6bm8
Hi-Fi freak
Jeg har jobbet i hifi butikk. og jeg hadde gått på nettet for å finne vei og hjelpe kunden. Men hadde jeg vært kunden, så hadde jeg aldri gått til en konkurent for å spøre om veien til den nevte butikken.
Jeg kan signere under på den der.En ting jeg hater så er det at forhandlere prater dritt om andre merker og forhandlere. De verste jeg har opplevd i så henseende er Geir på Asylet og en god nr to er Tor på Lyric. Det verste med Geir er jo at så snart de ikke lenger har et merke så er det drit. Hvis de begynner med et nytt så er det plutselig kjempebra selv om det var drit for et år siden.
For en stund siden var jeg på Hifiklubben i Grensen for å høre på B&W 804s. Etter div dårlige erfaringer i andre butikker så ville jeg teste dem litt ved å snakke varmt om andre merker. Den personen jeg snakket med hadde en veldig god innstilling til dette og holdt en objektiv profil synes jeg. Det ble en fin samtale om hifi og jeg fikk lyst til å komme tilbake.
Kjempebra, men det burde jo være en selvfølge egentlig.
Ja jobber så sentralt i Oslo som det kan bli.Skulle nesten tro at du jobbet i sentrale Oslo. Den hverdagen du beskriver, kjenner jeg så altfor godt igjen. Er glad jeg hoppet av den karusellen. Gjennom 90-tallet og utover, tør jeg påstå at gjennomsnittkunden har blitt mer og mer bedriten. Hvorfor det har blitt slik, kan en jo lure på. Generelt virker det som folk flest har blitt mer selvgode og egoistiske. For hver enkelt kjip ekspeditør, tror jeg nesten du finner 100 rasshøl av noen kunder. Er ikke så glad i å gå i butikker, men syns å oppleve mye agresjon og drittslenging. Ved et par tilfeller, har jeg selv som kunde blandet meg inn ovenfor ufine kunder, og gjort situasjonen regelrett pinlig for de.
For mange år siden var jeg på salgs og servicekurs hos et stort coachingbyrå. Kursholderen messet i det uendelige om hvor redde vi i butikk var for den 1% med vanskelige kunder. Jeg og mine kolleger protesterte heftig, og kjente oss ikke igjen i vår hverdag. Neida, ett år gikk, og på tide med nytt kurs. Samme leksa igjen. Nok ett år, og hva hadde skjedd? Samme foredragsholder som de to foregående år, en mann med over 10 års erfaring i jobben, måtte beskjemmet innrømme at vi på gulvet hadde rett. Over lengre tids mysteryshopping og overvåkning, skjønte de at vi slet med unormalt mange kjipe kunder. Hva som var virkelighet i en landsdel eller butikk, var ikke den samme et annet sted. Hva hjalp det oss? Ingenting, så lenge kjedeledelsen ikke gadd å høre på vår sak.
Avskaff verneplikten, og innfør 5 års pliktjobbing i butikk spør du meg.
Von Schweikert spiller mer musikk enn BW - men har ikke hørt nye S -serie. Er for tiden veldig fornøyd med VR4 og fremdeles litt "småforelska" ;DBle det nye høyttalere på deg da Jan Terje? Godt å se at du har kommet deg ut av ditt B&W koma ;D
Hei!Tror ikke du kan skyte kjeden om du finner en selger som ikke er spesielt serviceinnstilt overfor en konkurrent.
Det er ikke alle som forstår at god service og vennlig innstilling kan gi dem mer kunder og økt salg og positivt omdømme, selv om de viser veien til en konkurrent.
Men som i alle eventyr fikk dette jo en HAPPY ENDING!
;D
Men uten at det bør stille deg i noe dårlig lys så er jo det i høyestegrad risikosport. Om man gjør for mye av det vil man også lide tilsvarende tap på bunnlinja, noe som gjør at man må holde høyere priser.Hei!
JFS har glimrende service!
Fikk tilsendt en CDspiller av dem før jeg hadde betalt, og aldrig hvert i kontakt med dem før!
Dette skaper helt klart "gode kunder" 8)
Vh
S
Dette er vel noe som mange med meg oppfatter som et problem som vokser dess større bysamfunnet er.Ja jobber så sentralt i Oslo som det kan bli.
Det er riktig som du sier, folk har blitt mer egoistiske,
Hva - har Herre Gud ett problem.. ??? fordi at jeg lurer på veien.. forstår ikke helt sammenhengen.
JT
Hei.
Nei Maha, jeg hater deg ikke. Ditt innlegg er ærlig og godt skrevet. Ja jeg visste navnet på gaten, men fant ikke beliggenheten.
Ærlig talt så ser jeg fortsatt ikke problemet med å spørre etter veien, jeg klarer faktisk ikke å se det, mulig jeg er snever?
Skal hifi-forhandlere (eller bilforhandlere som du trekker frem) leve med skylapper, gå i sin lissom-verden og late som om "konkurrenter" ikke finnes. Hva er egentlig problemet med at jeg spørr dem etter veien? At jeg minner ham om nettop dette, eller hva?
Hvis jeg lurer på beliggenhet til en bil-forhandler eller hifi-forhandler så tror jeg faktisk de respektive bransjene vet om hverandre. Det vil iallefall for meg være naturlig å spørre Ford etter veien til Volvo, forutsatt at dem ligger i NÆRheten av hverandre. Det samme gjelder med hifi, egentlig gjelder dette kanskje i større grad for hifi: folk flest eller betjeningen på Rimi kjenner sannsynligvis ikke til denne lille hifibutikken som ligger så kronglete og bortgjemt til.
Jeg er pragmatisk, etter å ha kjørt fram og tilbake en stund i disse bakgatene foretar jeg et grep som for meg der og da fremstår som det mest naturlige. Jeg synes fremdeles ikke det er en ond, frekk eller på noen måte en dårlig handling. I tillegg til å forhåpentligvis få greie på veien, får jeg samtidig snust, kikket og følt(kanskje lyttet) til Hifi senter kjedens produkter. Jeg er hifi-entusiast, min kjærlighet til hifi er stor, og HFK har mange lekre produkter - bl.a. Mcintosh ;D Igjen: jeg er pragmatisk og slår to fluer i ett smekk.
Jeg mener selgeren har ett issue, du mener jeg har ett issue. Fair enough, men sannsynligvis har en av oss mer riktig enn den andre. Når saken er gjennomprøvd grundig nok, belyst fra alle vinkler, og argumentert med alle de kjente etiske modeller i bakhodet.
Det kan i utgangspunktet dessuten være hundrevis av grunner til at jeg lurer på beliggenhet/vei. Kanskje jobber en bekjent av meg der, kanskje skal jeg utføre en jobb eller til naboen som bor i overetasjen. Så lenge jeg ikke blafrer med tusenlappene, vet du hvor JFS ligger? Jeg skal svi av disse.. Så må det være helt legitimt å spørre etter veien. Hvis det ikke lenger skal være greit så har samfunnet tatt en alvorlig feil vending.
Sånn generelt blir jeg blir bittelitt glad når noen spør meg etter veien. Det føles godt å kunne hjelpe til, på en uforpliktende måte og uten å kunne eller ville forlange noe tilbake. Dessuten, are for å minne deg på det: vårt samfunn er basert på frie markedskrefter.
Når det gjelder å bruke skylapper, lukke øya eller i overført betydning dra igjen gardina. For kort tid siden hørtes redde skrik og hyl i gata der jeg bor. Det hørtes også rabalder.. ved ettersyn går en sint mann i bar overkropp og sleper, ved hardt grep i armen, ei jente/ung kvinne etter seg. Det er altså kvinnen som skriker. For å gjøre historien kort: jeg går ut for å "hjelpe" henne, men det som forundrer meg MEGET er hvordan disse kan ha gått igjennom et helt byggefelt uten at noen har brydd seg??
Ja jeg ser at paralellen er litt på siden, men tankerekken som ligger i mellom disse to episodene er reell.
Hvis jeg jobber i den offentlig grunnskole, og noen spør etter veien til Steinerskolen som ligger i nærheten....
Hvis jeg er frisør, og noen spør etter veien til en annen frisør...
Jan Terje
Da bør du også spille alle kortene og fortelle hele historien før du legger ut et emne med et såpass negativt innhold. Trådstarten gir rom for mye tolking, noe det også har blitt endel av.Jeg fant det overveiende sannsynlig at han ikke snakket sant. Dette har jeg fått bekreftet i ettertid.
JT
Da bør du også spille alle kortene og fortelle hele historien før du legger ut et emne med et såpass negativt innhold. Trådstarten gir rom for mye tolking, noe det også har blitt endel av.
Fint Nei, man er ikke helt idiot, men en selger som representerer en butikk/kjede er denne kjedens ansikt utad.Da har jeg muligens misforstått noe i tidligere innlegg, men fikk klart inntrykk av at du spurte etter veien for å fremprovosere en reaksjon, for så å dra dette enda lenger, til TROSS for at du visste akkurat hvor du skulle. Hvis dette ikke er tilfelle, og du bare visste sånn ca, da beklager jeg utbruddet. Uansett, synes ikke han i butikken har reagert verre enn at man kan la være å skape en stor sak av det.
Er allikevel enig i at det å lukke øynene for konkurrenter ikke hører hjemme i 2007, man har da ikke noe å tape på å være hjelsom, men tror vi kanskje forventer litt for mye noen ganger. Man er ikke helt idiot hvis man ikke er historiens medst serviceinnstilte, heller.
Selv jobber jeg med forsikring, og har naturligvis ikke noe problem med å opplyse kunder om tlf nr til andre selskaper, men synes det er galt hvis de forventer at jeg vet det, og tar av hvis jeg skulle finne på å si at jeg ikke vet det.
Er denne sannsynligheten basert på at noen andre også hadde spurt etter veien? Hvis ja, må han nødvendigvis ha tatt rede på beliggenheten i ettertid?Jeg fant det overveiende sannsynlig at han ikke snakket sant. Dette har jeg fått bekreftet i ettertid.
JT
Da forstår jeg meget godt at du reagerer, og andre, hvis jeg skulle spurt etter veien bare for å provosere. Forøvrig en absurd tanke.men fikk klart inntrykk av at du spurte etter veien for å fremprovosere en reaksjon, for så å dra dette enda lenger, til TROSS for at du visste akkurat hvor du skulle. Hvis dette ikke er tilfelle, og du bare visste sånn ca, da beklager jeg utbruddet.
Jeg tror folk som jobber i butikker stort sett er altfor servile og underdanige. ideen om at kunden altid har rett er noe forbannet tull. Og det gir mer respekt at en handelsmann skeller en kunde huden full om han ikke kan oppføre seg.Om man velger et serviceyrke så må man selvfølgelig være flink med mennesker, det er det ingen tvil om.
Men når folk kommer med urimelige krav og slenger med leppa eller truer den som står bak kassa fordi de har en dårlig dag eller ikke har guts til å ta opp sine personlige problemer med whomever det gjelder, skal man ikke tillate.
Jeg får som sagt daglig forspørsler jeg ikke kan svare ja på. Langt fler enn du tror går bananas og begynner å skjelle oss ut eller skrike opp om dårlig service, jeg skal anmelde dere til forbrukerrådet osv.
dette kan være over filleting, som at kunden ikke får sette igjen kofferten sin hos oss (som for alt vi vet kan være en bombe...) Eller at noen klager over at de bare betaler tretten kroner for Colaen på Rimi, men at den koster Kr 21,- hos oss og de vil ha avslag.
Til at vi sier nei til å veksle en femhundrelapp i tyvekroner.
Jeg har jobbet i serviceyrker hele mitt yrkesaktive liv og har merket at med tiden så har folk begynt å stille mer og mer urealistiske krav til service.
Jeg skal ikke peke fingeren på en spesiell yrkesgruppe som oppfører seg dårlig, kjipe mennesker finnes i alle walks of life, men kan nevne at damer i førtiårene og personer med typiske kontorjobber har lettere enn andre for å ty til ubekvemligheter eller trussler.
Ikke så absurd. Kan fortelle om en fast kunde vi hadde i Oslo sentrum. Innom jevnlig, ca 1 gang i uken. Han kom inn kikket litt på varene rundt omkring gikk så bort i kassa for og spørre etter noen han visste vi ikke hadde. I og med at vi ikke hadde det, fikk han en god grunn til å skjelle ut vedkommende i kassa, om hvor amatørmessig vi var osv.. Ekstra stor lykke for mannen var det, når et nytt ansikt var å finne bak disken, da skulle dere hørt. Lignende idioter finnes det dessverre litt for mange av. Dere skulle bare visst hvor mange psykopater det er der ute.............Da forstår jeg meget godt at du reagerer, og andre, hvis jeg skulle spurt etter veien bare for å provosere. Forøvrig en absurd tanke.
Vel vel, da nærmer denne tråden seg slutten Neste gang skal jeg starte en positiv tråd. Med litt skryt og ros ;D
JT
Jeg er litt glad for at ikke alle hifi selgere er like pågående og slitsomme. Mine første gode hifi opplevelser var i RM Audio (En flott butikk i Bergen som ikke eksisterer lengre). Her gikk ofte jeg og en venn av meg innom, slengte ranselen innenfor døren og ble tatt godt imot, fikk lytte på forskjellige oppsett og pratet med betjeningen. Selv om det var tydelig at vi var gymnaselever og ikke hadde råd til å handle stort der ble vi aldri avvist av den grunn. Jeg tror denne butikken var med på å skape entusiasmen for god lyd hos meg.
hvordan vet du at dette er løgn?? skittkasting eller ei, alle som kommer inn døra i en butikk kan være en potensiell kunde. Karen som startet tråden kan man vel si ikke akkurat følte seg velkommen, og det må vel da kan sies å da være dårlig service og kundebehandling.Åpningsinnlegget i denne tråden er løgn!
Har gav deg den servicen du forventet og faktisk langt mer enn de fleste synes en kan forvente.
At du nevner en forhandler på dette grunnlaget kaller jeg "skittkasting".
Kjøp og salg er personavhengig. Har selv byttet ut leverandører fordi det er kommet ny representant hvor kjemien blir feil.
Mellom de forskjellige hifi butikkene i Stavanger har jeg hørt samtlige slengt dritt om hverandre. Ved en anledning/selgere har jeg blitt anbefalt produkt hos konkurrenten.
Fordi han i post 32 sier at selgeren lette på nett og fant adressen for ham.hvordan vet du at dette er løgn?? skittkasting eller ei, alle som kommer inn døra i en butikk kan være en potensiell kunde. Karen som startet tråden kan man vel si ikke akkurat følte seg velkommen, og det må vel da kan sies å da være dårlig service og kundebehandling.
Jeg tror gjerne på han som startet denne tråden hvorfor aillverden skulle ahn lyve om det??
Denne biten kunne du seriøst spart deg.UFF DA: Jeg satt meg så rolig ned for og prøve å forklare ham: "Dypest sett er ikke dere konkurrenter. Konkurrenten er fremtiden, nettbasert underholdning - mp3 - nedlastinger etc. Utfordringen blir å holde interessen for hifi vedlike slik at kundegrunnlaget eksisterer inn i den nærmeste fremtiden. Dere burde heller "samarbeide" - unne hverandre salg, prøve å se litt stort på det. Dere jobber mot ett felles mål.
Helt enig!Jeg tror folk som jobber i butikker stort sett er altfor servile og underdanige. ideen om at kunden altid har rett er noe forbannet tull. Og det gir mer respekt at en handelsmann skeller en kunde huden full om han ikke kan oppføre seg.
Litt er fransk holdning enn den amerikanske!
Slik skal det være!Jeg er litt glad for at ikke alle hifi selgere er like pågående og slitsomme. Mine første gode hifi opplevelser var i RM Audio (En flott butikk i Bergen som ikke eksisterer lengre). Her gikk ofte jeg og en venn av meg innom, slengte ranselen innenfor døren og ble tatt godt imot, fikk lytte på forskjellige oppsett og pratet med betjeningen. Selv om det var tydelig at vi var gymnaselever og ikke hadde råd til å handle stort der ble vi aldri avvist av den grunn. Jeg tror denne butikken var med på å skape entusiasmen for god lyd hos meg.
Du holder til i Stavanger.?Åpningsinnlegget i denne tråden er løgn!
Har gav deg den servicen du forventet og faktisk langt mer enn de fleste synes en kan forvente.
At du nevner en forhandler på dette grunnlaget kaller jeg "skittkasting".
Kjøp og salg er personavhengig. Har selv byttet ut leverandører fordi det er kommet ny representant hvor kjemien blir feil.
Mellom de forskjellige hifi butikkene i Stavanger har jeg hørt samtlige slengt dritt om hverandre. Ved en anledning/selgere har jeg blitt anbefalt produkt hos konkurrenten.
Har du lest hele tråden? Eller bare åpningsinnlegget.Åpningsinnlegget i denne tråden er løgn!
Har gav deg den servicen du forventet og faktisk langt mer enn de fleste synes en kan forvente.
At du nevner en forhandler på dette grunnlaget kaller jeg "skittkasting".
Kjøp og salg er personavhengig. Har selv byttet ut leverandører fordi det er kommet ny representant hvor kjemien blir feil.
Mellom de forskjellige hifi butikkene i Stavanger har jeg hørt samtlige slengt dritt om hverandre. Ved en anledning/selgere har jeg blitt anbefalt produkt hos konkurrenten.
P.s. Åpningsinnlegget er redigert, for å unngå flere misforståelser.At han motvillig, noe han ikke prøver å skjule, etter saklig argumentering fra min side velger å bistå med å finne adressen burde nok vært nevnt i mitt første innlegg.
Hvorfor det? Er "dere" (forhandlere) hellige mennesker, skal det ikke være lov å prate til dere, fremme sine meninger som tross alt blir fremlagt som egne meninger og ikke objektive sannheter.Denne biten kunne du seriøst spart deg.
Mvh
Enig! Fin oppfordring, tenker å sette meg ned med litt Camel nåHva er det med deltagere på dette forumet?............som trives så utrolig godt - med skikkelig NEGATIVE tråder!
Prøv heller å sette på ei god skive - senke skuldrene - puste dypt - lukke øynene osv.
I den sammenhengen du skisserer, synes jeg denne belæringen virker veldig provoserende.Hvorfor det? Er "dere" (forhandlere) hellige mennesker, skal det ikke være lov å prate til dere, fremme sine meninger som tross alt blir fremlagt som egne meninger og ikke objektive sannheter.
JT