Harbeth test. Hvordan går dette an?

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
164
Antall liker
1
Torget vurderinger
8
Mener jeg leste på Harbeth forum at denne testen var på det beste "meget useriøs" i den forstand at høytalerne som ble testet hadde en "ukjent forhistore", ukjent alder og opprinnelse..... Dessuten skal man jo lese det man finner på nettet med en viss "skepsis" ;)

JE
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Hvorfor skal alle tester være positive?

Arne K
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Cobra2 skrev:
Hvorfor skal alle tester være positive?

Arne K
Du kan så si.
Kanskje fordi testere er redd for å ikke få låne flere dyre høyttalere?

Og hvorfor skulle alle like Harbeth? Da ville de jo bare bli enda vanskeligere å få tak i.
Jeg vet om flere som ikke har sansen for mine, og ikke for elektrostatene mine heller.
Sikkert med god grunn, folk er forskjellige.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.807
Antall liker
13.465
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Cobra2 skrev:
Hvorfor skal alle tester være positive?

Arne K
Enkelt!
For at du da får låne mer utstyr som gjør at du skal skrive mer "tester".
For at importører/forhandlere egentlig ikke vil ha ærlige tester men positiv omtale av produktene.
For at du som "tester" skal få superpriser på utstyret.
6moons har forstått det. ;)

R
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
RoDa skrev:
Cobra2 skrev:
Hvorfor skal alle tester være positive?

Arne K
Enkelt!
For at du da får låne mer utstyr som gjør at du skal skrive mer "tester".
For at importører/forhandlere egentlig ikke vil ha ærlige tester men positiv omtale av produktene.
For at du som "tester" skal få superpriser på utstyret.
6moons har forstått det. ;)

R
Du ble mildt sagt sur når jeg skrev det samme til deg i Roysens tråd kort tid før den ble stengt....
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Det er vel ikke så rart at noen ikke skulle like Harbeth da dei går "motstrøms" hva som er trenden i dyre høyttalere ellers med så stive "døde" kabinetter som mulig. Harbeth og noen andre, spesielt Engelske høyttalere driver jo med konstruksjoner som på mange måter er "vintage" i konstruksjon med kabinetter som skal "spille med". Dette blir nok for mye for enkelte........
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
RoDa skrev:
Cobra2 skrev:
Hvorfor skal alle tester være positive?

Arne K
Enkelt!
For at du da får låne mer utstyr som gjør at du skal skrive mer "tester".
For at importører/forhandlere egentlig ikke vil ha ærlige tester men positiv omtale av produktene.
For at du som "tester" skal få superpriser på utstyret.
6moons har forstått det. ;)

R
Du ble mildt sagt sur når jeg skrev det samme til deg i Roysens tråd kort tid før den ble stengt....
Nå ante i hvertfall jeg en anelse ironi mellom linjene hos RoDa....bortsett fra siste setning.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
emotikon skrev:
Anonym skrev:
RoDa skrev:
Cobra2 skrev:
Hvorfor skal alle tester være positive?

Arne K
Enkelt!
For at du da får låne mer utstyr som gjør at du skal skrive mer "tester".
For at importører/forhandlere egentlig ikke vil ha ærlige tester men positiv omtale av produktene.
For at du som "tester" skal få superpriser på utstyret.
6moons har forstått det. ;)

R
Du ble mildt sagt sur når jeg skrev det samme til deg i Roysens tråd kort tid før den ble stengt....
Nå ante i hvertfall jeg en anelse ironi mellom linjene hos RoDa....
Men det støtter jo ikke mitt poeng....

Edit: skriveleif
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
emotikon skrev:
Anonym skrev:
RoDa skrev:
Cobra2 skrev:
Hvorfor skal alle tester være positive?

Arne K
Enkelt!
For at du da får låne mer utstyr som gjør at du skal skrive mer "tester".
For at importører/forhandlere egentlig ikke vil ha ærlige tester men positiv omtale av produktene.
For at du som "tester" skal få superpriser på utstyret.
6moons har forstått det. ;)

R
Du ble mildt sagt sur når jeg skrev det samme til deg i Roysens tråd kort tid før den ble stengt....
Nå ante i hvertfall jeg en anelse ironi mellom linjene hos RoDa....
Men det støtter jo ikke mot poeng....
Muligens et poeng der- derfor editerte jeg mitt inlegg, før jeg så ditt.
(kom ikke frem varsel om at noen hadde lagt inn etter meg...)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Nå er vel Harbeth kjent for å lage høyttalere der kabinettet spiller med. Hvis man liker det så liker man det, og hvis ikke så blir det vel som i denne anmeldelsen.

Kan tilføye at kona hadde noen superbillige B&W høyttalere en gang på 80-90 tallet med mye kabinettlyd. Det var ingen tvil om at kabinettet mudret til lyden, og det var milevis fra transparent. Men aldri har jeg hørt så mye forvrengning som har vært så lett å leve med.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er fint at ikke alle liker det samme. Jeg for eksempel kan ikke fordra horn-lyd, får frysninger og megafonfølelse med en gang.
Forvrengning og mangel på transparens er ikke noe som går igjen i de fleste Harbeth-testrapporter, for å si det mildt. Mine oppleves (av meg!) som mer transparente og nøytrale enn f.eks. B&W CM7 og Monopulse, som sto her før. Og jeg har Quad ESL i anlegg nr.2. (grinebiter i forsvarsposisjon :D )
Bx skrev:
Kan tilføye at kona hadde noen superbillige B&W høyttalere en gang på 80-90 tallet med mye kabinettlyd. Det var ingen tvil om at kabinettet mudret til lyden, og det var milevis fra transparent. Men aldri har jeg hørt så mye forvrengning som har vært så lett å leve med.
Sånne har jeg også, kanskje like, de er i daglig bruk hos junior, de har aldri spilt bedre enn OK, og har en hard og kunstig karakter som ligger lysår unna typisk Harbeth.
Hils kona fra meg, forresten :)

Jørgen
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Interessant.

Hvordan spiller de sammenliknet med Quad, da?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bx skrev:
Interessant.

Hvordan spiller de sammenliknet med Quad, da?
Harbeth SHL5 spiller mye høyere, først og fremst. Selvfølgelig. Men også mer tilgivende for middelmådige innspillinger. Quad, som måler og tester fenomenalt på impulsrespons og forvrengning, oppleves som skarpe på dårlige innspillinger. Elektrostater er avslørende greier, jeg syns bl.a. de evner å skille godt mellom forskjellige komponenter.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.807
Antall liker
13.465
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Anonym skrev:
emotikon skrev:
Anonym skrev:
RoDa skrev:
Cobra2 skrev:
Hvorfor skal alle tester være positive?

Arne K
Enkelt!
For at du da får låne mer utstyr som gjør at du skal skrive mer "tester".
For at importører/forhandlere egentlig ikke vil ha ærlige tester men positiv omtale av produktene.
For at du som "tester" skal få superpriser på utstyret.
6moons har forstått det. ;)

R
Du ble mildt sagt sur når jeg skrev det samme til deg i Roysens tråd kort tid før den ble stengt....
Nå ante i hvertfall jeg en anelse ironi mellom linjene hos RoDa....
Men det støtter jo ikke mitt poeng....

Edit: skriveleif
Det jeg prøvde på her var ironi eller hva det nå kalles.
Hvis jeg ble sinna på deg (innbilsk du :D ) så måtte det være fordi du påsto at jeg var slik. ;)
Så får det heller være om 6moons blir sinna på meg. ;D

R
 
U

utgatt60135

Gjest
DEKOas skrev:
Hvordan kan en omtaler da komme til denne konklusjonen?
RoDa er inne på det. De færreste anmeldere tør å være ærlige. Jeg har så godt som sluttet å kjøpe HiFiblader da bare skryt sier meg veldig lite i forhold til hva jeg ville ha syntes selv. Å bare lese skryt blir til slutt kjedelig. Jeg vil jo vite hvordan produkter låter på godt og vondt. De fleste har både styrker og svakheter men det siste pakkes inn i bomull hvis det i hele tatt nevnes i bladene (med litt unntak av HiFi & Musik).

Mange har anbefalt meg Harbeth siden jeg har Sugden, men merker synes jeg ikke er nøytralt nok for min smak. Joda, fin såkalt "naturlig" mellomtone men resten har ikke imponert meg.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
RoDa skrev:
Les denne Jøgga (http://www.stereotimes.com/speak012607.shtml) angående forskjeller på de som tråden handler om og dine egne. ;)
R
Veldig interessant, RoDa, takker!
Den passer også i Harbeth-tråden.

og noen riktig fornøyelige betraktninger der, mat for vinyl(Rega)frelste
.....The Monitor 30’s proved as merciless in revealing the limitations of the CD format as my long-time reference Sound Lab Dynastats, perhaps even more so. CD’s distorted harmonic structure, false instrumental timbre, monotone dynamic variation, and terraced note decay were all on full view. The differences between the 6 CD players I played through them were analytically differentiated. The standard-setting rhythmic subtleties of the new Rega Apollo and Saturn CD players’ bass regions, were, however, mostly lost on the Harbeths. To be fair, they’re lost on most speakers. You need to hear the two players on Rega R7’s or R9’s to really appreciate what Rega has achieved. If your system is CD-based don’t expect the Monitor 30’s to flatter the format.....
 
Topp Bunn