Hegel p2a vs p4a ?

D

Doxa..

Gjest
Er p2a så god som Audiophile , lydogbilde osv sier?

hvordan klarer den seg mot p4a?

skal brukes semmen med Doxa sig..
Efaringer?
 

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Innlegg
116
Antall liker
0
Jeg har Hegel P2A og Doxa 140 Signatur. Min mening er ihvertfall at jeg syns det passer utmerket sammen. Har ingenting negativt å si om den kombinasjonen
 
V

villov

Gjest
Bare la være å høre på p4a, så er det nok greit med p2a. :)
Har p4a siste utgaven selv, og får ikke rost den nok.
 
D

Doxa..

Gjest
Noen andre som har prøvd disse, er p4a verd dobbel pris?
får ikke prøvd de før et par ukers tid
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Du bør gå for en singleended pre-amp som får Doxa'ene dine til å virkelig synge.
 
D

Doxa..

Gjest
Det er mangen flotte pre`er der ute, men Hegel her flere gode kvaliteter som jeg setter pris på, haper bare det er en god match,
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hegel pre gir mye i forhold til prisen. Det finnes sikkert bedre ting ute i verden, men da må du være villig til å betale. Har testet både p2a og P4a og de låter begge veldig bra. Kan blandt annet nevne mye detaljer, stort rom, bra med trøkk osv. Klart p4a er bedre, men du får selv avgjøre hva du liker best. Ps Ikke prøv Ferari hvis du kun har råd til Lada. Snakk med Hi-Fi Centerkjeden og du får sikkert låne hjem for test.

Lykke til
 
D

Doxa..

Gjest
Ja skal ned på centeret nor de åpner i gjen, å teste litt,
De er vel ganske like i klangen? Har kun hørt p2 (i butikk)
vi får se. men har en mistanke om hva som kommer til og skje
 

Koenig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2006
Innlegg
62
Antall liker
0
P4a er veldig mye bedre enn p2a...


Jeg har kjøpt meg p4a selv.... ;)
 
D

Doxa..

Gjest
Har du testet begge under kontrolerte forhold?
Hva er den store forskelden?
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Hei.
Har ikke testet p2a mot p24 under kontrollerte forhold. Men har p4a og er fornøyd med den. Før jeg kjøpte p4a'en så hadde jeg flere andre merker på prøve, og endte altså opp med Hegel utifra preferanser.
Men siden her er en del Hegel eiere så har jeg et spørsmål på siden. Jeg er litt plaget av brum/dur fra trafoen på p4a. Er det flere som har samme erfaring? Duren høres på et par meters avstand faktisk, og varierer i styrke. Jeg skal få montert egen jordet krets til anlegget, og tror det vil hjelpe.

Mvh. Theo
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Men siden her er en del Hegel eiere så har jeg et spørsmål på siden. Jeg er litt plaget av brum/dur fra trafoen på p4a. Er det flere som har samme erfaring?
Jeg har brukt en P4A mkI i ca 1.5 år nå, den er tyst som graven hva angår trafobrum. Flere effekttrinn som har vært tilkoblet samme kurs som P4A har hatt sporadisk brum. Har du snakket med Hegel om dette?
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hei.
Har ikke testet p2a mot p24 under kontrollerte forhold. Men har p4a og er fornøyd med den. Før jeg kjøpte p4a'en så hadde jeg flere andre merker på prøve, og endte altså opp med Hegel utifra preferanser.
Men siden her er en del Hegel eiere så har jeg et spørsmål på siden. Jeg er litt plaget av brum/dur fra trafoen på p4a. Er det flere som har samme erfaring? Duren høres på et par meters avstand faktisk, og varierer i styrke. Jeg skal få montert egen jordet krets til anlegget, og tror det vil hjelpe.

Mvh. Theo
Min P4A MkII er tyst som graven. Testet også MK1 utgaven men hørte aldri noe brum fra denne heller.

Send en mail til Hegel. Bent pleier som regel å svare i løpet av noen timer.
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Har snakket med Hegel om det ja. Skal først og fremst få lagt inn en egen jordet kurs for å se om det hjelper. Hvis ikke så er det noe annet som er galt.

Mvh. Theo
 
D

Doxa..

Gjest
Ser det er flere som har p4a her, noen som har testet den på Doxa,

Nor kom mkII i handelen?
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Hei.
Jeg er litt plaget av brum/dur fra trafoen på p4a. Er det flere som har samme erfaring? Duren høres på et par meters avstand faktisk, og varierer i styrke. Jeg skal få montert egen jordet krets til anlegget, og tror det vil hjelpe.

Mvh. Theo
Min P2 er også helt tyst. Har ikke jording i kjelleren jeg bor i. Har du testet med ujordet kabel?
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Har selv P4amk2 og H4amk2. Pre ampen er tyst som i graven, men effekttrinnet lager litt lyd. Har spurt om dette og fikk til svar at trafoen er så stor at litt brum kan påberegnes. Nå må det sies at dette ikke er ett stort problem. Kan høre en svak anelse brum når det er helt tyst i rommet.
Ta den med til Hi-Fi Centerkjeden å få dem til å høre på den? Tror ikke den skal brumme med mindre strøm nettet er veldig dårlig dær du bor?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er P2A og P4A en "second edition" eller har de blitt kallt A hele tiden?
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
De gikk under betegnelsen P2 og P4 i begynnelsen. Så kom neste utgave med a på slep. Nå er det a og mk2 på de aller siste modellene.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
De gikk under betegnelsen P2 og P4 i begynnelsen. Så kom neste utgave med a på slep. Nå er det a og mk2 på de aller siste modellene.

Noen som vet hva forskjellene på P2, P2A og P2A mkII er eller?
 
K

kbwh

Gjest
Hva med å spørre Hegel? De kan kanskje til og med hjelpe men første og siste serienummer i hver utgave.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hva med å spørre Hegel? De kan kanskje til og med hjelpe men første og siste serienummer i hver utgave.
Har allerede sendt dem en mail men kan nok ikke vente å få svar før over helgen, og slike annliggender haster som kjent veldig.............................

;)
 
D

Doxa..

Gjest
Skal hente meg en P4A mk I neste helg, går det ann og oppgradere denne, til mkII? Pris?
 
V

villov

Gjest
Skal hente meg en P4A mk I neste helg, går det ann og oppgradere denne, til mkII? Pris?
Nei.
Fikk svar av Bent Holter at dette ville koste for mye i forhold til å kjøpe en ny fordi de var bygget såpass forskjellig, før jeg kjøpte en ny P4A mkII.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
For de som er interesert er dette svaret jeg fikk fra Hegel:

teknisk,

P2A er fullbalansert, det vil si at hvis du bruker balansert inn og ut så blir musikksignalet behandlet balansert hele veien igjennom forforsterkeren. Dette gir et vesentlig løft i lyden i forhold til P2. P2 er ikke fullbalansert tvers igjennom.

Dersom du kjører ubalansert inn og ut så er P2 og P2A relativt like, men P2A er noe bedre enn P2.

Den nyeste versjonen av P2A heter P2Amk2 og den har samme type digitalstyrt volumkontroll som H200, og denne mk2 varianten er en del bedre en den første P2A.

visuelt

P2 har kun blitt levert med mørk grå front og gråeloksert topplokk.

P2A har blitt levert både med mørk grå og sølv farge.

P2Amk2 er kun levert i sølv.

og funksjonelt.

P2A og P2Amk2 har begge mulighet til å velge inngangskilde fra fjernkontrollen. P2 har kun mekanisk velger fra frontpanelet.

Jeg håper dette kan være til hjelp.

Vennlig hilsen
Bent Holter
Hegel
 
K

kbwh

Gjest
Og da er konklusjonen at man kjøper en P2AmkII vi jeg anta?
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
For å stikke inn fra sidelinjen ;D
Har P4A MkII en bypass / Hometheater inngang? Fortrinnsvis en balansert.

Mvh
Boden9
 
Topp Bunn