Harddisk crash

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Jeg har en stund hatt diskproblemer, men vært litt treg mht. å bytte. :( Men har tatt backup rett som det er.

Men nå skjedde det: PC'en insisterte på å kjøre chkdsk og det var flere segmenter som var ødelagt/ble slettet.

Blant annet forsvant "Mine dokumenter" i sin helhet.

Men ved å gå inn i en dos-boks viser deg seg at alle filer er tilgjengelige, og uten problemer kan kopieres til en ekstern harddisk. De vises i dos, men ikke i Windows explorer. Det er også en feilmelding i dos, men hvis jeg tar dir a* osv. får jeg frem alle.

Men så til problemet: Jeg får ikke kopiert fra underkataloger med navn som 2007-09 <sep>-10. Meldingen er "Systemet finner ikke angitt fil".

Noen som har tips - antar det har noe med lange/korte filnavn.

LPA

PS: Har bestilt ny disk og en ekstra ekstern HD.

DS
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Et godt program å bruker er ERD commander. Last ned programmet og brenn en cd fra en iso så kan du bruke denne til å boote med. Usikker på hvordan det virker på en Vista disk men med XP er det et glimrende program for å redde filer på en harddisk eller fikse en installasjon der windows ikke laster som den skal. Har man glemt passordet i windows kan man også bruke locksmith delen til å resette disse.

Siste versjon mener jeg var Winternals ERD Commander 2005. Etter den kjøpte Microsoft opp Winternals og de har ikke gitt ut noen ny versjon siden.

http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,25445-order,1-page,1-c,alldownloads/description.html

http://www.microsoft.com/systemcenter/winternals.mspx

Ser ikke ut som om de selger den lenger, men du finner den sikkert en plass om du leter litt...
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
LPA skrev:
Jeg har en stund hatt diskproblemer, men vært litt treg mht. å bytte. :( Men har tatt backup rett som det er.

Men nå skjedde det: PC'en insisterte på å kjøre chkdsk og det var flere segmenter som var ødelagt/ble slettet.

Blant annet forsvant "Mine dokumenter" i sin helhet.

Men ved å gå inn i en dos-boks viser deg seg at alle filer er tilgjengelige, og uten problemer kan kopieres til en ekstern harddisk. De vises i dos, men ikke i Windows explorer. Det er også en feilmelding i dos, men hvis jeg tar dir a* osv. får jeg frem alle.

Men så til problemet: Jeg får ikke kopiert fra underkataloger med navn som 2007-09 <sep>-10. Meldingen er "Systemet finner ikke angitt fil".

Noen som har tips - antar det har noe med lange/korte filnavn.

LPA

PS: Har bestilt ny disk og en ekstra ekstern HD.

DS
Kjipt! Hvor gammel er disken som fikk problemer? Lykke til med uttrekk! Jeg har blitt fullstendig paranoid og kjøpte meg nettopp et Raid-1 NAS kabinett fra D-Link forøvrig, fungerer bra. Dyttet inn to stk 500GB Samsung disker. Total kost omtrent 3600,-

Mvh
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Kjøp deg et USB-sett. Lar deg enkelt koble disken til en usb port på en annen maskin. Kjøpte min på QXL...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
DAChild skrev:
Kjøp deg et USB-sett. Lar deg enkelt koble disken til en usb port på en annen maskin. Kjøpte min på QXL...
Forsiktig her. Jeg er stadig hos kunder som har "sikret" seg med slike. Så er det plutselig stopp!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
xerxes skrev:
DAChild skrev:
Kjøp deg et USB-sett. Lar deg enkelt koble disken til en usb port på en annen maskin. Kjøpte min på QXL...
Forsiktig her. Jeg er stadig hos kunder som har "sikret" seg med slike. Så er det plutselig stopp!
3 av mine USB disker har tatt kvelden etter litt over ett år i bruk. Varme er den verste fienden. Så hvis man er et roteholde og legger noe oppå dem, eller stabler flere i høyden er det bare et tidsspørsmål før de ryker.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Det er flere muligheter for systemlagring hvorav den ene er NAS, og det andre er Windows Home Server som er helt nytt.

Det er alltid kjipt så langt inn i hel.... når harddiskene ryker, og heldigvis har jeg sikkerhetskopier både på den bærbare og noe brente plater, USB minne. Jeg har akkurat fått svidd av 4-5 disker pga. av strømforsyningen i PC'n min og gjett om jeg er sur...

Uansett: jeg har brukt server SATA disker fra Western Digital, RE eller Raid Edition, beregnet for 24/7 bruk. Det er det ikke alle disker som er. Disse finnes i 160, 250, 320 og 500Gb størrelser og koster gjerne litt mer enn tilsvarende disker men de skal tåle mer enn en vanlig disk i følge Western Digital. Mine WD 250RE har vært særs pålitelige, og har akkurat fått to nye (som skal brukes i nettopp, RAID 0) -til sekundærlagring har jeg bestilt en ny WD 750Gb GP (Green Power, skal redusere strømforbruket mm. som er mer "miljøvennlig" og dermed skaper mindre varme).


Noen muligheter når det gjelder datasikkerhet: Jeg hørte nylig en fyr uttale at han "ikke syntes synd i folk som ikke sørget for back-up". Du er selv ANSVARLIG for back-up. Det er noen muligheter:

1. du kan ha en sekundærdisk i PC'n du kopierer til, enten gjennom
a) manuell kopiering, eller
b) RAID 1 oppsett, altså speiling av to disker
-RAID 5 og RAID 10 er også svært hensiktsmessig, men krever gjerne dedikerte kontrollerkort, og X-antall
harddisker og et dedikert kontrollertkort koster gjerne en del penger
2. du kan sette opp en ekstra partisjon på harddisken:
a) som du kopierer til, eller
b) som du oppretter "Mine dokumenter" på (det gjør du enkelt etter å ha opprettet en ny partisjon, gjennom å
klikke "Start", høyreklikke "Mine dokumenter" (i XP, i Vista heter det "Dokumenter") -velg "Egenskaper" og
under egenskaper endrer du "Plassering" til den nye partisjonen (f.eks. dersom du har opprettet en to
partisjoner under installering der "C:" er den operativsystemet har lagt seg på, vil du måtte formatere den
nye partisjonen og den vil sannsynligvis få navnet "D" eller "E"). Dersom den nye partisjonen heter "D" skriver
"D" i "Plassering og trykk Enter eller klikk "Bruk" og deretter "OK".
-fordelen med å gjøre det slik er at du kan re-installere Windows uten at denne partisjonen berøres i det hele
tatt med mindre man formaterer alle partisjoner
3. du kan bruke en ekstern harddisk du lagrer til, koblet via USB inngangen
4. du kan ha en NAS, nettverks lagring der du lagrer back-up, eller
4. du kan skaffe deg en "Windows Home Server" som akkurat er sluppet på markedet (de kan bygges eller kjøpes
kjøpes ferdig)

De to sistnevnte alternativene er de beste med tanke på nettverk i hjemmet, der man slipper å lagre alt på den primære PC'n, laptopen og resten av familien. Bare husk at unger (tenåringer) har en tendens til å fylle opp plassen til randen når de laster ned og opp (fildeling -noe de fleste tenåringer gjennom ulike nedlastingsprogrammer driver med når de får tak i filmer og musikk...) og at, de kan komme til å åpne slusene i nettverket ut slik at det blir så stor trafikk inn og ut og du opplever sirup på linja...


I Windows Vista finnes det et innebygd program for synkronisering, "Synkroniseringssenter" som man finner under "Start", "Alle programmer" og "Tilbehør". Dette fungerer omtrent som "SyncToy" som er det beste programmet for Windows XP til å synkronisere filer mellom ulike partisjoner, disker, USB-penner, eksterne disker, NAS og antagelig også Home Server som jeg selv bruker (det kan lastes ned gratis fra Microsoft, funker både på XP og Vista) og kan lastes ned her:

http://www.microsoft.com/downloads/...54-C975-4814-9649-CCE41AF06EB7&displaylang=en

-det finnes flere synkroniseringsprogrammer men dette er helt gratis (mange andre har litt større funksjonalitet
men koster penger). Her kan du gjøre flere ting som gis enkle forklaringer. Eneste minus er at dersom du ønsker at programmet skal kjøre automatisk, ved eksempelvis når du logger av, ved bestemte klokkeslett eller gjennom tidsintervaller må du bruke oppgaveplanlegging, noe som kan være tungvint men du trenger ikke gjøre det så ofte. Du kan selvsagt gjøre det manuelt slik jeg selv gjør.


Mvh. Bjørn
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Hei!

Sikkerhetskopi er ikke feigt nei. :) Men det er viktig å ta en beslutning på hvor mye bryderi og penger man er villig til å ofre for en viss risiko for tap av data. Hvor mye er informasjonen verd, for deg og andre? For min del lagrer jeg digitale bilder og personlige dokumenter både på PC-en og NAS-systemet med RAID-1 (dvs. fysisk speil med automatisk gjenoppretting ved feil på én og én disk). Jeg har funnet ut at bildene og personlige dokumenter er den mest verdifulle digitale informasjonen jeg har. Samtidig gidder jeg ikke å gjøre mer, det vil si brenning til CD eller DVD.

Har jeg uflaks går begge diskene i NAS-systemet ad undas samtidig med disken på PC-en. De fleste andre scenarier takler jeg uten tap av data sålenge D-Link NAS boksen gjør det manualen sier ved feil på en disk om gangen.

Mvh
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Et lite tips hvis det skulle skje igjen er å avbryte chkdsk før den sletter filene. Da kan ofte mye reddes. Jeg har hatt kræsj mange ganger og ofte blir disken uleselig etter jeg har kjørt chkdsk.

mvh,
OS
 
K

knutinh

Gjest
Hvis filene er virkelig verdt mye for deg (type eneste kopier av bryllupsbilder/barnebilder) så er det mulgens noe å tenke på å sende disken inn til Ibas FØR man beynner å rote selv.

Det gir antageligvis en regning som gjør at backup-systemet man valgte å spare inn fortoner seg som billig.

-k
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
xerxes skrev:
DAChild skrev:
Kjøp deg et USB-sett. Lar deg enkelt koble disken til en usb port på en annen maskin. Kjøpte min på QXL...
Forsiktig her. Jeg er stadig hos kunder som har "sikret" seg med slike. Så er det plutselig stopp!
Hva mener du?
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Løsningen DAChild referer til "USB-Sett" er en genial måte og gjenopprette data på.
Så sant ikke disken fysisk har tatt kvelden......
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Min løsning på problemet er å ha 4 x 500gb-disker i raid 0+1.
Har reddet meg 2 ganger allerede :D
I tillegg har jeg en på 500gb, som jeg kopierer det viktigste fra raid`et til = dobbel back-up ;D

Fungerer strålende.

Mvh
Rocker
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Rocker skrev:
Hei.

Min løsning på problemet er å ha 4 x 500gb-disker i raid 0+1.
Har reddet meg 2 ganger allerede :D
I tillegg har jeg en på 500gb, som jeg kopierer det viktigste fra raid`et til = dobbel back-up ;D

Fungerer strålende.

Mvh
Rocker
Hei! Husk at løsningen er Raid-1 mens Raid-0 faktisk kan være del av problemet. :) Raid-1 håndterer feil i én og én disk, mens Raid-0 kan bidra til problemer siden dette er striping på flere disker og dermed et eksempel på "flere komponenter må fungere samtidig for at det skal fungere". Men disker er jo rimelige nå så den ekstra hastigheten du får fra stripingen i Raid-0 er billig.

Det er interessant det du sier om at det har reddet deg to ganger allerede dog! Hvor lenge har du kjørt med dette oppsettet? Hvilken type disker? Jeg legger merke til at fabrikanter av disker skryter av stadig større MTBF men tallene er jo så høye at det skal godt gjøres å få dem verifisert skikkelig.. Hva slags løsning har du forresten? NAS?

Mvh
 
T

theStig

Gjest
Bare husk at RAID ikke hjelper mot utilsiktet sletting, virus, korrupte data og/eller korrupt filsystem.


Derfor: ta backup.... jevnlig!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
en annen form for backup av musikksamlingen er "kompiskjøring"
jeg sier ikke mere ::)
mvh
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
toref skrev:
Rocker skrev:
Hei.

Min løsning på problemet er å ha 4 x 500gb-disker i raid 0+1.
Har reddet meg 2 ganger allerede :D
I tillegg har jeg en på 500gb, som jeg kopierer det viktigste fra raid`et til = dobbel back-up ;D

Fungerer strålende.

Mvh
Rocker
Hei! Husk at løsningen er Raid-1 mens Raid-0 faktisk kan være del av problemet. :) Raid-1 håndterer feil i én og én disk, mens Raid-0 kan bidra til problemer siden dette er striping på flere disker og dermed et eksempel på "flere komponenter må fungere samtidig for at det skal fungere". Men disker er jo rimelige nå så den ekstra hastigheten du får fra stripingen i Raid-0 er billig.

Det er interessant det du sier om at det har reddet deg to ganger allerede dog! Hvor lenge har du kjørt med dette oppsettet? Hvilken type disker? Jeg legger merke til at fabrikanter av disker skryter av stadig større MTBF men tallene er jo så høye at det skal godt gjøres å få dem verifisert skikkelig.. Hva slags løsning har du forresten? NAS?

Mvh

NAS? Hva er det?
Her er min maskin, som jeg har bygd selv, og tweaket til 3.5 Ghz, men pga. varme og støy kjører jeg den standard for tiden.

C2D6700 - TT Big Typhoon VX12 - Asus Striker Extreme - TT Toughpower 850w - 4 X Seagate Barracuda 500 Gb 722.10 SATA2NCQ Raid 0+1 + 500Gb til lagring - Club3D 8800 GTS 320 Mb - 4 x 1024Mb OCZ Reaper - LG 22" - G15 ++
 
T

theStig

Gjest
NAS = Network Attached Storage

I praksis en disk som opptrer som en filserver
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Åh....nei, sånn NAS har jeg ikke.
Trenger vel ikke det med mitt oppsett?


Mvh
Rocker
 
T

theStig

Gjest
NAS er kjekt få å unngå disker i selve PC'en, f.eks for bærbare. Eller for deling av data uten å sette opp filshare på en PC.
 
Topp Bunn