Alt til hus og bolig heimekontorløysing av topp kvalitet: møbler, dataskjerm osv.

V

VVV

Gjest
Hei

Ønsker råd/tips i forbindelse med ein planlagt heimekontorløysing av topp kvalitet.
Ser for meg å handla i løpet av andre halvår i 2020 (eller i seinaste fall i 2021).

Mine bruksområder:
a) Tekstbehandling (i LaTeX).
b) Programmering (merk: kun enkel grafikk)
c) Lesa bøker/informasjonsmateriell digitalt eller på papir.
d) Fagleg informasjon i frå internett: wikipedia, videoar (Youtube m.m.), webinar, Linkedin osv.


Eg ønsker råd/tips i forbindelse med følgande innkjøp:
1) Stor og justerbar arbeidspult, helst utan oppbevaringhyller.
Har du forslag til god(-e) arbeidspult(-ar)? Og kor ein får kjøpt denne/desse?

2) PC-skjerm. Stor skjerm. Minst 30". Ønsker skjerm med displayport, men utan høgttalar(-ar) sidan eg skal bruka hodetelefonar.
Håper det kjem OLED/QLED skjermar på markedet til ein overkomeleg pris i løpet av neste år.
OBS: Ikkje interessert i kurva skjermar.

Kva anbefales av ein stor skjerm eller to (ganske) store skjermar?

3) Arm til skjerm(-ar).
Kor viktig/praktisk er dette kontra å bare ha skjermen (skjermane) på pulten utan arm?
Kva slags arm(-ar) anbefales?

4) Eventuelle andre ting som også er viktig å tenka på?
 
Sist redigert av en moderator:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
sjekk ut "Bekant" serien til IKEA. Overraskende robuste greier til å være ikea. Proffkvalitet til amatørpris egentlig.
Eneste potensielle negative punkt er at ramma som er under bordplata kan være litt forstyrrende dersom du liker å sitte med ekstremt lav pulthøyde.

Jeg har en kjempestor hjørnepult fra denne serien og den har overlevd to flyttinger og er dønn solid.
Ulempe: mye skruer , så den tar tid å sette opp og justere perfekt.
 
  • Liker
Reaksjoner: VVV

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
IKEA sine hevepulter funker fjell, som nevnt.

Du bør ha muligheten til å snu skjermene 90 grader - mye mer oversiktelig når man programmerer. Du trenger ikke en veldig fancy skjerm til ditt bruksområde - det er ingen ting som krever kalibrering eller eksakte farger.

De som lager gode skjermer til kontorbrukere er for eksempel Apple, Dell og Eizo. Bør være mulig å skaffe brukt om pris er et kriterie og du betaler for morroa selv.

Hvor mye du kan ha på skjermen samtidig er styrt av oppløsning, ikke antall tommer. Skjermer til mer proff bruk har som regel IPS-panel, men om det er viktig for din bruk kan diskuteres. Størrelse? To store om du har plass. Har man først vent seg til mye plass er det ingen vei tilbake.
 
  • Liker
Reaksjoner: VVV

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
Arbeidsstol...

Vi skal selv kjøpe to stk.. og skal ha det beste (som vi finner iallefall)

HÅG Tribute 9031

Produsert i Norge.
 
V

VVV

Gjest
sjekk ut "Bekant" serien til IKEA. Overraskende robuste greier til å være ikea. Proffkvalitet til amatørpris egentlig.
Eneste potensielle negative punkt er at ramma som er under bordplata kan være litt forstyrrende dersom du liker å sitte med ekstremt lav pulthøyde.

Jeg har en kjempestor hjørnepult fra denne serien og den har overlevd to flyttinger og er dønn solid.
Ulempe: mye skruer , så den tar tid å sette opp og justere perfekt.
Har sansen for IKEA. Bekant-serien såg bra ut.
 
V

VVV

Gjest
IKEA sine hevepulter funker fjell, som nevnt.

Du bør ha muligheten til å snu skjermene 90 grader - mye mer oversiktelig når man programmerer. Du trenger ikke en veldig fancy skjerm til ditt bruksområde - det er ingen ting som krever kalibrering eller eksakte farger.

De som lager gode skjermer til kontorbrukere er for eksempel Apple, Dell og Eizo. Bør være mulig å skaffe brukt om pris er et kriterie og du betaler for morroa selv.

Hvor mye du kan ha på skjermen samtidig er styrt av oppløsning, ikke antall tommer. Skjermer til mer proff bruk har som regel IPS-panel, men om det er viktig for din bruk kan diskuteres. Størrelse? To store om du har plass. Har man først vent seg til mye plass er det ingen vei tilbake.
Takk for tips.
Eg betaler sjølv.
Krever ikkje superfarger, men eg ønsker å ha ein skjerm (evnt to) som er skarp, har god kontrast, og brukarvennleg innstilling.
Har DELL U3011 (30") nå. Har foreløpig ikkje greidd å få bildet like skarpt (bruker DP-kabel) som på den bærbare PC-en.
Kva synes du er fordelen/fordelane med med å kunne snu skjermane 90 grader når ein skal programmera?
Denne skjermen kan snus 90 grader:
ProArt PA32UC-K tilt

Når det gjeld tekstbehandling i LaTeX så trur eg at det også kunne vore veldig greit med to skjermar: Ein til sjølve teksten, og ein til det kompilerte dokumentet.

Kva synes du om ein kjempestor skjerm i staden for to store?
Kva er fordelen med IPS-panel?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
IPS har generelt bedre farger men dårligere responstid (kun et problem for gamere).

Når man programmerer er det etter min mening en fordel å kunne ha mange linjer samtidig for bedre oversikt. Det er mye viktigere enn bredde - altså bør skjermen(e) stå på høykant.
 
V

VVV

Gjest
IPS har generelt bedre farger men dårligere responstid (kun et problem for gamere).

Når man programmerer er det etter min mening en fordel å kunne ha mange linjer samtidig for bedre oversikt. Det er mye viktigere enn bredde - altså bør skjermen(e) stå på høykant.
Enig med deg i dette.
 
V

VVV

Gjest
IPS har generelt bedre farger men dårligere responstid (kun et problem for gamere).

Når man programmerer er det etter min mening en fordel å kunne ha mange linjer samtidig for bedre oversikt. Det er mye viktigere enn bredde - altså bør skjermen(e) stå på høykant.
Kva med to skjermar der den eine er snudd 90 grader, medan den andre ikkje er snudd?
Kva er din erfaring med skjerm som er snudd 90 grader når det gjeld surfing? (å lesa på forum på nettet, youtube osv.)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Går fint. For behagelig lesing brukes uansett ikke hele bredden av skjermen.
 
C

cruiser

Gjest
Henger meg på weld her, jeg og de fleste på jobben hos oss har 2 snudd og en riktig vei, optimalt til utvikling.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
De kjempestore skjermene som du sikkert ser en del av rundtomkring som i praksis ser ut som to vanlige skjermer skjøta sammen til en, bør du etter min mening unngå.
Det er mye kløn med slike skjermer, og fordelene er vel strengt talt ikke noe annet enn at det ser fancy ut.
 
C

Cyber

Gjest
Bruk pengane på stol og to store skjermar. Resten vert meir eller mindre eit spørsmål om personleg smak.
Min kombo på jobb er 2 stk. 24 toms Dell IPS (dog 24 er nesten lite etter en stund :) )og elektrisk hev/senk. Man må bare venne seg til å stå mesteparten av dagen, føles mye bedre. Kjører bærbar som kan smekkes rett i docking. Kjekt å bare ha en maskin å forhold seg til.
 

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
Vi kommer til å gå for hver vår 34" ultrawide, 3440x1440p. Som 2 stk 27" på siden av hverandre.

Får inn 3 nettleser vinduer komfortabelt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Når det gjelder store skjermer:
Er det noen som har funnet sw som kan hjelpe med å organisere skrivebordet, og helst huske plassering/størrelse vinduer, slik at man slipper å gjøre dette på nytt etter omstart etc?
Bruker selvsagt Windows+piltaster, men det hadde vært fint å kunne lage et eller flere oppsett og bruke dette.
Magnet på mac.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
439
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Innreda hjemmekontoret i fjor høst.
Fant ingen møbler på ikea eller de andre (skeidar, bohus osv) som passa inn i rommet / det jeg så for meg.
Endte med å handle hos brukte kontromøbler her i Trondheim.
Finnes garantert tilsvarende butikk(er) i Oslo traktene.

Samme proffe kvalitet som man finner i kontorlandskap til en redusert pris. Noen av møblene kan ha "bruksmerker", men utvalget er som regel såpass stort at om man leter litt finner man "fine" møbler.

--
Martin
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
IKEA sin proffserie som jeg har nevnt tidligere, kommer også med hev-senk understell. Jeg droppa det fordi jeg ikke så hensikten (jeg har aldri ønske om å stå ved pulten hjemme), men pultene er såpass robuste at de fint kan brukes som arbeidsbord til andre ting, ikke bare pc-bord. Og da kan det være greit å endre høyde basert på hva slags arbeid man driver med. Lodding av kabler? Kapping av rør? Jobbing med store eller små ting? Ikke godt å si, men skulle jeg bare hatt en multifunksjons arbeidsplass så hadde motor vært fristende.
Men for min del var det irrelevant. Jeg skulle ha en stasjonær arbeidsplass til pc og relatert utstyr, og jeg foretrekker også å ha bordplata ekstremt lavt, og min preferanse viste seg å være så lav at det motoriserte understellet ikke klarte å senke plata lavt nok til min smak. Den vanlige hadde en del cm ekstra å gå på.
Dette er nok ikke et vanlig problem for folk flest, men jeg tenkte det kunne være verdt å nevne. Tror også at hev/senk er overvurdert, spesielt til hjemmebruk. Blir stort sett aldri brukt og er bare kostnadsøkende.

Men klart, i enkelte tilfeller så kan det jo være annerledes....
 
V

VVV

Gjest
Nokon som har erfaring med 21:9 skjerm på 34" kontra på 38" (37.5") til kontorbruk ?

Føler meg litt usikker på om den på 37.5" kan verta litt upraktisk bred for å lesa tekst litt langt ute på sidene.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
For å jobbe trenger jeg 2 skjermer....
Og en pulr med den innsving i midten så jag får god armstøtte , og en GOD stol med alle justeringmuligheter og som flexer og følger kroppens bevegelser. Justerbar og flexende mht hoftevinkel
 
Topp Bunn