Digitale avspillere Hegel HD 12 vs Nad C510 / Nad M51

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har hørt både Hegel HD 11 og HD 20. Begge skuffet meg. Lått tamt, tynt og klinisk. Begge ble slått av en billig Kina dac.
Har lest litt om Hd12 og det ser ut som om mange mener den er bedre enn Hd20 og i noen tilfeller tett på Hd 25.
20 og 25 har jeg ikke testet, så dette var for meg skuffende å høre. De som er skrytt opp over alt.

En dac til knallpris som er god er Abrahamsen V6
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Har hørt både Hegel HD 11 og HD 20. Begge skuffet meg. Lått tamt, tynt og klinisk. Begge ble slått av en billig Kina dac.
Har lest litt om Hd12 og det ser ut som om mange mener den er bedre enn Hd20 og i noen tilfeller tett på Hd 25.
20 og 25 har jeg ikke testet, så dette var for meg skuffende å høre. De som er skrytt opp over alt.

En dac til knallpris som er god er Abrahamsen V6
Hegel sine hd25 og hd30 kan brukes med det beste utstyret som er å oppdrive uten problemer har ikke hørt noe som er vesentlig bedre uansett pris kun annerledes, og liker man utstyr som farger lyden bør man velge noe annet, event trenger det for å skjule svakheter i anlegget.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Har hørt både Hegel HD 11 og HD 20. Begge skuffet meg. Lått tamt, tynt og klinisk. Begge ble slått av en billig Kina dac.
Har lest litt om Hd12 og det ser ut som om mange mener den er bedre enn Hd20 og i noen tilfeller tett på Hd 25.
20 og 25 har jeg ikke testet, så dette var for meg skuffende å høre. De som er skrytt opp over alt.

En dac til knallpris som er god er Abrahamsen V6
Sikkert grei den dersom en vil ha alt til å høres ut som smørsangere...:rolleyes:
Var en test her tidligere der HD 10 ble betegnet som betydelig bedre enn V6...
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har hørt både Hegel HD 11 og HD 20. Begge skuffet meg. Lått tamt, tynt og klinisk. Begge ble slått av en billig Kina dac.
Min lille erfaring med DAC er at det er små forskjeller fra billige til dyrere og at det mest av alt dreier seg om litt forskjeller i "oppløsning". Jeg blir litt skeptisk til slike adjektiver da jeg tror det er vanskelig å få en DAC til å låte så dårlig. Selv den billigste Beresford DAC´ en jeg hadde før Hegel låt helt kurant.
Jeg er ikke den som liker å dømme ned et produkt. Ofte handle det om matching. Men hos meg gjorde hegel lite tilfredsstillende jobb. Min forforholdsvis begrenset erfaring med Dacer er at det faktisk er store forskjeller på dac. Jobben til en dac er å få digital musikk til å høres som analog. Den jobben gjorde min tidligere Audio Research Dac 8 strålende.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har hørt både Hegel HD 11 og HD 20. Begge skuffet meg. Lått tamt, tynt og klinisk. Begge ble slått av en billig Kina dac.
Har lest litt om Hd12 og det ser ut som om mange mener den er bedre enn Hd20 og i noen tilfeller tett på Hd 25.
20 og 25 har jeg ikke testet, så dette var for meg skuffende å høre. De som er skrytt opp over alt.

En dac til knallpris som er god er Abrahamsen V6
Sikkert grei den dersom en vil ha alt til å høres ut som smørsangere...:rolleyes:
Var en test her tidligere der HD 10 ble betegnet som betydelig bedre enn V6...
haha.. unnskyld.. Nei vi har forskjellig smak dere, og godt er det.
HD10 var skuffende og jeg lurte på om hvorfor det låt så likt som direkte fra pc.
HD 12 låt bedre, klart bedre. Men ikke så bra som V6. Luftigheten, sena, dybden. Men jeg liker EC lyden og du like sikkert Hegel lyden best.
Til orientering har jeg hatt Hegel flere ganger, inkl P4A med Hegel effekt som låt bra på Mozart høyttalere. Forresten var det også knallbra på film, den kombien.
V6 har stått seg mot alt jeg har hatt i hus inkl en rørdac til 15.000.


Men den måtte gi tapt mot dagen dac :)
Så hvordan er NAD kontra 12?
 
Sist redigert:

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
120
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Har aldri vært noe Hegel fan og har egentlig syntes forsterkerne deres har vært begrederlige greier. Men hos meg synes jeg Hegel hd12 gjør en anstendig jobb. Godt stereoperspektiv, forholdsvis nøytral med litt morrofaktor. Aldri spiss eller tam lyd, snarere tvert imot. Bruker den med aktive høytalere som pre og dac. Aldri hatt bedre lyd for så lite penger.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har hørt både Hegel HD 11 og HD 20. Begge skuffet meg. Lått tamt, tynt og klinisk. Begge ble slått av en billig Kina dac.
Har lest litt om Hd12 og det ser ut som om mange mener den er bedre enn Hd20 og i noen tilfeller tett på Hd 25.
20 og 25 har jeg ikke testet, så dette var for meg skuffende å høre. De som er skrytt opp over alt.

En dac til knallpris som er god er Abrahamsen V6
Sikkert grei den dersom en vil ha alt til å høres ut som smørsangere...:rolleyes:
Var en test her tidligere der HD 10 ble betegnet som betydelig bedre enn V6...
Fine:rolleyes:

Når en spør på sentralen får en kun forskjellige svar. Alt blir fra rost opp i skyene til dømt nord å ned av andre. Litt herlig lesing. Underholderne, men blir vel ikke mye klokere;D Tror jeg aldri har lest at hele gjengen er enstemmig. Men det kan også ha noe med at vi har vel kanskje ikke like ører, rom eller preferanser.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Da er det vel på tide med en oppdatering....
Hegel HD 12 er en riktig godbit! ;D
Den har en svært god dynamikk,er energisk uten å overdrive.
Har ganske så bra power og drive,om man kan si det slik.
Oppløsningen er skyhøy! Lag på lag i musikken graves frem og presenteres på en svært så eksklusiv måte. Lettbent og lettflytende uten å maskere noe. Helt uten skarpe kanter og unoter,og alikevel med masse driv og dynamikk.
Jeg er ganske overasket over lydkvalitet som presenteres i anlegget.
Tommelen opp for Hegel! ;D
 
Topp Bunn