HI-FI forhandlere og navlebeskuelse

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Jeg har jobbet i hifi butikk. og jeg hadde gått på nettet for å finne vei og hjelpe kunden. Men hadde jeg vært kunden, så hadde jeg aldri gått til en konkurent for å spøre om veien til den nevte butikken.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.917
Antall liker
8.203
Torget vurderinger
1
En ting jeg hater så er det at forhandlere prater dritt om andre merker og forhandlere. De verste jeg har opplevd i så henseende er Geir på Asylet og en god nr to er Tor på Lyric. Det verste med Geir er jo at så snart de ikke lenger har et merke så er det drit. Hvis de begynner med et nytt så er det plutselig kjempebra selv om det var drit for et år siden.

For en stund siden var jeg på Hifiklubben i Grensen for å høre på B&W 804s. Etter div dårlige erfaringer i andre butikker så ville jeg teste dem litt ved å snakke varmt om andre merker. Den personen jeg snakket med hadde en veldig god innstilling til dette og holdt en objektiv profil synes jeg. Det ble en fin samtale om hifi og jeg fikk lyst til å komme tilbake.

Kjempebra, men det burde jo være en selvfølge egentlig.
Jeg kan signere under på den der.

Mvh.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ble det nye høyttalere på deg da Jan Terje? Godt å se at du har kommet deg ut av ditt B&W koma ;D
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Skulle nesten tro at du jobbet i sentrale Oslo.  Den hverdagen du beskriver, kjenner jeg så altfor godt igjen. Er glad jeg hoppet av den karusellen. Gjennom 90-tallet og utover, tør jeg påstå at gjennomsnittkunden har blitt mer og mer bedriten. Hvorfor det har blitt slik, kan en jo lure på. Generelt virker det som folk flest har blitt mer selvgode og egoistiske. For hver enkelt kjip ekspeditør, tror jeg nesten du finner 100 rasshøl av noen kunder. Er ikke så glad i å gå i butikker, men syns å oppleve mye agresjon og drittslenging. Ved et par tilfeller, har jeg selv som kunde blandet meg inn ovenfor ufine kunder, og gjort situasjonen regelrett pinlig for de.
For mange år siden var jeg på salgs og servicekurs hos et stort coachingbyrå. Kursholderen messet i det uendelige om hvor redde vi i butikk var for den 1% med vanskelige kunder. Jeg og mine kolleger protesterte heftig, og kjente oss ikke igjen i vår hverdag. Neida, ett år gikk, og på tide med nytt kurs. Samme leksa igjen. Nok ett år, og hva hadde skjedd? Samme foredragsholder som de to foregående år, en mann med over 10 års erfaring i jobben, måtte beskjemmet innrømme at vi på gulvet hadde rett. Over lengre tids mysteryshopping og overvåkning, skjønte de at vi slet med unormalt mange kjipe kunder. Hva som var virkelighet i en landsdel eller butikk, var ikke den samme et annet sted. Hva hjalp det oss? Ingenting, så lenge kjedeledelsen ikke gadd å høre på vår sak.
Avskaff verneplikten, og innfør 5 års pliktjobbing i butikk spør du meg.
Ja jobber så sentralt i Oslo som det kan bli.
Det er riktig som du sier, folk har blitt mer egoistiske, Det kan virke som om folks sosiale antenner har blitt mindre eller at de bare gir faen.
Jeg tror det har mye med disse forbrukerprogrammene. Der reporterene blir sett på som riddere på korsfarerferd blandt de vanntro...

Det hadde hjulpet mye om folk gadd å tenke gjennom hva de skulle gjøre eller si før de åpnet munnen, men det viktigste idag er åpenbart ikke å ha noe å si, men å bli hørt.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Ble det nye høyttalere på deg da Jan Terje?  Godt å se at du har kommet deg ut av ditt B&W koma  ;D
Von Schweikert spiller mer musikk enn BW - men har ikke hørt nye S -serie. Er for tiden veldig fornøyd med VR4 og fremdeles litt "småforelska" ;D

JT
 
S

stikken

Gjest
Hei!

JFS har glimrende service!
Fikk tilsendt en CDspiller av dem før jeg hadde betalt, og aldrig hvert i kontakt med dem før! :eek:
Dette skaper helt klart "gode kunder" 8)
Vh
S
 
S

stikken

Gjest
Tror ikke du kan skyte kjeden om du finner en selger som ikke er spesielt serviceinnstilt overfor en konkurrent.   :)

Det er ikke alle som forstår at god service og vennlig innstilling kan gi dem mer kunder og økt salg og positivt omdømme, selv om de viser veien til en konkurrent.

Men som i alle eventyr fikk dette jo en HAPPY ENDING!
;D
Hei!
Er ikke konkuranse "service skjerpende"? ::)
Vh
S
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.302
Antall liker
16.374
Sted
Østfold
Hei!

JFS har glimrende service!
Fikk tilsendt en CDspiller av dem før jeg hadde betalt, og aldrig hvert i kontakt med dem før! :eek:
Dette skaper helt klart "gode kunder" 8)
Vh
S
Men uten at det bør stille deg i noe dårlig lys så er jo det i høyestegrad risikosport. Om man gjør for mye av det vil man også lide tilsvarende tap på bunnlinja, noe som gjør at man må holde høyere priser.
 

Pauli

Medlem
Ble medlem
11.12.2006
Innlegg
7
Antall liker
0
Ja jobber så sentralt i Oslo som det kan bli.
Det er riktig som du sier, folk har blitt mer egoistiske,
Dette er vel noe som mange med meg oppfatter som et problem som vokser dess større bysamfunnet er.
Skal ikke på noen måte skjære alle under en kam, men er altså av den klare oppfatning at dess lenger ut på landsbygda man kommer dess mindre "egoisme" finner man.
Spesielt i uttrykk som f.ks. "vi fra hovedstaden" ligger det i mange tilfeller en nedlatende holdning som jeg ikke alltid er like fasinert av.
Ganske så "off topic" dette er jeg redd, men det opprinnelige emnet i tråden var vel ganske utdebatert allikevel......... :-/
 

gaseby

Medlem
Ble medlem
11.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Jeg er kanskje litt bortskjemt, men i sportsbutikker, kles butikker osv. så opplever jeg ofte at ekspeditørene hendviser meg (eller svarer når jeg spør) om andre butikker (andre kjeder) hvis jeg ikke finner det jeg er ute etter. Dette oppleves selvfølgelig positivt og gjør at jeg kommer tilbake. Skjønner egentlig ikke at hi-fi skal være anderledes.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
En ting er å være hyggelig, men det får være måte på hvor langt man skal dra det... Synes ekspeditøren burde sagt hvor butikken lå, men å be han finne det ut og i tillegg ta en alvorsprat i ettertid, høres ganske provoserende ut.

Ellers helt enig i at mange stiller urealistiske høye krav mtp sevice.
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg vil si han fyren som jobber for Drammen Hifi-center har den værste service instillingen av alle Hifi-selgere jeg har snakket med! Og nå synes ikke jeg det er noe ille å ikke si hvor konkurenten er.. Men selv hadde jeg sagt det. Uansett, han er en type jeg aldri kommer til å kjøpe hifi av. Grunnen er vel hvordan han prater og hvilken tone han fører, samt instilling. Alle andre merker er ræva enn hificenter produkter osv. Samt en gjennomført spydig tone hele veien, er bare noe av det jeg har opplevd med å prate med denne fyren! Dårlig anbefalinger for at han skal tjene mest.. osv..

Uansett, dette gjelder bare Drammen Hificenter, ikke de andre hificenter-kjede butikkene jeg har værdt i, som den i Tønsberg og Oslo. Ellers synes jeg det er veldig mange flinke hifibutikker, samnt selgere! Audioaktøren, Uppgrade Audio, Hifi-Guiden, Hifi-huset (når man får tak i han ;), Lyric Hifi, Best hifi, Norsk hifisenter, Motron, Hifiklubben i Drammen og Jf-sound systems. Tror faktisk det er alle butikkene jeg har værdt i. Så det er jo bra! En dårlig erfaring av 12 veldig bra, er jeg egentlig godt fornøyd med! :)
 

Nemesis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2002
Innlegg
125
Antall liker
3
Det må jeg si; vi har jammen to vidt forskjellige inntrykk av denne personen som jobber på HFC i Drammen, forutsatt at det ikke er ekstrahjelpen du omtaler. Særlig når du skriver "Alle andre merker er ræva enn hificenter produkter osv. Samt en gjennomført spydig tone hele veien, er bare noe av det jeg har opplevd med å prate med denne fyren! Dårlig anbefalinger for at han skal tjene mest.. osv.. ". Har snakket med han om hifi generelt og om diverse merker. Snappet ikke opp noen motforestilling til konkurrenters produkter. MEN i jobbsituasjonen vil det vil være naturlig å fremheve egne produkter?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Med all respekt å melde, Jan-Terje, men; du vet altså adressen til stedet du skal, men finner ut at til tross for dette, så skal du jaggu spørre konkurrenten om veien. Som f.eks: jeg skal til bertel o steen for å prøvekjøre en mercedes, jeg vet på forhånd akkurat hvor det ligger, men tror jaggu jeg skal stikke innom mazda-forhandleren like ved for å høre om veien. Hvor i all verdens rike ligger logikken i dette?? Og, hovrfor ender syndebukken opp med å være en butikkansatt som faktisk forklarer deg veien? Har du noen issues du trenger hjelp med? Sorry at jeg er såpass grov i målet nå, men dette er noe av det verste jeg har hørt på en stund. Ikke hat meg for alltid, nå da, men tenk i det minste over hendelsesforløpet her, du ser vel at noe skurrer?

Hva - har Herre Gud ett problem..  ??? fordi at jeg lurer på veien.. forstår ikke helt sammenhengen.

JT
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Hei.

Nei Maha, jeg hater deg ikke.  :) Ditt innlegg er ærlig og godt skrevet. Ja jeg visste navnet på gaten, men fant ikke beliggenheten.

Ærlig talt så ser jeg fortsatt ikke problemet med å spørre etter veien, jeg klarer faktisk ikke å se det, mulig jeg er snever?

Skal hifi-forhandlere (eller bilforhandlere som du trekker frem) leve med skylapper, gå i sin lissom-verden og late som om "konkurrenter" ikke finnes. Hva er egentlig problemet med at jeg spørr dem etter veien? At jeg minner ham om nettop dette, eller hva?

Hvis jeg lurer på beliggenhet til en bil-forhandler eller hifi-forhandler så tror jeg faktisk de respektive bransjene vet om hverandre. Det vil iallefall for meg være naturlig å spørre Ford etter veien til Volvo, forutsatt at dem ligger i NÆRheten av hverandre. Det samme gjelder med hifi, egentlig gjelder dette kanskje i større grad for hifi: folk flest eller betjeningen på Rimi kjenner sannsynligvis ikke til denne lille hifibutikken som ligger så kronglete og bortgjemt til.

Jeg er pragmatisk, etter å ha kjørt fram og tilbake en stund i disse bakgatene foretar jeg et grep som for meg der og da fremstår som det mest naturlige. Jeg synes fremdeles ikke det er en ond, frekk eller på noen måte en dårlig handling. I tillegg til å forhåpentligvis få greie på veien, får jeg samtidig snust, kikket og følt(kanskje lyttet) til Hifi senter kjedens produkter. Jeg er hifi-entusiast, min kjærlighet til hifi er stor, og HFK har mange lekre produkter - bl.a. Mcintosh  ;D Igjen: jeg er pragmatisk og slår to fluer i ett smekk. 

Jeg mener selgeren har ett issue, du mener jeg har ett issue. Fair enough, men sannsynligvis har en av oss mer riktig enn den andre. Når saken er gjennomprøvd grundig nok, belyst fra alle vinkler, og argumentert med alle de kjente etiske modeller i bakhodet.

Det kan i utgangspunktet dessuten være hundrevis av grunner til at jeg lurer på beliggenhet/vei. Kanskje jobber en bekjent av meg der, kanskje skal jeg utføre en jobb eller til naboen som bor i overetasjen. Så lenge jeg ikke blafrer med tusenlappene, vet du hvor JFS ligger? Jeg skal svi av disse..  :p Så må det være helt legitimt å spørre etter veien. Hvis det ikke lenger skal være greit så har samfunnet tatt en alvorlig feil vending.

Sånn generelt blir jeg blir bittelitt glad når noen spør meg etter veien. Det føles godt å kunne hjelpe til, på en uforpliktende måte og uten å kunne eller ville forlange noe tilbake. Dessuten, are for å minne deg på det: vårt samfunn er basert på frie markedskrefter.

Når det gjelder å bruke skylapper, lukke øya eller i overført betydning dra igjen gardina. For kort tid siden hørtes redde skrik og hyl i gata der jeg bor. Det hørtes også rabalder.. ved ettersyn går en sint mann i bar overkropp og sleper, ved hardt grep i armen, ei jente/ung kvinne etter seg. Det er altså kvinnen som skriker. For å gjøre historien kort: jeg går ut for å "hjelpe" henne, men det som forundrer meg MEGET er hvordan disse kan ha gått igjennom et helt byggefelt uten at noen har brydd seg??

Ja jeg ser at paralellen er litt på siden, men tankerekken som ligger i mellom disse to episodene er reell.

Hvis jeg jobber i den offentlig grunnskole, og noen spør etter veien til Steinerskolen som ligger i nærheten....

Hvis jeg er frisør, og noen spør etter veien til en annen frisør...

Jan Terje
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Mener du at det er en plikt at vedkommende skal ha hørt om butikken og vite veien. Sånn saken ble fremlagt, føler jeg at det blir en regelrett nedsabling av en person som faktisk kanskje ikke visste "bedre".
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Jeg fant det overveiende sannsynlig at han ikke snakket sant. Dette har jeg fått bekreftet i ettertid.

JT
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Da har jeg muligens misforstått noe i tidligere innlegg, men fikk klart inntrykk av at du spurte etter veien for å fremprovosere en reaksjon, for så å dra dette enda lenger, til TROSS for at du visste akkurat hvor du skulle. Hvis dette ikke er tilfelle, og du bare visste sånn ca, da beklager jeg utbruddet. Uansett, synes ikke han i butikken har reagert verre enn at man kan la være å skape en stor sak av det.
Er allikevel enig i at det å lukke øynene for konkurrenter ikke hører hjemme i 2007, man har da ikke noe å tape på å være hjelsom, men tror vi kanskje forventer litt for mye noen ganger. Man er ikke helt idiot hvis man ikke er historiens medst serviceinnstilte, heller.
Selv jobber jeg med forsikring, og har naturligvis ikke noe problem med å opplyse kunder om tlf nr til andre selskaper, men synes det er galt hvis de forventer at jeg vet det, og tar av hvis jeg skulle finne på å si at jeg ikke vet det.

Hei.

Nei Maha, jeg hater deg ikke.  :) Ditt innlegg er ærlig og godt skrevet. Ja jeg visste navnet på gaten, men fant ikke beliggenheten.

Ærlig talt så ser jeg fortsatt ikke problemet med å spørre etter veien, jeg klarer faktisk ikke å se det, mulig jeg er snever?

Skal hifi-forhandlere (eller bilforhandlere som du trekker frem) leve med skylapper, gå i sin lissom-verden og late som om "konkurrenter" ikke finnes. Hva er egentlig problemet med at jeg spørr dem etter veien? At jeg minner ham om nettop dette, eller hva?

Hvis jeg lurer på beliggenhet til en bil-forhandler eller hifi-forhandler så tror jeg faktisk de respektive bransjene vet om hverandre. Det vil iallefall for meg være naturlig å spørre Ford etter veien til Volvo, forutsatt at dem ligger i NÆRheten av hverandre. Det samme gjelder med hifi, egentlig gjelder dette kanskje i større grad for hifi: folk flest eller betjeningen på Rimi kjenner sannsynligvis ikke til denne lille hifibutikken som ligger så kronglete og bortgjemt til.

Jeg er pragmatisk, etter å ha kjørt fram og tilbake en stund i disse bakgatene foretar jeg et grep som for meg der og da fremstår som det mest naturlige. Jeg synes fremdeles ikke det er en ond, frekk eller på noen måte en dårlig handling. I tillegg til å forhåpentligvis få greie på veien, får jeg samtidig snust, kikket og følt(kanskje lyttet) til Hifi senter kjedens produkter. Jeg er hifi-entusiast, min kjærlighet til hifi er stor, og HFK har mange lekre produkter - bl.a. Mcintosh  ;D Igjen: jeg er pragmatisk og slår to fluer i ett smekk. 

Jeg mener selgeren har ett issue, du mener jeg har ett issue. Fair enough, men sannsynligvis har en av oss mer riktig enn den andre. Når saken er gjennomprøvd grundig nok, belyst fra alle vinkler, og argumentert med alle de kjente etiske modeller i bakhodet.

Det kan i utgangspunktet dessuten være hundrevis av grunner til at jeg lurer på beliggenhet/vei. Kanskje jobber en bekjent av meg der, kanskje skal jeg utføre en jobb eller til naboen som bor i overetasjen. Så lenge jeg ikke blafrer med tusenlappene, vet du hvor JFS ligger? Jeg skal svi av disse..  :p Så må det være helt legitimt å spørre etter veien. Hvis det ikke lenger skal være greit så har samfunnet tatt en alvorlig feil vending.

Sånn generelt blir jeg blir bittelitt glad når noen spør meg etter veien. Det føles godt å kunne hjelpe til, på en uforpliktende måte og uten å kunne eller ville forlange noe tilbake. Dessuten, are for å minne deg på det: vårt samfunn er basert på frie markedskrefter.

Når det gjelder å bruke skylapper, lukke øya eller i overført betydning dra igjen gardina. For kort tid siden hørtes redde skrik og hyl i gata der jeg bor. Det hørtes også rabalder.. ved ettersyn går en sint mann i bar overkropp og sleper, ved hardt grep i armen, ei jente/ung kvinne etter seg. Det er altså kvinnen som skriker. For å gjøre historien kort: jeg går ut for å "hjelpe" henne, men det som forundrer meg MEGET er hvordan disse kan ha gått igjennom et helt byggefelt uten at noen har brydd seg??

Ja jeg ser at paralellen er litt på siden, men tankerekken som ligger i mellom disse to episodene er reell.

Hvis jeg jobber i den offentlig grunnskole, og noen spør etter veien til Steinerskolen som ligger i nærheten....

Hvis jeg er frisør, og noen spør etter veien til en annen frisør...

Jan Terje
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Jeg fant det overveiende sannsynlig at han ikke snakket sant. Dette har jeg fått bekreftet i ettertid.

JT
Da bør du også spille alle kortene og fortelle hele historien før du legger ut et emne med et såpass negativt innhold. Trådstarten gir rom for mye tolking, noe det også har blitt endel av.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Dette kan jeg være enig i, på den annen side var det hans umiddelbare reaksjon jeg reagerte på.

At han motvillig, noe han ikke prøver å skjule, etter saklig argumentering fra min side velger å bistå med å finne adressen burde nok vært nevnt i mitt første innlegg.

JT

Da bør du også spille alle kortene og fortelle hele historien før du legger ut et emne med et såpass negativt innhold. Trådstarten gir rom for mye tolking, noe det også har blitt endel av.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Da har jeg muligens misforstått noe i tidligere innlegg, men fikk klart inntrykk av at du spurte etter veien for å fremprovosere en reaksjon, for så å dra dette enda lenger, til TROSS for at du visste akkurat hvor du skulle. Hvis dette ikke er tilfelle, og du bare visste sånn ca, da beklager jeg utbruddet. Uansett, synes ikke han i butikken har reagert verre enn at man kan la være å skape en stor sak av det.
Er allikevel enig i at det å lukke øynene for konkurrenter ikke hører hjemme i 2007, man har da ikke noe å tape på å være hjelsom, men tror vi kanskje forventer litt for mye noen ganger. Man er ikke helt idiot hvis man ikke er historiens medst serviceinnstilte, heller.
Selv jobber jeg med forsikring, og har naturligvis ikke noe problem med å opplyse kunder om tlf nr til andre selskaper, men synes det er galt hvis de forventer at jeg vet det, og tar av hvis jeg skulle finne på å si at jeg ikke vet det.
Fint  :) Nei, man er ikke helt idiot, men en selger som representerer en butikk/kjede er denne kjedens ansikt utad.

Ang. å skape en stor sak: at saken blir stor skjer i et samspill med dere. Jeg alene klarer i utgangspunktet ikke å gjøre en stor sak alene. At tråden får treff, tilsvar og engasjerer er forsåvidt fint.

Jeg sa i ett tidligere innlegg at jeg er ferdig med saken og legger den til side. Velger allikevel ikke la vær å svare på saklige innlegg som forfekter ett annet syn på saken enn mitt.

JT
 

Nemesis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2002
Innlegg
125
Antall liker
3
Jeg fant det overveiende sannsynlig at han ikke snakket sant. Dette har jeg fått bekreftet i ettertid.

JT
Er denne sannsynligheten basert på at noen andre også hadde spurt etter veien? Hvis ja, må han nødvendigvis ha tatt rede på beliggenheten i ettertid?
Synes det er positivt at du fyller inn detaljene etter hvert samt nyanserer hendelsen.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
men fikk klart inntrykk av at du spurte etter veien for å fremprovosere en reaksjon, for så å dra dette enda lenger, til TROSS for at du visste akkurat hvor du skulle. Hvis dette ikke er tilfelle, og du bare visste sånn ca, da beklager jeg utbruddet.
Da forstår jeg meget godt at du reagerer, og andre, hvis jeg skulle spurt etter veien bare for å provosere. Forøvrig en absurd tanke.

Vel vel, da nærmer denne tråden seg slutten :) Neste gang skal jeg starte en positiv tråd. Med litt skryt og ros ;D

JT
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Om man velger et serviceyrke så må man selvfølgelig være flink med mennesker, det er det ingen tvil om.
Men når folk kommer med urimelige krav og slenger med leppa eller truer den som står bak kassa fordi de har en dårlig dag eller ikke har guts til å ta opp sine personlige problemer med whomever det gjelder, skal man ikke tillate.

Jeg får som sagt daglig forspørsler jeg ikke kan svare ja på. Langt fler enn du tror går bananas og begynner å skjelle oss ut eller skrike opp om dårlig service, jeg skal anmelde dere til forbrukerrådet osv.
dette kan være over filleting, som at kunden ikke får sette igjen kofferten sin hos oss (som for alt vi vet kan være en bombe...) Eller at noen klager over at de bare betaler tretten kroner for Colaen på Rimi, men at den koster Kr 21,- hos oss og de vil ha avslag.
Til at vi sier nei til å veksle en femhundrelapp i tyvekroner.
Jeg har jobbet i serviceyrker hele mitt yrkesaktive liv og har merket at med tiden så har folk begynt å stille mer og mer urealistiske krav til service.
Jeg skal ikke peke fingeren på en spesiell yrkesgruppe som oppfører seg dårlig, kjipe mennesker finnes i alle walks of life, men kan nevne at damer i førtiårene og personer med typiske kontorjobber har lettere enn andre for å ty til ubekvemligheter eller trussler.
Jeg tror folk som jobber i butikker stort sett er altfor servile og underdanige. ideen om at kunden altid har rett er noe forbannet tull. Og det gir mer respekt at en handelsmann skeller en kunde huden full om han ikke kan oppføre seg.

Litt er fransk holdning enn den amerikanske!
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Da forstår jeg meget godt at du reagerer, og andre, hvis jeg skulle spurt etter veien bare for å provosere. Forøvrig en absurd tanke.

Vel vel, da nærmer denne tråden seg slutten  :) Neste gang skal jeg starte en positiv tråd. Med litt skryt og ros  ;D

JT
Ikke så absurd. Kan fortelle om en fast kunde vi hadde i Oslo sentrum. Innom jevnlig, ca 1 gang i uken. Han kom inn kikket litt på varene rundt omkring gikk så bort i kassa for og spørre etter noen han visste vi ikke hadde. I og med at vi ikke hadde det, fikk han en god grunn til å skjelle ut vedkommende i kassa, om hvor amatørmessig vi var osv.. Ekstra stor lykke for mannen var det, når et nytt ansikt var å finne bak disken, da skulle dere hørt. Lignende idioter finnes det dessverre litt for mange av. Dere skulle bare visst hvor mange psykopater det er der ute.............
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Hei!

Hifi-Center Kjeden i Drammen har en litt merkelig innstilling til service spør du meg. Var der i sommer og ville høre på et par System Audio-høytalere. Gikk til ekspeditøren og spurte om det var mulig å få høre høytalerne på Primare I21 (som jeg har hjemme). Det første han sa var at han ikke hadde den inne. Da jeg fortalte han at den stod i hylla, ble han litt paff og forklarte meg at det var en mkII utgave (jeg hadde ikke nevnt noe om hva slags utgave jeg hadde...). Så spurte jeg videre om det var noen særlig forskjell på mkI og mkII, men da sa han nei. Han ville likevel ikke la meg høre forsterkeren fordi den var kald. Derimot tok han meg med bort og satt opp de aktuelle høytalerne på en surrondforsterker og DVD-spiller fra Primare. Jeg måtte sitte på en stol som var formet som en liggende S, og lytteseansen ble mer en kamp for å holde seg fast på stolen, enn kritisk lytting. Etter ett minutt eller to forklarte han meg hvor "riktig" dette oppsettet låt. Selv var jeg utrolig skuffet, og kan ikke skjønne hva dette hadde med riktig lyd og gjøre. Det låt rett og slett ikke bra i mine ører. Jeg har likevel valgt å tilgi oppsettet, omstendighetene tatt i betraktning. Jeg forlot butikken så fort det lot seg gjøre... Får se om jeg på et senere tidspunkt vurderer System Audio, men det blir nok neppe noe handling i Drammen...

MVH Jarle

PS. Det overrasker meg virkelig at butikken "nekter" å koble opp forsterkeren fordi den er kald. Argumentet var at "da vil den ikke låte bra uansett". Hvis forsterkeren ikke hadde spilt bra når den var kald, ville jeg ikke hatt den. Har selv ikke hatt noen fantastiske lydopplevelser i en varm kontra kald forsterker, og det burde jo være bedre å få høre den man har, enn noe helt annet. Det er jo faktisk ikke interessant i det hele tatt...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er litt glad for at ikke alle hifi selgere er like pågående og slitsomme. Mine første gode hifi opplevelser var i RM Audio (En flott butikk i Bergen som ikke eksisterer lengre). Her gikk ofte jeg og en venn av meg innom, slengte ranselen innenfor døren og ble tatt godt imot, fikk lytte på forskjellige oppsett og pratet med betjeningen. Selv om det var tydelig at vi var gymnaselever og ikke hadde råd til å handle stort der ble vi aldri avvist av den grunn. Jeg tror denne butikken var med på å skape entusiasmen for god lyd hos meg.  
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Flott eksempel! Det er nok mange med deg som har fått en gryende hifi-interesse på tilsvarende måter, og mange hifi-forhandlere som altså har bidratt til dette ved en innstilling som den du skisserer.

Min hifi-interesse oppstod ved frekventering av hifi klubben, hovedsakelig avd. Drammen, for ganske mange år siden. ::)

Relevant her blir å trekke fram Morten på norsk audio teknikk, som i dag fomidler en uhøytidelig og uforpliktende innstilling til kunder og besøkende. Sikkert mange andre også.

Føler meg f.eks. alltid velkommen på Hifi klubben i Drammen, fordi om jeg ikke har B&W lengre..

JT

JT
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Dette er helt klart viktig i en butikk som er avhengig av å pleie potensielle fremtige kunder, særlig gjelder dette hvis det er en litt mindre by. I min ungdom hang jeg mye i byens hifi-asyl, jeg fikk lov å sitte etter skolen og teste diverse og lytte og ha det gøy. Men, det som man bør tenke på; hvis man er der mest for å prate/lytte/lære, så bør man vike unna når det kommer kunder som faktisk skal legge igjen penger. Jobbet noen år senere selv i hifi-butikk, det kunne være noe vrient når det ble litt pågang i butikken, å ha "freeriderne" hengende rundt, man kunne merke at de som faktisk skulle handle, synes de var "litt i veien". Hyggelig med de som kanskje en gang i fremtiden skal handle, men når de blir hengende uendelig og prate, så kan det bli litt mye av det gode. Men, så lenge man bruker folkeskikk og sunn fornuft, så går det som regel helt fint.

Jeg er litt glad for at ikke alle hifi selgere er like pågående og slitsomme. Mine første gode hifi opplevelser var i RM Audio (En flott butikk i Bergen som ikke eksisterer lengre). Her gikk ofte jeg og en venn av meg innom, slengte ranselen innenfor døren og ble tatt godt imot, fikk lytte på forskjellige oppsett og pratet med betjeningen. Selv om det var tydelig at vi var gymnaselever og ikke hadde råd til å handle stort der ble vi aldri avvist av den grunn. Jeg tror denne butikken var med på å skape entusiasmen for god lyd hos meg.  
 

Arkiv12

Medlem
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
31
Antall liker
0
Åpningsinnlegget i denne tråden er løgn!
Har gav deg den servicen du forventet og faktisk langt mer enn de fleste synes en kan forvente.
At du nevner en forhandler på dette grunnlaget kaller jeg "skittkasting".

Kjøp og salg er personavhengig. Har selv byttet ut leverandører fordi det er kommet ny representant hvor kjemien blir feil.
Mellom de forskjellige hifi butikkene i Stavanger har jeg hørt samtlige slengt dritt om hverandre. Ved en anledning/selgere har jeg blitt anbefalt produkt hos konkurrenten.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Åpningsinnlegget i denne tråden er løgn!
Har gav deg den servicen du forventet og faktisk langt mer enn de fleste synes en kan forvente.
At du nevner en forhandler på dette grunnlaget kaller jeg "skittkasting".

Kjøp og salg er personavhengig. Har selv byttet ut leverandører fordi det er kommet ny representant hvor kjemien blir feil.
Mellom de forskjellige hifi butikkene i Stavanger har jeg hørt samtlige slengt dritt om hverandre. Ved en anledning/selgere har jeg blitt anbefalt produkt hos konkurrenten.
hvordan vet du at dette er løgn?? skittkasting eller ei, alle som kommer inn døra i en butikk kan være en potensiell kunde. Karen som startet tråden kan man vel si ikke akkurat følte seg velkommen, og det må vel da kan sies å da være dårlig service og kundebehandling.
Jeg tror gjerne på han som startet denne tråden hvorfor aillverden skulle ahn lyve om det??
 

Arkiv12

Medlem
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
31
Antall liker
0
hvordan vet du at dette er løgn??  skittkasting eller ei, alle som kommer inn døra i en butikk kan være en potensiell kunde. Karen som startet tråden kan man vel si ikke akkurat følte seg velkommen, og det må vel da kan sies å da være dårlig service og kundebehandling.
Jeg tror gjerne på han som startet denne tråden hvorfor aillverden skulle ahn lyve om det??
Fordi han i post 32 sier at selgeren lette på nett og fant adressen for ham.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
oka daså beklager!, fikk ikke dette med meg gitt :p
og da må jeg ivertfall stille sprøsmålet på nytt: hvorfor iallverden liver man om det.???
 
T

timc

Gjest
UFF DA: Jeg satt meg så rolig ned for og prøve å forklare ham: "Dypest sett er ikke dere konkurrenter. Konkurrenten er fremtiden, nettbasert underholdning - mp3 - nedlastinger etc. Utfordringen blir å holde interessen for hifi vedlike slik at kundegrunnlaget eksisterer inn i den nærmeste fremtiden. Dere burde heller "samarbeide" - unne hverandre salg, prøve å se litt stort på det. Dere jobber mot ett felles mål.
Denne biten kunne du seriøst spart deg.


Jeg tror folk som jobber i butikker stort sett er altfor servile og underdanige. ideen om at kunden altid har rett er noe forbannet tull. Og det gir mer respekt at en handelsmann skeller en kunde huden full om han ikke kan oppføre seg.

Litt er fransk holdning enn den amerikanske!  
Helt enig!

Jeg er litt glad for at ikke alle hifi selgere er like pågående og slitsomme. Mine første gode hifi opplevelser var i RM Audio (En flott butikk i Bergen som ikke eksisterer lengre). Her gikk ofte jeg og en venn av meg innom, slengte ranselen innenfor døren og ble tatt godt imot, fikk lytte på forskjellige oppsett og pratet med betjeningen. Selv om det var tydelig at vi var gymnaselever og ikke hadde råd til å handle stort der ble vi aldri avvist av den grunn. Jeg tror denne butikken var med på å skape entusiasmen for god lyd hos meg.  
Slik skal det være!

Mvh
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Åpningsinnlegget i denne tråden er løgn!
Har gav deg den servicen du forventet og faktisk langt mer enn de fleste synes en kan forvente.
At du nevner en forhandler på dette grunnlaget kaller jeg "skittkasting".

Kjøp og salg er personavhengig. Har selv byttet ut leverandører fordi det er kommet ny representant hvor kjemien blir feil.
Mellom de forskjellige hifi butikkene i Stavanger har jeg hørt samtlige slengt dritt om hverandre. Ved en anledning/selgere har jeg blitt anbefalt produkt hos konkurrenten.
Du holder til i Stavanger.?
Hvor mange er det på HFC kjeden i Drammen du kjenner.?
Jeg støtter åpningsinnlegget til trådstarteren 100%.!

Du snakker om shitkasting, en av verstingene i Drammen er faktisk HFC.!
Jeg spurte for moro skyld om veien til Hi-Fi Klubben, har tråkket spor i vinylen der så den veien kan jeg, men tror du HFC var villige til å fortelle meg hvor HFK var.?
Tror neppe jeg behøver å svare på det..

Flere ganger har jeg prøvd å snakke fornuft med de som står i den butikken der, men det virker for meg som om de er hjernevasket.!
Hvorfor.?
Når jeg spør etter noe som låter slik jeg mener er riktig i mine ører, så skal de være besserwissere som forteller meg at mine egne ører hører feil.!
Det er kun det de selger som høres best ut i mine ører, prøver de hvertfall å overbevise meg om..

Jeg liker at lyden skal være litt varm og naturtro som ekte vare, ikke steril og livløs som mange andre liker, vi har forskjellig oppfattning av hva som låter best i våre egne ører..
Var innom den butikken for par år siden og spurte om de kunne sette opp det beste de har å by på, etter mine egne preferanser..
Etter en stunds "krangling" om hva de mener er best og hva jeg selv foretrekker og er på jakt etter, så setter de opp en demo med noe som skulle vært best etter mine preferanser, etter to sekunder så slår jeg av lyden og spør hva i huleste er det dere driver med.?
Dette er jo ikke hva jeg spurte etter.!
Svar: muligens kablene som ikke er helt bra..
Meg: bullshit, supernøytral, steril og livløst kan ikke forandres med all verdens kabler.!
Oppsettet var forøvrig Primare og System Audio, de som kjenner til de produktene og vet hva varm og naturlig lyd er, vet at en slik kombo som Pimare/SA er helt i andre enden..
Dette var også jeg klar over, men når de er så "dumme" at de tror de skal være bedre enn alle andre, så tar jeg gjerne en utfordring.. Å "tømme" seg verbalt i en butikk full av kunder er egentlig ikke så galt, oppfordrer dere andre til å prøve det samme.. Ikke la dere pille på nesen av slike besserwissere..

Også en som tidligere har jobbet for Hi-Fi Klubben i Drammen som ønsket bytte av jobb, en som jeg har blitt kjent med gjennom veldig mange år via HFK prøvde å overtale meg til det motsatte av mine egne preferanser, han vet hva som låter bra i mine ører og ikke, han alene har kjørt minst 30-40 demoer for meg..
Hva skjer egentlig med folk når de blir ansatt i HFC Drammen.?

Jeg blir psykisk nedbrutt av en tur innom Drammens avdelingen av HFC, så dere kan selv tenke dere hvor mange komponenter jeg har handlet der og hvor ofte jeg er innom..

Dette er en smule OT, men dette er høyst relevant til butikken som trådstarteren var innom, før han fant veien opp til JFS som er ca 100 meter rett opp bakken fra HFC ;)

Ærlighet varer lengst, om det er positivt eller negativt.!
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Åpningsinnlegget i denne tråden er løgn!
Har gav deg den servicen du forventet og faktisk langt mer enn de fleste synes en kan forvente.
At du nevner en forhandler på dette grunnlaget kaller jeg "skittkasting".

Kjøp og salg er personavhengig. Har selv byttet ut leverandører fordi det er kommet ny representant hvor kjemien blir feil.
Mellom de forskjellige hifi butikkene i Stavanger har jeg hørt samtlige slengt dritt om hverandre. Ved en anledning/selgere har jeg blitt anbefalt produkt hos konkurrenten.
Har du lest hele tråden? Eller bare åpningsinnlegget.

I innlegg nr. 59 skrev jeg dette:
At han motvillig, noe han ikke prøver å skjule, etter saklig argumentering fra min side velger å bistå med å finne adressen burde nok vært nevnt i mitt første innlegg.
P.s. Åpningsinnlegget er redigert, for å unngå flere misforståelser.

JT
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.597
Antall liker
3.136
Torget vurderinger
0
Hva er det med deltagere på dette forumet?............som trives så utrolig godt - med skikkelig NEGATIVE tråder!

Prøv heller å sette på ei god skive - senke skuldrene - puste dypt - lukke øynene osv. ;)
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Denne biten kunne du seriøst spart deg.





Mvh
Hvorfor det? Er "dere" (forhandlere) hellige mennesker, skal det ikke være lov å prate til dere, fremme sine meninger som tross alt blir fremlagt som egne meninger og ikke objektive sannheter.

JT
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Hva er det med deltagere på dette forumet?............som trives så utrolig godt - med skikkelig NEGATIVE tråder!

Prøv heller å sette på ei god skive - senke skuldrene - puste dypt - lukke øynene osv. ;)
Enig! Fin oppfordring, tenker å sette meg ned med litt Camel nå  :)

For å bringe litt balanse i det hele:

Terje (Audioaktøren) har ALLTID tid å prate, til og med om produkter han har i butikken som jeg har kjøpt hos annen forhandler. INGEN "sure" miner hos ham, eller "he. har du ikke kjøpt den hos meg, da gidder jeg ikke prate med deg.... opplegg. Meget serviceinnstilt og entusiastisk!

Halvard på Norsk hifi center, meget god service/oppfølging. Kjørte hjem til meg for å teste preamp i oppsettet, resulterte i kjøp.

Brynjar Kvanlid ( Motron) - selveste definisjonen på god service! Og har mye kunnskap om bl.a. rør (konstruksjoner), som han er villig til å dele - uten å ta betalt for det  ::) Kjernekar.

JT
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hvorfor det? Er "dere" (forhandlere) hellige mennesker, skal det ikke være lov å prate til dere, fremme sine meninger som tross alt blir fremlagt som egne meninger og ikke objektive sannheter.

JT
I den sammenhengen du skisserer, synes jeg denne belæringen virker veldig provoserende.
 
Topp Bunn