Heatkit IP-32 Rørregulert strømforsyning

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Har kommet over en fin gammel rørregulert strømforsyning som kunne vært pefekt til diverse prosjekt. Problemet er bare at den ikke gir utspenning slik den skal. Den skal gi 0-400V, men det ligger ikke mer enn 310V over klemmene.

Før jeg investerer tid og penger på å sette den i stand ønsker jeg å spørre ekspertisen her inne om det er noen som har erfaring med denne modellen og kanskje noen tips om hva jeg skal se etter for å finne feilen. Har lagt ved skjema og alle tips mottaes med takk!

Heatkit IP-32_page_001.jpg
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
159
Antall liker
176
Torget vurderinger
1
50 år gamle karbon-motstander kan ha et veldig stort avvik på toleransene (50-100%), spesielt høye ohm-verdier. Mål de opp og bytt med moderne motstander
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Du har jo et skjema med mange målepunkter med oppgitt spenning... kanskje begynne der??? - Alt fra defekt kondensatorer til dårlige rør... OA-s blant annet..
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Takk for tips. Noen som har erfaring med denne eller kan si noe om det er verdt å bruke penger på å sette den i stand? Planen er å bruke den til et gitarforsterker prosjekt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
EN god og stabil strømforsyning er et absolutt must hvis man skal eksperimentere med rør, gitar eller HiFi spiller ingen rolle. Hvis det er noe slikt du tenker på så er det vel verdt å fixe denne. Md tanke på spenningskvalitet er nok denne vel så bra som det som er standard i gitarforsterkere... vanligvis ganske grovteljete greier.... Om du mener å bruke den som permanent strømforsyning til en forsterker, så hadde jeg neppe brydd meg...
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Nei, den er ikke tenkt som er permanent strømforsyning. Jeg skal lage et testbord som kan brukes til å eksprimentere med forskjellige kretser og da hadde det vært veldig kjekt med en variabel strømforsyning. Det kunne vært en løsning å lage en forsyning hvor spenningen ligger fast og så gjøre endringer hvis det er behov for det, men nå dukket denne boksen opp og da hadde det vært fint å få satt den i stand.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Mål i vei, da.... start med alle spenninger etter likerettere..... 100mA som denne kan gi bør være vel så nok for eksperimentkoblinger, - utenom strømkrevende sluttrinn....
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Hvor høy rippel har du på spenningen ut av denne saken?
Høy rippel og lav utspenning kan jo være et tegn på at enten likerettingen (dioder) eller glattingen (kondensatorer) er dårlig.
Tror ikke du trenger å bekymre deg for at rør er defekt, de er ganske holdbare saker,
men en full utbytting av alle elektrolyttkondensatorer er å anbefale.

Husk bare at du jobber med høye og potensielt dødelige spenninger her som kan henge igjen på kondensatorer lenge etter den er slått av.
BTW, dersom selen likeretterne fremdeles står i den, så kan det være en god ide og bytte de før de går opp i røyk...
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Hvor høy rippel har du på spenningen ut av denne saken?
Høy rippel og lav utspenning kan jo være et tegn på at enten likerettingen (dioder) eller glattingen (kondensatorer) er dårlig.
Tror ikke du trenger å bekymre deg for at rør er defekt, de er ganske holdbare saker,
men en full utbytting av alle elektrolyttkondensatorer er å anbefale.

Husk bare at du jobber med høye og potensielt dødelige spenninger her som kan henge igjen på kondensatorer lenge etter den er slått av.
BTW, dersom selen likeretterne fremdeles står i den, så kan det være en god ide og bytte de før de går opp i røyk...
Har ikke målt ripple, men har målt noen av motstandene og de lå langt utenfor spec. Blir nok full utskifting av det meste. Rørene ser heldigvis ut til å være i god stand. For fint vær til å sitte over loddebolten så dette får vente :)
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Ok, min erfaring er at motstander ikke endrer seg så mye over tid.
Men har du målt de, og da ute av kretsen og de måler feil, så er jo det klart de må byttes også ja.
Det finnes jo motstandstyper som ikke er noen god kontruksjon, kanskje en slik type du har i den Heatkit'n.
 
Topp Bunn