HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja, vi er vel alle bloggere, more or less. Men det beste er møtene, over en kaffekopp og god stemning 🙂
    Så absolutt HCS, disse bloggene er en fin måte å komme i kontakt med likesinnede.
    Bygge bekjentskap som med enkelte kan vare livet ut, noe som ikke hadde vært like lett uten hfs😊
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så absolutt HCS, disse bloggene er en fin måte å komme i kontakt med likesinnede.
    Bygge bekjentskap som med enkelte kan vare livet ut, noe som ikke hadde vært like lett uten hfs😊
    Ja, mye flotte mennesker her inne som er verdt å bruke tid med. Og funker ikke kjemi helt, så er det alltid plass til forvirring... :cool:

    FB_IMG_1612389222967.jpg
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.385
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    fuck it and sock it,, surt å høre om både strøm regning og vrang topp på Saab 😪
    kjenner det grues til strøm regning her next week 😁
    har ikke vært så mye innom i det siste men prøver å holde et lite øye med tråden din og noen få andre Sir og Gratulerer med ny bil ☺
    trudde du nermest hadde fasit-en for hvilken vei du ville med lyden og satt rimelig formstøpt i båten men ironisk nok har det jaggu skjedd mye her hos deg på kort tid gitt 😁 godt å se det ikke bare er jeg som har godt av pause for å få ``landet`` om det noen gang blir mulig igjen innen denne hobbyen etter å vært så godt støpt i sin egen hifi tro at man til slutt snapt klarer å se forskjell på panel talere og gardinene som henger som demping på front vegg 😇 jeg vet selvfølgelig like godt som deg hvor jeg vil med lyden, men man merker at det fort ikke er så lett som enn forestiller seg i huet inn real life, er nok på tide med noen nye kondiser motstandere og rør oppi huet au,
    Ha en trivelig Helg Budd stay firm and tuned HCS 🤗
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.385
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    slapp av er der selv om dagen tenker så skjelettet knaker, men vet ikke helt om selv mine egne tanker er det som er rett lengre 😇
    virker litt som man i dagens samfun og tiden vi er i også får oss til å strebe så etter det perfekte at man kan lure på om man lurer hjernen til å tru at det perfekte er det eneste som finnes`` selv om vi innerst inne vet veldig godt at intet perfekt finnes, men når enn bruker så mye tid og energi i søken, så trur jeg ikke nødvendigvis hjernen henger med på det jordnære laget lengre 😁 og selv om man vet at man ikke kan få alt i et og samme oppsett så forventer hjernen det på en måte likevel, hjernen er så godt trent på å høre etter at den forventer belønning`` og man må endre måten man tenker på noe som er lettere sagt enn gjort,også er det nok mange for tiden som gjør stunts mest for å holde cred og likes oppe og vedlike for andres vinning fremfor å gagne seg selv og sine behov,det trur jeg også kan skape en kunstig forventning, belønning og en slags avhengighet i seg selv, skal vi la slik virtuel sosialisering få overgrepet fremfor å møtes in real å dele genuin lidenskap,og erfaring, håper igjen det vil bli bedre vilkår for å kunne møte likemennesker,trur det er et stort savn for mange å kunne dele ting på ekte`` igjen 😊 man er ikke tjent med et slikt virtuelt samfunn, isolering og div vannskeligheter for som alle har kjent på , over lang tid det har blitt desto mer tydelig,
    bare de tanker jeg har rundt det just nu måtte bare lufte dem 😇 ja jeg vet jeg er rar men det er jaggu verden og
     
    Sist redigert:
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vel, her skjer det ikke mest. Det studeres, jobbes og slakkes når det er mulig. Samt litt bilmekk, er fint å bare gjøre, ikke tenke..

    FB_IMG_1614249369451.jpg


    HFS for min del går litt på tomgang, sikkert gjort det lenge. Bensin for engasjement ligger i det å møtes, ikke å jabbe sin egen fortreffelighet her inne tenker jeg.

    FB_IMG_1614249318610.jpg


    Idag er det alikevel høytid. TKR kommer innom og det gleder jeg meg til. Spille litt musikk, spise, juge og føle på fellesskap. Fineste med hele hobbyen. Og i det perspektivet er tross alt HFS slett ikke værst.. 🙂
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dagen derpå er det temmelig rolig i kåken. Dragen på jobb og jeg lyttende til litt fagstoff mens jeg kikker på noen verdier på et par kondiser.. Fikk litt deja vu da jeg dro til bokhandel for å hente mer fagstoff..

    FB_IMG_1614347465148.jpg


    I den digitale tidsalder er det smått fascinerende å hente ut papirbøker.. Hmm.. I helga skal det leses. Fikk sensur på em eksamen i dag, og det var inspirerende

    20210226_142054_1614345716013.jpg


    Ja, ja, så lenge en spiser en god frokost går vel det meste greit.. 🙂

    891117_8501a8bbba19487bab258f72d461416d.jpg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.077
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vel, her skjer det ikke mest. Det studeres, jobbes og slakkes når det er mulig. Samt litt bilmekk, er fint å bare gjøre, ikke tenke..

    Vis vedlegget 700117

    HFS for min del går litt på tomgang, sikkert gjort det lenge. Bensin for engasjement ligger i det å møtes, ikke å jabbe sin egen fortreffelighet her inne tenker jeg.

    Vis vedlegget 700118

    Idag er det alikevel høytid. TKR kommer innom og det gleder jeg meg til. Spille litt musikk, spise, juge og føle på fellesskap. Fineste med hele hobbyen. Og i det perspektivet er tross alt HFS slett ikke værst.. 🙂
    En klar advarsel mot å diskutere for mye i Off Topic trådene den der.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg streamer ikke, ikke vil jeg begynne med det første heller... Er ikke negativ, ser jo hvor genialt enkelt det er å finne sine egne artister og få forslag om nye artister som ligner på de en har hørt før. Men de som BARE streamer , har nok ikke sett det store bildet, eller ønsker ikke å se det... Jeg finner i så måte Christer Falch sine betraktninger opplysende og relevante

    "

    Strømming av musikk.
    Det beste som har skjedd forbrukere, men et hån mot artister.
    Og det skjøreste opplegget som noen gang er laget for oss som liker tanken på å høre det vi vil, når vi vil.
    Jeg har gitt ut i overkant av 150 plater siden jeg startet plateselskapet mitt i 1995. Om jeg har lyst til å trekke samtlige plater fra strømmetjenestene, så kan jeg gjøre det - akkurat nå - fra mobilen min.
    Og hva hindrer meg?
    En artist får ca. 0,04 kroner pr avspilling. Om artist har en overkommelig avtale med selskapet sitt, vel å merke. Noen er nede i 0,02 og under det og.
    Om man selger en LP eller CD sitter en artist igjen med ca. 10-20 kroner, avhengig av avtalen som er inngått. For å tjene like mye som ett cd-salg, må man avspilles ca. 300-400-500 ganger. Kanskje opp til 1000. Om man heter Tix eller har litt flaks med urban musikk kan man få mange streams. Men faller man utenfor mainstreamen, er selv 500 streams mye. Om man tenker at en plate koster 100.000,- å spille inn, som er et helt greit tall på en lavterskelinnspilling (litt til de som spiller, litt til studio, miks, mastering, artwork), må man ha ca. 2.5 millioner streams for å i det hele tatt gå i null.
    For å sette det litt i perspektiv:
    Her er høyeste stream på Spotify av de Spellemannominerte i hver klasse i snitt på det albumet med FLEST streams:
    Barnemusikk: Andreas Ihlebæk - 6.000 streams
    Blues: Tora - 35.000 streams
    Country: Darling West - 92.000 streams
    Elektronika: Gundelach - 252.000 streams
    Folkemusikk/tradisjonsmusikk: Flottorp/Solberg - 2000 streams
    Hiphop: Cezinando - 1.700.000 streams
    Indie/alternative: Okay Kaya - 500.000 streams
    Jazz: Harald Lassen - 21.000 streams
    Klassisk: Sandra Lied Hagen - 31000 streams
    Metal: Enaslaved - 260.000 streams
    R'n'B/soul: Lido - 252.000 streams
    Rock: The Good The Bad and the Zugly - 151.000 streams
    Samtidsmusikk: Kim Myhr & Australian Art Orchestra - 1.000 streams
    Viser: Svein Torleif Bjella - 115.000 streams
    Åpen Klasse: Jaga Jazzist - 132.000 streams
    Som vi ser er det vel ingen her - kanskje med unntak av Cezinando, som, uten støtte og uten masse livespilling (og i disse dager, støtte for avlyste livespillinger) har nubbsjans til å leve av salg av musikk. Og tipper at en Cez-plate muligens koster mer enn 100.000,- også
    🙂

    Jeg tror på fysisk format. Fortsatt.
    Jeg tror vi må ta tilbake det fysiske formatet. Støtte artister som gir ut plater, enten det er lekre LP-er eller lavterskel CD-er.
    Drit i format.
    Det viktigste er at du har platene i hus, sånn at ikke noen bare kommer og trykker på mobilen sin og sørger for at din virtuelle platesamling blir stjælt.
    Det er naivt å tro at artister gidder å fortsette med dette her. Hver dag er vi prisgitt at artisten vi elsker har så mye skapertrang at hen gidder å spille for oss. Gidder å bruke egne eller foreldres penger for å gå i studio. Enhver jobb bak en disk, bar eller på kontor gir større avkastning.
    Så gå inn på din helts hjemmeside og kjøp direkte av artisten. Eller kjøp på en platebutikk, så støtter du de også.
    Men ikke sitt og tro at strømming er noe bra for noen andre enn deg selv. Og han svensken som kjøpte en øy i Stockholms skjærgård for artistenes penger."

    fences.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    De fleste artistene jeg verdsetter befinner seg i hylla her i grotta og jeg bruker strømmetjenester primært som et supplement og som prøverom. Men for å jakte på litt utenfor mainstream musikk er youtube langt bedre selv om lydkvaliteten er noe dårligere.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Enig i det han skriver. Jeg er allikevel på vei inn i en heldigital tilværelse.
    Men føler at jeg har vært med på å støtte opp gjennom flere tiår med handling av 5-7000 album på både vinyl og cd. Noen album flere ganger, og gjerne med duplikater både på vinyl og cd.
    CD er rippet til harddisk, og platene blir møysommelig pakket ned i esker i tilfelle jeg skulle få abstinenser og angre om noen år. (Lært på den harde måten).
    Vil fortsette å støtte opp, og vil nok handle cder som gjerne ikke er kommersielle og ute på strømmetjenestene. De vil i sin tur bli rippet til harddisk. 😊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg finner i så måte Christer Falch sine betraktninger opplysende og relevante
    Så gå inn på din helts hjemmeside og kjøp direkte av artisten. Eller kjøp på en platebutikk, så støtter du de også.
    Men ikke sitt og tro at strømming er noe bra for noen andre enn deg selv. Og han svensken som kjøpte en øy i Stockholms skjærgård for artistenes penger."
    Veldig mye rett i det Falch er inne på her.

    Samtidig har hele musikkbransjen de siste år-tier gjennomgått radikale endringer - også i noen sammenhenger til det bedre for artistene.
    Tidligere var et band/en artist prisgitt å få en (slave-) kontrakt med et plateselskap for å få utgitt sin musikk. Ofte i den form av at selskapet da satt på alle fremtidige rettigheter, samt rett til å styre mer, eller mindre hele ditt musikalske liv. Når skulle du turnere - og hvor, når skulle neste plate utgis osv. Slik er det ikke lenger, ihvertfall ikke på samme måte.
    I dag har flere (mange) artister sitt eget hjemmestudio. Software (DAW´s) koster next-to-nothing og gjør det mulig å lage en komplett digital master hjemme på din egen PC/Mac. Det er også fullt mulig å distribuere denne musikken ut til omverden uten å gå veien om et plateselskap.
    Å få produsert musikken på et fysisk format kan man også få gjort helt uten involvering av et plateselskap i dag. Det som er noe mer kompleks er selve markedsføringen og distribusjon.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det som er noe mer kompleks er selve markedsføringen og distribusjon.
    Det er vel denne biten som faktisk negerer de fleste fordelene du ramset opp. For uten effektiv markedsføring drukner man jo i mengden og hjemmeproduktet forblir i stor grad nettopp det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Absolutt, det er ytterst få som (hittil) har lykkes med det i egen regi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg tror på fysisk format. Fortsatt.
    Jeg tror vi må ta tilbake det fysiske formatet. Støtte artister som gir ut plater, enten det er lekre LP-er eller lavterskel CD-er.
    Drit i format.
    Det viktigste er at du har platene i hus, sånn at ikke noen bare kommer og trykker på mobilen sin og sørger for at din virtuelle platesamling blir stjælt.
    Det er naivt å tro at artister gidder å fortsette med dette her. Hver dag er vi prisgitt at artisten vi elsker har så mye skapertrang at hen gidder å spille for oss. Gidder å bruke egne eller foreldres penger for å gå i studio. Enhver jobb bak en disk, bar eller på kontor gir større avkastning.
    Så gå inn på din helts hjemmeside og kjøp direkte av artisten. Eller kjøp på en platebutikk, så støtter du de også.
    Man må huske på alle de som lager musikk i mer perifere sjangre. En artist ved navn Matt Hillier lager eksperimentell musikk.
    Han driver sitt plateselskap selv, og før streaming kunne han klare seg økonomisk med et ganske besjedent platesalg.
    Han kunne drive med det han elsket, tjente aldri mye penger, men musikken er tidløs. Han fortalte for et par år siden at nå skulle han begynne i vanlig 8-4 jobb på første gang på 20 år.
    Så salg av musikk, og spesielt fysisk format er viktig!
    Tar meg friheten og legger ved link til websiden hans under:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Man må huske på alle de som lager musikk i mer perifere sjangre. En artist ved navn Matt Hillier lager eksperimentell musikk.
    Han driver sitt plateselskap selv, og før streaming kunne han klare seg økonomisk med et ganske besjedent platesalg.
    Han kunne drive med det han elsket, tjente aldri mye penger, men musikken er tidløs. Han fortalte for et par år siden at nå skulle han begynne i vanlig 8-4 jobb på første gang på 20 år.
    Så salg av musikk, og spesielt fysisk format er viktig!
    Tar meg friheten og legger ved link til websiden hans under:
    Her er takhøyde stor så det er bare hyggelig om en deler litt.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Her er takhøyde stor så det er bare hyggelig om en deler litt.
    Jeg har tatt overgangen til streaming, men holder meg også til fysisk format.
    Jeg føler det er noe man mister med den overgangen. Det er en annen tilknytning til musikken med fysisk format.
    Det krever noe mer av lytteren, og gir mer tilbake. Streaming åpner døra til mer bruddstykke-informasjon.
    Er ikke sikker på at det er veien. (selv om det ikke er noen vei tilbake)
    Jeg er for komplette kunstverk, albumcover, en plan med oppbygging av musikken.
    Den nye generasjonen har ikke tålmodighet til å vente på teksten i Shine on you crazy diamond før de skifter til neste låt.
    Tror ikke du går glipp av det store med streaming, vær mer observant på hva du kan miste. Det gjelder også at man alltid er online med apper og dataen klar når man hører på musikk, sånn apropos hvor mye vi fokuserer på støy i anlegget. Hva med indre støy!?
    Det er i hvert fall min mening om saken.
     
    Sist redigert av en moderator:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.470
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ble litt faktahungrig etter det innlegget fra Falck.
    Med inntektene til artistene som grunnlag.

    CD eller LP, 10-20 kroner.
    La oss si 15 da.
    Streaming pr avspilling.
    Fire øre, eller ned mot to øre.
    La oss si 3 øre da.
    Antall låter pr CD/LP.
    Varierer mye, 10-15 kanskje.
    La oss si 13 da.
    Altså 39 øre pr album pr avspilling

    Pr album
    CD/LP - 1000 solgte = 15.000,-
    Streaming - 1000 avspillinger = 390,-

    CD/LP - 10.000 solgte = 150.000,-
    Streaming - 10.000 avspillinger = 3900,-

    CD/LP - 100.000 solgte = 1.500.000,-
    Streaming - 100.000 avspillinger = 39.000,-

    Så. La oss si at det fysiske albumet spilles til sammen 50 ganger i heimen, hos familie og venner gjennom sin levetid.
    Kanskje får en venn legge det på sin server, kanskje brennes det en kopi til en kamerat. Tilsammen 50 ganger det lyttes til albumet totalt etter det er solgt.
    Kanskje er det 40, kanskje 60. Uansett deles de 15 kronene til artisten på disse stadig antall økende avspillinger.
    Ikke noe mer til artisten da. Streaming gir inntekt pr avspilling.

    Ny utregning.
    Pr album
    CD/LP - 1000 solgte = 15.000,-
    Streaming - 1000 avspillinger = 390,- x 50 = 19.500,-

    CD/LP - 10.000 solgte = 150.000,-
    Streaming - 10.000 avspillinger = 3900,- x 50 = 195.000,-

    CD/LP - 100.000 solgte = 1.500.000,-
    Streaming - 100.000 avspillinger = 39.000,- x 50 = 1.950.000,-

    mvh

    Jeg tror vi er i ferd med å få en miks av streaming og fysisk, samt at vi som bruker mest musikk gjør det ved å både kjøpe fysisk og streame.
    Hifitullinger som oss kommer det nok til å finnes en del av fremover også.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    775
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Rart han ikke sier noe om andelen til plateselskap og distributør. Trenger artisten et plateselskap (eller Christer Falck) lenger?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Disse var lekre. Sendte de en mail, men intet svar, typisk italienere. Gode på design og ræva på alt annet... :cool:. Kikket litt på disse http://magnarisers.com/our-products.html men de er ikke like fine må innrømmes. Men hyggelig pris og litt mer diskre en MY stands.
    Yup de to er litt sånn enten eller...fikk tak i tegninger fra en kar som bygde egen løsning, syns de så superbra ut. Starta å re cad'e i 3d, men droppa det etter hvert siden maggisene ble solgt....her er noen fotos.

    image.jpg
    image 5.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, det ble en liten pause. Vært absurd mye jobbing og studier på likt. Og alderen gjør det ikke enklere, lett presenil som en begynner å bli.. :). Kan fortsatt ikke love leseren fjonge tapeter, blomster eller interiør i nevneverdig grad. Men det finnes da alternativ, for oss menn..

    FB_IMG_1615766057664.jpg


    Det føles godt å pludre litt i bloggen igjen. Ta seg litt tid. Og lese seg opp på gjøren og laden til fine folk

    FB_IMG_1615492458919.jpg


    Idag har jeg fått hørt litt musikk og, livet er slett ikke ille. Tester noen amp, ikke så mange som har hørt disse..

    20210317_105324_1615980017691.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.941
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Der var du HC :) Var litt bekymret at du hadde avgått med døden, uff det var stygt sagt :unsure: 😂

    mvh
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tok mot til meg i dag, takk store Gud, for bærehåndtak.. Ca 60 kg hengende i et par tynne veike armer... Svett og lodden fikk jeg den på plass..
    Skrur på tre brytere bak før jeg trykker inn den lille firkanten foran som lyser stille hvitt mens påslaget får taklyset til å blinke.. Tenker først "sirup"... Varmt, tregt.. Så inn på kjøkkenet, blings, kaffe og en skvett juice. Ut igjen, himmel og jord, det er selve storhavet som tar imot meg.. Aldri hørt så stor forskjell på kald og varm.. Så får jeg se om en amp til 18000 euro i produksjons året forsvarer en slik pris den gang, som nå..

    20210317_110323_1615980105230.jpg


    Er kanskje en av de peneste SS amp jeg vet om. Svær.. Og gjennomført. Må gi den tid, mister Jeff Rowland, så får jeg vurdere noe annet. Parasound? Store Magnepan liker ihvertfall effekt, det kan jeg si etter lett testing.

    20210317_120815_1615980137660.jpg


    Folket som breker om kun sort kan gå å legge seg, dette er lekkert..

    FB_IMG_1615560364816.jpg



    Men køntri er fortsatt ikke noen favoritt.. :cool:
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn