Verktøy Hekksaks

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Tyr ofte til HIFI-sentralen når jeg trenger anbefalinger på noe jeg ikke har greie på. Jeg har til nå vært velsignet med gode tips. Nå, trenger jeg hjelp igjen.
Tips om god hekksaks av den elektriske typen. Bør jeg kjøpe batteridrevet eller en med ledning? Bensin er uaktuelt.
Tips til spesifikke modeller settes stor pris på. Pris: 1000-3000kr.
Oppdrag: Vi har kjøpt oss kolonihytte og der står det en hekk som nok er litt for høy og i alle fall alt for brei. Må i tillegg ta noen stikkelsbærbusker som både er for brede og for høye.
Hva bør jeg kjøpe?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har en teleskopisk Cocraft batterisaks fra Clas Ohlson som jeg er fornøyd med.
https://www.clasohlson.com/no/Cocra...WM4diiLQ-m5_CN7zx8eP1BQq199GS0OhoCmEcQAvD_BwE
Vi har 40m hagtorn og 20m liguster i 3.5m høyde, alt klippes på en batteriladning.
Kjøp et 4Ah batteri ekstra, eller to, så har du kraft nok.
Motorsag med 18cm blad forsats kan skaffes til samme, sjokkerende effektiv både som grensaks og til felling av mindre trær.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Slår et slag for Ryobi, har både hekksaks, gressklipper og slipemaskin derfra.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ville absolutt satset på batteridrift, og Stihl er et sikkert valg. Men jeg ville kjøpt en med lang stang. Det er så utrolig mye bedre å jobbe med siden man rekker så mye lenger og høyere. Spesielt når vi snakker om hekker og busker som man behøver stie eller trøe for å nå over.

Fordelen om man velger et litt seriøst system er at det finnes mye annen redskap man kan bruke de samme batteriene til. Kapasiteten og styrken på litt bedre batteridrevet utstyr er imponerende.


stihl.jpg

stihl2.jpg
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Naturligvis. En annen fordel med langt skaft er at man kan hekste trimmeren på en kroppssele slik at du ikke trenger å bære vekten av trimmeren. Husker det var mye melkesyre når vi klippet hekk. Iallefall den 200 meter lange Amerikahagtornen på Jongskollen.
 
C

Cyber

Gjest
Og for vår Herres skyld: Kjøp med langt nok blad. Jeg kjøpte sist i en blackout en som var 15 cm kortere enn den som ble byttet ut. Herlighet så irriterende. (Jeg hadde 60 cm, nå 45 cm.)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takk for mange gode tips:)
Er hekksaks med langt skaft fortsatt anbefalt når de fleste av hekkene våre er i «ståhøyde»? Hekkene er forøvrig like brede som de er høye og det skal de ikke være:)

Stihl har jeg forstått at produserer kvalitetsutstyr. Ryobi er mye billigere. Blir litt usikker på produktet. Det verste jeg vet er produkter som jeg må levere inn på reparasjon. Jeg må ha noe som virker, er enkel i bruk og varer. Noen som har sammenlignet Stihl og Ryobi produkter?
En ting til. Kan motorsag velges i stedet for hekksaks eller blir bladet litt for kort?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Ryobi har fått gode omtaler i diverse tester. En batteridreven motorsag er brukbar til litt av hvert, også litt hekk-klipping. En hekksaks er kun egnet til å klippe en hekk.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det er nok lettere å klippe en bred hekk med hekksaks med litt lengde på bladet enn med motorsag med tanke på ergonomi.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Motorsager brukes til å sage i ved. Pga av kjedet går rundt, kan et motorsag få kickback som er farlige greier. Slikt kan ikke skje med en hekksaks. Hadde holdt meg til egnet verktøy, jeg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ville ikke funnet på å klippe hekker med motorsag. De blir fort tunge, klumpete og lite effektive, og farlige og så trasper de mer enn de klipper slik at du lett kan få en stygg hekk. Da ville jeg heller brukt noe rimelig kinamikk av en hekksaks, så lenge den er skarp. Å måtte ikle seg varmt verneutstyr en het sommerdag når det er finest å klippe hekken er også noen man kommer til å forbanne i ettertid. (Superpolstrede langbukser, hjelp, hansker etc.)

Men velg heller et system der du kan bruke batteriet til en elektrisk motorsag om du skulle trenge det senere.

Det er ingen som har angret på at de kjøpte ordentlig verktøy, i alle fell ikke om det er noe som de skal bruke regelmessig. Men man angrer fort om man velger noe rammel eller feil verktøy til jobben for å spare noen hundrelapper. Det ender fort med tårer og tenners gnissel.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Her går det i Ryobi, og det brukes heftig, har bygget platting på campingen, terrasse hjemme, kappet og ordnet en masse. Bruker nå Ryobi også i jobbsammenheng. Fungerer greit. Har 7-8 forskjellige produkter i 18V serien. I løpet av 12 år er 2 sirkelsager av den billigste typen (995,-) tatt kvelden.
Kjøpte børsteløs sirkelsag i år (1995,-) men den er tyngre, sterkere, større diameter på bladet og bruker mer strøm. Vurderer å kjøpe en billig i tillegg.
Har brukt en Ryobi drill i 10 år, både som drill og skrutrekker, fungerer fortsatt. Og batteriene holder utrolig bra, det 1. Batteriet på1,5 Ah. som fulgte drillen kastet jeg i år, men fortsatt holder det andre 1,5Ah koken. Det ble også kjøpt for ca. 10 år siden. Har kjøpt 2 stk. 2,5Ah for noen år siden, de fungerer bra. I år har jeg kjøpt en bordsag og en gressklipper også. Kjøpte da et 2 pack med 4,0Ah batterier.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvis du har en hekk som skal være høy nok til å skjerme for innsyn er det slitsomt å klippe toppen med en vanlig hekksaks, og verre jo tyngre den er.
Du trenger en med teleskopisk skaft og batteri, og den bør være lett.
I tillegg til rekkevidde i høyden er en batteridrevet teleskopisk saks mye bedre å klippe vertikale flater og lavt mot bakken, fordi den kan vinkles og balanserer i en sele med vekten av batteriet og bredt tohåndsgrep. Jeg kommer aldri til å bruke en liten hekksaks igjen etter å ha prøvd teleskopisk med batteri.
Cocraft/Cotech LXC som jeg linket til er den billigste, og forbausende kvalitet for pengene.
Ryobi koster hakket mer, samme med Bosch, Black & Decker og Gardena. Alle helt akseptabel kvalitet for privatbrukere.
Stihl er det proffene bruker, da snakker vi lange økter hver dag, og det koster flere ganger så mye.
ps: husk at du må som oftest kjøpe batteri og lader separat, og de kraftige er ikke billige.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Du trenger en med teleskopisk skaft og batteri, og den bør være lett.
I tillegg til rekkevidde i høyden er en batteridrevet teleskopisk saks mye bedre å klippe vertikale flater og lavt mot bakken, fordi den kan vinkles og balanserer i en sele med vekten av batteriet og bredt tohåndsgrep. Jeg kommer aldri til å bruke en liten hekksaks igjen etter å ha prøvd teleskopisk med batteri.
Hør, hør!
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takk for tips. Jeg er overbevist. Det blir en hekksaks med teleskopisk skaft.
Jeg har mest lyst på Stihl. Jeg vet det er nerden i meg og tanken på å ha noe av det bedre som kan skaffes, som snakker. Jeg tror jeg lar fornuften styre og legger bort dette alternativet. Da står det mellom Cocraft med det lure grensaghode og Ryobi OHT1850X. Høres det greit ut?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Cocraft er Claserns eget merke, ligner mye på Biltemas produkter. Ikke det at det er negativt, men.....
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er sikkert greit, 18V systemet til Ryobi er utrolig stort, her i huset har vi luftkompressor, støvsuger, sirkelsag, bordsag, sliper, stikksag, drill/skrutrekker, høvel, hellerenser og gressklipper. Dette fungerer bra.:)
 
Sist redigert:

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Heller mot Ryobi om vi også kjøper elektrisk plenklipper. Fungere disse plenklipperene med batteridrift om ikke gresset er veldig lavt?
Hvor mange batterier og hvilke bør jeg kjøpe om det blir både Ryobi hekksaks og plenklipper?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Heller mot Ryobi om vi også kjøper elektrisk plenklipper. Fungere disse plenklipperene med batteridrift om ikke gresset er veldig lavt?
Hvor mange batterier og hvilke bør jeg kjøpe om det blir både Ryobi hekksaks og plenklipper?
Jeg kjøpte den billige klipperen til 1600,- på Bauhaus, 36cm klippebredde er ikke så mye, men det holder da jeg bare har ca.100 kvm. gress å holde kontroll på. Det er et stort pluss at den er tilnærmet lydløs. Jeg kjøpte en 2 pack med 4 ampere batterier på Jula til 1499,- Bauhaus har ikke det tilbudet..
4Ah batteriet gir deg ganske lang brukstid, jeg kjørte over alle 100 kvm i forrige uke, det gikk fint med et batteri. Nå var gresset riktignok veldig kort. Men det ser ut til å fungere gret med et par 4 Ah batterier. Det er jo bare å bytte på hvis nødvendig.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Europris fører også Ryobi, hvis det er langt til nærmeste Clas/Bauhus
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.554
Antall liker
7.061
Passer kanskje bedre i den generelle powertool-tråden, men ser for meg et potensiale for en appbasert delingsøkonomi her.

Har nylig tatt over et eldre hus og hage. Har en overgrodd hekk og et furutre jeg vil ha bort. Må også slipe ned noen gulv og jordfrese ca 30m2 for en kjøkkenhage. Kort sagt, en rekke små og store prosjekter der man trenger godt verktøy og redskap. Men for mange av disse prosjektene bare én gang, eller flere år til neste. Verktøy er alltid kjekt å ha. Men jeg skulle gjerne leid kvalitetsutstyr de få gangene jeg trenger dem, på samme måte som jeg gjerne hadde leid bort det jeg har av verktøy for noen dalere til folk som trenger dem i stedet for at de bare står ørkesløse i redskapsboden.

www.toolsamong.us er ledig.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det er jo strengt tatt det gode naboer gjør.
 
Topp Bunn