HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir jo l



    Blir jo stutt-tjukkaser minne forhold til dine med sine 127 cm :ROFLMAO:
    Jeg har da to stutte jeg og.. De lunker godmodig her.. :).

    20211115_143506_02_1636983623900.jpg


    Gjenhør med ei skive jeg likte i bil, men aldri på hifi anlegg satt som ei kule.. Bass gjør noe med en. Ihvertfall den kontrollerte utgaven :)

    20211115_143827_1636983654929.jpg
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.647
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    147,27 visstnok. Uten spikes. Har foreløpig kjørt uten, men tenkte å tippe de fremover for å se om diskant--energi endrer seg. Bånd-diskant er noe eget :). Stående på stativ er vel dine og høye gismo? :)
    Mine rekker nok itte opp dit nei, de er kun 124,8 uten noe fanteri under🤣 Har testet et par harde/myke ting under men de trives best på org marmor tøfler☺

    gismo
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mine rekker nok itte opp dit nei, de er kun 124,8 uten noe fanteri under🤣 Har testet et par harde/myke ting under men de trives best på org marmor tøfler☺

    gismo
    Marmor-tøfler, den var ny 😄. Når det er sagt, de tøflene utgjør en større helhet med høyttalere dine. Kanskje den vakreste stativ-høyttaleren :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nok en "spennende" dag I gråværet. I natt hørte jeg musikk til klokken tre.. Hmm, jæ hobby som gjør en søvnløs.. :cool:.. Uansett, digger ikke snø og is med 50 kg trekkhund.. 😡 :)..
    FB_IMG_1637051981896.jpg


    Det snakkes stadig om vinyl og dets fremmarsj. Gjerne i sammenheng med at cd er dødt og på vei bort. Jeg tror en slik konklusjon er slående feil. Begge vil være marginale medium ifht streaming, men tror flere og flere ser verdien av å eie musikken. Ikke bare lease OM teknologien tillater det, og i et begrenset utvalg.

    FB_IMG_1637067290513.jpg


    Skjønner at det kan være hardt, for enkelte å ta innfor seg slike fakta. Ihvertfall om en digger vinyl og streaming for alt hva det er verdt. Svaret er ganske enkelt at det er plass til alle. Noen fakta er uansett vanskelig å komme forbi.. :)

    FB_IMG_1637012507851.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.256
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er det egentlig mange om noen som hevder at vinyl kommer til å rase forbi CDer i salgtall 🤔 De fleste i verden har hverken plass, råd eller interesse av å kjøpe nye vinyl-versjoner til ublu priser. Vinyl er vel og vil forbli for de spesielt interesserte som også har en komfortabel økonomi. For min egen del er jeg sikker på at begge vil bli (og allerede er) nisjeprodukter sammenlignet med streaming. Selv gir jeg egentlig jamnt faen 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det egentlig mange om noen som hevder at vinyl kommer til å rase forbi CDer i salgtall 🤔 De fleste i verden har hverken plass, råd eller interesse av å kjøpe nye vinyl-versjoner til ublu priser. Vinyl er vel og vil forbli for de spesielt interesserte som også har en komfortabel økonomi. For min egen del er jeg sikker på at begge vil bli (og allerede er) nisjeprodukter sammenlignet med streaming. Selv gir jeg egentlig jamnt faen 😊
    Jepp, forsåvidt me too.. Men fascineres av at det selges så mye cd. Og hva er det med "kassetter"? Det er en merkelig verden, blir det anarki? :rolleyes::)

    FB_IMG_1637069452770.jpg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, forsåvidt me too.. Men fascineres av at det selges så mye cd. Og hva er det med "kassetter"? Det er en merkelig verden, blir det anarki? :rolleyes::)
    Formatfordelingen har sikkert noe med publikumet til Abba å gjøre. Jeg vil tro at det forholder seg annerledes for Travis Scott eller Taylor Swift.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er ikke alltid ting er slik de ser ut.. Akkurat det finner en stadig ut av. Da jeg fikk Sanders Magtech hjem tenkte jeg at de var små, forholdvis lette og beskjedne. Forut for at de kom hadde jeg nært Jeff Rowland og Parasound HCA 3500 opp og ned trappa. Svære beist som fikk meg til å føle meg svimmel og sliten på tur ned trappa. Og så ble de varme, kjøleribbene var skumle å ta på. Skarpe var de og. Inn med Sanders..
    20211115_220329_1637010269469.jpg


    Lette, blir ikke særlig varme og har specs som et middels sveuseapparat.. Hmm, jeg var skeptisk. Skulle det bli grovkornet og hardt? Eller varmt og smørjete som endel amerikanske forsterkere samt noen japanske, levert av en produsent av kjøkkenmaskiner...? Ihvertfall de eldre modellene. Men nei, Sanders er nøytral, i mine ører, uten å bli hard og slitsom.

    FB_IMG_1637012077576.jpg


    Har hatt flere SET amper. Magiske små saker som bringer liv til musikken og har en forvrengning som kan gjøre nærværet komplett. Jeg liker de ampene. På Magnepan måtte jeg opp i effekt. Jeg prøvde med 2x48 rør watt, men det ble i beste fall hyggelig.. Noe mer effekt kunne kanskje gjort en forskjell? Når jeg spente Sanders foran ble detaljer mer tydelige, musikken fikk et driv som rør jeg rådde over ikke kunne matche.

    FB_IMG_1637004222647.jpg


    Med fare for å kutte snappen av meg koblet jeg opp massiv effekt til Goldenear. Disse er lettdrevne, og det er kun diskant og mellomtone som skal ha effekt. Så, etter å ha drevet med dette aktivt siden slutten av 80 tallet, HEADROOM. Det lettflytende, på alle nivå. Rett og slett en liten opplevelse.. Skulle noen være uenig i dette vil jeg referere til bildet under.. Tror jeg 😘 😄

    FB_IMG_1637072052576.jpg



    Beklager all "jabbing" her inne, å være sykmeldt tar på. Ikke minst på dere som leser alt dette. God bedring 😊
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Alltid moro med det du skriver HC og du er flink med å ordlegge deg :) Håper bare at helsen blir bedre, det er nok skikkelig dritt når den svikter.
    Ha en fin dag buddy :cool:

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke alltid ting er slik de ser ut.. Akkurat det finner en stadig ut av. Da jeg fikk Sanders Magtech hjem tenkte jeg at de var små, forholdvis lette og beskjedne. Forut for at de kom hadde jeg nært Jeff Rowland og Parasound HCA 3500 opp og ned trappa. Svære beist som fikk meg til å føle meg svimmel og sliten på tur ned trappa. Og så ble de varme, kjøleribbene var skumle å ta på. Skarpe var de og. Inn med Sanders..
    Vis vedlegget 764069

    Lette, blir ikke særlig varme og har specs som et middels sveuseapparat.. Hmm, jeg var skeptisk. Skulle det bli grovkornet og hardt? Eller varmt og smørjete som endel amerikanske forsterkere samt noen japanske, levert av en produsent av kjøkkenmaskiner...? Ihvertfall de eldre modellene. Men nei, Sanders er nøytral, i mine ører, uten å bli hard og slitsom.

    Vis vedlegget 764072

    Har hatt flere SET amper. Magiske små saker som bringer liv til musikken og har en forvrengning som kan gjøre nærværet komplett. Jeg liker de ampene. På Magnepan måtte jeg opp i effekt. Jeg prøvde med 2x48 rør watt, men det ble i beste fall hyggelig.. Noe mer effekt kunne kanskje gjort en forskjell? Når jeg spente Sanders foran ble detaljer mer tydelige, musikken fikk et driv som rør jeg rådde over ikke kunne matche.

    Vis vedlegget 764078

    Med fare for å kutte snappen av meg koblet jeg opp massiv effekt til Goldenear. Disse er lettdrevne, og det er kun diskant og mellomtone som skal ha effekt. Så, etter å ha drevet med dette aktivt siden slutten av 80 tallet, HEADROOM. Det lettflytende, på alle nivå. Rett og slett en liten opplevelse.. Skulle noen være uenig i dette vil jeg referere til bildet under.. Tror jeg 😘 😄

    Vis vedlegget 764080


    Beklager all "jabbing" her inne, å være sykmeldt tar på. Ikke minst på dere som leser alt dette. God bedring 😊
    Headroom er virkelig ikke å forakte, og har du til alt overmål en habil og velspillende "kraftkar", er du ganske godt i mål, IMO. :)

    MVH
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Alltid moro med det du skriver HC og du er flink med å ordlegge deg :) Håper bare at helsen blir bedre, det er nok skikkelig dritt når den svikter.
    Ha en fin dag buddy :cool:

    mvh
    Takk for gode ord F. Kan nok være litt kantete, men det er og litt med vilje. Litt for å lage et argument, ikke bare være medstrøms med ting. Egentlig er jeg mest snill.. Tror jeg :). Ja, en får vente å se. Kjenne at en lever - et uttrykk til glede og besvær. Håper det blir mest glede. Ta vare på deg selv og F :).. Livet er skjørt..

    FB_IMG_1637012598188.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Endelig helg? Som sykmeldt går tiden i ett rør, prøver å lese og aktivisere meg,men min bedaglige natur gjør seg stadig gjeldende.. :). Dragen er ute en tur, og jeg forsøker å snekre en pizza, det kan jo ikke bli annet enn suksess? Ihvertfall om en har rett verktøy for oppgaven..
    FB_IMG_1637012327023.jpg


    For en stund siden kjøpte jeg kabler, høyttaler kabler med lengde på 1,5m. Formålet var rett og slett estetikk, Kimber 12TC er gode nok for meg. I tillegg fikk jeg nat til å terminere de med gode bananer. Men etter jeg fikk monoblokker igjen har det irritert meg med to meter kabel liggende å slenge. Så da koblet jeg til disse billige solid core kablene. Fill En oktav til, stjernestøv eller fnidder i tassen? Nei, dessverre skulle jeg nesten ha sagt :cool:

    20211119_134950_1637343750893.jpg


    Og, endelig, fikk jeg brukt kabel-bukkene... Nok et moment for nirvana, ost og kjeks, i ørene.. Dvs ingen virkning.. Men pent ble det.. Og det var hele hensikten.

    received_714413683155925.jpeg


    Form er bra. Bare å glede seg over et arsenal av prøver til uka. Kan ikke si at jeg gleder meg, men må en så gjør en det.. Satser på at jeg beholder humor oppi det hele.. :)

    FB_IMG_1637266408132.jpg



    Idag er det måne her.. Ulven var iallefall happy.. Nyt kvelden, den kommer aldri tilbake :)

    Måne1.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.396
    Antall liker
    83.924
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Med det termometeret fikk jeg griller i hodet! 🤣👍
    God helg og lykke til med pizzaen og om det skjærer seg, så gjør som gutta fra Toten ... "Du, vi skal itte heller prøve en slik en Grandiosa" 😉👍
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ser den at overgang fra null lediggang til kun lediggang er en utfordring. Men du sier det selv. Hold på humoren, nedstemthet fører kun til elendighet🤓

    Ønsker deg en god helg å lykke til med pizza`n😄
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Tipper de kabelløfterene har feil avstand til gulvet siden du ikke hører forskjell. Her må det eksperimenteres med forskjellige høyder. For du vet jo at vi konkluderer med at anlegget ditt ikke er godt nok om du ikke kan rapportere om at et slør er borte osv. ;)

    Ha en riktig fin helg med rask bedring av formen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så på TV-programmet med Urbane Totninger i går (stream). Ok underholdning, og spes ‘en bra. Dikt på kopp:
    Je kjem utantæl, er nakjin neantæl, tæk deg bakantæl, je kjæm en gong tæl :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tipper de kabelløfterene har feil avstand til gulvet siden du ikke hører forskjell. Her må det eksperimenteres med forskjellige høyder. For du vet jo at vi konkluderer med at anlegget ditt ikke er godt nok om du ikke kan rapportere om at et slør er borte osv. ;)

    Ha en riktig fin helg med rask bedring av formen.
    Helt klart ikke godt nok.. :)... Men tror helst det er ørene på øket som sitter der som ikke hører 😄. Seriøst, det er deilig å slippe nevroser annet enn de en vil ha. Som om ikke det kan bli mange nok.. Uten at det dermed kan kalles frykt..

    FB_IMG_1637266449599.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ble det pizza eller ble det Kiwi og grandis?

    Vis vedlegget 765111
    Neida pizza ble meget bra. Men uten ananas, den frukten har ikke noe på en pizza å gjøre synes jeg.. :)

    Er litt snakk om serier. Noe av det særeste jeg har sett på lenge er The Watch på HBO. Sært, intelligent, annerledes og totalt uforutsigbar. Anbefales

     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.872
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For en stund siden kjøpte jeg kabler, høyttaler kabler med lengde på 1,5m. Formålet var rett og slett estetikk, Kimber 12TC er gode nok for meg. I tillegg fikk jeg nat til å terminere de med gode bananer. Men etter jeg fikk monoblokker igjen har det irritert meg med to meter kabel liggende å slenge. Så da koblet jeg til disse billige solid core kablene. Fill En oktav til, stjernestøv eller fnidder i tassen? Nei, dessverre skulle jeg nesten ha sagt :cool:
    NÅ begynner det å blir interessant med tweaks 😅 :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå som vibrasjoner og deres mer, eller mindre, innvirkning på anlegget fikk styrket fokus er det vel et sted hvor vibrasjoner virkelig ikke er bra. Platespiller.. Vel, racket er nærmere 90 kg, IKEA blokk ++ gjør at det burde stå stabilt. Men jeg er usikker når selve gulvet er sviktende tregulv. Wellfloat har fått gode omtaler av @Sevald ,så tror jeg må teste. Prisen er ikke ille synes jeg om effekten er god. Så får høre med @Gjallarhorn Audio om han vil sende meg en sort plattform for test. Har trua på at den fort blir stående :)

    wellfloat_3040-PRO_II.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    35.262
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Pent i hvert fall - vet ikke prisen på en slik, men den ser ikke gratis ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Pent i hvert fall - vet ikke prisen på en slik, men den ser ikke gratis ut.
    Noe rundt 9k tipper jeg. Sett ifht oppnådd effekt kan det fort være verdt det. Har litt rumble, og det tror jeg skyldes at pu plukker opp lav frekvens lyd. Irriterende, ihvertfall synes jeg det.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Den koster. Å koble platespilleren mest mulig fri fra underlaget må vel være noe av den beste investeringer en kan gjøre i en vinylrigg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den koster. Å koble platespilleren mest mulig fri fra underlaget må vel være noe av den beste investeringer en kan gjøre i en vinylrigg.
    Jeg mistenker at du har helt rett i det. Vegghylle kan være et alternativ, men sette en diger Nottingham med heavy kit på ei vegghylle forekommer meg som risikosport :oops:. Skulle hatt en Rega.. :rolleyes:😘

    Det er noen problemstillinger som livet gir, som en aldri hadde tenkt på om ikke likte musikk og duppedingser.. :cool:

    FB_IMG_1632605955917.jpg
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Neida pizza ble meget bra. Men uten ananas, den frukten har ikke noe på en pizza å gjøre synes jeg.. :)

    Er litt snakk om serier. Noe av det særeste jeg har sett på lenge er The Watch på HBO. Sært, intelligent, annerledes og totalt uforutsigbar. Anbefales

    Takk for tips, akkurat det eg trengte 👌
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for tips, akkurat det eg trengte 👌
    Det er den snåleste serien jeg har sett på lenge. Men jeg endte opp med å digge den, britisk er noe annet enn amerikanske glatte serier med bortimot forutsigbare plot og historie. En enklere serie, men visuelt bedre med en cgi som er brukbar, er serien under. Helt grei tidtrøyte på Amazon Prime. Enjoy :)

     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    unchain my heeeeart…!
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    unchain my heeeeart…!
    Blitt bedt om å tolke noe annet gammelt med blås på vårparten. Satser på at min versjon blir like flamboyant som orginal :rolleyes: 😄... Må innrømme at jeg er litt svak for de gamle smør-gutta, om det blir en promille i nærheten så er jeg ydmykt glad for det 😊

     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn