Hector Berlioz

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg kan i farten ikke huske å ha sett noen sammenhengende tråd knyttet til komponisten av et av de mest berømte og spilte musikkverkene gjennom tidene, nemlig "Symphonie fantastique". Ingen opplagt kandidat, kanskje, med tanke på villskapen, galskapen og eksessene i og rundt verket. Det må være en av de mest maniske publikumstrefferne noensinne.

"La Damnation de Faust" er ikke stort lystigere. Som fullblods romantiker var Berlioz i likhet med mange andre åndsfrender umåtelig tiltrukket av Faust-legenden. Den inneholdt - i alle fall etterhvert - mange av de ingrediensene man gjerne søkte: den absolutte, irreversible fascinasjon, den kompromissløse forfølgelse av et begjær, en følelse eller en stemning og den selvdestruktive, tragiske og voldsomme død.

Hvis den gode leser av dette ikke har hørt disse to verkene, vil jeg anbefale Boulez/Cleveland (DG) i symfonien og Chung/Philharmonia (også DG) i operaen av to felles grunner: meget tydelige og spennende fremførelser samt førsteklasses lyd. På den måten går det an å bli kjent med verkene og samtidig få solide doser av den spenning de rommer.

Alternative innspillinger og andre spennende verker mottas selvfølgelig med takk.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
En fantastisk symfoni.

Jeg kan anbefale to innspillinger Kojian/Utah Symphony (LP: Refererence Recordings RR-11). Dette er en god innspilling, i.e. tolkning, med fabelaktig dynamikk (noe som symfonien trenger). Det er LP med 45 rpm.

Paray/Detroit Symphony Orchestra (CD: Mercury 434 328-2). Paul Paray var en svært undervurdert dirigent. Denne CDen viser at han er helt på høyden med de beste.

Mvh.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Siden sist har jeg kjøpt Norringtons versjon av "Symphonie fantastique" (Virgin). Den er etter mitt skjønn klart bedre enn de andre utgavene jeg har.

Mvh.
 
Topp Bunn