Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MartinSandvik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    227
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nydelig lytterom og oppsett Martin, er liksom noe veldig riktig med tradisjonelle HT i et sånt miljø (y)
    Ser av signaturen din at du har/har hatt elektrostater også...... hvordan vil du sammenligne mellomtonen ?
    Høytalerne står normalt helt inntil veggen på yttersida av vinduene, men løftes raskt fram når det er mulig.
    Også ved plassering ved vinduene med enorm avstand merker man at det er noe eget, merket at lyden "sitter" på en måte.

Elektrostater har jeg hjemme ja. Harbeth'ene står (litt råflott) på hytta.
    Har prøvd elektrostatene på samme forsterker som Harbeth'ene bruker, men har aldri prøvd Harbeth'ene i stua hjemme.
    Inntrykket/opplevelsen er at elektrostatene er enda mer åpne. De tegner opp et enda bredere og dypere "bilde". Gir litt mer av alt. Elektrostater gir en lyd det er vanskelig å "kvitte seg med"!

Men Harbeth'ene kommer til å bli stående lenge!

SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.222
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei Harbethvenner

Jeg har fått det for meg at jeg har lyst på ett sett Harbeth høyttalere.
    Kjenner ikke merket godt annet enn at de får gode skussmål.
    Rommet er ca 18m2, godt dempet.
    Forsterker er 15W A fra Music Innovation, blir i løpet av året byttet med kraftigere balansert klasse A fra samme produsent.
    Kilder er platespiller og cdspiller.
    Jeg er ikke en kritisk lytter, men liker engasjerende høyttalere som gir meg foten.
    Spiller alt fra Oscar Peterson til Darkthrone, særdeles variert.
    Harbeth skal erstatte Klipsch Forte III som ble byttet bort i Cornwall, men de overtok fruen..

Ser det ligger flere modeller til salg, men vet ingenting om modellene.
    Skal holde meg under 30k brukt.

Takk for tilbakemelding

Stein

• Liker
    Reaksjoner: oes

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    5
    Spilte tidligere med M30.1 mot Devialet A200 i et rom på 27m2. Syntes det fungerte meget godt. Hadde omtrent 60cm på baksiden. De er kanskje ikke de grommeste på metal (om du skal dra på litt), men det meste annet spiller de med bravur.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    8.364
    Sted
    Sørlandet
    P3ESR og M30 er perfekte for små rom. Temmelig "hifikorrekte" med kabinett som er greit dempet. Neste steg opp er C7 som er første modell med "tynnkabinett". Låter fyldigere sammenliknet med M30 med en noe tammere øvre mellomtone/diskant i mine ører. SHL5 er neste steg og jeg mener den er den Harbeth høyttaleren som er mest utfordrende å få til. Den er kresen på plassering og hvilke utstyr du matcher den med. Men får du den til å spille så låter dem fantastisk. Min favoritt. M40 er toppmodellen og den får du nok ikke tak i med budsjettet du har tilgjengelig.

Har du plass rundt og bak så er mitt tips SHL5+

Mvh
    -BB-

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    492
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg ikke hadde bruk for at spille live rock for full utblåsning inn i mellom (derfor har jeg horn) og var nød til at ha anlegget i en pen stue ville mitt valg være C7 den kan stort sett alt men er lidt for snill på det mest brutale live rock. Har dog ikke prøvet C7 med transistor-forsterkere, kun med rør (kt88 og el34).

• Liker

parafinoksen

Reganer og anleggsgartner
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    5.892
    Har lyst til å prøve C7, gitt ... Ligger et par og ruger på OLX.pl til ca. 15k kr. Pris kan diskuteres, står det. Dessverre står ikke HT-kjøp høyt på prioriteringslisten til fruen nå :ROFLMAO:

1654857492169.png

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    8.364
    Sted
    Sørlandet
    Jeg mener at C7 og Rega Elex er en veldig bra match. Bare til info. Jeg har prøvd mine på en rekke forsterkere men faller alltid tilbake på Cyrus, Rega eller Naim.

parafinoksen

Reganer og anleggsgartner
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    5.892
    Jeg mener at C7 og Rega Elex er en veldig bra match. Bare til info. Jeg har prøvd mine på en rekke forsterkere men faller alltid tilbake på Cyrus, Rega eller Naim.
    Elex-en er jo litt frisk i stilen, så høyttalerne bør kanskje være litt snille i toppen, noe du påpekte over her at C7 er. Han som selger settet nevnt over, bor bare en halv time unna. Kanskje jeg skulle spørre om jeg kunne tatt med meg elektronikken min og fått en prøvelytt ...

MartinSandvik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    227
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har H30.2 på en 60w A/B forsterker i ett rom med lignende størrelse.
    Spiller mer enn høyt nok.
    Men merker jeg skulle hatt en sub for å fylle på litt nedover.
    30.1 + sub bør være mulig innenfor budsjettet ditt.

Hvordan de forskjellige harbeth modellene vil passe med forsterkeren du har / skal anskaffe kan jeg ikke si noe om.

Harbeth er ofte såpass omsettelige brukt (om prisen er fornuftig) at det bør være mulig å kjøpe å prøve for så å selge igjen om det ikke svarer til forventningene.

SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.222
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Mange takk for tilbakemeldinger. Skal lese meg til mer kunnskap.
    Har vurdert sub i tillegg, har hatt noe REL typer tidligere bl.a.
    Budsjett er ikke spikret, bare jeg som er kjip ;) så kommer det et kupp..

Stein

• Liker

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    524
    Torget vurderinger
    7
    @SteinLarsen Mitt valg i din situasjon ville vært C7ES3. Alternativt P3ESR eller M30.1 (eller .2) avhengig av din personlige smak. Jeg synes C7 gjengir musikk mest naturlig, med tyngde i nedre mellomtone og øvre bass. Hør piano eller noe av Johnny Cash. P3 låter fantastisk for sin lille størrelse. M30.1 låter veldig spennende, og mer frempå i mellomtonen enn de andre. Jeg ville nok kombinert med sub og brukt litt EQ/DSP for å komme helt i mål med 30.1. SHL5 har supertweeter, og det liker noen veldig godt og andre ikke så godt. Lykke til!

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    549
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk for tilbakemeldinger. Skal lese meg til mer kunnskap.
    Har vurdert sub i tillegg, har hatt noe REL typer tidligere bl.a.
    Budsjett er ikke spikret, bare jeg som er kjip ;) så kommer det et kupp..

Stein
    Min erfaring er at REL fungerer meget bra med Harbeth. Spiller på SHL5 sammen med 2 stk REL Storm V i ei stue på ca 30kvm og etter litt jobb med plassering med både HT og subber syns jeg det nå integrerer godt. Benytter Naim forsterkeri noe som jeg også synes kler Harbeth veldig bra, særlig på litt mer energisk og rytmisk musikk.
    Lykke til Stein :) (y)

kmolds

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    347
    Sted
    Ulsteinvik
    Etter å ha bodd seks måneder i en leilighet uten plass til høyttalerne har jeg endelig i det minste fått plass til de igjen. Men denne leiligheten er også midlertidig. Det blir ingen akustiske tiltak. De blir vel mest brukt som "lydplanke" til TVen som etter hvert skal henges på veggen. I slike tilfeller er det veldig greit å ha gode hodetelefoner! For de som er interessert i slikt ramlet jeg over et opptak av How Many More Times (Danmarks Radio 1969) på Youtube. Jeg tror ikke publikum forstod hva de var vitne til!
    Harbeth_40_2_2022.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn