Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Står samligen av "eksotiske" planter på motsatt vegg? Disse plantene som trenger mye lys... Ikke noe feil med litt alternativ medisinering sies det.. :cool: 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ingen fare Figge. Karmanas kone drikker mer enn gjerne godt prisede bobler og en sølle årgangsvin. Men snobbete er hun ikke.
    En god kvinne er som oftest dyr i drift .....og en haifai-tulling koster en formue 🤣 Hadde forresten en god opplevelse i sted. Fant ikke helt feriestemningen, men så ut av vinduet at rushtrafikken var igang igjen. Tok da et lite krus Myken med litt vann og kjente på at jeg har ferie. Nydelig drikke og god følelse :giggle:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Myken gin er helt rå. Rett og slett enestående. Godt å høre at den hjalp til med litt stemning og flir av trengselen over Sotra brua.
    Selv kan jeg skryte av å ha kommet tidsnok på ny jobb i dag til forbausende lite trafikk inn mot Fredrikstad og brua over Glomma o_O
    På jobb var det like glissent, og man har hygget seg med 1001 administrative oppgaver og føring av CV for etthundredeogtreogførtiende gang.
    Nå på atter et nytt stammespråk. Tullete!
    Men tiden går ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lite olika prisnivåer, hoppas att hon dricker dyrare drycker.🍾
    Nåja.
    Det Karmana ikke vet er at både drivhus og innendørs er fullt av det han tror bare er noe billige småplanter. Det viser seg egentlig at kona har Bonsai-trær som hobby.
    Plutselig var ikke disse HiFi-greiene sååå dyre allikevel:

    Bonsai.JPG
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Nåja.
    Det Karmana ikke vet er at både drivhus og innendørs er fullt av det han tror bare er noe billige småplanter. Det viser seg egentlig at kona har Bonsai-trær som hobby.
    Plutselig var ikke disse HiFi-greiene sååå dyre allikevel:

    Vis vedlegget 653868
    Hoppas att han icke spisar dem till lunch.😎
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg pælmet bonsaisamlingen til muttern da vi flyttet fra barndomshjemmet på tidlig nittitall.
    trodde det var noen mislykkede vekster som ikke har fått nok næring.
    pipa fikk en sur, skjærende tone.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis jeg ikke husker helt feil har/hadde Oslo vinylklubb (OVK) en rimelig italiensk husvin på noen av arrangementene sine. Den lokale klubben, Drotningsvik audiofile utskudd (DAU) kan selvfølgelig ikke være dårligere. Denne rimelige franske vinen har fulgt klubbens særdeles private arrangementer i flere år. Anbefales! 😊

    299342AE-8E7C-4413-9522-18F8E738888E.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noe sier meg at DAU har sammenkomster ganske ofte og at det er bred enighet om at Nazareth og Uriah Heep er best :ROFLMAO:
    Jepp, DAU er en aktiv klubb, og preges ikke av kranglingen eller skyttergravs-diskusjonene som ellers er vanlig på HFS. Det er unison enighet i klubben om at Uriah Heep var livet og lyset i ungdommen, at det er noe i veien med folk som ikke får fot av de fire essensielle albumene til Nazareth, og ikke minst, punken reddet rocken fra en tidlig død og ørkenvandring progrockens tåkelandskap 😎🤣
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Avdelingen for resirkulering har igjen begynt å fylles opp. Mer enn 50 titler så det begynner å bli på tide med en tur til Rocade og Samleren. Denne gangen er det bare bra plater i bunken, så jeg har en forventningen om at jeg ikke trenger å «gi» noen vekk på Finn etter turen til byen 😃

    F31737E2-E291-4978-9C32-9B06BFFEFEDC.jpeg


    I bunken er det også kremtitler med Bob Dylan, eksempelvis Blonde on Blonde og John Wesley Harding. I og med at hovedfokus for min samling er «the musical story of my life», samt begrenset med plass, har jeg bestemt meg for at et samlealbum, Desire og Hard Rain er nok med Dylan. De to sistnevnte platene spilte jeg mye i ungdommen. Så forresten akkurat at Allmusic i sin anmeldelse gav Hard Rain to stjerner. Kor dum går det an å bli 😡😃

    3811659B-66C5-406E-BF7F-80EFA64BD19B.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hmmm.. der ser du, nettopp blonde on blonde og john wesley harding er dylanskiver som utgjorde en viktig del av mitt studenttidsoundtrack.
    tror jeg hadde funnet mye bra i disse bunkene du stadig sender til resirkulering, men akk, livet er for kort til å stadig stå med hodet nedi en annen manns søppedunk.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har akkurat hentet meg en liten bunke plater. De fleste er klassisk, og det har jo jeg minimal peiling på. Har sett meg ut noen klassiske jeg skal beholde, men noen av dere som er innom tråden har jo veldig god peiling på klassisk musikk og gode innspillinger. Jeg tar veldig gjerne i mot tips på hva dere synes er bra og ville beholdt/ jeg bør beholde 🤔😃

    Det er bilde av alle platene her:

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=186514617
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    hmmm.. der ser du, nettopp blonde on blonde og john wesley harding er dylanskiver som utgjorde en viktig del av mitt studenttidsoundtrack.
    tror jeg hadde funnet mye bra i disse bunkene du stadig sender til resirkulering, men akk, livet er for kort til å stadig stå med hodet nedi en annen manns søppedunk.
    Helt naturlig med Dylan siden du er mye eldre enn meg 😆

    Denne gangen er det mye gull i bunken, ja. Litt ræl også, eksempelvis Greatful Dead, Workingman’ Dead 😎

    Du som har gått på universitetet og dermed har årevis med dype intellektuelle samtaler (og det som verre er krysset av på revolverskjeftet) alt gjennommarinert i billig rødvin, forventes å komme med noen gode tips angående de klassiske platene jeg har linket til....🤪😄
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Skal du dumpe Blonde on Blonde ???
    Den er jo kjempebra og pynter opp i enhver platesamling.
    (Og det trengs med tanke på mengden Heep og Nazareth plater:mad: :p)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Holder klokelig kjeft siden her er det tydeligvis tenkt mye klokt i forkant... :cool:

    Ps. Ser at det er ikke bare plater som er i fokus på dine turer inn til byen...

    FB_IMG_1596652037720.jpg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal du dumpe Blonde on Blonde ???
    Den er jo kjempebra og pynter opp i enhver platesamling.
    (Og det trengs med tanke på mengden Heep og Nazareth plater:mad: :p)
    At Blonde on Blonde resirkuleres og ikke når opp i konkurransen, viser bare hvilken fantastisk kvalitet platesamlingen min består av 😎😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Holder klokelig kjeft siden her er det tydeligvis tenkt mye klokt i forkant... :cool:
    Mye tenking i forkant, ja, men klokt.....det er et særdeles åpent spørsmål. Heldigvis er det bare vinyl og ikke spørsmål om liv og død. Har resirkulert Blonde on Blonde tidligere, så kanskje jeg beholder den på tredje forsøket 😄

    Koser meg ellers nå med et glass vin og sjekker opp dagens kjøp. Foreløpig er vel førsteutgaven av Pære Punk og et par gamle rockishe plater med grønlandske grupper det mest spennende. For å påstå at man har en platesamlingen av en viss kvalitet må man naturligvis har grønlandsk musikk i samlingen 😄
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Har akkurat hentet meg en liten bunke plater. De fleste er klassisk, og det har jo jeg minimal peiling på. Har sett meg ut noen klassiske jeg skal beholde, men noen av dere som er innom tråden har jo veldig god peiling på klassisk musikk og gode innspillinger. Jeg tar veldig gjerne i mot tips på hva dere synes er bra og ville beholdt/ jeg bør beholde 🤔😃

    Det er bilde av alle platene her:

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=186514617
    Hvis jeg skulle anbefale en plate må det bli Shostakovich cellokonsert . Denne innspillingen har jeg på DG og er etter min vurdering en klassiker.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    f
    Helt naturlig med Dylan siden du er mye eldre enn meg 😆

    Denne gangen er det mye gull i bunken, ja. Litt ræl også, eksempelvis Greatful Dead, Workingman’ Dead 😎

    Du som har gått på universitetet og dermed har årevis med dype intellektuelle samtaler (og det som verre er krysset av på revolverskjeftet) alt gjennommarinert i billig rødvin, forventes å komme med noen gode tips angående de klassiske platene jeg har linket til....🤪😄

    sorry, så dette litt sent.
    solgt nå, ser jeg, så lite å mase om.
    jeg har litt kunnskap, meb er ingen autoritet på hverken klassisk musikk eller innspillinger med godlyd.
    men det var mange der som jeg instnktivt ville beholdt.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    f



    sorry, så dette litt sent.
    solgt nå, ser jeg, så lite å mase om.
    jeg har litt kunnskap, meb er ingen autoritet på hverken klassisk musikk eller innspillinger med godlyd.
    men det var mange der som jeg instnktivt ville beholdt.
    Hører gjerne på instinktene dine siden det var meg som kjøpte 😃
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kikker nærmere på det i kveld når jeg er hjemme igjen.
    ellers har du jo tkr i nærheten, han er vel en mann som kan sin vei rundt en velfødd sopran.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vellykket resirkulering. Alt ble tatt imot på Rocade og byttet i flunkende nye plater 😊 I tillegg har kona booket ut til i morgen, så nå blir det øl og rock på røslig volum. Livet leker 😃
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    De fleste av de klassiske skivene er med anerkjente musikere/dirigenter/orkester- så vanskelig å tråkke feil. Kjenner en del av disse innspillingene. Men kvaliteten platene (fysisk) er det vanskelig å få intrykk av. Coverene generelt ser ut til å ha blitt skjøvet en del på.... :)
    Og forresten; den TOP (Tower of Power) skiva er knallbra! Sett på Credit-låta på rimelig høyt volum og la foten gå :)
    (regner med at plata som helhet ikke er helt din greie.....)
    Jeg har et eks. av denne - og den taes frem av og til :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    yup, det meste der er bra musikk og solide utøvere.
    bare snurr i vei og finn ut om musikken og lydvaliteten faller i smak.
    nlykke har allerede plukket ut en av de jeg ville nappet ut, shostakovich-skiva.
    shostakovich er ikke det lettest tilgjengelige for klassisk newbies, men pur og skjær rocknroll med masse temperament og energi.
    forøvrig ville jeg spart på händel, bach og mozart/ashkenazy.
    zubin mehtas ringen ville jeg sendt på gjenvinning så fort det lar seg gjøre.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk til @emotikon og @rama 😃

    Litt slitasje er det på noen av coverne, men ikke mer enn at de aller fleste må kunne kategoriseres som i god stand. Klassisk musikk har jo sjeldent blitt mishandlet på samme måte som gamle rockeplater, og det har visst smittet over på bruken av de andre platene i «samlingen» 😊
    Tower of Power skiva hadde jeg helt glemt å plukke ut (sammen med Viva! av Roxy Music). Husker at Atle har skrevet veldig positivt om dem tidligere her på HFS, men du har nok rett, tviler litt på at det er greia for meg. Skal i hvert fall gi dem et forsøk før det eventuelt blir resirkulering. Platen var forresten helt strøken, og det er jo en god start 😊

    Klassisk newbie er nok en god oppsummering 😃 Shastakovich skal helt klart spilles. Av de få jeg hadde plukket ut selv var Ringen med Methas. Skjønner at det var buklanding 😄 Langt baki hodet er det noe som sier at Furtwangler (eller var det Solti) er det som gjelder med den. Jeg får se om det blir litt smågressing i kassen. Utfordringen er at jeg har mye musikk som bør spilles, så om jeg gidder å forsøke meg frem er et mer enn åpent spørsmål.....

    Her er forresten det jeg har plukket ut (før Tower of Power og Roxy Music ble plukket frem, og Methas buklandet):

    FB1EAB0C-F612-4EF7-9650-7E272DC9EDEC.jpeg


    Bolero er sikkert såpass sviske at jeg overlever en søndag morgen, og hvis ikke kan jeg bare tenke på Bo Derek 😊 Litt pinlig å si, men jeg har faktisk ingen plater med Tom Waits fra før. Jeg resirkulerte i dag 4-5 plater med Ry Cooder (har vel fremdeles 4-5 andre titler i hyllene), og da var det jo litt pussig å få en ny i hyllene samme dag. Denne synes jeger kanonbra! Jeg kunne sikkert sittet en hel kveld og spilt Vigilante Man coveren til Ry Cooder og Nazaret om og om igjen 😃

    Det var faktisk litt knask i kassen som kan være salgbart. Selger var dansk så det forklarer sikkert litt dansk og grønlandsk musikk. Litt av grunnen til at jeg slo til var Pære Punk skiven. Det er en førsteutgave, som er i god stand, og hvis Discogs har rett (noe de sjeldent har) er den verdt mer enn jeg gav for hele «samlingen» Jaja, vi får se, akkurat nå er det god stemning med øl og The Soft Boys 😃
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Solti sin "Ring" (som seff finnes her i huset både i analog og digital versjon) er jo legendarisk. Men det finnes en del andre supre innspillinger der ute også.....
    Om du vil ha litt rock`n roll- klassisk, så sjekk ut en del Bruckner og Mahler. Ikke alle det er håp for akkurat der (Gunzi...) men verdt å sjekke ut som en vei inn i klassisk musikk.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Solti sin "Ring" (som seff finnes her i huset både i analog og digital versjon) er jo legendarisk. Men det finnes en del andre supre innspillinger der ute også.....
    Om du vil ha litt rock`n roll- klassisk, så sjekk ut en del Bruckner og Mahler. Ikke alle det er håp for akkurat der (Gunzi...) men verdt å sjekke ut som en vei inn i klassisk musikk.
    Ah, det var Solti (slo inn rett etter jeg postet). En tidligere hifi journalist skulle forære meg den som gave (som kompensasjon for noen andre greier). Så aldri noe til den, men ble nå påminnet hva jeg skal være på utkikk etter 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du emo, ser vi snuta di i på turen i høst? Og karmis, ikke noe er som en korpsdirigent som gir råd.. Med tanke på at noe av favoritt musikken i Trønder-land er mezzosopran så kan Håkon og du bli håret i suppa om bikkje pelsen må spilles... :ROFLMAO:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du emo, ser vi snuta di i på turen i høst? Og karmis, ikke noe er som en korpsdirigent som gir råd.. Med tanke på at noe av favoritt musikken i Trønder-land er mezzosopran så kan Håkon og du bli håret i suppa om bikkje pelsen må spilles... :ROFLMAO:
    Sist gang jeg var i Namsos sloss jeg. Sist gang jeg var i Trondheim yppet jeg til bråk med Galatasaray skjerf på Tullungan kamp. Dette kan umulig gå bra 😄
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du emo, ser vi snuta di i på turen i høst? Og karmis, ikke noe er som en korpsdirigent som gir råd.. Med tanke på at noe av favoritt musikken i Trønder-land er mezzosopran så kan Håkon og du bli håret i suppa om bikkje pelsen må spilles... :ROFLMAO:
    Er planen det ja.
    Og her høres det forøvrig på all slag musikk - bare den er bra......og ikke danseband og country.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sist gang jeg var i Namsos sloss jeg. Sist gang jeg var i Trondheim yppet jeg til bråk med Galatasaray skjerf på Tullungan kamp. Dette kan umulig gå bra 😄
    Hmmm.....spørs om vi må finne frem igjen en av de gamle frakkene fra "Spainnet" (Østmarka Sykehus)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn