runde om jeg ikke må bytte HT for å bli 100% fornøyd.
Saken er nok om jeg ønsker at middelmådige opptak skal komme igjenom systemet med æren i behold og ikke bare de spesielt gode.
Creeken er en sterk 90watter, når forgjengern til 5350se ble testa i stereophile gjorde testern forsterker dødar testen på den, han kobla opp med et par tungdrevne høyttalere med vanskelig impedans kurve en høyttaler som knekker mange forsterkere.

Men creeken klarte seg med glans, testern sa at det var det mest spennende produktet han hadde testa på fire år, og endte opp med å kjøpe creeken.

bamsemann.. :)
 
C

cosmos

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

250VA og 30.000uF er ikke innholdet i det man kan kalle en sterk 90watter men...bra låter den sikkert. ble vel omtalt i stereophile som en av de beste integrerte på markedet i den klassen
 
A

Antonx

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

Det er vel slik at mange eiere vil forsvare sine egne. Jeg er ikke der ennå, så jeg er enig i det Bamsemann sier. Men det er ikke snakk om mye, ikke er de dårlige nedover heller, men litt slanke er de nok. Ei heller er jeg i tvil om at dette er gode høyttalere om disse svakhetene ikke er viktige for eieren.
Men det er kanskje ikke riktig høyttaler for meg. Men det kommer jo en ny serie fra JMlab som jeg tror skal være bedre (de skal visst endre signatur). André har ikke lov til å si noe ennå, men han sa i allefall at han likte diskanten. Og det sier kanskje noe om at han vet om svakheten selv om han naturlig nok ikke vil snakke om det (med et lass cobalter bak seg, he he). Eller Monitor Audio? Jeg har bytterett hos HiFi huset.
Jeg har ingen tro på at kabler skal løse dette. Det var ikke noe problem å høre forskjeller på forsterkere men da jeg prøvde å skifte signalkabler ga jeg fort opp.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Re: HiFi-betrakninger

Hva med å gjøre et forsøk på å 'temme' JMlabene med noe som garantert virker? Sett en Behringer DEQ2496 (med målemic) på en tape-sløyfe og juster inn lyden til der du liker den best. I tillegg får du mulighet til å få ryddet opp i evt. uønskede topper og dipper i frekvenskurven i rommet ditt (... og all erfaring tilsier at du har noen, uansett hvor bra du tror du har dempet).

Koster ca. 4000 med mikk, så gratis er det ikke. Men muligheten for suksess er i hvertfall uendelig mye større enn ved å leke med kabler det neste halve året... ;)
 
B

bamsemann

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

P.S. Jeg er ikke betalt av dynaudio...

bamsemann.. :)
 
A

Antonx

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

He,he. skulle vel tippe at alle er Dynaudio?

Jeg kan jo alltids ta en prøvelytting.
Men jeg stresser ikke.........av erfaring.
 
B

bamsemann

Gjest
Re: HiFi-betrakninger

He,he. skulle vel tippe at alle er Dynaudio?

Jeg kan jo alltids ta en prøvelytting.
Men jeg stresser ikke.........av erfaring.
De siste var krix equinox...

Men det finns mange bra høyttalere Antonx, du finner helt sikkert ut av hva du vil gjøre...

bamsemann.. :)
 
A

Antonx

Gjest
Ja, jeg taper noen tusninger, men men. Noen erfaringer rikere og trolig en ny morsom høyttalerjakt.
Hører på Bright Eyes nå. Høyt. Det burde ha lydt bedre... rett og slett.
Jeg har hørt Cobaltene sammen med 6 forsterkere og 2 CD-spillere her hjemme så jeg burde kjenne dem. Temmet noen av dem Cobaltene? Nei. Kanskje Thule, men den temmer alle for mye, hehe. Å dekke hele stuen med lydmatter har jeg ikke lyst til. 6 av dem får holde.

Hvor lang tid tok det før Creeken ble innspilt? Og Hvordan endret den seg da?

Men neste uke skal jeg bare nyte Island :D og ikke tenke lyd. Det trenger jeg!
 
A

Antonx

Gjest
Satte på Faithless nå på full styrke.. Dette skal trøkke alså.....
Gjør det det?
Nei, det mangler noe i bunnen. Og det låter hardt i toppen.
ahhggrrr..
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Å si at JMlab høyttalere låter spisst og ikke har noen kvaliteter er tullprat! Men det er stor forskjell på Cobalt serien vs. electra (ny og gammel) og utopia serien. Electra og utopia serien har langt mere oppløst diskant. Utopia serien har også mye mer muskler i de nederste frekvensene enn cobalt og electra serien.
JMlab er tildels kilne på hva slags effektforsterker de blir drevet av. ML, Krell, Bryston, Pass og diverse rør kreasjoner fungerer veldig bra, men f.eks rimeligere merker som Rotel og Vincent låter ikke så bra.
 
A

Antonx

Gjest
Hvilke høyttalere sparker men er snille nok i topplokket?Men samtidig  får Holly Cole og gitarene til briljere med varme og glød?
Kan jeg lett tegne ned arrangementet i konsertsalen også? Uten å bli blakk?
Hvor er den?
???
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Re: HiFi-betrakninger

.............Men de har samtidig en lynhurtig mellomtone og bass,.........)

Skulle nesten tro at du prøver å innbille meg at de spiller eks. 200Hz raskere enn andre høytalere ???

Welcome to the real world..............ta et grep på rommet først, så kan du kose deg med kabler til slutt ;)
 
I

ijustpop

Gjest
Focal lager mye bra de, men spiller du mye musikk av typen Bright Eyes høyt hadde jeg kanskje gått for noe annet.

Forsterkeren din er det ingenting i veien med. Litt mer usikker på cd-spilleren din. Har aldri hørt den selv.
 
Topp Bunn