Hegel på B&W

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Hei.

Har tenkt å oppgradere litt på stereo fronten.

Planen for forsterker og cd spiller er Hegel h200 og Hegel cdp2a.

De høytalerane som jeg er mest frista til ås akffe meg er B&W 703 eller B&W cm9, det jeg lurer mest på er om cm9 er like bra som 703, hvilke burde jeg gå for? skal spille alle typer musikk så må være en bra allrounder.

Å vil hegel passe b&w?

mvh jano007
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hegel + B&W er ein kombinasjon eg har høyrt i ein del samanhengar. Det framhevar akkurat dei sterkaste sidene til desse to produsentane. Du får supermasse detaljar og eit grundig innblikk i alle innspelingane. Det er mange tilhengarar av slik lyd. Men det er også motstandarar som vil meine dette vert for mykje av det gode...

Mitt råd er at du prøver å få til ein demonstrasjon. Hugs å avtale tid, og at du tek med deg fleire musikkeksempel av det slaget du likar å høyre på.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er enig med Arve her. Kan være lurt på teste før kjøp.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hegel H200 er glattere og langt mer behagelig i klangen enn Hegels rykte skulle tilsi. Datteren min og mannen hennes kjøpte en H200 for et års tid siden - og det låter aldeles fortreffelig sammen med et par Audiovector M3 Signature. Men for all del: det er aldri dumt å teste før man kjøper - hvis man har mulighet til det.
 
U

utgatt60135

Gjest
Ulf-B skrev:
Hegel H200 er glattere og langt mer behagelig i klangen enn Hegels rykte skulle tilsi.
Jeg har aldri ment eller hørt at Hegels produkter er ubehagelige i klangen alså. Ganske så glatte ja, men de har vel sin egen klang alikevel som ikke passer alle lyttere og alle høyttalere (uten å ha hørt nye H10). Det bør man jo finne ut av selv.
 

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Takk for svar,.

Kom gjerne med andre høytalere som kan være inntresange å sjekke ut å som vil passe med hegel..

må passa på musikk fra country til rock å pop å jazz.

Kandidater jeg har sett litt på også er:

Monitor Audi GS20
Dynaudio Focus 220
Vienna Acoustic Mozart Grand
Patos Symphonic II
 
U

utgatt60135

Gjest
jano007 skrev:
Takk for svar,.

Kom gjerne med andre høytalere som kan være inntresange å sjekke ut å som vil passe med hegel..


Monitor Audi GS20
Dynaudio Focus 220
Vienna Acoustic Mozart Grand
Patos Symphonic II
Så du har bestemt deg for Hegel?

Alle de høyttalerne du nevner låter forskjellig, så da spørs det på hvilken lydsignatur du foretrekker og hvordan de passer ditt rom. Kan du si noe om det?
 
L

larkus

Gjest
Jeg hadde tidligere B&W 703 i kombinasjon med Hegel H200. Fungerte ypperlig det. Men så slo oppgraderingsdjevelen til ;D
 

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
jeg har hatt Patos i alle år nå. er jo så å si godt fornøyd med føler jeg har lyst på noe nytt.
Men det må jo være noe med litt lik lyd signatur.

symp2 er ikke første valget selv om de er veldig bra, men det som jeg har lest om vienna acoustic så begynner jeg å skjønne at de er kansje de jeg må gå for, høres ut som en knakende god høytaler. skal se om jeg kan få meg en demo når jeg kommer hjem fra sjøen.
 
U

utgatt60135

Gjest
jano007 skrev:
jeg har hatt Patos i alle år nå. er jo så å si godt fornøyd med føler jeg har lyst på noe nytt.
Men det må jo være noe med litt lik lyd signatur.

symp2 er ikke første valget selv om de er veldig bra, men det som jeg har lest om vienna acoustic så begynner jeg å skjønne at de er kansje de jeg må gå for, høres ut som en knakende god høytaler. skal se om jeg kan få meg en demo når jeg kommer hjem fra sjøen.
Når jeg leste lik signatur og plusset på Hegel, så tenkte jeg VA ett sekund før jeg leste at det var denne du siktet deg mest inn på ;). Ja, gå for en demo uten sjøsyke :) .
 

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
hehe skal få gjort det.

jeg bor i kongsberg ikke sikker på hvor langt jeg må for en demo, kansje stereofil i olso er nærmest tror ikke det er noen i drammen.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg er litt skeptisk :-\, kanskje kombinasjon med Van den Hul eller Transparent kabler kan fungere bra.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Hegel H4SE fungerer ihvertfall veldig bra på mine 805D. Nå er vel imidlertid SE utgaven av H4 en litt tunet versjon over mot det litt varmere. Samtidig er 805D kanskje den modellen i 800 serien som låter varmest. Dette var ihvertfall mitt inntrykk da jeg lyttet på 805D opp mot 804D. Sistnevnte var i mine ører litt skarpere i overgangen mellom mellomtone og diskant. Kan tenke meg at dette muligens kan ha å gjøre med FST mellomtone elementet som 804D bruker i motsetningen til det vanlige mellomtone/bass elementet som sitter i 805D.
Kanskje også FST elementet kan være mer avslørende mens elementet som sitter i 805D glatter over noe. Selv om dette ikke er mine inntrykk etter å ha lyttet på 805D i et par uker. Har også lurt litt på om det kantløse FST elementet er mer utsatt for vibrasjoner fra selve høyttalerkassen siden det ikke har gummioppheng. Men sistnevnte er nå litt synsing fra min side.
 

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
G.A.G. skrev:
Hva har du av utstyr i dag?

Mvh
Andreas
Hei.

I dag har jeg electrocompaniet ec-4,5 og aw60fft sammen med patos lyric 301mkII og kimber kabler, men har hatt patos i 10år nå å er sugen på å prøve noe nytt.

Vienna virker inntresangt å høres ut som noe i samme klasse som patos, når det kommer til lydsignatur. å hegel er jo forsterkere som får kjempe tester å så tar de seg bra ut i racket:) viktig når en har dame i hus som også bestemmer hehe.

Vienna i rosewood er jo også bare helt nydelig så regner med de faller i smak for kjærringa også hehe.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det virker som om du velger Hegel av nasjonale årsaker, noe som ikke er uvanlig. Gjennom tidene har jeg møtt mange som kjøper norske produkter fordi de er norske og gode. Men jeg vet ikke helt om jeg synes det er en lur strategi. Eller for å være mer presis, jeg vet at det ikke er en lur strategi.

Årsaken er enkel. Forsterkeren er også det første jeg velger, men ikke noe spesielt merke eller nasjonalitet. Forsterkeren velges ut fra ht, ikke omvendt. Det eneste forhåndsdefinerte valget jeg ville foretatt mtp forsterker er prinsipp. Jeg velger rør, som gir meg muligheten til å tweake karakteren til å passe eventuelle nye ht. Du velger transe, som også er et valg basert på tekniske prinsipper. Men det blir helt feil å velge ht som passer til forsterkeren, for da velger du jo ikke hvilken lyd du vil ha. Du velger design og merke ut fra ikke lydrelaterte årsaker. Derfor synes jeg du foretar et valg i feil ende nå.

Det som tilsier at du velger forsterker ut fra nasjonalfølelse bekreftes av at du går fra EC til Hegel. Det er omtrent som om en japaner skulle velge å gå fra en Toyota Celica til en Mitsubishi Pajero fordi begge er japanske. De to merkene har nesten så forskjellig lyd som det overhodet er mulig å få til. Skal du matche et bestemt sett ht med en forsterker bør du ikke begrense deg til å kjøpe noe som er norsk av prinsipp, for det er fullt mulig at det finnes alternativer fra det store utland som låter bedre i sum på B&W. Og hvis det skulle være tilfellet så er det jo dumt å velge norsk. Jeg mener ikke at Hegel ikke er optimalt for de ht, for jeg har ikke hørt det.

Det jeg mener er at ditt utgangspunkt er at hvis ikke B&W ikke funker godt med Hegel skal du likevel ha Hegel. Det er litt rart for meg. Du sier jo da at du ikke har noen tanker om hva du ønsker deg, dvs at du ønsker å bytte fordi du er lei av det du har. Problemet er bare det at i praksis har du satt deg selv på sidelinjen i valget, og rett og slett ber oss om å fortelle deg hvilken smak du skal ha.

Jeg mener at det er viktig å velge forsterkerprinsipp, og det er helt ok å velge transe som EC eller Hegel som utgangspunkt. Men hvilken transe du skal velge må du først tenke på etter å ha definert hvilken type lyd du ønsker, og det gjør du når du velger ht. Å spørre om hvilke ht som passer til en bestemt forsterker du ikke eier enda blir derfor helt feil. Når du nevner B&W er det nærliggende å tro at du har hørt dem, og liker dem godt. Da skal du ta utgangspunkt i det og spørre hvilken forsterker som fungerer best hvis Hegel ikke er rett valg, ikke hvilke ht du skal velge hvis ikke kombinasjonen med Hegel fungerer. Jeg oppfatter altså ditt spørsmål som et eksempel på litt opp-ned logikk. Det er helt normalt for de som ikke har stor erfaring med hifi i den klassen, og derfor ender mange opp med dyre kombinasjoner som de med mer erfaring slutter å trives med. For å kunne trives må du velge prinsipp og lydfilosofi, og glemme merkepreferanser som du ikke kjenner resultatet av.

Dette er ment i beste mening, og jeg håper ikke du føler at jeg fornærmer deg med mitt innlegg.
 
U

utgatt60135

Gjest
baluba skrev:
Det som tilsier at du velger forsterker ut fra nasjonalfølelse bekreftes av at du går fra EC til Hegel.
Det virker nesten som at Hegel er i ferd med å ta over dominansen EC har hatt i Norge. På tross av at de låter så forskjellig som baluba påpeker. Jeg tror også det har med gleden over at de norske (selv om de er produsert i østen), men også i stor grad antall positive tester i norske HiFi blader hvor de lett utroper norske produkter som best i sin klasse. De sitter med veldig stor makt og etter min oppfatttning er det deres hensikt å promotere særlig norske produkter. De gode sidene fremheves sterkt, mens svakheter pakkes inn i bomull eller utelukkes helt. Det skjer jo med produkttester generelt siden de først og fremst er et salgsblad, men synes som det forsterkes når de kommer fra lille Norge.

Enig med innlegget ditt, baluba. Godt skevet.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Lyngen skrev:
baluba skrev:
Det som tilsier at du velger forsterker ut fra nasjonalfølelse bekreftes av at du går fra EC til Hegel.
Det virker nesten som at Hegel er i ferd med å ta over dominansen EC har hatt i Norge. På tross av at de låter så forskjellig som baluba påpeker. Jeg tror også det har med gleden over at de norske (selv om de er produsert i østen), men også i stor grad antall positive tester i norske HiFi blader hvor de lett utroper norske produkter som best i sin klasse. De sitter med veldig stor makt og etter min oppfatttning er det deres hensikt å promotere særlig norske produkter. De gode sidene fremheves sterkt, mens svakheter pakkes inn i bomull eller utelukkes helt. Det skjer jo med produkttester generelt siden de først og fremst er et salgsblad, men synes som det forsterkes når de kommer fra lille Norge.

Enig med innlegget ditt, baluba. Godt skevet.
EC har jo blitt så vannvittig dyrt, og skrur du dem opp, så er det lite som tilsier at prisingen er rett imine øyne!
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
jano007 skrev:
Takk for svar,.

Kom gjerne med andre høytalere som kan være inntresange å sjekke ut å som vil passe med hegel..

må passa på musikk fra country til rock å pop å jazz.

Kandidater jeg har sett litt på også er:

Monitor Audi GS20
Dynaudio Focus 220
Vienna Acoustic Mozart Grand
Patos Symphonic II
Dynaudio fungerer veldig bra på Hegel. Det samme gjør B&W.

Geir Arne
 
Topp Bunn