Forsterkere Hegel H200 + H11 Eller Parasound P5 +A23???

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.438
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
29
Hegel H200 + H11 Eller Parasound P5 +A23??? Det ble Marantz

Hei Folkens
Jeg skal ha meg et enkelt sett forsterkeri - Dac, maks 2 komponenter.
Har fått et "åpent elektronikk-gavekort" i vervepremie så dette må brukes på noe nytt.
Pr i dag står valget mellom:
1. Kjøpe Utstillingsmodell eller brukt Hegel H200 9-12.000,- + Ny H11 dac 5.000,-
2 Parasound P5 -A23 kombinasjonen på tilbud hos Oslo HiFi Center. 16.000,-
Parasound P5 har jeg litt troa på, fleksibel forforsterker. A23 kjenner jeg ikke til, men har gode erfaringer med A21.
Hegel har jeg ingen erfaring med. Men skal en tro Rognlien er denne bedre enn Krell KAV400xi. Krellen har jeg også gode erfaringer med.

Er det noen som har noen erfaringer / anbefalinger / argumenter?

Høyttalerene som skal driver er en forholdsvis lettdreven 2-veis DIY med 10"bassmellomtone, ca 90 db, 8 Ohm.
Høyttaleren i seg selv er meget luftig (Seas Crescendo diskant) og har et godt driv i bunn.
 
Sist redigert:

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Ser du også har Ec nå Roger. Hvorfor ikke prøve ECI-6D? Bruker denne sjøl og er meget godt fornøyd. Burde funke klanglig i forhold til hva du beskriver om høyttalerne dine.
 
D

dustcap

Gjest
Hvis det ikke er mulig med å sammenligne, typisk A B lyttetest, så ville jeg prøvd å finne ut om det ene merket har prioritert en annen type lyd enn det andre. Synes Parasound ser pen ut, og det gir vel mer fleksibilitet med delt for og effektforsterker. Ville også sjekka ut funksjonaliteten til fjernkontrollene.

Jeg har selv lest gode tester av Hegel i lydogbilde, men har fått inntrykk av at lydogbilde synes Hegel rett og slett er bedre enn mange andre merker. Virker som at testene favoriserer Hegel, muligens fordi at det er et norsk merke, kremt. Mens andre kommenterer at lyden til Hegel ikke gir helt maks uttelling, og at de selger og vil ha noe annet. Synes selv at Parasound komboen kan virke som en like safe best-buy, som Hegel.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Har hatt H200 tre ganger, siste gang fikk jeg låne hjem fra Soundgarden bare for å bekrefte (eller avkrefte) de to tidligere opplevelsene av H200.
Og jeg sier det rett ut, det er en dårlig forsterker. Bra bass men diskant og mellomtone er daff og innestengt*. Åpner seg når du spiller høyt, men da veldig høyt. Har testet på flere høyttalere og med SA Ranger Master som den verste komboen. Venner og kjente som hørte var av samme oppfatning som meg.

Har også prøvd H100 og H300. Og de er i mine ører meget bra. Bare nevner det slik at det ikke ser ut som om at jeg har noe imot Hegel produkter.

* at det skal endre seg mye når forsterker er innspilt tviler jeg på. H100 og H300 var bra fra første dag.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.438
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
29
Takker for tilbakemeldinger.
ECI6D har jeg tenkt litt på, men ikke ny. Syns 30K er mye nå.
Hadde også tenkt å få brukt "gavekortet" på noe fornufteg, derfor vil jeg kjøpe noe nytt.
Mulig Parasoundsettet hadde vært det rette valget. Syns P5 en virker som et kjekt produkt.
Har hatt P3 preen et par ganger før, og vært ganske fornøyd med den. Likte bedre den enn EC preamper opp til 4.7.
Liker i utgangspunktet ikke å kjøpe nytt, i og med at jeg er veldig "rastløs"
Hadde Oslo Hifi Center hatt et tilbud på P5 + A21 så tror jeg jeg hadde strukket meg litt lenger i pris.
Det settet ser råflott ut i sort.
4732af58-36ad-4d78-9df5-e8706e5dcc0f_zpsfc22c5cc.jpg
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Jeg har komboen HD 11 og H 200.Er ikke 100 prosent fornøyd,så for å si det rett ut; gå heller for Parasoundsettet.Jeg har i tillegg et Primareanlegg og et Denonanlegg,og sistnevnte med den nye PMA 1520 syns jeg låter bedre enn Hegel sålenge man ikke spiller på full guffe.I tillegg er det flere inngangen på den forsterkeren Lykke til !

mvh.s
 

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
227
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Hva med Parasound P5 på AW205R ?? det har jeg tro på :)
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.438
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
29
Hva med Parasound P5 på AW205R ?? det har jeg tro på :)
250en er solgt med en skavank. Litt skurring på en kanal ved lavt volum.
Så da solgte jeg den billig fremfor å reparere.
Hva med Marantz PM11S2 som selges for 19.000,- på finn.
Bør denne vurderes?
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Hva med Parasound P5 på AW205R ?? det har jeg tro på :)
250en er solgt med en skavank. Litt skurring på en kanal ved lavt volum.
Så da solgte jeg den billig fremfor å reparere.
Hva med Marantz PM11S2 som selges for 19.000,- på finn.
Bør denne vurderes?
Enkelt svar: Ja! Den er også kommet i nyere utgave, S3. Jeg hørte S2 selv på egne høyttalere (Kef r700) og var mildt sagt imponert. Slik hadde jeg aldri hørt mine egne høyttalere som jeg var blitt lei av og ønsket å bytte. Etter den lyttetesten skjønte jeg at det ikke var høyttalerne det var noe galt med. PM11 fikk frem potensialet. Ved neste oppgradering står det mellom PM11 og Parasoundsettet (P5+A21). Men har ikke klart å bestemme meg ennå...
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hva med Parasound P5 på AW205R ?? det har jeg tro på :)
250en er solgt med en skavank. Litt skurring på en kanal ved lavt volum.
Så da solgte jeg den billig fremfor å reparere.
Hva med Marantz PM11S2 som selges for 19.000,- på finn.
Bør denne vurderes?
Den er ivertfall strøken og behandlet pent ! Seriøs selger !
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.438
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
29
Da ble det ingen av de to alternativene.
Tenkte på Marantz PM11S2 som Oslo Hifi Center selger for 18.995, men i det jeg skulle søke den opp kom jeg over en 11S1 for 9.500,- Så jeg slo til på den.
Så får man prøvd Marantz også:)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Da ble det ingen av de to alternativene.
Tenkte på Marantz PM11S2 som Oslo Hifi Center selger for 18.995, men i det jeg skulle søke den opp kom jeg over en 11S1 for 9.500,- Så jeg slo til på den.
Så får man prøvd Marantz også:)
Grattis,ett godt valg :)

mvh
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Ja det var vel egentlig den Nils selger jeg mente :)


Da ble det ingen av de to alternativene.
Tenkte på Marantz PM11S2 som Oslo Hifi Center selger for 18.995, men i det jeg skulle søke den opp kom jeg over en 11S1 for 9.500,- Så jeg slo til på den.
Så får man prøvd Marantz også:)
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.438
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
29
Ja det var vel egentlig den Nils selger jeg mente :)


Da ble det ingen av de to alternativene.
Tenkte på Marantz PM11S2 som Oslo Hifi Center selger for 18.995, men i det jeg skulle søke den opp kom jeg over en 11S1 for 9.500,- Så jeg slo til på den.
Så får man prøvd Marantz også:)
Stemmer det var han som selger.
Satser på at det er en god forsterker.
Noen som vet om det har skjedd store endringer på S2 og S3?
Tror uansett dette er mye for pengene.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Hørte at S3 skulle ha fått nye høyttalerkontakter i forhold til S2. Ellers hadde butikken også store problemer med å finne dokumentasjon på forskjeller.
Uansett har du til under 10000 fått en svært bra forsterker.
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Hei, har lyst til å komme med min erfaring med Hegel H200. Jeg oppfatter ikke denne forsterkeren som dårlig, men heller ikke jeg synes lydbildet ble bra med Hegel HD11 - ble for lyst. Med Hegel HD20 ble det derimot en helt annen skål - ble rund og fin i toppen, med god definisjon i hele lydbildet. Mine erfaringer er gjort på JBL LS60. Driver nå å spiller inn JBL S3900 med denne komboen - vel og merke en annen prisklasse høyttalere - men daft og innestengt er det gudhjelpe meg ikke!!

Merk at jeg ikke bestrider andre sine erfaringer, ens egne opplevelser er de riktige. Men litt positivt om H200 synes jeg ble på sin plass i denne tråden.

Hilsen alfdb
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.664
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
H200 spiller flott på mine Vienna Beethoven.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Av det du nevner så har jeg kun hørt Hegel H200 i eget oppsett, har også hørt den i en annen sitt med høyttalere som er mye tyngre å drive. Lånte den av en kamerat i noen uker for en del år tilbake. Opplever H200 som en oppløst forsterker som er litt snill og korrekt med en tørr og litt slank mellombass. Den tenger opp ganske slanke versjoner av artister og instrumenter sammenliknet med det veldig mye annet jeg har hørt, men den er forholdsvis presis i høyde og bredde. Lyden kan fort bli litt på den lyse siden av nøytral hvis man ikke har en varm kilde foran. På høyttalere hvor man krever en del krefter så kommer den til kort da den ikke klarer å sparke liv i de. Er nok en fin forsterker på lettdrevne og middelstungdrevne høyttalere hvis man primært hører på rolig akustisk musikk, men savnet makrodynamikk, trøkk i bassen og varme i H200 når jeg hørte på mye annen musikk. Det er ihvertfall mine inntrykk basert på å ha hørt H200 i 2 forskjellige oppsett med mange lyttetimer, men kan være at den fungerer bedre i ditt oppsett.

Personlig så hadde jeg nok prioritert å få testet Parasound oppsettet basert på egne lytteinntrykk av Hegel H200 og det jeg har lest av tester om parasound, men samtidig virker det som om mange er fornøyd med H200. Folk har forskjellig smak og et oppsett som låter himmelsk for en person kan låte elendig for en annen så viktig å bruke egne ører og få testet hjemme i egen stue. Dersom du har mulighet så bør du spørre om du kan låne med begge oppsettene hjem i 1-2 uker mot å deponere. Da får du et ordentlig lytteinntrykk i forhold til hvordan det vil låte i ditt oppsett.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.438
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
29
Nå prøver jeg Marantzen en stund så får jeg gjøre meg opp en formening.
Har god tro på den! :)
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.438
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
29
Fantastisk denne Marantzen.
Er på jakt etter en matchende DAC, så for øyeblikket bruker jeg en Sony XA30ES uten DAC.
Den er ok, men jeg vet der er mer å hente, så skikkelig lytteinntrykk kommer ikke før DAC er i hus, og høyttalerene har fått noen timer til.
Dette er lyd jeg kan leve lenge med.
Fikk plutselig lyst på en CD-spiller i samme serie, men jæ..... dyre:-(
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Kjekt at det ble god match Roger :) Vurderte den der ei stund jeg og :)
 
Topp Bunn