HiFi-betrakninger...eller Cobalt?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
jeg spiller mye akustisk og kvinnevokal av typen Tori Amos, Sinead O`Connor på mine electra 926 (snart Diva utopia BE :) ) og har ikke noe spessielt problem med spiss eller hard diskant, så lenge ikke innspillingen er dårlig da...
 
A

Antonx

Gjest
Det er nettopp det som er problemet mitt. Jeg vil ikke bare spille rolige myke kvinnestemmer på veldig gode innspillinger.
 
A

Antonx

Gjest
Hmm Røyksopp.. her ble det liv i membrandene gitt :)
Har A.M. plata overdrevet bass??
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Prøv portishead -Dummy den skiva er full av dypbass og vakker kvinnevokal.
 
C

cosmos

Gjest
du må ha softdome. alu har en kjip egensignatur. lett å overstyre og gi lyder som ikke bør være der.
klarer å skille de ut hver gang
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
du må ha softdome. alu har en kjip egensignatur. lett å overstyre og gi lyder som ikke bør være der.
klarer å skille de ut hver gang
Keh? Ikke all verdens erfaring?
 
C

cosmos

Gjest
lol
jeg har hørt de fleste kjente høyttalere med metalldome i norge og klarer lett å skille ut den fra softdomer. ikke all verdens hørsel?

det er en grunn til at flere selskaper sverker til softdom. den har helt annen oppførsel.
tror du liksom at vibrasjonen av stål vil oppføre seg på samme måte som alle andre materialer?

mulig forskjellen blir mindre i sære dyre prisklasser. men ala høyttalere under 10-15k er det signifikante forskjeller her
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Merkelig at f.eks Wilson audio bruker metalldome, til og med fra focal. opg da snakker vi ikke engang om beryllium varianten. B&W bruker også aluminium i mange av sine høyttalere, det er kun siste generasjon de har begynt å bruke diamant.
Metalldome er ikke nødvendigvis hardt å høre på, det avhenger av konstruksjonen.

edit: Vanvittig fett system du har der Viking :) legg ut noen fler bilder da.
 
B

bamsemann

Gjest
du må ha softdome. alu har en kjip egensignatur. lett å overstyre og gi lyder som ikke bør være der.
klarer å skille de ut hver gang
Er helt enig med cosmos, metalldomer har en spesiell signatur.

Softdomer har en mye mykere mer behagelig måte å spille på ..

bamsemann... :)
 
B

bamsemann

Gjest
Å si at JMlab høyttalere låter spisst og ikke har noen kvaliteter er tullprat! Men det er stor forskjell på Cobalt serien vs. electra (ny og gammel) og utopia serien. Electra og utopia serien har langt mere oppløst diskant. Utopia serien har også mye mer muskler i de nederste frekvensene enn cobalt og electra serien.
JMlab er tildels kilne på hva slags effektforsterker de blir drevet av. ML, Krell, Bryston, Pass og diverse rør kreasjoner fungerer veldig bra, men f.eks rimeligere merker som Rotel og Vincent låter ikke så bra.
Jm lab låter lyst, det er ingen tvil om det, jeg har selv eid electra 906 mens en venn eide mini utopia, og orka ikke noen av dem.

De låt mye mer likt enn ulikt hvis du skjønner, men hvis du liker den lyse friske litt agresive spillestilen til jm lab
så er det høyttaleren for deg.

Men her er det jo tydelig at Antonx har kommet til et metningspunkt med jm lab, og da er det bare bytte til et annet merke som hjelper.

Jeg sier ikke dermed at jm lab er et dårlig produkt, men at det er lyst og har en agresiv måte å spille på er et fakta.

bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest
Ja, jeg taper noen tusninger, men men. Noen erfaringer rikere og trolig en ny morsom høyttalerjakt.
Hører på Bright Eyes nå. Høyt. Det burde ha lydt bedre... rett og slett.
Jeg har hørt Cobaltene sammen med 6 forsterkere og 2 CD-spillere her hjemme så jeg burde kjenne dem. Temmet noen av dem Cobaltene? Nei. Kanskje Thule, men den temmer alle for mye, hehe. Å dekke hele stuen med lydmatter har jeg ikke lyst til. 6 av dem får holde.

Hvor lang tid tok det før Creeken ble innspilt? Og Hvordan endret den seg da?

Men neste uke skal jeg bare nyte Island :D og ikke tenke lyd. Det trenger jeg!
I henhold til de som har testa creek trenger den ca 200timer.

Den blir stadig glattere i mellomtone og diskant, samtidig føler jeg at den blir mer og mer tight og sparker mer i bassen, den er veldig god på rytme og timing.

Den har en stor frodig og glansfull mellomtone.

bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest
Hvilke høyttalere sparker men er snille nok i topplokket?Men samtidig  får Holly Cole og gitarene til briljere med varme og glød?
Kan jeg lett tegne ned arrangementet i konsertsalen også? Uten å bli blakk?
Hvor er den?
???
Jeg bruker jo creeken på dynaudio focus 110, med en musical fidelity a3,2 cd spiller.

Og det spiller med god kropp, glansfullt, behagelig, stort presist lydbilde med klar fokus, toppen er super delikat allerede nå på ca 70 timer.

Jeg skal prøve å ikke overdrive dynaudiobiten, men de lager noen av verdens aller beste elementer.

Det finns selvfølgelig mange andre veldig gode høyttalermerker, men jeg har falt for den kroppslige delikate superoppløste lyden til dynaudio.

Det er jo tydelig at du ikke er fornøyd med lydsignaturen til jm lab, ellers hadde vi jo ikke hatt denne diskusjonen her.

bamsemann.. :)
 
A

Antonx

Gjest
Stativhøyttalere? har du subwoofer i tillegg?
Jeg er mest interesert i gulvmodeller.
 

Accuphase

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2005
Innlegg
103
Antall liker
5
Cobalt trenger minst 2-300 timer før de spiller bra, har selv hatt ett par og vil si att de er noe av det beste til prisen.
 
B

bamsemann

Gjest
Stativhøyttalere? har du subwoofer i tillegg?
Jeg er mest interesert i gulvmodeller.
Ja det finns masse bra gulvstående høyttalere, du får lytte litt rundt Antonx.

Du får det helt sikkert til!

bamsemann.. :)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Hvilke høyttalere sparker men er snille nok i topplokket?Men samtidig  får Holly Cole og gitarene til briljere med varme og glød?
Kan jeg lett tegne ned arrangementet i konsertsalen også? Uten å bli blakk?
Hvor er den?
???
Jeg har en anbefaling, og den er norsk. Man kan si at det er den rake motsetningen til JMLab. De er snille, varme og behagelige i toppen, samtidig som de har en kjapp og presis bass med tyngde. Generelt fyldig og meget musikalsk lyd. Navnet på merket er Patos. Anbefaler da først og fremst Patos Lyric 402 (ca 11900,-).
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg har en anbefaling, og den er norsk. Man kan si at det er den rake motsetningen til JMLab. De er snille, varme og behagelige i toppen, samtidig som de har en kjapp og presis bass med tyngde. Generelt fyldig og meget musikalsk lyd. Navnet på merket er Patos. Anbefaler da først og fremst Patos Lyric 402 (ca 11900,-).
Jeg støtter PP her, de spiller musikk så det svinger, og de klarer virkelig å trykke ut bass.

bamsemann.. :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Det har jeg hatt lyst til å foreslå lenge. Prøv å få lånt med ett sett hjem, og nyt :)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Hehe...De er vel ikke noen design-bomber akkurat, selv om de faktisk er ganske flotte:) Men lyden er veldig bra. Er vel bedre med kjempebra lyd enn ytre design? I hvert fall i denne prisklassen.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg synes faktisk de er ganske flotte når de kommer inn i stua. Ikke spesiellt fotogene, mye penere i virkeligheten. Jeg er ihvertfall blitt veldig glad i patos designet så vel som lyden.
 
A

Antonx

Gjest
hmm..spørsmålet er hvilken gjeng jeg vil være med i da.. ;D
Må bli den kuleste selvfølgelig. Dynaudio gjengen, Patos gjengen o.s.v.
Jeg har ikke tatt et endelig valg, men akkurat nå spøker nok medlemskapet i Focal gjengen.. :p
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Alle mot alle ;D
BTW: Glimrende tråd du har startet. Følger med hele tiden.
Blir spennende å se hva du ender opp med.
Nok et hett tips, dog designet er ganske 1980: Krix apex3, eventuellt lyrix gold. Apex i rette rommet med en god forsterker spiller helt utrolig. Utrolig oppløst og nøytral, og med kjellerdyp og deilig definert bass. En høyttaler som får alt for lite fokus IMO.
 
B

bamsemann

Gjest
men de ser veeeldig kjedelige ut...
Finishen er vel ikke nr 1. nei, men de spiller veldig bra.

Kan du leve med finishen får du en veldig god høyttaler uten å tømme lommeboka.

Eller så er kanskje en krix apex3 en godsak, jeg hadde krix equinox, og den imponerte stort.

Ellers så har du jo gromlyden til dynaudio da, et par brukte focus 220 tror jeg hadde vært et blinkskudd!

bamsemann.. :)
 

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
356
Antall liker
44
Har sett litt her, skjønner ikke helt det med Dynaudio, de er jo helt døde dynamisk i forhold til Focal. Hadde et par Confidence3 hjemme .Spillte helt fint når det var akustisk og rolig musikk, satte på rock da ble de Kjedlige , trege. akkurat som om jeg hadde hengt et teppe foran. ;) i forhold .
 
A

Antonx

Gjest
Jeg kommer nok til å bruke noen uker på å finne riktig HT. I dag reiser jeg til Island :D

Kommer til å vurdere:

Vienna Acoustics, Mozart Grand/Bach Grand
Sonus Faber,  Conserto Domus
Dynaudio Focus 220 (og andre modeller)
System Audio 1750
Monitor Audio Gold 20
Ny modell fra JMlab som kommer (juni?)
B&W 704
Tannoy Eiris DC3
Epos
Usher 6311
Krixs
Patos
Triangle

Må forholde meg til de som selges på østlandet.
Da har jeg vel mange svar fre de som kjenner disse når jeg er tilbake ;)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Vurder også system audio 1550. Tiltross for at denne er billigere enn 1750 så skal du ikke se bort fra at du vil like den like godt/bedre.
Var nettopp å hørte begge to og jeg likte virkelig begge to, men er usikker på hvilken jeg likte best.
 
A

Antonx

Gjest
Jeg hadde jo SA 1750 som favoritt før jeg fikk Cobalt-tilbudet. Men det var flere HT der ute jeg ikke visste om og budsjetter har det med å sprekke ::)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Hva med Dantax da? De er jo på frammars. Virket i alle fall sånn da jeg var innom El-kjeden her på Røros i helga ;) hehe:p
 
H

Homarhus

Gjest
Bytt til Proac Responce 1SCE eller Proac studio 140.
Hør hva Tor på Lyric har å si om Jm-lab. Han importerte Jm-lab før Hehe!
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg kommer nok til å bruke noen uker på å finne riktig HT. I dag reiser jeg til Island :D

Kommer til å vurdere:

Vienna Acoustics, Mozart Grand/Bach Grand
Sonus Faber,  Conserto Domus
Dynaudio Focus 220 (og andre modeller)
System Audio 1750
Monitor Audio Gold 20
Ny modell fra JMlab som kommer (juni?)
B&W 704
Tannoy Eiris DC3
Epos
Usher 6311
Krixs
Patos
Triangle

Må forholde meg til de som selges på østlandet.
Da har jeg vel mange svar fre de som kjenner disse når jeg er tilbake ;)
Der har du en fin liste Antonx, du finner garantert en super høyttaler blant dem.

Lykke til..

bamsemann.. :)
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Mye meninger om FocalJMlab her ;D Må innrømme at de er "friske" i diskanten, men i positiv forstand i mine ører. Nydelig mellomtone også. Kjørte mine 816 på Copland amp tidligere, og var godt fornøyd med lyden. Savnet muligens litt i bunn, dog..(koblet da til sw 700 sub, og var ok fornøyd) Så byttet jeg til rør amp, og da skjedde det ting! For en bass :D Koblet aldri inn sub`en for å prøve engang, og er temmelig fornøyd med hele frekvensområdet pr.d.d. Hvis jeg kobler de til hjemmekinoanlegget låter det bare trist, tynt og blodfattig i forhold til både Copland og Cayin rør ;)

De trenger også å spilles godt inn, som nevnt av andre..
 
Topp Bunn