Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• spidipidi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2012
    Antall liker
    28
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En stund siden vi har hørt noe om Roon-endpoint firmware fra Hegel. Fortsatt forsinket på ubestemt tid? :unsure:

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Stockholm
    Har nå fått testa Röst med HD12 en stund. Og jeg må bare si, for en deilig og analogt lydene dac! Den interne i Röst kan ikke sammenlignes. Den låter litt rufsete i forhold spesielt i toppetasjene. Koser meg glugg ihjel med Röst og HD12 som må sies å være noe helt annet enn HD11. Den har en organisask tilnærming til musikken som gjør at jeg lurer på hvilke strenger Jeff Hanneman bruker på live skiva fra 1991. Har en formening om at det må være D'addario😅

Sist redigert:

trondav

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Antall liker
    36
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    4
    Virker ganske merkelig - er ikke DACen i Rösten av en nyere og bedre type enn den snart 5-6 år gamle teknologien som ble brukt i HD12? Har Röst selv og lurt på HD12 - men jeg er veldig usikker på om det er en oppgradering. Kjekt å høre at du liker lyden og er fornøyd :)

svk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.12.2007
    Antall liker
    202
    Best der alt er separert.så kan en oppgradere individuelt.
    Dac’r går jo fort ut på dato da det kommer nye ting hele veien. Men 16bit 44 lyder jo fortsatt bra.
    En analog forsterker er jo like god og up to date selv om den er 20år.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Stockholm
    Virker ganske merkelig - er ikke DACen i Rösten av en nyere og bedre type enn den snart 5-6 år gamle teknologien som ble brukt i HD12? Har Röst selv og lurt på HD12 - men jeg er veldig usikker på om det er en oppgradering. Kjekt å høre at du liker lyden og er fornøyd :)
    Etter det jeg har lest er dacen I Röst samme som i H160. Og dermed med 24 bits digitalfilter. 32 i HD12. AKM 4396 i Röst og den nyere AKM 4399 i HD12. Største oppgraderinga H120 fikk var vel nettopp en dac med sistnevnte dac chip. Eller t.o.m kanskje den fikk 4490 chipen, husker ikke i farta.

Når det er sagt så låter de litt forskjellig, HD12 endel mer laidback, organisk og mer analogt. Så om det ikke er din ting så er det ikke sikkert det oppfattes som en forbedring. Röst ble i mine ører en helt fantastisk forsterker med HD12 kobla til. Et winning team!

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Stockholm
    Jeg har mange ganger irritert meg litt over at man er tvungen til å betale for en dac i en relativt høyt priset forsterker når den ikke er av god nok kvalitet. Som tilfellet var med H160, H80, Röst og H90 som også har en litt enklere dac. Jeg syns Hegel skulle fortsette å levere dacer i den litt rimeligere klassen som HD12 befant seg i. Da har man muligheten til å velge selv, og slippe å betale for noe man ikke bruker. Man ser jo t.o.m med H190, som har en bra dac, men med Tenor USB chip som struper alt over 96 kHz. Noe tilfellet er med H120 også. Man må opp på H390 for å kunne spille 192 kHz via USB. Jeg syns de burde levere separate dacer, eller holde seg borte fra Tenor chip og de litt eldre AKM chipene når de velger å ha en dac i en såpass dyr forsterker som Hegel er.

svk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.12.2007
    Antall liker
    202
    Jeg er på jakt etter en ny billig dac. Men for min del bli ny hegel for dyr. De brukte jeg finner er gamle. F eks hd2. Hvordan er denne sammenlignet men nyere dacer i prisklassen 2-3000?

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    245
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er på jakt etter en ny billig dac. Men for min del bli ny hegel for dyr. De brukte jeg finner er gamle. F eks hd2. Hvordan er denne sammenlignet men nyere dacer i prisklassen 2-3000?
    Hegel HD2 er som du sikkert vet en ren USB-DAC, som drives utelukkende av USB-strøm. Derfor er utgangsnivået temmelig lavt, og analog-delen er nok ikke all verden.

Styrken til HD2 vil jeg si er det kompakte formatet, og at den også har Coax-utgang. Dette betyr at den kan brukes i kombinasjon med mer avanserte DACer, som en ren USB-til-Coax-konverter. Da er man sikret Coax-signal fra en hvilken som helst PC, selv om den skulle mangle øvrige digitale utganger. Det å bruke HD2 som mellomledd gir også ekstra jitter-korrigering, pluss at det oppnås galvanisk skille mellom PC og "hoved-DACen".

Men mer generelt vil jeg heller anbefale en pent brukt HD11, noe som burde være realistisk å finne i nevnte prisklasse.

svk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.12.2007
    Antall liker
    202
    Hva er utgangs signalet på hd2?
    Har sett litt på hd11.men ser at hegel sier coax inngangen gir best kvalitet.
    Jeg skal bruke usb først og fremst.sånnsett blir det tukette å gå for hd11. Vurderer abrahamsen a dac også

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    245
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hva er utgangs signalet på hd2?
    Har sett litt på hd11.men ser at hegel sier coax inngangen gir best kvalitet.
    Jeg skal bruke usb først og fremst.sånnsett blir det tukette å gå for hd11.
    Jeg husker ikke noe tall, men forskjellen i utgangsnivå er godt merkbar.

Det spesielle med HD11 er at den *første* Coax-inngangen er utstyrt med impesanse-korreksjon for å kompensere for avvik i kabelens motstand. Dette er altså en iboende svakhet som den ene inngangen forsøker å eliminere / redusere. Jeg vet ikke om USB-inngangen dermed kan regnes som dårligere, men den er adaptiv (deres mer avanserte DACer har asynkron USB). Alle inngangene går gjennom den samme jitter-korrigeringen.

USB-inngangen til HD11 er den samme som på HD2 - de er for den del begrenset til 24/96kHz, og mangler støtte for 88,2, mens de andre inngangene støtter inntil 192kHz. USB-inngangen på HD11 og høyere modeller har en fordel i at den støtter navigering av PCen via fjernkontrollen.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Stockholm
    Utnivå på RCA på HD2 er 1 volt, funker ikke så bra. HD2 er egentlig bare brukbar som en grei usb til spdif konverter IMO.

svk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.12.2007
    Antall liker
    202
    Tror jeg står over hd2.kjører ca 2volt inn i dagens løsning. Er Akuratt passe

Lilac1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Antall liker
    32
    H90 på salg hos hifiklubben. Hadde det ikke vært for situasjonen, hadde det vel smått vært på tide med en liten oppdatering etter kalenderen til Hegel?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Stockholm
    H90 på salg hos hifiklubben. Hadde det ikke vært for situasjonen, hadde det vel smått vært på tide med en liten oppdatering etter kalenderen til Hegel?
    Ja er det noe som må være et løp og kjøp så må det være den.

Lilac1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Antall liker
    32
    Klubben sier at en erstatter for H90 kommer i starten av september. Skjønt jeg tviler dessverre på at den vil ha det entry-markedet ønsker seg, dvs mer effekt. Tror de vil skyte seg i foten om de oppgraderer H90 til 75+75 watt som H120.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Stockholm
    Klubben sier at en erstatter for H90 kommer i starten av september. Skjønt jeg tviler dessverre på at den vil ha det entry-markedet ønsker seg, dvs mer effekt. Tror de vil skyte seg i foten om de oppgraderer H90 til 75+75 watt som H120.
    Kan ikke forstå annet enn at det må være med en bedre dac. Evt. balansert inngang, men det tviler jeg på.

Dalix

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2019
    Antall liker
    11
    Rc8 eller rc10, noe på brukten? Hva er nypris?

Dalix

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2019
    Antall liker
    11
    Har kost meg noen dager med en Hegel H80. Så behagelig lyd, rett og slett bare kos. Har en sub koblet til nå. Har en AV til tv/film, og hadde i utgangspunktet tenkt å ha doble fronter. Hvis ikke H80 har Home Theater funksjon ? Hvordan er framgangsmåten isåfall? Hvis dette er mulig, må man da flytte over bare subkabel?

Hessianpeel

Helt fersk
    Ble medlem
    11.07.2012
    Antall liker
    4
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    9
    Dette har helt sikkert blitt spurt om før, men er det noen som kan komme med noen tanker i forhold til Hegel H90/Røst og forskjellene dem imellom? Begge vurderes, men noe usikker.

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    186
    Dette har helt sikkert blitt spurt om før, men er det noen som kan komme med noen tanker i forhold til Hegel H90/Røst og forskjellene dem imellom? Begge vurderes, men noe usikker.
    Har eigd begge to. Röst er en anelse mere oppløst og raffinert, litt renere og strammere i lyden. Sammen med interndac så låter det fort litt kjedelig korrekt etter min smak. Få på en dac med litt kjøtt på beinet så er Röst helt super til prisen. H90 fungerer veldig fint, også med interndac og er lett å like. Den nye 90 linjen er litt mere lettflytende og har et veldig fint rytmisk driv. Alt er lettflytende og "organisk" Röst er som sagt en anelse mere raffinert og det merker man ved en bedre dac som fks Hd25 påkoblet. Går du opp på H190 så er du videre opp på stigen, alt er tatt til litt større høyder, litt mere av alt. H190 opplever jeg som krydret, punchy og leken, fyldig og lett å like. Raffinementet er minst på høyde med Röst eller litt bedre her. Går du på H390 så skjer der saker å ting. En helt annen liga en H190 igjen, og ganske nær H590 som koster 90k.

Sist redigert av en moderator:

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Stockholm
    Har eigd begge to. Röst er en anelse mere oppløst og raffinert, litt renere og strammere i lyden. Sammen med interndac så låter det fort litt kjedelig korrekt etter min smak. Få på en dac med litt kjøtt på beinet så er Röst helt super til prisen. H90 fungerer veldig fint, også med interndac og er lett å like. Den nye 90 linjen er litt mere lettflytende og har et veldig fint rytmisk driv. Alt er lettflytende og "organisk" Röst er som sagt en anelse mere raffinert og det merker man ved en bedre dac som fks Hd25 påkoblet. Går du opp på H190 så er du videre opp på stigen, alt er tatt til litt større høyder, litt mere av alt. H190 opplever jeg som krydret, punchy og leken, fyldig og lett å like. Raffinementet er minst på høyde med Röst eller litt bedre her. Går du på H390 så skjer der saker å ting. En helt annen liga en H190 igjen, og ganske nær H590 som koster 90k.
    Hvordan gikk det med kjøp?

Knallbra sammenligning av M.B.S! Jeg må si meg totalt enig i at Röst låter litt kjedelig med intern dac, men blomstrer med en bra dac.

Har prøvd 3 dacer med denne:

Intern: Litt kjedelig og stivt
    Wadia Di122: Litt for analytisk
    Hegel HD12: Magisk! Så organisk og musikalsk.

Noen ganger støter man på en match made in heaven, sistnevnte er en sånn. Og i tillegg så er det til en veldig fin pris brukt. Løp og kjøp om det finns tilgjengelig og om du ikke allerede har kjøpt!

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    186
    Hvordan gikk det med kjøp?

Knallbra sammenligning av M.B.S! Jeg må si meg totalt enig i at Röst låter litt kjedelig med intern dac, men blomstrer med en bra dac.

Har prøvd 3 dacer med denne:

Intern: Litt kjedelig og stivt
    Wadia Di122: Litt for analytisk
    Hegel HD12: Magisk! Så organisk og musikalsk.

Noen ganger støter man på en match made in heaven, sistnevnte er en sånn. Og i tillegg så er det til en veldig fin pris brukt. Løp og kjøp om det finns tilgjengelig og om du ikke allerede har kjøpt!
    Veldig bra at du fikk det til å spille musikk med Röst og en Hd12. Kan tenke meg at Hd12 passer på Röst da den dacen har litt mere kjøtt på beinet en interndac. Der er mere å hente i Röst med en Hd25. Bare rt tips du burde sjekke ut. Nei jeg sitter godt på H390. Denne forsterkeren slutter aldri å overaske meg. Den har jo plenty med funfaktor, spiller opp til feststemning når det måtte være. Stor fet lyd ganske enkelt. Det er andre takter en med alle andre Hegel forsterkere jeg har eigd og prøvd. Ganske morsomt at Hegel har laget en forsterker som låter som en unormalt raffinert engelskmann. Tør ikke låne en H590. Kan bare tenke meg hvordan det ender😅

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    414
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Jeg ønsker å kjøpe effektforsterker ifra Hegel og jeg har tenkt på Hegel H20. Jeg synest det er lite info om den på nett... Er det noen her som har erfaring med den? Det er veldig mye positivt om Hegels integrerte forsterkere på nett, men finner lite om deres effektforsterkere.

Det var en som gav meg et tilbud på en H10, eller rettere sagt en H4 ombygd til en H10 for 17 000,- . Hva synest dere om den prisen? Og er det noe og satse på? Jeg føler kansje at 17k er litt mye penger å bruke på en forsterker fra 2007.

Setter stor pris på innspill :)
    Er den ombygd på fabrikken? (hos Hegel med garanti) Da er den kanskje kontrollert og gått over. Er gjerne kondisene som gir etter for alder, særlig om den har vært litt varm. Hvis "slitedelene er byttet, kan det være greit. Men alderen er jo der....

svk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.12.2007
    Antall liker
    202
    Vurderer å kjøpe brukt HD10. Ser den fikk god kritikk i sin tid? Virker som en DAC som fortsatt er oppegåendes?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Stockholm
    Vurderer å kjøpe brukt HD10. Ser den fikk god kritikk i sin tid? Virker som en DAC som fortsatt er oppegåendes?
    Jeg ville ikke gjort det med mindre det er for max 2000. Ser at noen tror de kan få rundt 3500 for disse fortsatt, men det er den ikke verdt syns jeg.
    En ting skal den allikevel ha, og det er at den fortsatt er Hegels peneste dac i mini format.

svk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.12.2007
    Antall liker
    202
    Er det prisleie jeg ser for meg med tanke på nypris og alder. Ser mange dacer prises høyt på finn.no
    Abrahamsen a-dac som harveil pris på 1695.prises gjerne tett opp under nypris. Mens andre igjen krever bare en 500lapp

Papillon

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2007
    Antall liker
    59
    Sted
    Vestfold
    Hei. Jeg ønsker å kjøpe effektforsterker ifra Hegel og jeg har tenkt på Hegel H20. Jeg synest det er lite info om den på nett... Er det noen her som har erfaring med den? Det er veldig mye positivt om Hegels integrerte forsterkere på nett, men finner lite om deres effektforsterkere.

Det var en som gav meg et tilbud på en H10, eller rettere sagt en H4 ombygd til en H10 for 17 000,- . Hva synest dere om den prisen? Og er det noe og satse på? Jeg føler kansje at 17k er litt mye penger å bruke på en forsterker fra 2007.

Setter stor pris på innspill :)
    Jeg har et par H20, den ene har jeg hatt i ca. 10 år. Etter at jeg kjøpte en APL DAC og en PS Audio Directstream DAC, så tenker jeg ikke på å oppgradere forsterkerne - lytter bare på musikk og ser film (kan si jeg er i mål :sneaky: ). Men de har ganske tydelig trafo-brum hvis ikke strømnettet er godt, og jeg hører høyfrekvent sus i høyttalerne hvis jeg går nærme og ikke spiller musikk. I min alder hører jeg bare såvidt brum og sus fra sitteplass (uten musikk), og i det ene anlegget med strømregenerering er brummingen veldig svak (DC-blocker i strømregeneratoren) og veldig lite sus.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    815
    Torget vurderinger
    9
    Er det prisleie jeg ser for meg med tanke på nypris og alder. Ser mange dacer prises høyt på finn.no
    Abrahamsen a-dac som harveil pris på 1695.prises gjerne tett opp under nypris. Mens andre igjen krever bare en 500lapp
    De fleste A-DAC og A-DAC II går for rundt 500-800, men selvfølgelig noen som prøver seg.
    HD10 bør du få til under 2000 ja. Om det betyr noe, så hørte jeg ingen forskjell på Horten-messa når HD11 kom og Soundgarden kjørte AB-test for å vise frem den fantastiske COAX1-inngangen. Spilte da med JBL K2 høyttalere og Hegels dyreste forforsterker/effekt den gangen.

Så hvis du skal overgå HD10 i Hegel-leiren tror jeg du må opp på HD12 som oftest har ligget på ca 3.500-4.000 de gangene jeg har sett de på FINN

• Liker
    Reaksjoner: svk
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn